Begroting 2004: the good, the bad and the ugly by ACV Tuesday October 14, 2003 at 05:06 PM |
Reactie ACV op de begroting 2004.
1. Werkgelegenheid
Het ACV stelt vast dat de regering de conclusies van de werkgelegenheidsconferentie onverkort heeft overgenomen in haar begroting 2004.
Het ACV is dan ook tevreden over de ombuigingen en aanvullingen die het heeft kunnen aanbrengen aan de eerste regeringsvoorstellen :
- 800 miljoen lastenverlagingen anders verdeeld : o.a. meer voor non profit
- herplafonnering RSZ-bijdragen veranderd in dezelfde bijkomende verlaging voor iedereen en kleinere verlaging voor hogere lonen
- RSZ-verlaging voor korte en kleine jobs : kost beperkt
- ploegenarbeid : fiscale maatregel
- hervorming uitkeringen voor deeltijds werkende werklozen : ingetrokken
- begeleiding werklozen : meer individuele trajectbegeleidingen
- herstructurering : oprichting van tewerkstellingscellen
- vorming en opleiding : nieuw groeipad (elk jaar 60.000 werknemers meer in opleiding) en betere opvolging afspraken
- versterking sociale, technische en medische inspectiediensten.
Het ACV blijft echter van oordeel dat al deze maatregelen nog ruim onvoldoende zijn voor een ambitieus werkgelegenheidsbeleid. Ze kunnen daarom maar een eerste stap zijn en moeten gevolgd en versterkt worden door een vernieuwd beleid inzake industrie, innovatie en onderzoek.
2. Openbare sector
De regering ondermijnt bovendien zelf haar prioriteit voor werk met haar maatregelen voor de openbare sector :
- de afbouwplannen van overheidsbedrijven
- de zoveelste lineaire amputatie van het werkings- en personeelsbudget voor de federale overheidsdiensten
- de PWA-tewerkstelling (zowel in de agentschappen als van de werklozen) die op het spel gezet wordt.
3. Sociale zekerheid
De sociale begroting 2004 vertoont een dubbel gezicht.
De stijging van het budget voor gezondheidszorg is op zich goed, tenminste als die stijging ook gaat naar betere en beter betaalbare zorg (verbetering maximumfactuur).
De sociale verbeteringen zijn dan weer zo minuscuul dat de premier er zelfs niet eens gewag van maakt.
De Sociale Zekerheid dreigt bovenal met een tekort achter te blijven : de ruim 2 miljard aan verwacht tekort zullen wellicht niet goedgemaakt worden door de voorziene alternatieve financiering, de onzekere terugverdieneffecten van de lastenverlagingen in 2004, de versterkte sociale fraudebestrijding en de onnodige en onaanvaardbare besparing op de rente voor sommige slachtoffers van een arbeidsongeval.
Die besparingen en die onooglijke sociale verbeteringen voor de enen staan in schril contrast met de fiscale amnestie voor de anderen.
Slotsom : de begroting 2004 :
- is een geluksvogel gevangen bij Belgacom
- de boodschap is goed voor de werkgelegenheid, slecht voor de openbare sector en onzeker voor de sociale zekerheid.