arch/ive/ief (2000 - 2005)

Vlaams Blok neemt een loopje met de waarheid over Ford in Genk en de oorlog in Irak
by Kris Hertogen Monday October 13, 2003 at 06:25 PM

« Volgens voorzitter Jean-Claude Delepière van het Comité I, dat de Staatsveiligheid controleert, meldde de Belgische Staatsveiligheid reeds einde juni dat Ford-Genk volledig dicht gaat » . Dit krantenbericht leidde vrijdagnacht tot grote opschudding in de Genks Fordfabrieken

Het bericht bevestigde de vrees dat de huidige herstructurering slechts een etappe in een strategie die naar sluiting leidt. De anonieme bron van de Staatsveiligheid bracht die beslissing in verband met de Belgische opstelling rond de Irak-oorlog.

Het bericht werd naar de pers gelekt door het Vlaams Blok, dat de avond voordien aan de poort van Ford een pamflet uitdeelde met daarin volgende zin : «Wij eisen een eigen Vlaams buitenlands beleid, zodat een clown als Louis Michel onze bevriende naties (zoals de VS) niet meer tegen de schenen kan stampen ».

In werkelijkheid had de Amerikaanse forddirectie in juni haar beslissing al genomen en hebben pro-amerikaanse informanten dit feit gebruikt om de discussies over de herziening van de genocidewet te beïnvloeden. Indien dit motief werkelijk had meegespeeld waarom sluit Ford dan ook vier fabrieken in de USA waar samen meer dan 3000 arbeiders werken? Waarom krijgt Volvo in het Belgische Gent –dat afhangt van Ford- dan wel nieuwe investeringen en 2200 nieuwe arbeidsplaatsen?

Winstbejag is de reden

De beslissing om Ford Genk te herstructureren en de 900 miljoen euro voorziene investeringen te annuleren is genomen uit winstmotieven. Dat zegt Vic Heylen, een specialist van de automobielsector: « Voor de eerste twee kwartalen van 2003 maakte Ford Europe onverwacht een verlies van 874 miljoen dollar bekend. Er werd meteen aan toegevoegd dat er op korte termijn weinig hoop is op een substantiële verbetering. Daardoor kwam er niet alleen een schrapping van de investering in Genk. Deze afslanking is bovendien een belangrijk onderdeel van een nieuw masterplan » . En waarom dan Genk en niet bijvoorbeeld het Duitse Saarlouis? “ Het toeval wil dat de minder goed verlkopende Mondeo in Genk wordt gebouwd en het beter lopende Focus-model in Saarlouis. In het omgekeerde geval heeft Saarlouis problemen en zit Genk op rozen » zegt Vic Heylen die er ook aan toevoegt: “« Alles samen is de crisis bij Ford Genk het zoveelste bewijs dat klassieke factoren zoals loonkosten, bedrijfsvriendelijk klimaat, financiële tegemoetkomingen enz. zelden of nooit doorslaggevend zijn bij strategische beslissingen over investeringen in de automobielindustrie” .

Het Vlaams Blok eist nog meer financiële steun voor de multinational. En komt ze op voor een ‘onmiddellijke drastische loonkostverlaging”. Maar geen woord –hoe klein ook- om van de Forddirectie te eisen dat ze haar contracten nakomt : 9000 jobs behouden en 900 miljoen euro investeren. Het Blok eist een ‘degelijke sociale begeleiding van iedereen die door dit drama getroffen wordt’. Zoals alle andere politieke partijen, die de Fordarbeiders en Limburg het verlies van meer dan zesduizend jobs willen doen aanvaarden.