arch/ive/ief (2000 - 2005)

Tewerkstellingscellen voor Ford-Genk
by Marthe Franssen Tuesday November 25, 2003 at 09:36 PM

Omdat de vakbonden zich niet zomaar neerleggen bij de 3000 geplande ontslagen bij Ford-Genk, proberen ze via het sociaal plan zoveel mogelijk af te knibbelen van die 3000 zodat er zo weinig mogelijk naakte ontslagen zouden zijn. Pierre Vrancken, hoofdafgevaardigde van het ABVV, legt uit waar ze op dit moment staan.

Kan je al iets zeggen over het sociaal plan, of er al toezeggingen zijn, of er al afspraken zijn ?

We hebben op dit ogenblik alleen een akkoord bereikt over het financiële luik van de vervroegde uitdiensttreding via brugpensioen.  Het akkoord dat we daarover bereikt hebben, is dat Ford bereid is de mensen op 50 jaar te laten gaan. Wij hebben gevraagd voor de duurtijd van twee jaar en dan zegt Ford : «  ja voor ons kan dat, maar het moet kostenneutraal zijn ».

Voor de duurtijd van twee jaar ?

Ja, al degenen die nu 48 of 49  zijn, zouden dan ook nog kunnen op brugpensioen gaan als ze 50 zijn.  Maar Ford zegt « kijk, nu geven we een akkoord voor de 50-jarigen en als we samen een kostenneutrale oplossing vinden voor de anderen, dan zijn wij bereid om de duurtijd van twee jaar in te voeren.  Maar dat mag ons geen extra kost opleveren want wij hebben de middelen er niet voor om die mensen één of twee jaar mee aan boord te houden.»

Om hoeveel mensen gaat het hier eigenlijk ?

Dan spreken we toch over iets meer dan 500 mensen van 49 en 48 jaar.

En wie moet dat dan betalen als Ford niet betaalt ?

Daar proberen we nu een oplossing voor te vinden.

Zou de overheid daarin tussenkomen?

Dat zou kunnen vanuit de overheid een stuk zijn ja.  We zijn al naar de overheid gestapt en ik moet zeggen dat op dit ogenblik er een groot begrip is voor het sociale drama wat er hier in heel Limburg plaatsvindt, want het gaat niet alleen om Ford, het gaat ook over de toeleveranciers.

Hoe zou de overheid dan concreet tussenkomen?

Op dit moment bestaat de idee dat we via tewerkstellingscellen bepaalde mensen  kunnen opvangen voor de duurtijd van één jaar. Hier zou de overheid voor een groot deel in  tussenkomen.  Maar de mensen zouden in dienst moeten kunnen blijven ofwel van de tewerkstellingscel ofwel van Ford.  Maar we vragen in ieder geval van Ford dat ze op regelmatige basis ook nog een loon betaalt aan die mensen. Dan komen we aan een bijna-kostenneutraal project maar Ford blijft daar zijn verantwoordelijkheid in hebben. Dan moeten we nog uitdiscussiëren om de hoeveel tijd Ford loon zou betalen.  We gaan er absoluut niet mee akkoord dat die mensen volledig in de economische werkloosheid geduwd worden totdat ze 50 jaar zijn.   We willen een garantie dat Ford op regelmatige basis (en niet 1-2 keren maar meerdere malen) een week of 14 dagen loon uitbetaalt.  

Er zullen misschien ook mensen vanuit die tewerkstellingscel in een nieuwe job stappen, dat zou perfect kunnen.

Op 48-49 jaar nog een nieuwe job vinden ?

Het is niet evident maar we zien bijvoorbeeld dat via de tewerkstellingscellen van Sabena, nog heel veel mensen op oudere leeftijd een andere job hebben aangeboden gekregen.