Met
deze spot wil 11.11.11 het debat aanzwengelen over een thema dat bijzonder
actueel is: de privatisering en liberalisering van de watervoorzieningen.
Terwijl 1,2 miljard mensen momenteel geen toegang hebben tot water en er
over 20 à 30 jaar een ernstig watertekort zit aan te komen, wordt water hoe
langer hoe meer een economisch goed dat door privé-maatschappijen aangeboden
kan worden op de vrije markt. Nu al bepaalt koopkracht in het
Zuiden dikwijls wie water krijgt en wie niet. "Geen geld, geen
water", wordt dat de optie van de toekomst? |
|
Gentlemen, we've discovered a new target market: POOR PEOPLE...
(Heren, we hebben een nieuwe markt ontdekt: ARME MENSEN...)
Twee miljard mensen hebben geen toegang tot drinkwater en waterzuivering.
Het overgrote deel daarvan leeft in ontwikkelingslanden. Over enkele decennia dreigt er een ernstig watertekort.
Wordt water zo duur als petroleum?
Op dit ogenblik wordt slechts 5% van de watervoorzieningen geleverd door prive-bedrijven. Voor de privé ligt er dus
nog een groot potentieel voor het grijpen: datgene verkopen waar mensen absoluut niet zonder kunnen.
|
|
If we become their
ONLY provider of clean water…
(Als wij hun ENIGE waterleverancier worden…)
Er is niet zoiets als een vrije markt
in water: water wordt altijd door één bedrijf geleverd, door een
monopolie dus. Ofwel is dat een overheidsmonopolie, ofwel een
privé-monopolie. In een land kunnen wel verschillende maatschappijen
naast elkaar bestaan, voor verschillende regio's of steden, maar als
consument kan je niet van de ene naar de andere overstappen.
Bovendien hebben bedrijven in
verschillende gevallen allerlei exclusiviteitsbepalingen bedongen: alleen
zij mogen nog water gebruiken van de rivier (India), of alleen zij mogen
putten slaan of zelfs regenwater opslaan (Cochabamba, Bolivia)! Dit laat
gebruikers geen keuze meer… |
|
... we can double
our profit
(kunnen we onze winst verdubbelen)
In Buenos Aires (Argentinië) maakte Suez in het midden van de jaren
'90 grote winst: tussen 21,4 en 28,9% in 1995-97. Dat is 2,5 tot 3 keer zoveel als watermaatschappijen in Groot-Brittannië. Ondertussen werd het water voor de gebruikers alsmaar duurder en werden de investeringsdoelstellingen inzake waterzuivering niet gehaald.
Watermaatschappijen
dwingen ook winstgaranties af bij de ondertekening van hun contracten. Die winsten zijn meestal uitgedrukt in harde
dollars. Is het door muntschommelingen moeilijk om voldoende dollarwinst te
halen, dan worden mogelijke tekorten doorgerekend in de prijs
of dan leidt dit tot verminderde dienstverlening en verlaging van de
waterkwaliteit. In sommige gevallen moet bijgepast worden met publieke
middelen. |
|
Of course they could drink water from rivers but then they'd get diseases and die.
(Ze kunnen natuurlijk ook van de rivier drinken maar dan krijgen ze ziektes en gaan ze
dood.)
De prijsstijgingen maken water voor arme gezinnen onbetaalbaar. In Accra
(Ghana) leidden prijsstijgingen ertoe dat gezinnen in de arme wijken van de stad tot 28% van hun inkomen aan water
besteedden. Daardoor moeten ze besparen op schoolgeld (de meisjes worden het eerst thuisgehouden) en wordt er water
van onbetrouwbare oorsprong geconsumeerd. Het aantal watergerelateerde ziektes is daardoor gestegen. Vooral vrouwen zijn daar het slachtoffer van: zij drinken pas als iedereen bediend is. Het onderste van de kan is het vuilst.
In Zuid-Afrika zorgde een slecht werkend betaalkaartsysteem ervoor dat mensen te midden van een cholera-epidemie op oppervlaktewater aangewezen waren, daardoor werd de epidemie nog verergerd. |
|
These people are your guarantee to a nice big bonus!
(Deze mensen zorgen voor uw vette bonus!)
Het uiteindelijke doel van elk prive-bedrijf is natuurlijk winst
te maken
om aan de aandeelhouders uit te keren. Betaalbaar water leveren voor
iedereen komt op de tweede plaats. Als de winst onder druk komt te staan,
stellen we vast dat bedrijven "hoeken afsnijden": ze besparen op personeel, op dienstverlening, op kwaliteitscontrole, op waterkwaliteit.
Met alle gevolgen van dien voor de armsten. |
|
And if that ain't a brilliant marketing, you can whip my ass and call me Judy...
(En als dat geen briljante marketingzet is, ben ik een grote
dikke aap...)
Er zijn natuurlijk nog andere zetten die de watermultinationals in petto hebben, zoals de promotie van waterliberalisering via het Wereld Water Forum. In het bestuur van dit forum hebben bedrijven een belangrijke invloed. Toch doet het Forum zich voor als een soort
conferentie van de Verenigde Naties over water. |
|
Of course I'd like to thank our friends at the World Trade Organisation...for making all this possible... Thank you!!!!
(Ik zou nog graag onze vrienden van de Wereldhandelsorganisatie
bedanken om dit alles mogelijk te maken! Dank u!!!!)
Een belangrijke hefboom voor de liberalisering van de watermarkt is de
Wereldhandelsorganisatie (WTO). IMF en Wereldbank dwingen privatisering en liberalisering af als voorwaarden van leningen. In de WTO wordt liberalisering verheven tot internationale verbintenis. In de lopende onderhandelingen over de vrijmaking van de dienstensector vraagt de EU
aan 72 landen om hun watermarkt open te gooien, te liberaliseren. Als deze landen toezeggen, dan zetten zijn hun deur open voor de Europese watermultinationals (Vivendi en Suez
- goed voor 70% van de wereldmarkt -, Saur, RWE Thames, enz.) en
is deze liberalisering onomkeerbaar. Tot nu toe kon privatisering nog
teruggeschroefd worden. In Cochabamba (Bolivië) bijvoorbeeld werd na
hevige protesten van de bevolking de waterdistributie opnieuw in
overheidshanden gegeven. De WTO dreigt dit zo goed als onmogelijk te
maken. |
|
Steun 11.11.11 en jij vecht tegen onrecht.
11.11.11. benadrukt dat water een recht is en geen koopwaar. Op een ogenblik dat water alsmaar schaarser wordt, is het niet verstandig om de
watervoorzieningen
blind te privatiseren en te liberaliseren en de verdeling van het water over te laten aan de markt en de koopkracht.
Water moet een wereldwijd gemeenschapsgoed worden en
moet gegarandeerd worden voor iedereen. Overheden mogen hun verantwoordelijkheid niet afschuiven op de
privé-sector en moeten meer middelen vrijmaken voor drinkwater en waterzuivering.
Voor expertise en onderaanneming kan wel een beroep gedaan worden op de
privé-sector. Een democratisch verkozen overheid moet echter steeds de
touwtjes in handen houden.
Ontwikkelingslanden mogen niet onder druk gezet worden door IMF en Wereldbank (via leningen) of via WTO/GATS-onderhandelingen om hun watervoorzieningen te
liberaliseren en te privatiseren.
Mensen moeten meer inspraak krijgen in waterbeleid en het beleid van internationale instellingen zoals IMF,
Wereldbank en WTO.
11.11.11 steunt haar partners in de Filipijnen, Indonesië en Zuid-Afrika die vechten tegen de gevolgen van
waterprivatisering en -liberalisering. |
br>