arch/ive/ief (2000 - 2005)

Gedaan met sluiten en afdanken
by Raf Verbeke Wednesday October 01, 2003 at 08:13 PM
carineraf@pandora.be 0497/23.07.60.

Allemaal pal achter de werkers van FORD !

ALLEMAAL PAL ACHTER de WERKERS van FORD !

3.000 jobs verdwijnen bij FORD. Bovenop de 1.700 van de lopende herstructurering. 3.000 mensen in totale onzekerheid. En voor de 6.600 overblijvenden en de toeleveraars is de toekomst ook een raadsel: geen garanties voor werk, alles in het ongewisse voor de jaren 2004 en 2005 ...

Het is niet normaal dat bedrijven zomaar kunnen afdanken, herstructureren en sluiten. Natuurlijk is de conjunctuur slecht in de automobiel. Maar meer dan ooit heeft Ford de middelen om sanering van overcapaciteit zelf te betalen. De Transitproductie gaat weg en de beloofde investeringen blijven uit. De internationale arbeidsdeling van de multinationals biedt geen bescherming voor de tewerkstelling. Integendeel, ze verhoogt de concurrentie onder de fabrieken en vergemakkelijkt saneren.

Daarom kan geen enkele maatregel genomen worden zonder dat iedereen zijn inkomen en een job behoudt. Dit is de essentie van het wetsvoorstel, ingediend door anders-globalist Vincent Decroly in het parlement. Volgens dit wetsvoorstel kan geen afbouw van tewerkstelling doorgevoerd worden zolang er geen akkoord is met de vakbonden over het behoud van werk en inkomen. Een vermogensbelasting kan dit helpen financieren onder controle van de vakbonden. Ford heeft immers genoeg staatssteun en loonlastverlagingen gekregen. Niet de sociale zekerheid, niet de lonen, niet de werklozen, niet het overheidsbudget, niet de arbeiders en bedienden moeten het wegwerken van overcapaciteit betalen. Wel de winsten en de grote vermogens. Alles wat bedrijven toegestopt krijgen aan gemeenschapsgeld verdwijnt immers in maatregelen om te saneren.

Het wetsvoorstel Decroly kwam tot stand via gesprekken in ondernemingen, bewegingen en in het parlement onder impuls van vakbonders en andersglobalisten van de ATTAC-werkgroep “economische democratie”. De wet Renault, de regeling voor raadpleging van de werknemers, voldoet immers niet als antwoord op de eindeloze reeks sluitingen en afdankingen. Zolang een dergelijk voorstel geen wet is zijn alle initiatieven van de vakbonden ter controle van de fabriek en de groep niet alleen gewettigd, maar de enige uitweg om onze belangen veilig te stellen. De vakbonden moeten ALLE mogelijke alternatieven op tafel kunnen leggen zoals het behoud van de nachtploeg, arbeidsduurvermindering zonder loonverlies enz. Zonder dat de werknemers en de sociale zekerheid ervoor betalen

ATTAC staat pal achter de arbeiders en bedienden van Ford. In samenspraak met de werknemers ter plaatse opent wordt een steunwake aan de poort geopend waarop wij alle burgers, alle werkers ,jong en oud uitnodigen om hun steun te betuigen en te praten over alternatieven voor werk in het algemeen en voor de stroom afdankingen en sluitingen in het bijzonder.

Verhofstadt praat over 200.000 jobs. Praten ! Maar hij geeft nog meer cadeaus (lastenverlaging) aan de bedrijven, terwijl verder afgedankt en geherstructureerd wordt. Wij willen meer werk, en vast werk, betaald door de vermogens. Wij gaan daar voor! … voor een toekomst voor onze kinderen !

Revenge
by Eppie Wednesday October 01, 2003 at 08:24 PM

De Amerikaanse wraak op de Belgische houding in de Irak kwestie laat zich voelen huh?

nou?
by dirk van mechelen Wednesday October 01, 2003 at 08:50 PM

Dan hadden de Duitsers het nog erger moeten voelen. Hun houding was minstenseven duidelijk en veel belangrijker. Dat is niet zo: daar vallen veel minder ontslagen.