arch/ive/ief (2000 - 2005)

[Ford Genk] ACLVB-delegee Versavel: 'acties tot we zekerheid hebben over investeringen'
by christophe callewaert Thursday October 09, 2003 at 06:06 PM
ccallewaert@hotmail.com

Mario Versavel, broer van de voetballers Patrick en ex-international en Anderlechtspeler Bruno, is ACLVB-hoofdafgevaardigde van Ford-Genk. Hij geeft tekst en uitleg bij de herwonnen strijdlust van de arbeiders van Ford Genk.

[Ford Genk] ACLVB-de...
lectrr.gif, image/gif, 350x254

Maandag heerste nog grote gelatenheid aan de poort van Ford Genk. Twee dagen later lijkt de sfeer omgeslagen. De arbeiders toonden zich vandaag en gisteren een stuk strijdlustiger?

De sfeer is nog altijd gelaten, maar doordat wij van strategie veranderd zijn is er wel wat meer animo. Onze nieuwe strategie bestaat er in om de acties die voordien sporadisch overal verspreid in de fabriek plaatsvonden te concentreren. We leggen de laatste twee uur van iedere shift het werk neer. Dit heeft als voordeel dat de mensen een stakingsvergoeding kunnen krijgen als we dat vier dagen volhouden. Onze oproep via pamfletten om de piketten te ondersteunen is enorm goed opgevolgd. Als je de acties over de hele fabriek verspreid houdt, zien de arbeiders elkaar niet. Ze kunnen zich niet aan elkaar optrekken. Nu zien we dat er opnieuw een stukje enthousiasme leeft bij de mensen en dat de kracht om er voor te vechten terug aan het keren is.

Was de verandering van strategie een reactie op de stugge houding van de directie?

Nee, wij hadden dat in ons actieplan voorzien. Wij wilden oorspronkelijk een diversiteit van acties. Niet altijd dezelfde mensen, niet altijd op hetzelfde moment. Maar nu hebben we afgesproken om de twee-urenstakingen die we gisteren gestart zijn vol te houden tot het einde van de week.

Maar er is toch ook heel wat boosheid over de houding van de directie. U weigerde bijvoorbeeld dinsdag nog een ontmoeting met de directie bij te wonen?

Ik ben daar inderdaad niet naar toegeweest omdat ik al vanaf het begin het standpunt inneem dat ik wens zekerheid te krijgen van mensen die het kunnen weten. Ik heb ook gezegd dat ik eerst de ontmoeting met de minister-president Somers wou afwachten. Daarna ben ik bereid om terug aan de tafel te gaan zitten, maar dan wel met iemand die een mandaat heeft om beslissingen te nemen.

En dat is niet de huidige Ford-directie?

Dat is niet de huidige Ford-directie, inderdaad. Daarom dat ik het ook niet zinvol vond om naar zo'n meeting te gaan.

U bent gisteren bij Somers geweest. Wat is daar uit de bus gekomen?

Het was constructief. Van een eerste gesprek kan je natuurlijk nog niet veel verwachten. Er is nog niet zo heel veel uitgekomen, maar we weten nu wel dat zowel de vakbonden als de Vlaamse regering op dezelfde lijn staan. Wij wensen allemaal zekerheden te krijgen over nieuwe investeringen en over het behoud van dit bedrijf.

Sommigen denken dat de directie een verborgen agenda heeft. Het nieuws over de investeringen zou geheim gehouden worden om de druk op de bonden en de werknemers te kunnen opvoeren. Wat denkt u daarvan?

Mocht dat zo zijn dan is dat helemaal onfair van de directie. Wij hebben hier jaren proberen te werken als volwaardige partners. Wij hebben twee herstructureringen verwerkt op een heel constructieve manier. Als dit dan de houding is die directie aanneemt, is dat heel erg te betreuren.

Hebben jullie je al neergelegd bij het verdwijnen van de 3.000 jobs?

Nee nee, wij hebben ons nog bij niks neergelegd. Dat gaan we ook niet dadelijk aanvaarden. Wij willen eerst weten welke investeringen er komen. Aan de hand van die investeringen kunnen we dan zien welke toekomst Ford Genk heeft en daarna kunnen we zien hoeveel mensen hier nog een plaats hebben.

Volgens veel arbeiders zelf is de fabriek ten dode opgeschreven als hier maar één model de Mondeo, overblijft?

Dat is ook zo. We hebben een fabriek die 21 uren kan bollen. We kunnen 700 wagens per shift aan. Van de nieuwe Mondeo zouden dagelijks maar 860 wagens nodig zijn. Als je die cijfers naast elkaar legt, begrijp je dat we een fabriek hebben die onderbezet is. Daarom dat wij zo blijven hameren op de komst van die investeringen. Wij hebben investeringen én modellen nodig om deze fabriek open te houden.

Ondertussen zitten jullie wel met militanten en leden die er van overtuigd zijn dat de fabriek hoedanook dicht gaat in 2006. Hoe gaan jullie daarmee om?

Als alles verloopt zoals de directie het afgeschilderd heeft, kan je niet anders dan besluiten dat deze mensen gelijk hebben. Zo realistisch zijn wij ook wel. Vandaar dat wij enkel zekerheden willen: zekerheden over nieuwe modellen waar serieuze investeringen aan gekoppeld zijn. En indien wij geen zekerheden krijgen over de komst van nieuwe modellen dan weten wij dat het in 2006 gedaan is met Ford Genk.

Welke gevolgen heeft dat voor de strategie van de vakbond?

Wij gaan door met onze acties tot wij zekerheid hebben over de investeringen en over de komst van nieuwe modellen. Ik herhaal: deze fabriek is niet gemaakt voor één model. Dat kan gewoon niet.

Ondertussen duikt er ook kritiek op over de late reactie van de vakbonden?

Wij zijn altijd wakker geweest. We hebben altijd op de loer gelegen. Wij hebben altijd gedacht dat wij met betrouwbare partners te maken hadden. De arbeiders zeggen nu wel: jullie hadden veel vroeger die werktuigen moeten tegenhouden of die velgen in de fabriek moeten houden (Ford Genk maakt velgen voor alle andere fabrieken, nvdr). Maar wij kunnen dat niet allemaal tegenhouden want zoveel stockageruimte hebben we niet. Dat is alleen maar van tijdelijke aard.

Maar zijn jullie toch niet naief geweest tegenover de Ford-directie?

(wikt woorden) Nee, ik zou zeggen neen. Dit is de derde herstructurering die we meemaken. We hebben dat altijd op een fatsoenlijke manier kunnen afhandelen. Maar nu krijgen we niet één slag, maar twee slagen in ons gezicht. Maar persoonlijk vind ik niet dat wij gefaald hebben.

Op 18 oktober organiseren de vakbonden een manifestatie. Wat verwachten jullie daarvan?

Wij verwachten een heel grote opkomst. Zelfs de interprofessionele centrales zijn daarvoor ingeschakeld. In heel Belgie zullen folders verspreid worden. Wij denken dat we vele duizenden mensen kunnen warm krijgen voor Job Live. Job Live moet het evenement van de vakbonden worden. Voor politici zal er die dag op het podium geen plaats zijn.

Wat is het eisenplatform van het evenement?

Het is niet de bedoeling dat wij daar een hele eisenbundel gaan voor ineensteken. Aan het podium zullen de drie vlaggen hangen. Het is in de eerste plaats een oproep tot solidariteit. Wij willen aan alle Belgen de kans geven om te laten zien wat ze denken van de directie van Ford.

Cartoon: http://www.vanmol.net/balzak/pages/003.html

vakwerk
by de man in het zwart Thursday October 09, 2003 at 08:19 PM

wie echt inhoudelijke interviews wil over ford genk, moet op indymedia zijn
vakwerk
proficiat en doe zo voort gasten