Proces tegen Tommy Franks nog niet afgelopen, interview met Jan Fermon by Mara Van Riet Friday, Sep. 12, 2003 at 2:27 PM |
mara@indymedia.be |
Proces tegen Tommy Franks nog niet afgelopen Interview met advocaat Jan Fermon
|
|
Tegen wat ging u precies in beroep bij de KVI? Fermon: Op 17 juni wilde de federale procureur geen beslissing meer nemen over de klacht, omdat onze regering de klacht al naar de VS had doorgestuurd. Wij gaan daar niet mee akkoord, omdat de regeringsbeslissing volstrekt onwettig is. Ze is in strijd is met de fameuze conventies van Genève. Die conventies laten wel toe om een zaak naar een ander land door te sturen, op voorwaarde dat men nagaat of dat ander land effectief iets zal doen met die klacht. Maar de Belgische regering heeft de zaak gewoon doorgestuurd naar de VS, zonder er wat dan ook over na te gaan. De procureur had deze regeringsbeslissing naast zich neer moeten leggen en zelf moeten oordelen of de zaak al dan niet naar een onderzoeksrechter moet worden gestuurd. |
|
|
Waarom kunnen de VS deze zaak niet behandelen? Amerika is toch
een rechtstaat. Fermon: Ik doe geen algemene uitspraak over het Amerikaans rechtssysteem. Dat is hier niet aan de orde. De vraag die we moeten stellen is: kunnen de slachtoffers op een correcte manier een klacht formuleren voor een Amerikaanse rechtbank en hoop hebben dat die klacht op een correcte manier zal behandeld worden? En in dit specifiek geval denken we dat dit niet zo is. Eerst en vooral omdat de VS de additionele protocollen van het Verdrag van Genève niet ondertekend hebben. De Conventies van Genève zijn eigenlijk de internationale wet die bepaalt wat een oorlogsmisdaad is. Dat is vervat in vier conventies en twee additionele protocollen, dus in totaal zes verdragen. In die additionele protocollen worden aanvallen tegen medische infrastructuur als een oorlogsmisdaad beschouwd. In onze klacht zijn er drie zulke feiten beschreven en die dus alleen in het kader van die protocollen als een oorlogsmisdaad kunnen worden berecht. België heeft die protocollen ondertekend. |
Fermon: De VS hadden die protocollen ondertekend,
maar nadien hebben ze hun handtekening teruggetrokken. Ze zijn die protocollen
dus niet`vergeten` te ondertekenen. Nee, de VS hebben die protocollen expliciet
verworpen. Met als gevolg dat de wettelijke basis om oorlogsmisdaden in
de VS te vervolgen veel smaller is dan bij ons. Op zich is dat al genoeg
om aan te tonen dat een deel van de slachtoffers, niet dezelfde kansen zullen
hebben in de VS. Dan is er natuurlijk het meer algemene probleem, dat de VS de laatste twee jaar heel duidelijke hebben te kennen gegeven dat ze af willen van het internationaal recht. Je hebt bijvoorbeeld de manier waarop ze de oorlog tegen Irak begonnen zijn, tegen alle internationale rechtsregels in. Een ander voorbeeld zijn de gevangenen op Guantanamo, die niet als krijgsgevangenen worden beschouwd. D e zaak Franks zou in de VS voor een militaire rechtbank komen. Dit wil zeggen dat zijn ondergeschikten zouden moeten oordelen over zijn handelingen, hetgeen me erg onwaarschijnlijk lijkt. En dan is er nog de uitzonderlijke hetze die er rond die klacht is gevoerd, waarbij de Amerikaanse regering heel duidelijk tussen is gekomen. Als een regering agressief tussenkomt tijdens een juridische procedure, is er volgens Europese normen geen kans meer op een eerlijk proces. Dat heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens al verschillende malen verklaard voor Europese gevallen. Wanneer we al die elementen samenbrengen, is het evident dat de zaak niet voor een Amerikaanse rechtbank kan plaats hebben. Fermon: De VS hebben het trouwens nog eens aangetoond
toen een militaire commissie het incident, waarbij een tank het Palestina
Hotel in Bagdad beschoot, onderzocht. Daar zijn toen twee journalisten
gedood. De eerste versie van de VS luidde dat er vanuit het hotel geschoten
was op een tank. Maar een journalist van France 3 had alles gefilmd en
zijn beelden spraken dat verhaal tegen. Dan verklaarden de militairen
dat er `vijandige verrekijkers` gesignaleerd waren in het hotel. De onderzoekscommissie
heeft uiteindelijk beslist dat het toch om wettelijke zelfverdediging
ging. Bon, dat toont aan in welk klimaat die zaken behandeld worden. |
|
|
U verdedigt 19 mensen. Kan u wat meer details geven over de feiten van de klachten zelf? Fermon: Belangrijk is dat het in geen enkel geval over toevallige `collatoral damage` gaat. Het gaat in elk geval over burgers, die als burger door de Amerikaanse troepen geviseerd zijn. Bij de klachten zijn er zijn vijf categorieën van feiten. Het eerste is het bombarderen van burgerdoelwitten en het systematisch beschieten van burgers die op straat waren bij het binnenvallen van de Amerikaanse troepen in Bagdad. |
Maar hoe maakt u een
onderscheid tussen collatoral damage en oorlogsmisdaden? Op CNN sprak men van Saddam-aanhangers die zich verkleed hadden
als burger. Fermon: Hetgeen ik persoonlijk de ergste incidenten
vind, zijn de aanvallen op medische infrastructuur. Zo zijn er aanvallen
geweest op drie ambulances, waarbij twee zwangere vrouwen levend zijn
verbrand. De man van een van die vrouwen is zo zwaar in de benen getroffen
dat ze zijn benen hebben moeten amputeren. Op het moment dat hij op de
grond lag heeft hij nog teken gedaan dat men moest stoppen met vuren,
en dan hebben ze nog eens in zijn hand geschoten. |
|
Fermon: De manier waarop we zaak nu behandelen,
met de hele juridische wirwar, is natuurlijk een gevolg van de manier waarop
de Belgische regering de wet heeft aangepast. In een totale paniekstemming
is men in april aan die wet beginnen prutsen en heeft men dan die mogelijkheid
van de Belgische regering om tussen te komen, tussen geschoven. Toen al
duidelijk onder druk van de Amerikanen omdat er door iemand anders een eerste
klacht was ingediend ivm de eerste golfoorlog en ook omdat men van de vervelende
klacht tegen Sharon afwilde. |
|
De Raad van State, die een advies moest geven, heeft toen gezegd dat dit volkomen illegaal was, omdat dit een schending is van het principe van de scheiding der machten. De regering heeft daarop geantwoord dat ze dat maar in `uitzonderlijke omstandigheden` zou doen. Een merkwaardige redenering: `we gaan maar in uitzonderlijke gevallen iets illegaal doen`. Ondanks die wijzigingen, kon ik dus nog altijd klacht neerleggen tegen Franks. Dan is men terug de discussie aangegaan in het parlement en heeft men werkelijk in functie van de hangende klachten, de wet proberen aan te passen. Dat kan je zo terugvinden in de parlementaire discussies. Dat is werkelijke schandalig. Men heeft maatwerk gedaan op vraag van de VS, met medewerking van juristen van het State Departement! En omdat deze wet maatwerk is, is het ook zo`n gedrocht. Want de wetgeving moet de ambitie hebben gelijk te zijn voor iedereen. U somt hier ijzersterke juridische argumenten op. Verwacht u een positieve uitspraak op 23 september? Fermon: Ik denk dat het inderdaad ijzersterke argumenten zijn wanneer alleen het juridische zou spelen. Zonder te willen vooruitlopen op de uitspraak van de magistraten, want ik beweer niet dat die niet onafhankelijk kunnen nadenken over de zaak. Verre daarvan. Maar magistraten zijn ook geen buitenaardse wezens die afgesloten zijn van het hele debat. Ik weet niet in hoeverre de Belgische magistraten zich laten beïnvloeden. De Belgische regering heeft zich in dit geval wel laten beïnvloeden op een zeer bedroevende manier. Nadat ze een moedig standpunt had ingenomen over de oorlog zelf, is ze in die kwestie helemaal plat op de buik gegaan. Dit voor pseudo-dreigementen zoals bv de NAVO die uit België weg zou gaan. De verplaatsing van de NAVO wordt al sinds de val van de muur overwogen. Een Amerikaans congreslid heeft ook voorgesteld om de Belgische wafels te boycotten. Dat kan men toch niet ernstig nemen. In de media spreekt men over de `extreem linkse advocaat`. U zou ook politieke motieven hebben. Had u niet meer kans gemaakt als advocaat van een neutrale mensenrechtenorganisatie`? Fermon: Ik denk dat dit niets had uitmaakt. Ten eerste heb ik die klacht samen met een andere advocaat uit Parijs ingediend, die niets te maken heeft met de Belgische politiek. Ik denk dat het daar absoluut niet over gaat. De klacht tegen Sharon is ingediend door progressieve advocaten die niet behoren tot `extreem links`. Tussen haakjes ik zie mezelf niet als `extreem` links. Ik zie mezelf eerder als gematigd. Maar die klacht tegen Sharon heeft men ook op allerlei mogelijke manieren proberen weg te werken, hoewel men het daar rustiger heeft gedaan. Sharon is nog van een ander kaliber dan de VS. Maar vanaf het moment dat de VS is beginnen te vloeken, heeft de Belgische regering het op een paniekerige manier aangepakt. Maar de wil om de klachten weg te werken is al lang aanwezig. Wat men nu wel wil accepteren zijn klachten tegen obscure dictators uit Latijns Amerika of Afrika. Zolang bv. Pinochet zijn werk deed ten dienste van het westen heeft men er weinig tegen ondernomen. Jaren later, wanneer hij oud en ongevaarlijk was, wilde men wel met een procedure beginnen. Op dezelfde manier wil men nog de klacht tegen Hissène Habré ,de vroeger president van Tsjaad aanpakken, die nu door Senegal wordt vastgehouden. Wanneer die leiders zijn afgezet of wanneer ze op een bepaald moment in conflict komen met het westen, dan spreekt men grote woorden van `geen straffeloosheid`. Maar het gaat hier nog altijd over mensen uit de derde wereld. Vanaf het moment dat het over politieke verantwoordelijken van westerse bondgenoten gaat, wil men er niet meer van horen. Heel wat NGO`s hadden gehoopt en ervoor gewerkt dat de Genocidewet een echt rechtsinstrument zou worden tegen straffeloosheid. De Belgische regering wilde in feite een diplomatiek instrument creëren, om zich als beschaving op te werpen ten opzichte van de derde wereld in een nogal neokoloniale en paternalistische optiek. Die tegenstelling komt nu naar boven natuurlijk. |