Elephant van Gus Van Sant: de anti-Bowling for Columbine by christophe callewaert Friday November 21, 2003 at 05:40 PM |
Met Elephant heeft regisseur Gus Van Sant de anti-Bowling for Colombine gemaakt. Net als Michael Moore hangt hij zijn film, die dit jaar de Gouden Palm in Cannes won, op aan de brutale moordpartij in een Amerikaanse highschool.
Maar wat bij Moore aanleiding gaf tot een weergaloze documentaire over
alles wat fout loopt in de gewelddadige Amerikaanse samenleving, wordt
bij Van Sant een stille filmische mijmering. Met zo’n drama kan je
inderdaad op twee manieren omgaan. Je kan als een gek beginnen zoeken
naar de oorzaken en je kan er heel stil van worden. Gus Van Sant kiest
voor het laatste. De camera volgt een tiental tieners doorheen de typische gangen van een
Amerikaanse school met rijen lockers en de even onvermijdelijke trofeeënkast.
Jongeren kunnen hard zijn voor elkaar en voor zichzelf. De jongen die
op weg naar school het stuur moet overnemen van de dronken vader. De meisjes
die na elke maaltijd hun eten uitkotsen. Nog een ander meisje dat niet
van gym en sporten houdt. Elk personage heeft zijn eigen verhaal. Tienerleed
werd wellicht nooit eeder met meer liefde in beeld gebracht. De film heeft
geen klassieke opbouw. Sommige scènes keren steeds terug telkens
vanuit een ander perspectief of vanop de schouder van een ander personages
waardoor alleen maar scherper duidelijk wordt dat ze zich niet eens bewust
zijn van elkaars aanwezigheid. De moordpartij hangt als een dreigende wolk over de film. Wat de banale handelingen
van doodgewone tieners zouden zijn, worden nu de rituelen van mensen die aan
hun laatste uren van hun leven begonnen zijn. De camera registreert zonder genade
maar ook zonder te oordelen. Is dit dan een apolitieke film? Ik denk van niet. Dat zou hij wel zijn, mocht
Van Sant laten uitschijnen dat de daden van de twee moordende tieners onverklaarbaar
zijn of nog erger dat we de verklaring moeten zoeken in een van tijd en maatschappij
losstaande menselijke natuur. Maar dat doet hij niet. De jongens vergapen zich
aan een documentaire over Hitler. Ze bestellen een machinegeweer als was het
een modelbouwvlieger en hebben gejaagde ouders zonder gezichten. Voor ze in
slaap vallen spelen ze een stompzinnig computerspel en voor ze hun klasgenoten
overhoop schieten betasten ze onhandig elkaars lichaam. Het is niet meer dan een persoonlijke impressie, maar wel één
van de aangrijpendste films van 2003. Oorspronkelijke gedraaid als tv-film voor
de HBO-studio’s sleepte Elephant in Cannes de Gouden Palm in de wacht.
De film is omstreden en ook bij de critici wordt hij heel gemengd onthaald.
Stoor u vooral niet aan de wat vergezochte titel die nergens in de film geduid
wordt. Elephant verwijst naar een boeddhistische parabel waarin verteld wordt
hoe blinden een stuk van een olifant mogen betasten en vervolgens mogen beschrijven
wat ze net vastgehouden hebben. Ieder verhaal is natuurlijk anders. Maar alle
verklaringen samengelegd vormen misschien de sleutel tot de oplossing. Toch
maar eens gaan kijken dus.