arch/ive/ief (2000 - 2005)

media-lastercampagnes
by j.boeykens Saturday, Jun. 28, 2003 at 11:24 AM
janboeykens@hotmail.com

De media is een geducht wapen en dat beseffen de machthebbers ook wel. Voor de verkiezingen waren er opvallende media-lastercampagnes tegen de lijst Resist waarbij vooral op bepaalde personen werd gefocust.

De Nederlandse site "Onderzoeksjournalistiek kro Reporter" publiceerde onlangs de resultaten van haar mediaonderzoek omtrent Dyab Abou Jahjah, voorzitter van de Arabische-Europese Liga. Interessant aan dit onderzoek is dat men aan de hand van een grafiek kan zien bij welke gebeurtenissen de media de meeste aandacht besteedde aan Abou Jahjah. Ook de inhoud van de artikelen werd geänalyseerd. Reporter zette o.a. de meest opvallende benamingen die Abou Jahjah kreeg op een rij. Indien men een mediaonderzoek zou doen omtrent Marcel Vervloesem van de Werkgroep Morkhoven, dan zou blijken dat sinds de spectaculaire VTM-uitzending met getuigenissen van zogenaamde slachtoffers van Marcel Vervloesem, vooral het woord "kindermisbruiker" en "kinderverkrachter" als benaming werd gebruikt en dat de woorden "CD-ROMS kinderpornonetwerk Zandvoort" (die het gerecht van Turnhout al vijf jaar in haar bezit heeft), nergens meer voorkomen ... Mediaonderzoek Abou Jahjah Abou Jahjah, leider van de Arabisch-Europese Liga, is een mediafenomeen. Reporter inventariseert hoe de Belgische Libanees onder de aandacht komt in de Nederlandse pers. We zoeken in de database van de publieke omroep (Digidoc) in de grootste landelijke dag- en weekbladen op het trefwoord ‘Jahjah’. De zoekperiode begint op het moment dat Abou Jahjah in België naam maakt en eindigt op het moment dat hij ook in Nederland voorzitter van de AEL wordt. In die tijdspanne vinden we 324 artikelen die direct of indirect over Abou Jahjah en de AEL gaan: opinie, nieuws, analyse en achtergronden. Grafiek: Het aantal artikelen over Abou Jahjah in een half jaar tijd: nov. 2002 t/m mei 2003. De pieken in de grafiek worden veroorzaakt door de volgende gebeurtenissen: -Dyab Abou Jahjah wordt eind november 2002 in België gearresteerd na rellen die uitbreken na de moord op een Marokkaan. -In februari laat Ayaan Hirsi Ali (VVD) zich negatief uit over de profeet Mohammed, tot grote woede van de moslimgemeenschap. De AEL maakt zich op voor de Belgische verkiezingen door deelname aan de politieke lijst 'Resist'. -Begin maart houdt ABou Jahjah in Nederland een oprichtingstournee, met debatten, bijeenkomsten en optredens in de media. -Mohammed Cheppih wordt vanaf half april genoemd als kandidaat voor het voorzitterschap van de AEL Nederland. -Half mei zijn er verkiezingen in België, de lijst Resist haalt geen enkele zetel. Cheppih treedt terug en Abou Jahjah wordt benoemd tot voorzitter van de AEL Nederland. Inhoud van de artikelen De nieuwsberichten gaan voornamelijk over de gebeurtenissen die zich voordoen tijdens de opmars die de AEL in Nederland en België maakt. Exact 30% van de artikelen is opiniërend. Het gaar daarbij om columns en ingezonden stukken, die Dyab Abou Jahjah vaker negatief dan positief omschrijven. De artikelen geven het beeld van een omstreden moslimleider die met radicale uitspraken ontevreden allochtonen achter zich wil krijgen. Abou Jahjah is volgens de media ‘goedgekleed’, ‘welbespraakt’ en ‘charismatisch’, maar ook ‘gevaarlijk’, ‘radicaal’ en een ‘provocateur’. Hij stoomt in korte tijd vanuit België door naar Nederland met zijn politieke beweging de Arabisch-Europese Liga. Zowel zijn opmars in België als zijn tournee in Nederland zijn uitvoerig beschreven. Opvallende punten in de inventarisatie zijn: Radicale uitspraken van Abou Jahjah (over o.a. Israël, ,de sjaria, Arabisch als 4e landstaal), halen keer op keer de krantenkoppen. In de onderzochte artikelen wordt vaker gerefereerd aan zijn uitspraken dan aan het partijprogramma van de AEL (58 keer vs. 37 keer). Abou Jahjah wordt door de pers vaak omschreven als ‘charismatisch’, ‘goedgekleed’ en ‘welbespraakt’. Er wordt vaker melding gemaakt van zijn uiterlijk dan van zijn politieke of persoonlijke achtergrond : 14x wordt zijn uiterlijk omschreven 12x wordt melding gemaakt van de politieke achtergronden van de Libanese vluchteling 10x wordt zijn persoonlijke achtergrond besproken In 20 artikelen wordt Dyab Abou Jahjah zelf geïnterviewd (6%). In 100 artikelen komen anderen over hem aan het woord (31%). In 28 artikelen komt zijn potentiële achterban aan het woord: moslims en arabieren (9%). Er zijn 2 bladen die diepgaand onderzoek doen naar de achtergrond van Abou Jahjah, te weten de Volkskrant en Nieuwe Revu. Ook het Parool doet onderzoek: naar o.a. de financiering en bestuursleden van de AEL. Andere media nemen voornamelijk over wat er in België al is gepubliceerd en wat Jahjah zelf vertelt over zijn verleden. Bij de verkiezingsstrijd in België wordt de opmars van de AEL vergeleken met die van het Vlaams Blok. Beide partijvoorzitters worden over elkaar geïnterviewd en Abou Jahjah wordt zelfs ‘de islamitische Dewinter’ (Parool, 1-3-‘03) genoemd. In bijna 6 % van de artikelen wordt Abou Jahjah in verband gebracht met Filip Dewinter. Ook wordt de AEL-leider vergeleken met of afgezet tegen Ayaan Hirsi Ali, die politiek het tegenovergestelde nastreeft. Dit gebeurt in 10% van de artikelen. Vooral haar uitlatingen over de profeet Mohammed* zijn hier de oorzaak van. Abou Jahjah vergelijkt zichzelf het liefst met de Amerikaan Malcolm X. In 6 artikelen (2%) wordt deze vergelijking overgenomen. * Hirsi Ali in Trouw op 25-01-‘03: "Mohammed is, gemeten naar onze westerse maatstaven, een perverse man. Een tiran.'' Vergelijking media Niet ieder medium besteedt veel aandacht aan Abou Jahjah. Ter vergelijking: de Telegraaf publiceert in een half jaar tijd 13 artikelen over hem, terwijl in Trouw 63 artikelen verschijnen. Volgens adjunct-hoofdredacteur Wim Jansen van Trouw heeft dat te maken met het beleid van dagblad: "We hebben besloten om ons iets beter te concentreren op de allochtone gemeenschap". De krant plaatst zelfs een hoofdredactioneel commentaar waarin de AEL verwelkomd wordt in Nederland als aanspreekpunt voor allochtonen. Jansen: "Zonder overigens een inhoudelijk oordeel over de AEL te geven." De hoofdredactie van de Telegraaf wil niet ingaan op het mediaonderzoek. Verdeling van de artikelen per medium (over de periode eind nov. 2003 t/m eind mei 2003) Dagbladen: Trouw Volkskrant NRC Handelsblad Het Parool Algemeen Dagblad Telegraaf Financieel Dagblad Weekbladen: Vrij Nederland Elsevier HP/De Tijd Nieuwe Revu 63 57 50 41 36 13 7 22 11 7 1 Reporter zette de meest opvallende benamingen die Dyab Abou Jahjah kreeg op een rij.

Media is meervoud
by jpe Saturday, Jun. 28, 2003 at 5:23 PM

Beste, je kan dit een vervelende opmerking vinden maar het woord media is het meervoud van medium. De Morgen is een medium; een affiche ook. Samen zijn ze media. Hoe komt het toch dat steeds meeer mensen dit simpele gegeven uit het oog verliezen ?

En wat moet een mens met een artikel dat begint met "de media is" ... Toch maar verder lezen ?

mediatieke groetjes, jpe