Verhinder dat Ford Genk een nieuw Renault Vilvoorde wordt! by David Pestieau (PVDA) Wednesday October 01, 2003 at 05:35 PM |
3.000 werkplaatsen weg. Lewis Booth, de voorzitter van Ford Europa, kondigde dat woensdag koudweg aan. 3000 werkplaatsen vernietigd: dat is een nieuw Renault Vilvoorde in een streek die reeds zwaar gehavend is door de sluiting van de mijnen. 3000 jobs, waarbij nog de duizenden arbeidsplaatsen bij de toeleveranciers van Ford toegevoegd moeten worden. Als we ze laten doen.
Die van Ford Genk laten zich niet doen: ze hebben de uitgangen van de fabriek al geblokkeerd. Ze verhinderen dat de directie de fabriek verlaat.
Ze aanvaarden niet dat één van de grootste multinationals van de wereld, Ford Motor Company, die in het eerste semester van 2003 nog een winst van 1,3 miljard dollar winst gemaakt heeft (of 45 miljard oude Belgische franken) en tussen 1993 en 2000 zo maar eventjes 56 miljard dollar winst (of bijna 2000 miljard frank!), zijn crisis door hun families wil laten betalen. En door de 9000 families van werkers die vandaag door de multinational in de rest van de wereld bedreigd zijn, van Duitsland tot de Verenigde Staten.
Die van Ford Genk zijn woest op een directie die vandaag beslist om de desinvesteren. En die hen belogen heeft. De directie had echt chantage gepleegd. Die van Ford Genk moesten de verhuis van de productie van het Transit-model naar Turkije met het verlies van 1400 jobs aanvaarden. En in ruil kregen ze de belofte dat er nieuwe investeringen kwamen voor de productie van de Focus en de Galaxy, naast de Mondeo.
Vandaag breekt de multinational deze belofte en pleegt hij opnieuw chantage: de fabriek zou wel eens helemaal kunnen sluiten. Die van Genk hebben nu beslist om de verhuis te blokleren van de machines die de Transit in Turkije moeten produceren.
Er zijn er ook die de multinationals laten doen: de ministers en de voorzitters van de grote partijen. Zij blijven herhalen dat er niets tegen te doen is. Er kan niets aan gedaan worden als de multinational Philips zijn fabriek in Hasselt sluit. Er kan niets aan gedaan worden, als Arcelor, de grootste staalmultinational de sluiting aankondigt van Chertal in Luik, op 50 km van Genk.
Valt er echt niets tegen te doen?
De les van de sluiting van Philips in december 2002, nog maar 10 maanden geleden, lijkt al vergeten te zijn. Op degenen die kritiek hadden op de politici die de grond en een aantal gebouwen bijna gratis met staatshulp aan Philips geschonken hadden, reageerden de ministers Dewael en Gabriëls: “Philips is een zware tegenslag, maar we moeten doordoen met het uitgetekende beleid” (DS, 7 december 2002). Dat hebben ze gedaan door Ford Genk 53 miljoen euro (2 miljard frank) expansiesubsidie toe te kennen.
Wordt het niet tijd dat de staat de bedrijven die met subsidiegeld afdanken, echt sanctioneert? Dat ze de bezittingen van Ford in België bevriezen, zolang de beloofde investeringen niet gerealiseerd zijn?
Want als men 200.000 banen wil creëren, 20.000 tot provincie, dat ze dan maar beginnen met de banen in Genk te redden door de schuldigen aan te pakken.
Sinds woensdagochtend heeft de Partij van de Arbeid in Genk een call-center in Genk opgestart om de werkers van Ford Genk te contacteren, hen te ondersteunen en de weerstand te organiseren. Jij kan ook helpen door te bellen naar 089-362890 of door een mail te sturen naar harrie.dewitte@gvhv.be.