[Ford Genk arbeiders vertellen] Wanbeheer op Ford? by han Soete Thursday October 02, 2003 at 11:52 PM |
han@indymedia.be |
Er werden miljoenen geïnvesteerd in Ford Genk. maar of die miljoenen ook altijd goed besteed waren dat is nog maar de vraag.
Ford-arbeiders vertellen over het beheer van de Ford fabriek.
Tegenover die nevenbedrijven gedroeg Ford zich ook schandalig hoor. Ik heb daar zelf jaren gewerkt. En het eerst jaar kopen ze je onderdelen aan goede prijs, maar een jaar later willen ze 25% korting, en het jaar daarop nog eens 10%,... en je kan niet anders hé, want FORD is je enige klant. Die bedrijfjes trekken dan naar het buitenland of gaan failliet hé.
Ze maken nu vooral dure wagens, wagens van meer dan een miljoen. Maar wie koopt dat nog. Dat is toch om problemen vragen.
Ze hebben hier een volledig nieuwe lijn klaarliggen, volgend jaar onder het verlof zouden ze die in werking stellen. Ze hebben hier al heel wet geld geïnvesteerd de laatste jaren, en nu smijten ze dat gewoon weg.
Ze hebben hier van alles aangepast om hier ook de FORD Focus te kunnen maken. Vorige week zijn er 5 van de lijn gekomen, en toen zij de baas al, dat het misschien de enigen zouden zijn die we hier ooit zouden maken.
Al dat geld gewoon voor de show.
De enigen die juichen vandaag dat zijn de aandeelhouders, die zijn weer gestegen. Maar wie is de dupe, de gewone arbeider.
Ze hebben hier miljoenen uitgeveven voor het invoeren van het teamwork. Ze hebben zelfs special geluidsdichte vergaderlokalen gebouwd. Op den den duur zegden we dat er problemen waren in het team, zo konden we eens een uur of twee gezellig zitten praten.
Toen dat teamwerk toch niet je dat was hebben ze de kwaliteitscontrole ingevoerd. Bergen papier moesten er worden ingevuld. en dan gingen ze besparen op controles, met als gevolg dat er slechte auto's bij de klanten kwamen.
Ze hebben hier met miljoen gemorst.