interview met Pierre Vrancken, hoofdafgevaardigde voor het ABVV in Ford-Genk by Marthe Franssen Wednesday November 19, 2003 at 10:42 PM |
Wat vooraf ging: 21 oktober kondigde John Fleming (directie Ford-Europa) aan dat Ford-Genk de nieuwe Mondeo mocht produceren. Ford-Genk was ook de ´voorkeursplaats´ voor de productie van twee nieuwe modellen. Maar de definitieve beslissing hierover zou pas meegedeeld worden rond 15 november. 21 oktober besloten de vakbonden de acties gedeeltelijk op te schorten in afwachting van de definitieve beslissing. Donderdag 13 november beloofde de Ford-directie formeel dat de volgende generatie Galaxy en Cross-Over in Ford-Genk geproduceerd zullen worden.
Donderdag 13 november beloofde de
Ford-directie formeel dat de volgende generatie Galaxy en Cross-Over in
Ford-Genk geproduceerd zullen worden. Is dat goed nieuws voor jullie? Vrancken: ¨Ja, enerzijds wel want er is terug een
toekomst voor Ford-Genk. Langs de andere kant worden we nog
altijd geconfronteerd met het drama dat daarachter schuilgaat, dat er
nog altijd de vraag van Ford is om 3000 mensen te laten afvloeien. Dat
blijft natuurlijk zwaar in het achterhoofd spelen, het is een litteken
dat nooit meer zal weggaan.¨ Vrancken: ¨Het scenario van de sluiting is een beetje in
de kontext geplaatst door mijzelf toen ik de financiële resulaten
van Ford-Genk onder ogen begon te krijgen en ik voor de afsluiting van
het derde kwartaal al zag dat er meer dan 1 miljard euro verlies zou
zijn. Dat was niet wat men verwacht had. De prognose was winst
maken, nu gaan wij een gigantisch gat nalaten op het einde van het
jaar. Dan heeft Ford-Amerika gezegd: ¨dat moet hier gaan
verbeteren anders is er geen toekomst voor Europa¨, ze hebben dan
nog een kapitaalinjectie gegeven aan Ford-Europa. Maar er moet
toch volgend jaar winst gemaakt worden en dat gaat bloed, zweet en
tranen kosten en de ingrepen in Europa, de 7000 mensen die moeten
afvloeien in gans Europa, passen allemaal in dat plaatje.¨ Vrancken: ¨Ik moet wel even corrigeren: in 2005
gaan we beginnen met de aanloop voor het nieuwe model van de Galaxy.
We weten ook dat alleen met de Mondeo we dat niet twee jaar
kunnen volhouden tenzij er een enorme opleving van de economie zou
gebeuren en de Mondeo ineens veel beter zou verkopen. Dus hoe
moet het verder tot 2005? Ik weet het zelf niet, ik weet het zelf
niet... Mijn idee daarbij is dat er toch nog heel veel economische
werkloosheid aan te pas gaat komen. We spelen het nu in de
onderhandelingen ook hard om een inkomstenverlies (door economische
werkloosheid) voor de mensen te compenseren via andere maatregelen.
Ford zegt: ¨die 3000 mensen moeten eruit en dan gaan we niet
meer in de economische werkloosheid¨. Awel als zij daar zo
sterk van overtuigd zijn, dan moeten ze ook geen schrik hebben om te
beloven een verlies door een eventuele werkloosheidsperiode bij
te betalen.¨ Het lijkt me heel moeilijk nog iets van die
beloftes te geloven. Vrancken: ¨Terecht eigenlijk, de vraag is terecht.
Maar het alternatief is in niks meer geloven en maar blijven
piket staan en de poorten dichthouden totdat misschien de
financiële toestand zo erg is dat er helemaal geen toekomst meer
is voor Ford in Genk. Het is waar, Ford heeft contractbreuk
gepleegd maar ergens moet je proberen opnieuw een basis te leggen voor
de toekomst. Men weet op dit moment nooit, maar ik denk dat
een bedrijf als Ford het zich geen tweemaal kan permitteren om
aan de buitenwereld en de toeleveranciers te zeggen ¨wij
respecteren ons contract niet.¨ Wij zijn niet honderd procent
overtuigd dat Ford nooit meer zijn belofte zal breken maar als je nooit
de eerste stap zet naar een terug opbouwen van een
vertrouwensrelatie.... De aankondiging van de komst van de twee nieuwe
modellen is een klein stapje geweest in de goede richting. De
rest moeten we nog afwachten. Maar we zien toch de eerste tekenen
dat men terug begonnen is met investeringsprojecten. Voor volgend
jaar carnaval zouden ze een investering doen van 100 miljoen, en we
merken in het fabriek dat de voorbereidingen daarvoor begonnen
zijn.¨ Vrancken: ¨Wij hebben altijd gezegd dat er een nieuw
platform naar Ford Genk moet komen maar die vraag is in die mate niet
gesteld donderdag omdat we er zowiezo van uitgaan dat de drie modellen
alleen maar op een nieuw platform gebouwd kunnen worden. Wij zijn
benieuwd naar wat 'het nieuw model' (dat is de nieuwste naam voor
het nieuwe model van de Cross-Over) gaat zijn. Als die even groot of
groter is dan de Galaxy, kunnen we niet zonder het nieuw platform.¨ Vrancken: ¨De mensen reageren heel voorzichtig, er is
geen euforie, er is geen optimisme. Want de wonde die geslagen
geweest is, geneest zomaar niet in één-twee-drie.
Daar zullen weer maanden en jaren moeten overgaan om het
vertrouwen te herstellen. Wij kunnen Ford alleen terug vertrouwen
geven als ze nu ook werkelijk uitvoeren wat ze gezegd hebben, anders is
er een zeer groot probleem.¨ Vrancken: ¨Ja dat is natuurlijk een vraag waar we zelf
ook mee worstelen. Op dit moment hebben we alle acties opgeschort in het kader
van de aankondiging van de twee nieuwe modellen en de toewijzing van de
nieuwe Mondeo. Maar we blijven alert, we hebben heel wat pionnen
in het fabriek die het ons rapporteren als ze verdachte bewegingen
zien. Bijvoorbeeld als ze ineens heel veel delen van een bepaalde
serie beginnen te produceren, weet je dat het niet pluis is, dat ze
iets aan het voorbereiden zijn want ze proberen dan een stock aan te
leggen voor als de arbeiders het werk zouden neerleggen. We hebben nu besloten de druk niet op te voeren. En
daar zijn eigenlijk twee redenen voor. Ten eerste zijn de mensen
moe na zes weken actie. We zagen steeds minder arbeiders aan de
piketten, die steun begon af te brokkelen, het begon zwaar te wegen op
ieders familiaal leven. We hadden alle opslagplaatsen volgeduwd met
wagens. Dat allemaal bewaken, 24 uur op 24 uur, vergt enorm veel
energie en op het laatste kan je dat niet meer controleren. Ten tweede willen we ook aan Ford-Amerika tonen : "in Genk is
het zo slecht nog niet werken." Op een bepaald moment hadden we hier
bijna 6000 wagens geblokkeerd, dat betekent miljarden (in oude
Belgische franken). Dat betekent ook voor Ford-Europa dat
ze niet meer de winsten gaan maken die ze vooropgesteld hadden. Om niet
een hypotheek te leggen op de ganse Genk-plant hebben we daarom
besloten de acties stop te zetten. Maar weet dat als er iets zou verkeerd gaan tijdens de
onderhandelingen voor het sociaal plan, we heel wat tactische middelen
hebben om Ford dadelijk onder druk te zetten. Als hier de persen
vier dagen stil liggen, ligt het fabriek in South Hampton ook stil,
om maar aan te tonen hoe dicht alles op elkaar zit. De
bazen zeggen ook dat ze daar veel angst voor hebben. Concreet over het sociaal plan: Ford gaat akkoord de
mensen op 50 jaar te laten gaan. Wij hebben gevraagd voor een
duurtijd van twee jaar. Ford gaat daarmee akkoord als het voor
hen kostenneutraal is. Daarvoor zijn we nu samen een oplossing
aan het zoeken.¨ Vrancken: ¨Het zou kunnen dat de overheid daar voor een
stuk aan meehelpt. Wij zijn al naar de overheid gestapt en ik
moet zeggen dat er op dit moment een groot begrip is voor het sociaal
drama dat er hier in gans limburg aan het gebeuren is. Dus op dit
moment bestaat het idee dat we via tewerkstellingscellen bepaalde
mensen zouden kunnen opvangen.¨
De laatste weken hoorde je regelmatig dat Ford-Genk misschien
dichtgaat. Denk je dat men die idee bewust verspreid heeft om de
3000 afdankingen gemakkelijker te laten aanvaarden door de mensen?
Het nieuw model van de Galaxy en de Cross-Over zouden pas in 2006 naar
Genk komen, de nieuwe Mondeo in 2008. Hoe moet dat dan intussen?
De Transit is bijna weg, alleen het oude model van de Mondeo is er dan
nog. Ik heb gehoord van een arbeider dat ze die 850 Mondeo's met
één shift kunnen maken. Wat denken jullie daarvan?
Geloven jullie nog in beloftes voor 2005? Als ze nu een contract van
vorig jaar kunnen breken, kunnen ze dat in 2005 toch ook doen.
Welke garanties hebben jullie?
Is er nog iets gezegd over het nieuwe platform?
Hoe reageren de arbeiders op het nieuws? Geloven ze de Ford-directie
nog?
Jullie zijn nu bezig met de onderhandelingen over het sociaal plan. Kan
je daar iets meer over zeggen? Als ik het goed begrijp, proberen
jullie door een goed sociaal plan nog af te knibbelen van de 3000
ontslagen? Maar worden daarrond nu nog acties gevoerd? Zou je
niet meer druk kunnen uitoefenen en een beter sociaal plan bekomen als
de acties verder gingen?
Wie moet dat dan betalen als Ford het niet wil/kan betalen?