arch/ive/ief (2000 - 2005)

Agalev: De Vlaamse belastingbetaler hield woord, Ford en zijn aandeelhouders niet
by Agalev Wednesday October 01, 2003 at 05:31 PM

De 3000 ontslagen bij Ford Genk bezorgen Limburg een zwarte dag. De investeringen van de Vlaamse belastingbetaler, worden door Ford niet op hun waarde geschat. Agalev-Limburg leeft mee met de duizenden gezinnen en hun familie die hun werk en hun bron van inkomsten verliezen.

De hoofdverantwoordelijken voor dit sociale en economische drama zijn Ford en zijn aandeelhouders. Eens te meer blijkt dat bedrijven gaan en staan waar zij willen. Overheden noch vakbonden zijn opgewassen tegen het winstbejag van multinationals.

Om de werkgelegenheid te vrijwaren heeft de Vlaamse regering heeft in de voorbije legislatuur 58 miljoen euro steun gegeven aan Ford Genk en zijn toeleveringsbedrijven. Los van de steun in bijvoorbeeld wegeninfrastructuur. Dit heeft niet geholpen, ondanks beloftes van Ford om bijkomend te investeren. Ford hield zijn woord niet. De Vlaamse belastingbetaler wordt bedankt voor de moeite.

De overheid kan de ontslagen niet ongedaan maken. Haar macht om tussen te komen in de privé sector is zeer klein geworden. Voor wie nog een voorbeeld nodig had van de globalisering: dit is er een. Die globalisering sociaal en ecologisch verantwoord maken, dat is wat de mensen aanbelangt. Onder meer een sterker sociaal Europa zal zich moeten ontwikkelen als een krachtige gesprekspartner van internationale bedrijven.

Welke economie willen wij? Willen wij een sociale en ecologische economie waar het belang van werkgelegenheid en een goede leefomgeving vooropstaan? De Vlaamse en federale overheden moeten zich ernstig bezinnen over de steun die private ondernemingen krijgen. Overheidssteun moet bijdragen tot een structurele verbetering van de maatschappelijke en economische positie van bedrijven. Hij mag niet dienen voor uitstel van executie.

De debacles van Renault, Sabena en Philips leren dat de eerste maanden na de klap cruciaal zijn: spoedig zijn tewerkstellingscellen nodig. Snelle opleidingen en bijscholingen kunnen mensen opnieuw aan de slag helpen. De ontslagen werknemers verdienen een integrale begeleiding. De aandacht mag zich niet alleen richten op werk, maar ook op familiale, medische en socio-psychologische aspecten.

De Limburgse Reconversiemaatschappij kan haar middelen aanwenden om de ingeslagen weg, na de sluiting van de mijnen, verder te zetten: investeren in nieuwe bedrijven en KMO’s met een nieuwe kijk op de samenleving. Jongeren moeten zien dat er voor hen een toekomst is in Limburg. Hansen in Lommel is een goed voorbeeld. Het verschaft 300 nieuwe banen voor de productie van tandwielkasten voor windmolens.

Limburg is er na de sluiting van de mijnen in geslaagd aan een nieuwe weg te timmeren. Het beschikt nog steeds over dezelfde talenten. Met gebundelde krachten zal het timmeren aan een nieuwe weg.

wat verdienen de fordarbeiders?
by bert Wednesday October 01, 2003 at 06:34 PM

Volgens mij verdienen de fordarbeiders geen integrale begeleiding maar het volledig behoud van hun job.
Laten we onze talenten en gebundelde krachten gebruiken om dat waar te maken!

Vraagje voor AGALEV
by Alain Wednesday October 01, 2003 at 09:36 PM

"Hansen in Lommel is een goed voorbeeld. Het verschaft 300 nieuwe banen voor de productie van tandwielkasten voor windmolens."

Een vraagje voor AGALEV: Hoeveel bedrijven van 300 werknemers zijn er in en rond Vilvoorde opgestart na de sluiting van Renault?