[Ford Genk arbeiders vertellen] Zijn de loonkosten te hoog? by han Soete Thursday October 02, 2003 at 11:55 PM |
han@indymedia.be |
ALs we de media en de regering mogen geloven dan is één van de oorzaken van de problemen op Ford de hoge loonkost in België.
De ford-arbeiders hebben daar hun eigen mening over.
Ik ben hier 40 jaar geleden beginnen werken, ik ben nu pensioen. 40 jaar geleden kwam Ford naar hier omdat de Vlaamse arbeiders goedkoop waren en braaf. En Ford heeft 40 jaar lang de aan de citroen geperst, en nu hebben ze een nieuwe citroenen gevonden in Turkije en China, zo eenvoudig is dat. AL de rest is blablabla hoor meneer. Ze moeten het niet te ver gaan zoeken, de FORD directie die wil gewoon op zo kort mogelijk tijd zoveel mogelijk geld verdienen. Zo was dat 40 jaar geleden, en vandaag is dat nog altijd zo.
Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat de citroen volledig is leeggeperst. Er is hier niets meer te halen bij de gewone werkman. In Duitsland moeten ze misschien iets minder betalen, maar hier krijgen ze dan weer andere voordelen.
Ze trekken nu gewoon naar ergens anders waar ze opnieuw de citroen kunnen leegpersen, en als ze er daar alles hebben uitgeperst dan zijn zullen ze weer verhuizen.
Ze geven nu iedereen de schuld. De lonen zijn te hoog, de taksen zijn te hoog, ... maar als je alle bij elkaar rekent dat zijn wij ongeveer even duur als de Duitsers. Hier krijgt de patroon technische werkloosheid in andere landen is dat zo niet, daar moeten ze arbeiders blijven betalen, ook als er geen werk is.
Ik heb hier nog Turkse arbeider opgeleid. Weet je die mensen die verdienen 6.000 fr per maand en wij 60.000 fr per maand. Je moet geen rekenwonder zijn om te begrijpen hoe die patroons denken hoor. En nu zijn ze ook in China begonnen met dezelfde auto's te maken die wij hier maakten.
Dat is nu mijn derde model Ford transit dat hier maak. Toen werden er 90 transits gemaakt per dag. Ze hebben dat toen opgevoerd naar 110 per dag. Wij dachten dat niet mogelijk zou zijn. Maar vandaag maken we er 245 per dag, en ze zijn beter gemaakt dan vroeger. De kwaliteit ligt hier heus een heel pak hoger dan in andere Ford fabrieken ze komen daar maar aan 70% van de kwaliteitsnorm van hier. Waarom stuurden ze ander als die mensen naar hier om het van ons te leren. Zo'n Transit kost wel 800.000 fr, als die niet goed is, dan kan je die beter niet kopen vind ik.
Kijk het ABVV heeft hier een voorstel gedaan voor arbeidsduur vermindering, dat zou een besparing van 10 miljoen Euro betekend hebben. Maar de directie wilde er niet eens over praten.
Eigenlijk willen ze van ons slaven maken. Misschien verdienen we we wel goed, maar als van onze neus durven maken dan dreigen ze met sluiten, dan krijg je papierke C4, en dan kan je vertrekken.