Ford-Genk/Directie blijft zwijgen by raf Custers Wednesday October 15, 2003 at 11:33 AM |
raf.custers@euronet.be 0476-954290 |
Ook de derde Ondernemingsraad bij Ford-Genk – sinds de aankondiging van het ontslag van 3000 werknemers – heeft de vakbondsdelegatie niets wijzer gemaakt. Dat zegt Ludo Copermans, ACV-hoofddelegee. Ford voelt ondertussen wel de gevolgen van de acties tegen de geplande herstructurering. Ook bij de toeleveringsbedrijven komen er deze week overigens nog publieke acties.
“Aan de buitenkant is het kalm”, aldus Copermans, “maar de acties zijn sinds deze week maandag verlegd naar binnen in de automobielfabriek. En ze hebben hetzelfde effect als twee uur vroeger stoppen met werken, zoals we vorige week hebben gedaan”. De interne prikacties laten de vakbondsmensen toe het Ford-personeel te informeren. “We proberen de mensen correct uit te leggen hoe we ons opstellen”, zegt Copermans.
Volgens hem beginnen de acties Ford pijn te doen. Ford-Southampton heeft sinds eind vorige week serieuze roductie-problemen, als gevolg van de blokkade die rond Ford-Genk is gelegd. Het personeel in Ford laat géén afgewerkte Transit-bestelwagens vertrekken (nb. Ford hevelt de Transit-productie over naar lage-loon-fabrieken in Turkije) en evenmin onderdelen voor andere modellen van andere fabrieken.
“En logistiek loopt het nu compleet in het honderd”, aldus Ludo Copermans. “In heel Europa zouden als gevolg van onze actie zo’n 700 vrachtwagens afgeladen zijn, maar weet niemand nog waar er wat staat. Het is een enorme chaos”.
Ford smeekt personeel en vakbonden nu keer op keer om de blokkade te versoepelen. “Maar”, zegt Ludo Copermans, “Ford zelf verandert niet van houding.En ze antwoorden niet op de vragen die wij stellen”.
Woensdagochtend herhaalde volgens Copermans zich dat scenario, tijdens de derde ondernemingsraad sinds 1 oktober (toen de dramatische herstructurering werd publiek gemaakt). “Meestal geeft Ford een heel ontwijkend antwoord. Gisteren dinsdag, op de vorige ondernemingsraad, hebben we gevraagd of Ford het cijfer van 3000 te schrappen banen niet kan reduceren. Maar ze blijven bij die beslissing. En ze verklaren niet hoe ze aan die cijfers komen. Ze leggen niet uit welk plan daarachter zit. Vandaag hebben we gevraagd welk budget Ford-Europa heeft uitgetrokken voor de globale herstructurering. Want in totaal moeten er in Europa 7000 jobs weg, waarvan 3000 in Genk en 1700 in Keulen. Maar hoe zit het met de rest? Hoe verantwoorden zij hun beslissing? Dat willen we weten, om te kunnen uitmaken of dat wel verantwoord is. Misschien krijgen we op de volgende ondernemingsraad van vrijdag een antwoord.”.
Personeel en syndicalisten van Ford-Genk leven intussen naar de Actiedag van zaterdag 18 oktober toe. “Wij zijn de blikvangers”, zegt Copermans, “maar ge moet niet vergeten dat de toeleveranciers ook getroffen zijn, en die komen niet in het nieuws”. Volgens de ACV-hoofddelegee is daar 1 job op 3 bedreigd, dat betekent een duizendtal arbeidsplaatsen. Copermans zegt tot slot dat er nog deze week ook bij die toeleveringsbedrijven openlijke acties te verwachten zijn.