AEL demo tegen het verbod op dragen van hoofddoeken op school by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
Zo'n 700 mensen (250 volgens de politie) trokken van het Noodrstation naar het Madouplein om te protesteren tegen het verbod op dragen van hoofddoeken dat een aantal Brusselse scholen sedert dit schooljaar invoerden.
"Ik wil naar school zoals ik ben", "recht op onderwijs voor iedereen", "blijf van mijn hoofddoek, het is mijn fierheid", "stop het racisme, stop de onrechtvaardigheid, stop de discriminatie", "discriminatie is geen integratie","artikel 24 voor iedereen" (vrijheid van godsdienst, nvrd), de hoofddoek is een recht"
Het was een heel gemengd gezelschap, vrouwen, kinderen en mannen, moslims van verschillende strekkingen en ook enkele niet moslims, met of zonder hoofddoek.
Zij protesteerden tegen het feit dat een aantal Brusselse scholen, sedert begin dit schooljaar moslima's met hoofddoeken weigeren. Het gaat nota bene om athenea, openbare scholen die de vrijheid van levensbeschouwing zouden moeten respecteren.
Op het einde van de demo namen een aantal van de organisatoren het woord. Die hadden het over democratie met twee snelheden, vrijheid van levensbeschouwing die voor de éne groep helemaal anders geïnterpreteerd wordt dan voor anderen en het feit dat de meeste moslims evengoed de wetten respecteren maar dat moslim-Belgen toch minder rechten blijken te hebben dan andere Belgen, over hoe op school, de plaast bij uitstek waar kinderen zou moeten geleerd worden harmonieus samen te leven, diezelfde kinderen door de praktijk geleerd wordt wie anders is uit te sluiten.
Maar het meeste indruk maakten toch een aantal meisjes, die getuigden over de weigering van de schooldirecties om hen op school toe te laten zoals ze zijn. Over hoe ze zich voelen als ze zien dat de school niet of nauwelijks optreed tegen drugs en criminaliteit op school. Dat zij enkel willen een beroep doen op hun grondwettelijk recht van vrijheid van godsdienstbeleving, dat zij anderen respecteren om visies. Over hoe vernederend het aanvoelt als mensen insinueren of vlakaf zeggen dat ze gedwongen worden om die hoofddoek te dragen, alsof het ondenkbaar is dat ze daar zelf over kunnen beslissen. Over hoe vernederend het is om afgewezen te worden omwillen van wier ze zijn, omwille van hun levensbeschouwing.
2 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
3 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
4 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
5 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
6 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
7 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
8 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
9 by Libby Monday September 15, 2003 at 12:16 AM |
libby@indymedia.org |
niet de hoofddoeken, maar de godsdienst moet verboden worden by nasira Tuesday September 16, 2003 at 02:38 AM |
nasira_bali@yahoo.co.uk |
Ik ben een zgn. moslimmeisje van 19 jaar. Ik weiger - ondanks de sociale druk van bijvoorbeeld mijn broer - een hoofddoek te dragen. Ik ben het ook beu om heel de tijd pleidooien te horen voor het dragen van het hoofddoek.
In de jaren zestig kwamen in België vrijgevochten vrouwen op straat om hun beha te verbranden. Ze vonden de beha een symbool van onderdrukking. Ze eisten vrije sexualiteit, vrije toegang tot voorbehoedsmiddelen, het recht op echtscheiding, het recht op abortus en gelijk loon voor gelijk werk. Dat is wat ook ik wil.
Maar vandaag komen de vrouwen op straat om het symbool van hun eigen onderdrukking te mogen dragen op plaatsen waar de Belgische grondwet de scheiding tussen kerk en staat uitdrukkelijk beschermt.
Dat wordt bovendien op verschillende niveau's naar voor geschoven als een progressieve eis. Dat is het dus niet. Rzoezie schrijft: "Meisjes wiens geloofsovertuiging het is om steeds en overal een hoofddoek te dragen worden hierdoor structureel gediscrimineerd". Als jullie iets willen doen aan de structurele discriminatie van moslimmeisjes, dan zijn er andere eisen naar voor te schuiven. Bijvoorbeeld die uit de jaren zestig. Hebben wij moslimmeisjes /-vrouwen recht op abortus? Mogen wij voorbehoedsmiddelen nemen naar goeddunken? Hebben we zelfbeschikkingsrecht over ons lichaam? Nee dus.
Jullie (ouders?) hebben in Vlaanderen een harde strijd gevoerd tegen de impact van de godsdienst op het dagelijks leven. Er is niets progressief aan het bevorderen van de impact van godsdienst, zeker niet op jongeren. Godsdienst (élke godsdienst) is een vorm van onderdrukking en moet bestreden worden. En dat heeft niets te maken met de criminalisering van de islam, maar alles met het bestrijden van obscurantisme. Godsdienst is nooit bevrijdend, wel integendeel. Godsdienst discrimineert vooral ons, vrouwen. Of het nu het katholicisme, de islam of het jodendom is, wij zijn telkens de dupe.
Ik begrijp absoluut de aanval van allochtone jongeren en bijvoorbeeld het AEL tegen de discriminatie op vlak van tewerkstelling, huisvesting en onderwijs en ik wil graag bijdragen aan het opheffen van die discriminatie. Daarom heb ik ook voor RESIST gestemd. Maar ik vind godsdienst en alle uitdrukkingen daarvan wel de minst interessante en minst efficiënte manier om aan onderdrukking en discriminatie te verhelpen. De geschiedenis leert ons dat precies de godsdiensten mee aan de basis van onderdrukking liggen.
Ik ben derhalve niet alleen voorstander van het verbieden van een hoofdoek, maar ook van keppeltjes, kruisbeelden en de subsidiëring van het op godsdienst gebaseerde en valselijk als 'vrij' omschreven onderwijs.
Ugh, ik heb gesproken!