Reactie ABVV-délégué Vital Verheye: "Philips scenario dreigt voor Ford Genk" by christophe callewaert Wednesday October 01, 2003 at 11:37 AM |
ccallewaert@hotmail.com |
Bij Ford Genk worden zo’n 3.000 banen geschrapt. Momenteel werken bij Ford Genk 9.652 mensen. De nachtploeg moet volledig verdwijnen. ABVV-délégué van de nachtploeg Vital Verheye reageert emotioneel.
"Wij hebben de Ford Transit afgegeven aan Turkije. Als we beloofden van heel flexibel te zijn, zouden we in ruil vier nieuwe modellen krijgen: de Ford Focus, de nieuwe Mondeo, de Galaxie en de Cross Over. Nu hebben we net kunnen vernemen dat we niks krijgen. De Ford Focus zal in twee andere plaatsen geassembleerd worden, in Saarlouis (Duitsland, cc) en Valencia (Spanje, cc). Men heeft er aan toegevoegd dat als we heel braaf reageren we misschien nog kans maken op de nieuwe Mondeo, maar dat is dus helemaal niet zeker. En dan te weten dat wij vorig jaar nog de meest flexibele CAO ooit gesloten hebben."
Volgens de directie hangt de toekomst van de fabriek dus van jullie reactie af?
"Dat is chantage. We krijgen misschien de Mondeo als we braaf blijven en nieuwe herstructureringen slikken. Zo willen ze ons onder druk zetten."
Wat doen jullie nu?
"Wij blokkeren de fabriek. Hier mag geen schroef naar buiten. We zijn ook van plan de boel te bezetten om te beletten dat de directie het kapitaal in veiligheid brengt. Straks komt het vakbondsfront bijéén om ons te beraden over verdere acties."
Jij bent délégué van de nachtploeg. Die nachtploeg zou nu volledig verdwijnen. Hoe reageren de arbeiders?
"Ik heb grote schrik gezien. Je had de beelden moeten zien van daarstraks toen arbeiders met de tranen in de ogen buiten kwamen. Van de 12 jaar dat ik in de vakbond werk is dit het ergste wat ik ooit heb meegemaakt. Het schrikbeeld van Philips Hasselt doemt weer op. Dat bedrijf sloot eind vorig jaar definitief de deuren nadat ze jarenlang stuk voor stuk hebben afgeknaagd. Naar mijn gevoel gaan we met Ford Genk dezelfde weg op."
Wat zou dit voor Limburg betekenen?
"Dit zou de grootste catastrofe zijn uit de geschiedenis. 9.500 arbeidsplaatsen worden rechtstreeks bedreigd. Daarbij komen nog de 2.000 jobs bij de toeleveringsbedrijven. Ook zij zullen hard moeten snoeien. Wij mogen volgens de planning nog 860 Mondeo's bouwen. Dat is dus de planning, daarvan zijn we zelfs niet eens zeker. Mij maak je niet wijs dat je daar 9.500 mensen mee aan het werk houdt."