Hoofddélégué ACV Ford Genk: "Directie heeft dit heel zorgvuldig voorbereid" by christophe callewaert Wednesday October 01, 2003 at 05:21 PM |
ccallewaert@hotmail.com |
Ludo Copermans werkt al sinds 1976 bij Ford Genk. Hij is momenteel hoofdafgevaardigde van het ACV. Ook bij hem kwam het nieuws hard aan. Helemaal onverwacht was het echter niet.
De vakbonden beweren dat die plannen al veel langer klaar lagen?
"Uiteraard, dat zijn geen plannen die van vandaag op morgen tot stand komen. Binnen de Europese top van het bedrijf is daar weloverwogen over beslist. Dat is heel duidelijk. De Belgische directie beweert dan wel dat ze pas vannacht is ingelicht, maar daar geloven we geen fluit van. Het is een plan waar ze al heel lang op broeden en dat strategisch heel goed inéénsteekt. Vandaag krijgen we dan eindelijk de uitvoering te zien."
U beweert ook dat de directie zijn moment goed gekozen heeft?
"De directie is ons al langer aan het kietelen over de nachtploeg die niet meer nodig was. We hebben daarrond afspraken gemaakt die op een bepaald moment bevredigend genoemd werden en kort daarna weer afgeschoten werden. Het was iedere dag iets anders. We kregen langzaamaan het stille vermoeden dat de investeringen die ons werden toegezegd ons door de neus zouden geboord worden."
Nu blijven er 6.000 jobs over? Volgens sommigen is dat te veel om enkel de Mondeo te bouwen?
"Er vloeien 3.000 mensen weg waarna er nog 6.000 mensen overblijven. Van de Mondeo worden er gemiddeld 800 wagens per dag gebouwd. Daar heb je 5.000 à 6.000 mensen voor nodig. Dat zou dus ongeveer kunnen kloppen. Maar zelfs die 6000 mensen die zouden mogen blijven, hebben vandaag geen garanties gekregen. Dat maakt ook deel uit van het plan: ze zullen eerst kijken of wij meewerken aan het programma. Daar hangt dus ook nog een zwaard boven ons hoofd."
Is dat een vorm van chantage?
"Dat is een typische Ford-onderhandeling. Ford onderhandelt altijd met chantagemiddelen. Zolang ik al in de vakbond loop en zelfs mijn collega's die al veertig jaar meedraaien hebben wij altijd die tactiek gekend."
In het verleden hebben jullie heel wat toegevingen gedaan op vlak van flexibiliteit?
"Ford Genk is het meest flexibele bedrijf van West-Europa. Wij werken zeven dagen op zeven en 24 uur op 24. Wij hebben zelfs zaterdagwerk ingelast via een CAO. Wij hebben flexibele uren ingevoerd. We zijn zo flexibel als maar kan zijn. In geen enkel ander Ford-vestiging vind je een dergelijke graad van flexibiliteit."
Hebt u nu geen spijt van die toegevingen?
"Die toegevingen zijn met de jaren gegroeid. Op dat moment waren het goede beslissingen omdat we ons zelf veilig moesten stellen. Vandaag speelt dat blijkbaar geen rol meer. Niks lijkt nog een rol te spelen. We hebben dit jaar nog een award gekregen als beste Ford-fabriek van Europa. Wij hebben de hoogste productiviteit, de beste arbeiders. We worden langs alle kanten gevraagd om te gaan depanneren als er elders iets verkeerd loopt of een tekort is. Maar dat maakt dus allemaal niks uit voor de directie. Vandaag spelen enkel nog de economische belangen en het chauvinisme van de Duitse directieleden die alles naar zichzelf proberen toe te trekken."
Is er een oplossing voor die concurrentie tussen de verschillende vestigingen? Zo kan de directie de arbeiders toch heel makkelijk tegen elkaar opzetten.
"Iedereen probeert zoveel mogelijk productie naar zijn eigen 'plant' te sleuren. Dat is nu eenmaal zo. Die van Saarlouis worden uitgespeeld tegen van die Keulen. Die van Keulen tegen ons. Valencia speelt in die concurrentiestrijd ook een cruciale rol doordat de lonen daar veel lager zijn. Iedereen wordt dus constant op de weegschaal gelegd."
Is er geen enkele mogelijkheid om die cirkel te doorbreken?
"Dat proberen we wel te doen. Wij hebben de Europese ondernemingsraad die daar probeert een lijn in te krijgen, maar als het water aan de lippen staat, kijkt iedereen natuurlijk in de eerste plaats naar zijn eigen job."
Verwacht u iets van de regering?
"We zijn nu op weg naar Brussel om te kijken wat we daar uit de wacht kunnen slepen. Ik verwacht er niet veel van, maar meer kan ik daar niet over zeggen."
Jullie zouden aan de slag kunnen in Volvo Gent?
"Dat klinkt natuurlijk heel mooi. Maar Gent ligt 200 kilometer van Genk af. Ik zie de mensen niet verhuizen. En op en af rijden is al helemaal niet te doen. Dus dat is eigenlijk een dooddoenertje."
Hoe moet het nu verder met Limburg?
"Dit is een catastrofe voor Limburg. We spreken immers niet alleen over Ford Genk, maar ook over de toeleveranciers. Rechtstreeks worden hier 20.000 mensen getroffen en dan zeg ik nog niks over de mensen die onrechtstreeks betrokken zijn bij Ford Genk."
Zijn er nog acties gepland?
"Wij gaan met de andere vakbonden samen zetten om te zien wat we kunnen doen. Wij gaan wel door met de actie die we gisteren gestart zijn. Er mogen geen wagens of onderdelen het bedrijf uit."
reactie by akkermans sabine Friday October 03, 2003 at 03:05 PM |
bien_akkermans@hotmail.com |
zolang als er geen andere beloften over bijkomende modellen komen ,vind ik dat ge de transit ook niet moogt laten gaan en die ontslagen kunnen toch anders opgelost worden zoals iedereen 4/5werken. er word ook al zolang met ons gespeelt we moeten van hup naar haar gaan werken en sinds de naaierij heb ik nergens niet meer langer dan 1 jaar gewerkt en dan zijn we nog niet flexibel genoeg ik weet dat het acv er wel voor zal zorgen dat het zo eerlijk mogelijk gebeurd van mij veel sterkte en groeten