[Proces Semira] Verslag uit de rechtzaal 17/09/03 by Angela van de Wiel Monday September 22, 2003 at 04:19 PM |
[posted by han] |
Proces tegen de rijkswachters die op 22 september Semira Adamu doodden
Verslag uit de rechtzaal 17/09/03 (door Angela van de Wiel)
Er wordt eerst een opsomming gemaakt van de
getuigen: Al deze getuigen worden opgeroepen op vraag
van de verdediging. De voorzitter van de rechtbank vraagt in
welke volgorde deze getuigen gehoord moeten worden. De verdediging stelt voor
om eerst de leden van de multidisciplinaire werkgroep op te roepen. Meneer Van Ginneken maakte deel uit van de
staf van de rijkswacht toen de richtlijnen op punt werden gezet. Hij behoorde
tot de sectie grenscontroles op de luchthaven van Zaventem. De rechter vraagt wat meer uitleg over
de eerder vermelde werkgroep. Deze werkgroep werd opgericht in Õ96 naar
aanleiding van een vraag van Johan Vande Lanotte, die op dat ogenblik minister
van binnenlandse zaken was. Deze werkgroep bestond uit een voorzitter, een
dokter, een psycholoog, een sportinstructeur van de rijkswacht en twee van mijn
mensen die ervaring hadden met uitwijzingen, namelijk Hermans en Gijsels. Er
was een bezoek geweest van de minister aan de luchthaven en dat was de
aanleiding voor de oprichting van de werkgroep. In deze werkgroep moest een
ervaren sportmonitor zetelen. Het kussen werd gebruikt omdat de gerepatrieerden
soms lawaai maakten op de vliegtuigen. Wij wisten niet hoe we dat moesten
aanpakken. Er kunnen geen repatri‘ringen gebeuren
zonder incidenten. Er gebeurden regelmatig incidenten, zoals bv. het weglopen
op de luchthaven zelf (in de richting van de landingsbaan), passagiers die voor
problemen zorgden, het ontkleden, het insmeren met de eigen uitwerpselen,
bijten, mensen die zichzelf kwetsen. Naar aanleiding van al die moeilijkheden
kwam de minister ons bezoeken. De minister wilde niet te veel met luitenants of
kolonels spreken, maar met de mensen die de uitwijzingen doen. Het bezoek heeft
drie uur geduurd. Wij weten maar ŽŽn oplossing voor het
lawaai op het vliegtuig. We hebben gezocht naar andere oplossingen, maar we
hebben niks gevonden. Er bestaan geen andere oplossingen, tenzij
kalmeermiddelen toedienen of aparte vluchten gebruiken. Maar de minister zei
dat dat politiek gezien op dat moment niet mogelijk was. De rechter vraagt of er eerder reeds
ongevallen waren gebeurd. Er waren reeds ongevallen gebeurd met
repatri‘ringen, dat wordt onder andere ook beschreven in het boek van Chris De
Stoop. De rechter vraagt waarom die richtlijnen
werden bepaald. Indien ze lawaai beginnen te maken, slagen
wij er niet meer in om mensen te repatri‘ren. De minister wou het kussen niet
meer gebruiken. Wij zeiden dat als bekend zou worden dat het kussen niet meer
gebruikt werd, ze dan allemaal lawaai zouden beginnen maken. De rechter vraagt ÔDat is een gekende
truuk: lawaai makenÕ? Inderdaad. De rechter vraagt waarom er geen andere
technieken werden uitgedacht, zoals dwangbuizen bv. Dwangbuizen bieden geen bescherming tegen
lawaai. Bovendien zijn dwangbuizen ook niet nodig. We kunnen mensen boeien aan
handen en voeten. Daarnaast zijn dwangbuizen moeilijk te aanvaarden voor de
andere passagiers. De rechter vraagt naar eventueel gebruik
van kalmeermiddelen. Dat kan niet, dokters mogen enkel curatief
optreden. Gebruik van kalmeermiddelen is in strijd met de mensenrechten ÔHet toedienen van kalmeermiddelen is in
strijd met de mensenrechten en het gebruiken van het kussen dat tegen het
gezicht gedrukt wordt niet?Õ Dat is een interpretatie. Het ene is een
medische ingreep, het andere is een noodzakelijke maatregel om te kunnen
repatri‘ren. En de wet zegt dat we moeten repatri‘ren. In het verslag van de commissie staat
dat geneesmiddelen niet toegediend mogen worden tenzij op uitdrukkelijke vraag? Wij beschouwen de luchthavendokter op zoÕn
moment in feite als de huisdokter van de gerepatrieerde en laten hen dan ook in
privacy samen overleggen. De rechter vraagt of er een juridische
basis is voor de richtlijnen in de tekst. Het zou mij verwonderen als die tekst niet
is nagelezen door een jurist, maar niet naar mijn weten. De rechter vraagt naar de verschillende
richtlijnen. De armleuning moest omhoog omdat deze
hindert bij het in bedwang houden van een persoon. Dit werd beslist naar
aanleiding van een kwetsuur bij een rijkswachter. Werd er ge‘xperimenteerd met het kussen? Het kussen bestond reeds toen ik toekwam op
de luchthaven. Ik vermoed dat dat gewoon een inval was van een rijkswachter.
Het gebruik van het kussen is dan de minister ter ore gekomen. Vanaf dan mocht
het kussen niet meer gebruikt worden. Daarom werd een werkgroep opgericht om
het gebruik van het kussen te evalueren. Na 6 maanden werd het ge‘valueerd. Het
was niet veel gebruikt. Er werden ook andere maatregelen gebruikt.
Vele gerepatrieerden probeerden zichzelf in te smeren met uitwerpselen. Ze werden
dan 5 ˆ 6 uur op voorhand al naar de luchthaven gebracht en continu in het oog
gehouden om dat te verhinderen. Sommige gerepatrieerden gebruikten scheermesjes
die ze verborgen in de hakken van hun schoenen, in hun kleren, in hun
kroezelhaar enzo. En dan dreigden ze daarmee ÒAls ik meemoet, slik ik dat inÓ. Wanneer de richtlijnen werden meegedeeld
aan de rijkswachters, kwam daar dan ook een praktische cursus bij kijken? Er werd een theoretische uitleg gegeven.
Hoe dat dan praktisch moet uitgevoerd worden, dat kan vari‘ren. Ik zie niet in
hoe we op dat moment meer uitleg hadden kunnen geven. Elke rijkswachter wist
hoe hij klemmen moest gebruiken en hoe hij met handboeien moest omgaan. Ik
vergelijk het graag met een bekende judoka. Ze traint heel haar leven en leert
heel haar leven vallen. Maar als zij op een bepaald moment verkeerd valt, dan
gaat ze het ook niet op haar trainer steken he? In het verslag staat dat Ôhet kussen met
de nodige omzichtigheid gebruik diende te wordenÕ. Men was zich er dus van bewust
dat het gebruik van het kussen gevaarlijk was? Er heeft nooit iemand aan getwijfeld dat
het gebruik van het kussen een gevaarlijke zaak is. Het gebeurt ook pas bij een
3e of 4e uitwijzingspoging. Ik kan spreken over die ene keer dat ik
zelf het kussen gebruikt heb. Er bestaat een zeer intens fysiek contact
tussen uw lichaam en het lichaam van de gerepatrieerde. Je voelt erg goed hoe
de persoon ademt en moe wordt. Je moet evalueren, luisteren, voelen, ... Het
kussen mag maar zeer kortstondig worden toegepast. Zij wisten dat. Men kan dat
ook niet lang volhouden. In het verslag staat ook dat Ôde
beslissing tot het gebruik van deze middelen en de wijze waarop deze gebruikt
worden de verantwoordelijkheid blijft van de uitvoerderÕ. De uitvoerder blijft het best geplaatst om
te oordelen omdat hij permanent kan evalueren, voelen, ... De rechter vraagt de advocaten of zij
nog willen tussenkomen. De verdediging: er werd een evaluatieverslag gemaakt. Normaal is het de gewoonte
dat dit opnieuw besproken wordt. Is dit gebeurd? Naar mijn herinnering is het
evaluatieverslag niet besproken. Ik heb het overgemaakt aan mijn baas. Van
daaruit is het naar het kabinet van binnenlandse zaken gegaan.. Dus wij gingen ervan uit dat we op dezelfde
wijze mochten verdergaan. De commissie is niet meer samengekomen
nadat zij haar conclusies had getrokken en had doorgegeven aan de minister. De rechter recapituleert Ôin 6 maanden
tijd werd het kussen maar 4 keer gebruiktÕ. Dus de ervaring was in feite zeer
miniem? Ja, maar voordien werd het kussen ook al
gebruikt. De verdediging: in het verslag staat Ôer zouden geregeld bijkomende
informatiesessies georganiseerd moeten worden naar escorteurs toeÕ. Is dit ook
gebeurd? Er werden regelmatig algemene
onderrichtingsdagen georganiseerd, hoewel deze ook dikwijls in het water
vielen. Wij hadden een schrijnend personeelstekort. Indien er bv. een nieuwe
techniek was voor repatri‘ring, dan zou dat daar besproken worden. De
onderrichtsessies verliepen op regelmatige tijdstippen waar algemene problemen werden
besproken. Er bestond verder geen praktische
opleiding? Ik zie niet in wat ik meer van praktische
opleiding kon voorzien. Het wordt in theorie uitgelegd, de praktijk leer je op
het terrein van de job. De verdediging vraagt de getuige uitleg te geven over de demonstratie van het
gebruik van het kussen door Gijsels en Hermans. Deze demonstratie was vrij kort en vrij
theoretisch. De ene rijkswachter zat op een stoel. De andere rijkswachter nam
het kussen en duwde het gezicht van de eerste in dat kussen. We hebben daar
geen vechtpartij georganiseerd. Op die plaats waren ook geen gordels aanwezig. De verdediging: het is wel degelijk zo dat die man voorover ging liggen? Ja, hij boog met zijn hoofd naar het
kussen. De verdediging: er wordt melding gemaakt van een discussie tussen De Grauwe en
dokter Duthuoux. Aan de dokter werd gevraagd hoe groot de kans op verstikking
was. De grootste bezorgdheid was de
gerepatrieerde, dat die een hartaanval zou krijgen of andere problemen. Ikzelf
maakte mij minder zorgen over verstikking; dat gevaar was volgens mij niet zo
groot. De dokter zei dat verstikkingsgevaar bestond, maar dat het minimaal was
en moest opgevangen worden. De verdediging vraagt of de werkgroep specifiek werd opgericht om het gebruik
van het kussen te bespreken. Naar mijn weten wel. Er was een sportman
van de rijkswachtschool om de technieken die wij toepasten te evalueren;
hetzelfde voor de psycholoog. De verdediging: als kaderlid hield u toezicht op de repatri‘ringen. Waar ging uw
aandacht precies naartoe? Mijn aandacht ging over het geheel van de
operatie. De verdediging: in de beperkte ruimte van een vliegtuig, hoe deed u dat dan
precies? Ik liep daar rond. Ik keek of alles volgens
het boekje verliep, evalueerde wat er gebeurde. De aanklager: ik veronderstel dat de getuige ook zelf de facto het kussen
gebruikt heeft? Ik heb het ŽŽn keer gebruikt, hoewel het
toen voornamelijk door mijn collega gehanteerd werd. De aanklager: wij hebben zelf ook zoÕn kussen bemachtigd. Als je het kussen
gewoon op de mond drukt, kan men het roepen tegenhouden, maar men kan nog
steeds ademen. Is het gevaar groter of kleiner naargelang de druk die er wordt
uitgeoefend? Hoe ziet de getuige dit? Men moet de betrokkene stilhouden. Men moet
niet enkel kijken dat de neus niet bedekt is, maar men moet ook aandachtig zijn
voor eventueel slijm, daarom mocht ook nooit tape gebruikt worden. De aanklager herhaalt de vraag hoe zwaar de druk uitgeoefend zou moeten
worden opdat de ademhaling belemmerd wordt. Men moet het gebruik van het kussen zien
als een vechtpartij. De vraag is te theoretisch, ik kan daar
geen antwoord op geven. Mits lichte druk kan de ademhaling worden toegelaten. De aanklager: men moet bij het gebruik van het kussen regelmatig controleren en
evalueren. Hoe gebeurde de evaluatie van het gebruik van het kussen concreet?
Indien het roepen ophoudt, wordt er dan even rustpauze gegeven aan de
betrokkene? In sommige omstandigheden werd het kussen
maar zeer kort gebruikt. De betrokkene was dan geschrokken en hield dus op met
zijn actie. Dan werd het kussen dus ook niet meer toegediend. Wanneer het kussen toch langdurig werd
gebruikt, dan gebeurde dit in golven. Ook als er bv. een teken van de
betrokkene kwam om op te houden, dan werd er gelost. Er werd verder met de
betrokkene gesproken om hem te overtuigen om te stoppen met roepen. De aanklager: moet men eigenlijk geen arts zijn om het gebruik van het kussen
te kunnen evalueren? Door mijn ervaring als judoka meen ik dat
er geen dokter aanwezig moet zijn voor de evaluatie van het gebruik van het
kussen. Ikzelf heb reeds kunnen vaststellen tijdens een judokawedstrijd dat de
tegenstander geen weerstand meer bood. Die spierverslapping, je voelt dat
direct. Het kussen werd niet lichtzinnig gebruikt.
Het was een gevaarlijk en ultiem middel. De verdediging: wat bedoelt de getuige met ÔultiemÕ? Als de overreding, als het praten mislukte.
Indien de betrokkene plots extreem lawaai begint te maken. De aanklager: is het normaal om het kussen toe te passen als iemand neuriet of
licht zingt? Tijdens een eerste repatri‘ringspoging
zeker niet. Maar bij een 5e of een 6e poging zou ik in
die tijd toch ook eerder het kussen kortstondig hebben aangewend om aan de
betrokkene te tonen dat zijn actie zinloos is. De aanklager: de getuige had het eerder over intens fysiek contact tussen de
rijkwachter en de gerepatrieerde. De rechter vraagt ter verduidelijking of
een elleboog op de rug ook intens fysiek contact is. De elleboog op de rug toont aan dat de
rijkswachter moe wordt. Maar ja, je voelt zeker wel of de passagier verslapt.
Een elleboog op de rug is ook intens fysiek contact. De aanklager: als ik het goed hebt stelt de getuige dat in principe het kussen
zeer kort aangewend mag worden en als het roepen stopt, stopt ook het gebruik
van het kussen? Õt Is te zeggen. Het is meer dynamisch dan
dat. De greep wordt losser. Maar het kussen blijft wel op de schoot liggen,
zodat het vlug opnieuw gebruikt kan worden als het roepen hervat. Het is niet normaal dat de druk met het
kussen lang wordt volgehouden. Dat kan niemand volhouden. De aanklager: is de getuige nog altijd van oordeel dat als de richtlijnen goed
waren toegepast er geen doden hadden kunnen vallen? Ik denk dat een verkeerde conclusie is. Het
was een gevaarlijke operatie. Het was een risicovol middel. We hadden geen
andere middelen. Het zou veel menselijker zijn als we mensen op aparte vluchten
zouden kunnen uitwijzen of als we medische middelen zouden kunnen gebruiken.
Maar de minister zei dat dat op dat moment politiek niet haalbaar was. Het was hoe dan ook een risicovolle
situatie. Ik kan niet beoordelen wat er toen is misgelopen. De verdediging: gebeuren er nu repatri‘ringen met groepsvluchten? Ja. De verdediging: had u ooit gehoord van positionele verstikking? Nee. De rechter vraagt of er naar aanleiding
van de getuigenissen nog vragen zijn aan Pipeleers? In uw 1e
verklaring van 21 september beschrijft u: ŽŽn van beide moet het kussen op de
knie of schoot houden. De andere duwt het hoofd in het kussen.? Deze actie
wordt gedurende enkele seconden aangehoud en herhaald tot de persoon kalm is.
Wij hebben dit zo aangeleerd gekregen. Is dit correct? Ja. De rechter vraagt De Grauwe naar zijn
functie. In een bepaalde periode was u commandant op het luchthavendetachement,
van Õ83 tot Õ93. In Õ96 werd u aangeduid als voorzitter van de commissie? Ja. De minister had een bezoek gebracht aan
de luchthaven en had beslist om het gebruik van het kussen niet meer toe te
laten. De cel verwijderingen heeft er toen op aangedrongen om het kussen toch
terug in te voeren. De werkgroep moest zorgen voor een
evaluatie van het gebruik van het kussen, zodat de minister eventueel het
kussen opnieuw kon toelaten. De tweede opdracht van de werkgroep was om te
bekijken of er andere technische mogelijkheden waren om de uitwijzingen te
optimaliseren. De rechter vraagt of het kussen enkel
gebruikt werd door de rijkswacht of ook door het veiligheidspersoneel van
Sabena. Ik vermoed dat het vroeger ook gebruikt
werd door het Sabena-personeel, maar ik kan dat niet met zekerheid bevestigen. In Õ96 onder impuls van Vande Lanotte kwam
de werkgroep om het gebruik van het kussen te evalueren en daarna heeft de
minister toegelaten om het kussen opnieuw te gebruiken. De rechter vraagt meer uitleg over de
werking van de commissie zelf. Er werd gestart met het vertonen van twee
videoÕs. Vervogens werd door de vertegenwoordigers
van het veiligheidsdetachement getoond hoe het kussen gebruikt moest worden. De rechter vraagt of men ook informatie
had over hoe in het buitenland gewerkt werd. Er was een rapport uit Nederland ter
beschikking uit Õ93 waarin een volledig verslag van de verwijderingspolitiek
gegeven werd. Had u weet van gebeurde ongevallen met
het gebruik van het kussen? Nee. De demonstratie van het gebruik van het
kussen was een academische demonstratie, een salondemonstratie? Ja, als u het zo wil noemen. Het is zo dat het kussen in het verleden
zonder problemen werd gebruikt. Waarom werd de commissie opgericht?
Omdat men zich bewust was van het mogelijke risico? Er was een accuut probleem van het
verwijderen van illegalen wanneer er verzet was. Het aanwenden van
dwangmiddelen moest dus ingezet worden. De rechter herhaalt dat de commissie
niet enkel het gebruik van het kussen behandelde, maar ook andere technische
middelen, waarvan sommige wel en andere niet toegelaten werden. Van waar kwam
de informatie over wat verboden was? O.a. uit het rapport van Nederland. Sedditiva zijn verboden volgens art. 3 van
het Europees Verdrag. Vindt u dat niet onlogisch dat het
toedienen van kalmeermiddelen niet is toegelaten en zoÕn kussen als
dwangmiddel wel? Dat is bij wet zo bepaald. De wetsdokter stelde dat het aanwenden
van de verschillende dwangtechnieken samen uiterst gevaarlijk is. Hebt u dat
beseft? We waren ons bewust van het feit dat het
risicoÕs inhield en dat men zeer voorzichtig moest zijn. Maar dat de combinatie
van de verschillende dwangmiddelen (het boeien van de handen op de rug, de
veiligheidsgordel en het kussentje) gevaarlijk was op zich, nee, dat wisten we
op dat moment niet. We wisten wel dat we de armleuning omhoog moesten doen. Was
dit in het belang van de gerepatrieerde? Uiteraard.
Want de vorige getuige zei dat het omhoog doen van de armleuning diende voor
de veiligheid van de rijkswachter. Neen, dit was
bedoeld voor de veiligheid van de gerepatrieerde, omdat er anders
verstikkingsgevaar was. Dit weten we naar aanleiding van de zaak MÕBicha,
waarbij zich op 14 januari Õ87 een ongeval had voorgedaan met verstikking. Er bestond een evaluatieverslag van de
richtlijnen die de commissie had uitgewerkt, maar de commissie zelf is niet
meer samengekomen? Ik had een andere functie binnen de
rijkswacht gekregen en heb dat dossier niet meer opgevolgd. De commissie is
niet meer samengekomen. U heeft het evaluatieverslag niet
gelezen? Ik weet dat er een evaluatieverslag was.
Maar ik heb dit later pas gelezen in het kader van de Commissie Vermeersch,
waar ik lid van was. Kregen de rijkswachters naast de
richtlijnen ook een praktische cursus? Dat was niet de taak van de commissie. Tegenwoordig hebben we aparte vluchten bij
hevige weerstand. Waarom was dat toen niet het geval? Daar werd regelmatig op aangedrongen. Maar op dat ogenblik was dat
politiek niet bespreekbaar. EŽn van de besluiten van de Commissie
Vermeersch was ook dat men in bepaalde gevallen besloten vluchten moet
gebruiken. In januari Õ99 heeft prof. Vermeersch zijn verslag aan de minister
voorgelegd. Dat heeft dan ook geleid tot het organiseren van besloten vluchten. De verdediging: U stelde de werkgroep samen. Deze bestond volledig uit interne
rijkswachters. Waarom werd er beslist om geen externen te raadplegen? Dat is een kritiek die men terecht kan geven.
Wij zijn daar niet bij blijven stilstaan. We hebben er niet aan gedacht om ook
externen te raadplegen. Na de dood van Semira Adamu werd er een nieuwe
werkgroep opgericht en toen werd er wel op aangedrongen dat dat een externe
commissie zou worden. Dit resulteerde toen in de Commissie Vermeersch. De verdediging: waarom werd specifiek dokter Duthuoux gevraagd om in de commissie
te zetelen? Wij hebben gewoon de vraag gesteld aan het
hoofd van de gezondheidsdienst van de rijkswacht. De verdediging: u stelde in het verslag Ôin feite werd de beslissing opgedrongen
aan de rijkswachtÕ. Wat bedoelde u daarmee? Het was normaal geen opdracht van de
rijkswacht om mensen die aan de grens toekwamen (zogenaamse inads) terug te
brengen. Dit was normaal de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.
Het werd ons dus opgedrongen. De verdediging: in 1990 vond er een vergadering plaats met uzelf en procureur
Dejemeppe. U stelde toen al dat er problemen waren met toenemend verzet. Werd
er gevolg gegeven aan deze vergadering? Men moet dat beschouwen als een zoeken naar
mogelijkheden om het verzet te verminderen. Het was een noodzaak dat de
gerechtelijke overheden in kennis werden gesteld van de moeilijkheden en de
problemen met verzet. De aanklager: we hebben verschillende keren gehoord dat er politieke druk was.
Toen is er een commissie ontstaan. Nu is het nogal de gewoonte dat politici
zich indekken door allerlei commissies. Had u het gevoel dat er ook druk was op
de commissie om met een bepaald resultaat naar buiten te komen? Nee, dat kan ik niet zeggen. Er was wel druk in die zin dat verwijdering
noodzakelijk is omdat anders het hele vreemdelingenbeleid op de helling komt te
staan. Als je uitneindelijk niet verwijdert, kom je in een situatie terecht dat
je het verzet min of meer beloont. De minister heeft richtlijnen willen geven
omdat de uitvoerders niet in de kou zouden blijven staan. U maakte als militair geneesheer deel
uit van de commissie. De verdediging: welke ervaring had u? Had u ooit een uitwijzing meegemaakt? Nee. De verdediging: welk aandeel had de dokter bij het opstellen van de richtlijnen,
zijnde het kussen en de andere maatregelen? Heeft hij gewezen op de risicoÕs?
Kent hij de risicoÕs? Wij moesten de risicoÕs evalueren gepaard
gaande met het gebruik van het kussen. Het kussen was bedoeld om schreeuwen en
bijten tegen te houden, met de nodige sanitaire waarborgen, zowel voor de
uitgewezene als voor de rijkswachter. De verdediging: ik zoek naar een verklaring voor het feit dat de dokter in de
commissie verklaarde dat de kans op verstikking minimaal is, terwijl de
wetsdokter zegt dat dit juist zeer gevaarlijk was. We hebben een lijst van voorwaarden
opgesteld waarbinnen het gebruik van het kussen geoorloofd was. Het kussen
mocht niet permanent gebruikt worden. Men mocht het kussen niet gebruiken bij
iemand die niet rechtop zit. Alternatieven uit andere landen zijn bv.
iets voor de mond plakken of binden of het gebruik van kalmeermiddelen. Dit
laatste zorgt echter voor deontologische problemen voor dokters. Men mag dit
immers enkel doen als de persoon in kwestie ziek is. Wij zijn tot het besluit gekomen dat het
gebruik van het kussen weinig risicoÕs inhield. Voorwaarde was dat het kussen
niet permanent gebruikt mocht worden en dat de toestand van de persoon continu
ge‘valueerd werd. Een tweede voorwaarde was dat de persoon rechtop moest
blijven zitten. De alternatieven die we kennen uit het
buitenland zijn o.a. De verdediging: dokter, u heeft ook in de commissie de demonstratie van het
gebruik van het kussen gezien. Hoe is dat verlopen? Dat was geen vechtpartij natuurlijk. De verdediging: wat was de houding van de persoon die het slachtoffer speelde? Ik kan mij niet meer herinneren wat de
houding was van die persoon. De verdediging: had u voor de feiten al gehoord van Ôpositionele verstikkingÕ,
waarbij door de samenloop van de verschillende technieken verstikking optreedt? Het probleem van verstikking werd uiteraard
wel besproken. Positionele verstikking werd niet besproken. Het gevaar van de
combinatie van de verschillende technieken werd niet besproken. De verdediging stelt zich ernstige vragen bij dit alles. Er vond een
demonstratie plaats waarbij de rijkswachter die het slachtoffer speelt voorover
gebogen wordt. Dokter Duthioux zegt dat het evident is dat de betrokkene
rechtop moet blijven zitten. Waarom werd dit laatste dan niet in de richtlijn
vermeld? De aanklager stelt dezelfde vraag. Waarom heeft de dokter dit niet laten
toevoegen aan de richtlijn? We hebben daar niet aan gedacht. De aanklager merkt ook op dat de dokter zegt dat men het kussen regelmatig
moet terugtrekken om de persoon te laten ademen. Ook hier staat niets over in
de richtlijnen. Het is zo dat het kussen slechts korte
tijd, periodiek kan worden gebruikt. Dat heb ik ook gezegd tijdens de
bespreking. De aanklager stelt zich de vraag hoe men een kussen op iemands mond kan leggen
zonder zijn neus te bedekken en vraagt de dokter om dit te demonstreren met een
kussentje dat de aanklager bij zich heeft. [De dokter plooit het kussen dubbel en duwt
het tegen zijn eigen mond aan, waaruit blijkt dat het niet evident is om de neus
vrij te houden.] De verdediging: in de richtlijn staat vermeld dat er een permanente evaluatie
moet zijn. Hoe ziet u dat? Het gebruik van het kussen laat precies een
permanente evaluatie toe, wat niet kan bij het intapen van de mond. Onder
permanente evaluatie verstaan we evaluatie van de ademhaling, van eventuele
braakneigingen, ... Ik heb wel degelijk kennis gekregen van het
verslag van de commissie dat ik ondertekend heb. De verdediging: meneer Kuycks is in april Õ97 getuige geweest van een incident
bij een repatri‘ring en heeft hierover een verslag geschreven. Dit is een klein misverstand. Ik was niet
getuige van een incident. Ik werd belast met een opdracht nadat een persoon een
rijkswachter gebeten had en besmet had met HIV. Naar aanleiding daarvan moest
ik een verslag schrijven. De verdediging: in dat verslag is sprake van het gebruik van het kussen? Ik moest melding maken van alle procedures
die toegepast werden. Ik wist vooraf niet van het gebruik van het kussen af. Ik
vond het een hele rare zaak dat zoÕn kussen gebruikt was en heb ook vermeld in
mijn verslag dat ik vreesde dat er daar wel eens problemen of ongelukken mee
konden gebeuren, bv. wanneer die werd toegepast bij iemand met een zwak hart...
De rijkswacht is niet opgeleid om te reageren bij zulke medische problemen. De verdediging vraagt naar wie dit verslag werd verstuurd. Naar mijn hi‘rarchische overste, kolonel
Rondelez. In mijn hoedanigheid als verantwoordelijke voor de veiligheid heb ik
mijn verslag overgemaakt aan mijn overste en ik vermoed dat het zo de
hi‘rachische weg terug naar boven heeft gevolgd. De verdediging beschikt over dit verslag dat om evidente redenen nog niet in
het dossier zit. Ze zal een exemplaar van dit verslag neerleggen. De passage
waarin meneer Kuycks zijn ongerustheid over het gebruik van het kussen uit
wordt geciteerd. De verdediging: het verslag dateert van april Õ97. Is er ooit een reactie gekomen
op uw verslag? Niet bij mijn weten. De aanklager wil weten of het correct is om te zeggen dat het voor de getuige
evident was dat het gebruik van zoÕn kussen een risicovolle zaak is. In het bijzijn van passagiers vond ik dat
een risicovolle zaak. De aanklager: is het voor u vanuit uw nuchter verstand evident dat het gebruik
van een kussen een gevaarlijke zaak is. Daar kan ik ja op antwoorden. De aanklager: wat is uw ervaring met het begeleiden van opstandige mensen? Hoewel ik geen ervaring heb met
repatri‘ringen, ben ik ervan overtuigd dat gerepatrieerden een grote vorm van
weerspannigheid gebruiken. De aanklager: is het niet zo dat enkel bij repatrianten het kussen wordt
gebruikt, bij andere weerspannigen niet? Ja. De verdediging wijst erop dat bij andere vormen van opstandigheid, zoals bv. bij
betogingen, de politie gewapend is, bij repatri‘ringen niet. De rechter maakt nog melding van het
feit dat de bedoeling van het kussen vooral was om het roepen tegen te gaan. De rechter verduidelijkt dat meneer
Rondelez de hi‘rarchische overste was van mr. Kuycks. De verdediging: commissaris Kuyks schreef in april Õ97 een verslag waarin hij
waarschuwt voor het gebruik van het kussen. Heeft u dat verslag ontvangen?
Heeft u er iets mee gedaan? Heeft u er later nog iets over gehoord? Ik heb dat verslag inderdaad ontvangen en
met een begeleidende nota overgemaakt aan de directeur-generaal van het
personeel, de heer Duchatel�t. In de begeleidende nota stelde ik voor om een
risico-evaluatie te maken van het gebruik van het kussen in nabijzijn van een
arbeidsgeneesheer, mensen van Sabena en mensen van het veiligheidsdetachement.
Nadien heb ik er niets meer over gehoord. Er is pas een risico-evaluatie gekomen in
oktober Õ98. De aanklager vraagt zich af waarom de getuige het bestaan van dit verslag
nooit heeft gemeld aan de onderzoekers? Het was toch algemeen geweten dat er
een onderzoek liep? Wij rapporteren aan onze hi‘rarchische
overheid in de veronderstelling dat deze dat wel zal doen. Het is niet aan mij
om dat te melden. [De zitting wordt verdaagd tot morgen,
donderdag 18/09/03. Op deze zittingen zullen de data van de verdere zittingen
worden vastgelegd.] Proces tegen de rijkswachters die op 22 september Semira
Adamu doodden
Verslag uit de rechtzaal 17/09/03 (door Angela van de
Wiel)
Luc Van Ginneken
Philip De Grauwe
Dokter Duthioux
Gaston Kuycks
Roger Rondelez