De Geschiedenis van de Amerikaanse Auto by Guido Thursday October 02, 2003 at 02:13 PM |
pannekoek_guido@linuxmail.org |
Met al dat gedoe rond het banenverlies bij Ford verliest men precies uit het oog waar Ford en meerbepaald Henry Ford(stichter Ford) voor stond.
"Tot ongeveer 1908 stelde de auto industrie in de VS weinig voor; er waren in 1900 slechts 8.000 auto's geregistreerd in het hele land."
"Pas met de innoveringen van Henry Ford, begon de Amerikaanse auto-industrie serieuze vormen aan te nemen."
"Hij bouwde zelf zijn eerste benzinemotor in 1892, en richtte tien jaar later de Ford Motor Company op."
"Ford zorgde echter ook voor een revolutie op een ander gebied. In 1914, toen fabrieksarbeiders in Amerika gemiddeld zo'n $11 per week verdienden, verhoogde Ford het loon van zijn werknemers naar $5 per dag om ze in staat te stellen zelf ook een Model T te kunnen aanschaffen. Het resultaat? Ford werd nog rijker - hij was in zijn hoogtijdagen zelfs de rijkste man ter wereld."
http://www.allesamerika.com/amerikaanse-auto.html#GESCHIEDENIS
Foto: Henry Ford die nazi-medailles krijgt:
http://www.idgr.de/lexikon/bio/f/ford-henry/ford.jpg
"Ook de "Jodenhaat" was in de jaren '20 en '30 erg in de mode in de VS. De meest bekende antisemiet was Henry FORD die openlijk Hitler bewonderde, financieel steunde en zelfs inspireerde met zijn antisemitisch boek "The International Jew", dat reeds in 1927 ver-schenen was."
Bron:
PVDA-pamflet: De vele zwarte bladzijden uit het honderdjarige bestaan van Ford Motor Company
http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAAABABDBBBD&obid=20224
The International Jew
http://www.noontidepress.com/books/ford/ijtoc.html