[Interview] ABVV-militanten hebben besloten door te gaan met acties by christophe callewaert Wednesday October 22, 2003 at 06:45 PM |
Gaby Colenbunders is ABVV-delegee van de nachtpost. Dit is de post die volgend jaar afgeschaft wordt. Hij legt uit wat het ABVV besliste op de militantenvergadering waar overlegd werd hoe het ABVV op de nieuwe beloftes van de directie zou reageren.
Wat is er beslist?
Bij het ABVV is beslist om de dagproductie van de Transit laten gaan behaleve de speciale modellen. We gaan nog altijd prikactie houden. Iedere post zal twee uur vroeger stoppen. De persdelen houden we allemaal hier. Ze krijgen van ons de dagproductie op voorwaarde dat zij de drie matrijzen van de Transit teruggeven, evenals de patrijs van de Volvo. We gaan dus een beetje ruilhandel spelen.
Betekent dat jullie toch voor een stuk het wapen tegenover de Ford-directie uit handen geven?
Nee, het zijn de kleinere stockwagens die we lossen, niet de verkochte wagens.
Maar het grote deel van de acties blijft doorgaan?
Negentig procent van de acties gaat zeker en vast door.
Waarom?
Omdat wij nog altijd geen zekerheid hebben van de directie. We willen nog altijd een oplossing voor de drieduizend man. Dat kan een sociale oplossing zijn,maar met gedwongen ontslagen kunnen we absoluut niet leven.
Wat moet er gebeuren om de drieduizend banen te redden?
We moeten dringend een ander model binnenhalen. Een andere manier is terug binnenhalen wat in het verleden ge-outsourced werd.
Hoopt u dat te verkrijgen via de acties?
Het is alleszins het proberen waard. De strijd is pas verloren als wij er mee stoppen.
Wat vindt u van de boodschap van de directie van gisteren?
Ik vond het goedkoop. Drie weken geleden zeiden ze ons dat als we meteen braafjes terug aan het werk gingen, ze ons dan in december uitsluitsel zouden geven over de nieuwe Mondeo. Drie weken later krijgen we de toezegging van de nieuwe Mondeo dankzij onze acties. Nu zeggen ze juist hetzelfde: 'als jullie braaf gaan werken, krijgen jullie in november nieuwe modellen'. Als ik dezelfde berekening maak, hebben we als we nog even doorstaken volgende week de goedkeuring over die nieuwe producten. (lacht)
Was de achternban bereid de acties voort te zetten?
De militantenkern staat unaniem achter onze beslissing om verder te doen met de staking. Deze nacht waren de mensen van de nachtpost zelfs laaiend enthousiast om verder te doen. We hebben deze nacht nog geen tachtig wagens gebouwd.
Denkt u dat Ford hier bezig is de salami-tactiek toe te passen: nu 3.000 mensen ontslaan om dan later makkelijker nog een stuk te laten gaan?
Ik wil niet meteen meegaan in die denkpiste, maar volgens zit er wel een doodbloedscenario in als we niet snel uitsluitsel krijgen over de komst van nieuwe modellen die in de derde shift kan gebouwd worden. Ze beginnen af te knabbelen en ze gaan maar door, hé.