arch/ive/ief (2000 - 2005)

Procter & Gamble verkoopt eerlijke koffie - wanneer volgt Douwe Egberts?
by Luc Rombaut Monday September 15, 2003 at 05:48 PM

Procter & Gamble heeft beslist om koffie van eerlijke handel op de markt te brengen. Het bewijs dat onze volgehouden campagne voor een eerlijke koffieprijs loont, reageert Oxfam-Wereldwinkels. "We hopen dat de andere grote koffiebranders weldra zullen volgen."

Procter & Gamble is de nummer één op de Amerikaanse koffiemarkt. De brander zal zijn koffie van eerlijke handel op de markt brengen onder het kwaliteitsmerk Millstone, een van de bekendste merken in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil op termijn de grootste aankoper van eerlijke handelskoffie in de VS worden, volgens schattingen goed voor twee tot drie miljoen pond koffie per jaar.

Oxfam-Wereldwinkels is blij met deze "cruciale stap die 25 miljoen kleine koffieboeren in de wereld ten goede komt." De belangrijkste eerlijke-handelsorganisatie van België voert al vele jaren actie voor een eerlijke koffieprijs aan de boer, samen met tal van andere organisaties elders in de wereld. "Dat Procter & Gamble als eerste van de vier dominante koffiebranders in de wereld voor koffie van eerlijke handel kiest, bewijst dat onze volgehouden campagne voor een eerlijke koffieprijs loont."
Procter & Gamble geeft inderdaad toe dat de beslissing er is gekomen onder druk van aandeelhouders, consumenten en organisaties zoals Oxfam. Het bedrijf zegt dat het samen met Oxfam naar een structurele oplossing voor de crisis op de koffiemarkt wil zoeken. Het dringt er bij de Amerikaanse regering alvast op aan dat het land opnieuw lid van de Internationale Koffieorganisatie zou worden. Oxfam America heeft al aangekondigd te stoppen met directe publieke acties tegen de koffiegigant.

Oxfam-Wereldwinkels dringt er bij de andere grote koffiebranders op aan het voorbeeld van Procter & Gamble te volgen en ook koffie aan eerlijke handelsvoorwaarden aan te bieden. "We kijken dan vooral naar Douwe Egberts, aan wie we op 24 januari 2003 meer dan 130.000 handtekeningen voor een eerlijke koffieprijs hebben overhandigd. Douwe Egberts verkoopt in België één op de twee koffiepakjes. Haar moederbedrijf Sara Lee is met een wereldwijd marktaandeel van ongeveer zeven procent een even grote speler op de koffiemarkt als Procter & Gamble. Waarop wachten Sara Lee / Douwe Egberts, Nestlé en Kraft om ook een klein deeltje van hun winst in de aankoop van koffie van eerlijke handel te investeren? Het zou de inkomsten van alle koffieboeren bij wie ze aankopen zowat verdubbelen en kleine koffieboeren de kans geven uit de vicieuze cirkel te stappen waarin ze momenteel gevangen zitten."

De afgelopen drie jaar is de koffieprijs met bijna de helft gedaald. Voor een pond koffie kregen de boeren begin september nog maar 0,52 dollar. Dit bedrag dekt niet eens hun productiekosten, laat staan dat ze ervan kunnen overleven.
De eerlijke handel betaalt de koffieboeren de minimumprijs van 1,26 dollar per pond. "Het is voor vele kleine koffieboeren momenteel de enige kans om te overleven. De beslissing van Procter & Gamble betekent voor hen een wereld van verschil. Eerlijke handel laat hen niet alleen toe een menswaardig inkomen te verdienen, maar biedt hen ook kansen om te investeren in kwalitatief hoogstaande en duurzaam geteelde koffie of om over te schakelen op andere teelten."

Voor meer informatie: An Lambrechts, studiedienst Oxfam-Wereldwinkels, 09/218.88.59.


Luc Rombaut

Media & Promotie
Oxfam Fairtrade cv
Ververijstraat 15
9000 Gent
Tel. 09/218.88.89
Fax. 09/218.88.77

boycott Procter & Gamble's
by Guido Monday September 15, 2003 at 06:01 PM
pannekoekrobert@hotmail.com

En wat met de dieren die opgeofferd worden voor andere producten van Procter & Gamble's ?

We verkopen geen vlees bij Oxfam, dus dat gaat ons niet aan?

"Uncaged Campaigns is an anti-vivisection pressure group based in Sheffield, England. 'Vivisection' literally means 'cutting while alive', but now signifies any exploitative or painful procedure performed on an animal for experimental research and educational purposes. Our main international campaigns are against Procter & Gamble's animal testing; against xenotransplantation (animal-to-human transplants - see our dedicated website at http://www.xenodiaries.org); and for animal rights.

vivisection"
http://www.uncaged.co.uk/

"On 24th May 2003, activists across the globe joined together for the seventh Global Boycott P&G Day.

Over a hundred different actions took place in a growing international movement against the animal-testing corporation. P&G, one of the world's largest consumer product companies, have been branded the "world's worst" corporation for their continued poisoning and killing of animals in the development of new cosmetics and toiletries."

"Procter & Gamble say that:

They only test new chemical compounds and ingredients that have not been tested on animals before.
Animal experiments are necessary in order to ensure that these compounds/ingredients are safe for public use or misuse (e.g. accidental ingestion by children)
They spend millions every year on alternative, non-animal, testing methods, and are 'committed to eliminating the use of animals for safety testing as soon as good science permits.'
Legislation in certain countries demands animal testing of their products and/or ingredients, hence, in order to exploit all world markets they continue these barbaric practices.
But P&G are being economical with the truth:

The secretly filmed video shows P&G killing 48 monkeys to test a nasal decongestant already in human use.
Over 500 companies produce like-for-like products which are safe for consumers, that are no longer or have never been tested on animals.
Physiological differences between species means animal testing can be dangerously misleading as an accurate indication of human reactions, hence dangerous drugs like eraldin, suprofen, opren, thalidomide, troglitazone, and many more are inflicted on human patients.
Animal tests have failed to show the dangerous effects that P&G's own commercial products have caused, e.g. Oil of Ulay New Skin Discovery and Max Factor Active Response Cream which caused high eye and skin irritation, despite the fact that, as Dr White a consultant at St. John's Institute of Dermatology at St. Thomas's Hospital, London pointed out: "They did every test they could have done. They tested it on animals and every other way they could think of.....but none of the tests predicted the problems."
Medical staff use information gained from human experience in deciding how to treat cases of accidental poisoning.
Procter & Gamble spends more on advertising in 7 days than it has done in 11 years on developing humane testing methods.
Do we really need these new variations on washing powders and cosmetics that are constantly "new and improved"? and can it ever be right to carry out these cruel and fatal tests on living, breathing, emotional, intelligent and sentient creatures?

What you can do...
The campaign needs you in order to make this a success and we estimate that we are already costing P&G £5 million a year as a result of the boycott.

Take part in this year's Global Boycott of P&G Day, when there will be scores of events taking place all over the UK and the world. Click here for full details.
Stop buying all of Procter & Gambles products, this includes Sunny Delight and Pringles in addition to the more obvious products such as Pantene Pro-v and Oil of Ulay.
Send P&G an email postcard registering your objection to their continued practice of animal testing.
Send Sunny Delight an email complaint telling Procter & Gamble just what you think of their chemical cocktail.
Write to Mr Gary Cunningham (P&G's UK Public Affairs Director), Procter & Gamble UK, Cobalt 3, Silverfox Way, Colbalt Business Park, Newcastle upon Tyne, NE27 0QN."
http://www.uncaged.co.uk/pg.htm

woordje uitleg
by Guido Monday September 15, 2003 at 07:16 PM

Ik heb ondertussen de mensen die de boycot-campagne doen gecontacteerd en ze hebben geschreven dat ze deze koffie ook zullen toevoegen aan hun lijstje met te boycotten producten.

"While it is a moral imperative for any coffee producer to practise fair trade, the fact remains that Procter & Gamble persist in conducting invasive and lethal tests on thousands of animals every year in the development of
their new products and chemical ingredients. They even lobby against bans on animal testing for cosmetics! (see http://www.uncaged.co.uk/pg.htm).

This is why we have run a Boycott P&G campaign for the last 8 years. We call on people to boycott all P&G products until they stop testing on animals. It is necessary to boycott all the products of a company if such a campaign is
to be successful. Therefore, we would add this coffee brand to our list of products to boycott.