arch/ive/ief (2000 - 2005)

Overview: spoorstaking | grève des trains
by christophe Friday June 27, 2003 at 03:15 PM

Overview: spoorstaking | grève des trains

FRANCAIS | NEDERLANDS

FRANCAIS

SNCB: Plan Move 2007 contre Plan des travailleurs by Paul De Rammelaere
Décision de la SNCB: licenciement de 6.000 salariés by jp everaerts
SNCB: action 'tournée' des cheminots by red kitten

Mercredi 18 juin, les travailleurs de la SNCB ont débrayé de 10 à 12h dans l'ensemble du pays. Durant ces deux heures de grève, des assemblées d'information ont eu lieu pour informer des mesures annoncées par Vinck, le nouveau patron, de leurs conséquences et des actions qui répondront à cette menace. Un reportage.
SNCB: grève contre le plan 'Move 2007' by red kitten


NEDERLANDS

Achtergrondinfo bij de plannen van Vinck
Steun de spoorstaking by LEEF!
NMBS: Personeel en reizigers moeten het plan Vinck laten ontsporen
by Erik Demeester
Spoor: het plan van Vinck en het plan van spoormannen. by Paul De Ramelaere
NMBS beslist: 6.000 mensen moeten er uit
by jp everaerts
Met een "prior" ticket betaalt u meer voor minder dienstverlening! door joeri

Opinies over de protestactie van de jongeren van Spirit, SP.a en Agalev
Jongeren, Werchter en de spoorstaking by Paul De Rammelaere
Protest tegen spoorstaking groeit aan by Guido

Onderzoeksjournalistiek
NMBS/Medisch toezicht zo lek als zeef by Karolien Rottiers

Staking: politiek spel
by Vincent Monday June 30, 2003 at 11:28 AM
vinceus@yahoo.com

De NMBS heeft heel grote problemen. Dit valt niet tegen te spreken. De oplossingen daarentegen zijn alles behalve evident. Door de vrijmaking van de markt zal de NMBS binnen een paar jaar moeten concurreren met 'gezonde' privé-maatschappijen. Deze zullen dus geen enorme schuldenlast moeten dragen wat hen een enorm concurrentievoordeel opleverd. Daarom moet de NMBS gezond worden en moet het haar eigen structuren kunnen ondersteunen. De stakingen hebben dus geen zin. Als men de hervormingen tegenhoudt, voor heel bewonderenswaardige redenen overigens, zal de NMBS failliet gaan wanneer de concurentie op de markt komt en de NMBS geen redenen zal kunnen geven waarom de klanten nog bij hen moeten komen en niet bij de andere efficiëntere privé-maatschappijen.
De oplossingen die de vakbonden geven zijn eigenlijk een déja-vu bij Sabena. Een paar mensen op brugpensioen en wat miljarden zullen het echt wel niet oplossen.
De NMBS heeft structurele problemen. Dit moet dan ook aan de structuren worden aangepakt. Een paar 'zachte' ingrepen zal niet werken!!!!
Het is heel spijtig maar die 10000 mensen moeten echt gaan.... Het is dat of 40000 mensen wanneer de NMBS failliet gaat, en dan nog de bijleveranciers en de dochtermaatschappijen. Stel je voor: 4 of 5 keer het Sabena drama.

Vincent, student economie

10000 werklozen bij
by lappie Monday June 30, 2003 at 12:43 PM
lappie555@hotmail.com

Beste,

ook al aan gedacht dat die 10000 met jou zullen concurreren op de arbeidsmarkt? Voor je zo'n korzichtige analyse geeft, op maat van vrije-markt zeloten, zou je best ook eens aan die gevolgen ervan gaan denken. Die 10000 man houden de trein rijdende. Als die verdwijnen verdwijnt de trein zoals we die kennen. We komen dan in Engelse toestanden, waardoor de mensen nog minder de trein gaan nemen. Extra files dus, wat een _enorme_ impact heeft op het economisch leven. Het zou dus kunnen dat indirict nog veel meer jobs zullen verdwijnen.

In ieder geval veel succes met je strijd tegen je collega-arbeiders, waar je blijkbaar op aanstuurt. En nee, op mijn sympathie zal je niet moeten rekenen als je dan niet aan werk geraakt.