arch/ive/ief (2000 - 2005)

Illegale kunst in de 21° eeuw
by han Soete Tuesday September 02, 2003 at 10:20 AM
han@indymedia.be

Een tentoonstelling genaamd “Illegal Art” zal waarschijnlijk velen doen denken aan verzameling vieze prentjes. Wat er wordt getoont is evenwel minder aanstootgevend dan de meeste prime-time televisie programma’s : Een Mickey Mouse gasmasker, Beasty Boys versus AC-DC, Food Folks & Fun, ... Wellicht niet echt voor kinderen, maar illegaal?

Illegale kunst in de...
notmickey.gif4tnoru.gif, image/gif, 271x316


“Copyright is meestal zo esoterisch en theoretisch  dat we met deze tentoonstelling het probleem “echt” wilden maken voor gewone mensen.” Aldus Carrie McLaren de organisator van de tentoonstelling.
De kunstwerken die worden tentoongesteld hebben allemaal op de één of anderen manier een probleem in verband met copyright.  Een video collage over de golfoorlog, een persiflage op het Starbuckslogo, de platenhoes van een rockband,... verboden of verbannen omdat ze gebruik maken van beelden waar anderen copyright op namen.
Je vindt op de website ook een CD vol met verboden of problematische nummers.   Public Enemy die een Sample van “Tomorrow Never Knows" van de Beatles "wilde" gebruiken.  Het bedrag dat Capitol Records vroeg om het nummer vrij te geven was zo hoog dat Public Enemy besloot het nummer niet op hun laatste album te plaatsen.

Walt Disney recycleerde Sneeuw Witje, Assepoester en nog heel wat andere sprookjes.  Die sprookjes maakten deel uit van het publieke domein en waren dus vrij voor hergebruik.  De sprookjes van de gebroeders Grim zijn eigenlijk vreselijke bloedige en moraliserende verhalen waar men zijn kinderen best niet mee lastigvalt.  Die eeuwenoude  verhalen werden verfilmd door de Disney, en Disney werd rijk door de verhalen van de gebroeders Grim.  Disney kon  die verhalen verfilmen omdat ze deel uitmaken van ons cultureel erfgoed, een erfgoed waaruit mensen kunnen putten en op bouwen.  Disney wil ten allerprijze vermijden dat iemand anders ooit zou doen wat zij met de sprookjes van Grim deden.  Daarom namen ze een copyright op Mickey Mouse, en dat copyright word elke keer verlengd, nu reeds meer dan 40 jaar.
Zolang een copyright geldig is behouden de eigenaars ook het exclusieve recht om afgeleiden van hun werk te maken.  Als je dus Rocky X, RamboY zou willen gaan maken, of een hit van Bruce Springsteen gaan remixen moet je eerst de toestemming krijgen (lees kopen) van de eigenaars van het copyright.  Als je dus een grap wil uithalen met logo van MC Donalds, of een parodie wil maken van Mickey Mouse moet je daarvoor eerste de toestemming krijgen (kopen) van,...

De tentoonstelling maakt visueel en tastbaar waar de hele discussie inzake patenten en copyright vandaag over gaat:

Op de video pagina staan er een paar pareltjes die je op de website kan bekijken of downloaden.  Brian Boyce combineert beeldmateriaal van CNN met clips van de teletubies, het resultaat is beangstigend, betoverend, ... verboden.  Phil Patiris transformeert beelden van nieuws uitzendingen, clips uit Star Trek en sportverslaggeving tot een verbasend samenhangend en daardoor beangstigend geheel.

De tentoonstelling is momenteel bezig aan een rondreis door de VS, maar de website http://www.illegal-art.org is goed voor meerdere uren surfplezier.  Eén van de beste en leukste websites die ik de afgelopen maanden heb gezien.