arch/ive/ief (2000 - 2005)

interview met Pierre Vrancken, hoofdafgevaardigde voor het ABVV in Ford-Genk
by Marthe Franssen Wednesday November 19, 2003 at 10:42 PM

Wat vooraf ging: 21 oktober kondigde John Fleming (directie Ford-Europa) aan dat Ford-Genk de nieuwe Mondeo mocht produceren. Ford-Genk was ook de ´voorkeursplaats´ voor de productie van twee nieuwe modellen. Maar de definitieve beslissing hierover zou pas meegedeeld worden rond 15 november. 21 oktober besloten de vakbonden de acties gedeeltelijk op te schorten in afwachting van de definitieve beslissing. Donderdag 13 november beloofde de Ford-directie formeel dat de volgende generatie Galaxy en Cross-Over in Ford-Genk geproduceerd zullen worden.

Donderdag 13 november beloofde de Ford-directie formeel dat de volgende generatie Galaxy en Cross-Over in Ford-Genk geproduceerd zullen worden.

Is dat goed nieuws voor jullie?

Vrancken: ¨Ja, enerzijds wel want er is terug een toekomst voor Ford-Genk.  Langs de andere kant worden we nog altijd geconfronteerd met het drama dat daarachter schuilgaat, dat er nog altijd de vraag van Ford is om 3000 mensen te laten afvloeien. Dat blijft natuurlijk zwaar in het achterhoofd spelen, het is een litteken dat nooit meer zal weggaan.¨  


De laatste weken hoorde je regelmatig dat Ford-Genk misschien dichtgaat.  Denk je dat men die idee bewust verspreid heeft om de 3000 afdankingen gemakkelijker te laten aanvaarden door de mensen?

Vrancken: ¨Het scenario van de sluiting is een beetje in de kontext geplaatst door mijzelf toen ik de financiële resulaten van Ford-Genk onder ogen begon te krijgen en ik voor de afsluiting van het derde kwartaal al zag dat er meer dan 1 miljard euro verlies zou zijn.  Dat was niet wat men verwacht had. De prognose was winst maken, nu gaan wij een gigantisch gat nalaten op het einde van het jaar.  Dan heeft Ford-Amerika gezegd: ¨dat moet hier gaan verbeteren anders is er geen toekomst voor Europa¨, ze hebben dan nog een kapitaalinjectie gegeven aan Ford-Europa.  Maar er moet toch volgend jaar winst gemaakt worden en dat gaat bloed, zweet en tranen kosten en de ingrepen in Europa, de 7000 mensen die moeten afvloeien in gans Europa, passen allemaal in dat plaatje.¨


Het nieuw model van de Galaxy en de Cross-Over zouden pas in 2006 naar Genk komen, de nieuwe Mondeo in 2008.  Hoe moet dat dan intussen? De Transit is bijna weg, alleen het oude model van de Mondeo is er dan nog.  Ik heb gehoord van een arbeider dat ze die 850 Mondeo's met één shift kunnen maken.  Wat denken jullie daarvan?

Vrancken: ¨Ik moet wel even corrigeren:  in 2005 gaan we beginnen met de aanloop voor het nieuwe model van de Galaxy.  We weten ook dat alleen met de Mondeo we dat niet twee jaar kunnen volhouden tenzij er een enorme opleving van de economie zou gebeuren en de Mondeo ineens veel beter zou verkopen.  Dus hoe moet het verder tot 2005?  Ik weet het zelf niet, ik weet het zelf niet...  

Mijn idee daarbij is dat er toch nog heel veel economische werkloosheid aan te pas gaat komen.  We spelen het nu in de onderhandelingen ook hard om een inkomstenverlies (door economische werkloosheid) voor de mensen te compenseren via andere maatregelen.  Ford zegt: ¨die 3000 mensen moeten eruit en dan gaan we niet meer in de economische werkloosheid¨.  Awel als zij daar zo sterk van overtuigd zijn, dan moeten ze ook geen schrik hebben om te beloven een verlies door een eventuele werkloosheidsperiode  bij te betalen.¨  


Geloven jullie nog in beloftes voor 2005? Als ze nu een contract van vorig jaar kunnen breken, kunnen ze dat in 2005 toch ook doen.  Welke garanties hebben jullie?

Het lijkt me heel moeilijk nog iets van die beloftes te geloven.

Vrancken: ¨Terecht eigenlijk, de vraag is terecht.  Maar het alternatief is in niks meer geloven en maar blijven piket staan en de poorten dichthouden totdat misschien de financiële toestand zo erg is dat er helemaal geen toekomst meer is voor Ford in Genk.  Het is waar, Ford heeft contractbreuk gepleegd maar ergens moet je proberen opnieuw een basis te leggen voor de toekomst.  Men weet op dit moment nooit,  maar ik denk dat een bedrijf als Ford het  zich geen tweemaal kan permitteren om aan de buitenwereld en de toeleveranciers te zeggen ¨wij respecteren ons contract niet.¨  Wij zijn niet honderd procent overtuigd dat Ford nooit meer zijn belofte zal breken maar als je nooit de eerste stap zet naar een terug opbouwen van een vertrouwensrelatie.... De aankondiging van de komst van de twee nieuwe modellen is een klein stapje geweest in de goede richting.  De rest moeten we nog afwachten.  Maar we zien toch de eerste tekenen dat men terug begonnen is met investeringsprojecten.  Voor volgend jaar carnaval zouden ze een investering doen van 100 miljoen, en we merken in het fabriek dat de voorbereidingen daarvoor begonnen zijn.¨


Is er nog iets gezegd over het nieuwe platform?

Vrancken: ¨Wij hebben altijd gezegd dat er een nieuw platform naar Ford Genk moet komen maar die vraag is in die mate niet gesteld donderdag omdat we er zowiezo van uitgaan dat de drie modellen alleen maar op een nieuw platform gebouwd kunnen worden.  Wij zijn  benieuwd naar wat 'het nieuw model' (dat is de nieuwste naam voor het nieuwe model van de Cross-Over) gaat zijn. Als die even groot of groter is dan de Galaxy, kunnen we niet zonder het nieuw platform.¨


Hoe reageren de arbeiders op het nieuws? Geloven ze de Ford-directie nog?

Vrancken: ¨De mensen reageren heel voorzichtig, er is geen euforie, er is geen optimisme.  Want de wonde die geslagen geweest is, geneest zomaar niet in één-twee-drie.   Daar zullen weer maanden en jaren moeten overgaan om het vertrouwen te herstellen.  Wij kunnen Ford alleen terug vertrouwen geven als ze nu ook werkelijk uitvoeren wat ze gezegd hebben, anders is er een zeer groot probleem.¨


Jullie zijn nu bezig met de onderhandelingen over het sociaal plan. Kan je daar iets meer over zeggen?  Als ik het goed begrijp, proberen jullie door een goed sociaal plan nog af te knibbelen van de 3000 ontslagen? Maar worden daarrond nu nog acties gevoerd?  Zou je niet meer druk kunnen uitoefenen en een beter sociaal plan bekomen als de acties verder gingen?

Vrancken: ¨Ja dat is natuurlijk een vraag waar we zelf ook mee worstelen.

Op dit moment hebben we alle acties opgeschort in het kader van de aankondiging van de twee nieuwe modellen en de toewijzing van de nieuwe Mondeo.  Maar we blijven alert, we hebben heel wat pionnen in het fabriek die het ons rapporteren als ze verdachte bewegingen zien.  Bijvoorbeeld als ze ineens heel veel delen van een bepaalde serie beginnen te produceren, weet je dat het niet pluis is, dat ze iets aan het voorbereiden zijn want ze proberen dan een stock aan te leggen voor als de arbeiders het werk zouden neerleggen.

We hebben nu besloten de druk niet op te voeren.  En daar zijn eigenlijk twee redenen voor.  Ten eerste zijn de mensen moe na zes weken actie.  We zagen steeds minder arbeiders aan de piketten, die steun begon af te brokkelen, het begon zwaar te wegen op ieders familiaal leven. We hadden alle opslagplaatsen volgeduwd met wagens. Dat allemaal bewaken, 24 uur op 24 uur, vergt enorm veel energie en op het laatste kan je dat niet meer controleren.  

Ten tweede willen we ook aan Ford-Amerika tonen : "in Genk is het zo slecht nog niet werken." Op een bepaald moment hadden we hier bijna 6000 wagens geblokkeerd, dat betekent miljarden (in oude Belgische franken).   Dat betekent ook voor Ford-Europa dat ze niet meer de winsten gaan maken die ze vooropgesteld hadden. Om niet een hypotheek te leggen op de ganse Genk-plant hebben we daarom besloten de acties stop te zetten.

Maar weet dat als er iets zou verkeerd gaan tijdens de onderhandelingen voor het sociaal plan, we heel wat tactische middelen hebben om Ford dadelijk onder druk te zetten. Als hier  de persen vier dagen stil liggen, ligt het fabriek in South Hampton ook stil,  om maar aan te tonen hoe dicht alles op elkaar zit.  De bazen zeggen ook dat ze daar veel angst voor hebben.

Concreet over het sociaal plan:  Ford gaat akkoord de mensen op 50 jaar te laten gaan.  Wij hebben gevraagd voor een duurtijd van twee jaar.  Ford gaat daarmee akkoord als het voor hen kostenneutraal is.  Daarvoor zijn we nu samen een oplossing aan het zoeken.¨


Wie moet dat dan betalen als Ford het niet wil/kan betalen?

Vrancken: ¨Het zou kunnen dat de overheid daar voor een stuk aan meehelpt.  Wij zijn al naar de overheid gestapt en ik moet zeggen dat er op dit moment een groot begrip is voor het sociaal drama dat er hier in gans limburg aan het gebeuren is. Dus op dit moment bestaat het idee dat we via tewerkstellingscellen bepaalde mensen zouden kunnen opvangen.¨