arch/ive/ief (2000 - 2005)

Jongeren, Werchter en de spoorstaking
by Paul De Rammelaere Wednesday June 25, 2003 at 03:46 PM

Beste reizigers, spoormannen, Gisteren, maandag 23 juni, hielden de jongerenorganisaties van Spirit, SP.A, N-VA, VLD, CD&V en Agalev, samen een protestactie aan de vakbondskantoren van de spoormannen. Ze spraken zich uit tegen de staking van 30 juni, omdat "20.000 festivalsgangers maandagmorgen niet zouden thuis geraken".


Ik zou aan deze jongeren dit willen zeggen: de spoormannen staken niet alleen voor zichzelf. Het plan van Vinck bevat verschillende maatregelen tegen de reizigers. Zo zegt Vinck het volgende: "Nu betalen de reizigers voor hun reiskaartje slechts 30% van de werkelijke kosten. Dat moet opgevoerd worden tot 50%". Dit betekent op termijn een prijsverhoging van 66% ! Alhoewel Vinck het voor dit jaar op een verhoging van 15% wil houden. Daartegen vechten de spoormannen ook.

Daarnaast wil Vinck vele lokale en regionale treinen en lijnen afschaffen. Daartegen verzetten de spoormannen zich eveneens. En wat de jongeren ook moeten weten is dit: minder personeel wil ook zeggen minder veiligheid, minder comfort voor de reizigers.

De spoormannen willen niet dat reizigers en personeel terechtkomen in Engelse toestanden, waar op vijf jaar tijd na de privatisering meer dan 50 doden vielen bij spoorwegongelukken.

Als Vinck zijn plan er door krijgt, betekent dit dat straks duizenden spoormannen verplicht op pensioen of prepensioen zullen moeten gaan. Voor spoormannen die nog schoolgaande kinderen hebben kan dit een echte katastrofe worden. Hoe kan je met een pensioen of prepensioen nog hogere studies betalen? De toekomst van deze spoorkinderen, en dat zijn ook jongeren, wordt bedreigd!!

En dan nog dit. Waar gaan de jongeren morgen nog werk vinden als men duizenden arbeidsplaatsen laat afschaffen aan het spoor, de Post, terwijl iedere dag ook honderden banen verdwijnen in de privésector.

En laat ons toch ernstig blijven. Als ik 18 jaar was, geraakte ik na één of ander feest altijd thuis op één of andere manier. Wij vonden er zelfs plezier in als wij door onze eigen fout een trein of bus misten, en als bohemers ergens te velde in open lucht bleven slapen.

Neen, deze "jongeren"- protestactie van alle zogenaamde "democratische" Vlaamse partijen doet mij huiveren. Al die partijen die heel demagogisch de laatste dagen zich op één of ander punt uitspraken tegen delen van het plan Vinck, willen vandaag het stakingsrecht van de spoormannen vernietigen. Daarmee zal voor elke spoorman iets duidelijker worden dat al die zogezegde democratische partijen hen het mes in de rug steken. Hoe kan het ook anders? Al die partijen hebben de Europese richtlijnen van liberalisering en privatisering van de openbare diensten goedgekeurd. Het is daartegen dat de spoormannen in opstand komen. Zij verdienen echt onze steun, tenminste als wij ook morgen samen de privatisering van het onderwijs en de ziekteverzekering willen tegenhouden.

Werchter en de oorlog in Irak

Wat ook ieder van jullie moet weten is dat er al enkele jaren geen speciale nachttreinen meer zijn na Rock Werchter. Er zijn alléén versterkte treinen voorzien volgens het normale zondagsuurrooster. Dit wil zeggen dat de laatste treinen, op enkele uitzonderingen na, uit Leuven rond 23 uur vertrekken, moment waarop het festival van Werchter nog niet gedaan is.

Volgens ACV-Transcom wou de NMBS speciale nachtreinen inleggen, maar de organisator van Rock Werchter wou niet financieel tussenbeide komen. Volgens de website Indymedia is de Amerikaanse eigenaar van Rock Werchter, nl. Clear Channel Entertainment (vroegers SFX) een hevig supporter van de oorlog in Irak. De 1.200 radiostations van deze firma stopten bevoorbeeld met draaien van muziek van The Dixie Chicks toen deze groep zich uitsprak tegen de oorlog in Irak. Het Amerikaanse managment van Rock Werchter staat dus achter de oorlogszuchtige Bush.

We hebben de jongeren van de SP.A, Spirit, Agalev, CDV, VLD, NVA hiertegen nog niet horen protesteren.

We hebben ook nog niet gehoord van hen dat ze radikaal het rampenplan van Vinck verwerpen...

Contact en redactie:
Paul De Rammelaere
E-mail: Paul De Rammelaere
rue des Mésanges 16
4100 Seraing
Tel 0496/03.93.94

NL: http://spoor.pvda.be
FR: http://rail.ptb.be

zie ook
by Guido Wednesday June 25, 2003 at 04:04 PM

Protest tegen spoorstaking groeit aan
http://archive.indymedia.be/news/2003/06/68990.php

Natuurlijk zijn we solisair
by tamara Wednesday June 25, 2003 at 05:01 PM

maar om nu al die jongeren te beschuldigen van stakingbrekerij is ferm overdreven. Zou de actie van de spoorbonden minder effect hebben door de staking bvb 24u. uit te stellen? En op gevaar af weer eens gecensureerd te worden blijf ik het toch herhalen: waar was die fameuze solidariteit van de spoorvakbonden met het Iraakse volk enkele maanden geleden met die treinen vol oorlogstuig? Werchter en Irak jaja... Maar het verhaal is niet compleet en dat weten jullie toch ook?

uitstellen?
by Guido Wednesday June 25, 2003 at 05:28 PM

Vakbond en Irak:
http://archive.indymedia.be/news/2003/06/68990_comment.php#69366


Als de staking uitgesteld wordt, waar stopt het dan?

-niet tijdens de Gentse Feesten
-niet tijdens Pukkelpop
-niet tijdens Dranouter
-niet tijdens Krakrock
-niet tijdens ...

"Allez, ze geven goed weer, kunnen jullie niet volgden week staken, dan voorspellen ze regen?"

"Als die van het spoor hun staking kunnen uitstellen, dan kunnen die van de Post dat ook.""

In DM of DS stond een uitspraak in het groot van een jongere van één van die politieke partijen.

Iets van "het wordt tijd dat de vakbonden overgaan van de 19de naar de 21ste eeuw.

Misschien moeten sommige jongeren er eens aan denken hoe het 100 jaar geleden was?

Stakingsbrekers is misschen wel een groot woord, blijkbaar beseffen sommige jongeren niet welke rol ze spelen. :-(

en ondertussen...
by Guido Wednesday June 25, 2003 at 05:56 PM

had ik niet gezien dat er onderaan bovenstaand artikel

NL: http://spoor.pvda.be
FR: http://rail.ptb.be

stond.


De één zijn dood is de ander zijn politiek brood zeker? :-(

Stakingsrecht op he helling
by Redrail Wednesday June 25, 2003 at 06:37 PM

Wat het stakingsrecht betreft. Begin dit jaar ontmoette ik enkele Italiaanse spoorsyndicalisten, zij vertelden dat het stakingsrecht bij hen volledig gereglementeerd is: een minimudienst moet voorzien worden, niet tijdens bepaalde dagen en uren etc.. Ze vertelden me dat ze een advokaat nodig hebben om te weten wanneer ze mogen staken.
Enkele jaren geleden met de trouw van Philippe en Mathilde wilde spoormannen het werk neerleggen. Toen stapte de NMBS naar een aantal rechters en de maatschappij verkreeg een verbod van de staking.
Binnen deze kontekst is de aktie van de jongerenorganisaties dus niet neutraal. Waarom richten zij zich overigens tegen de vakbonden? De oorzaak van de staking ligt niet bij hen maar bij Vinck en Co.

geen staking op afspraak
by tamara Thursday June 26, 2003 at 09:05 AM

Juist, zeer juist! Geen staking op afspraak!
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dit : de sproorarbeiders/sters staken omdat ze het fiat hebben van de vakbondsbonzen (eigenlijk is dat ook staken op afspraak). Ik heb al heel wat grote stakingen meegemaakt als vakbondsmilitant. Eéntje maar: toen in 1981 de arbeiders van de Boelwerf in Temse gedurende 22 weken het werk neerlegden om da afdanking van 128 kameraden te verhinderen werden zij, na een referendum (en na 22 weken staking!) waarbij een meerderheid zich uitsprak om de actie verder te zetten, terug de fabriek ingejaagd niet door het patronaat, niet door de rijkswacht maar door de vakbondsleiding die de staking niet langer steunde en weiderde stakingsgeld te betalen. Stakingsleiders (Jan Cap en de Boelmilitanten) werden op die manier, zonder pardon, overgeleverd aan Saverijs en co. (patronaat) die niets onverlet liet om met de grote zuivering te beginnen.
Spoorwegarbeiders/sters wezen gewaarschuwd, niet die Werchter-jongeren zijn de stakingsbrekers. Als de vakbondstop vindt dat het welletjes is geweest, zullen zij, afdankingen of niet, Vinck of niet, jullie terug aan het werk sturen.
En dan toch nog eens de link naar de oorlog in Irak: in welke mate mochten wij van de vakbondsleiding solidair zijn met het Iraakse volk? Die ene keer ja… toen we (ergens in maart) tijdens de middagpauze het werk een kwartiertje mochten neerlegen om eventjes aan de poort te gaan staan uit solidariteit… Allez zeg! (Solidariteit op afspraak!). Trouwens waar was toen de solidariteit van (spoor)vakbondszijde met de manifesterende jongeren (tegen de wapentransporten)? “Er is sprake van enige luisterbereidheid” [bij de vakbondsleiding] heette het toen!
Dus voor mijn part terug naar het strijdsyndicalisme. Werkers, jongeren één front!
Aanbevolen literatuur : Ik wens een vakbond met één hart van Karel Heirbaut. De geschiedenis heeft ook haar rechten.

spoorstaking
by tamara Thursday June 26, 2003 at 01:17 PM

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dit : de sproorarbeiders/sters staken omdat ze het fiat hebben van de vakbondsbonzen (eigenlijk is dat staken op afspraak). Ik heb al heel wat grote stakingen meegemaakt als vakbondsmilitant. Eéntje maar: toen in 1981 de arbeiders van de Boelwerf in Temse gedurende 22 weken het werk neerlegden om de afdanking van 128 kameraden te verhinderen werden zij, na een referendum (en na 22 weken staking!) waarbij een meerderheid zich uitsprak om de actie verder te zetten, terug de fabriek ingejaagd niet door het patronaat, niet door de rijkswacht maar door de vakbondsleiding die de staking niet langer steunde en weiderde stakingsgeld te betalen. Stakingsleiders (Jan Cap en de Boelmilitanten) werden op die manier, zonder pardon, overgeleverd aan Saverijs en co. (patronaat) die niets onverlet liet om met de grote zuivering te beginnen.
Spoorwegarbeiders/sters wezen gewaarschuwd, niet die Werchter-jongeren zijn de stakingsbrekers. Als de vakbondstop vindt dat het welletjes is geweest, zullen zij, afdankingen of niet, Vinck of niet, jullie terug aan het werk sturen.
En dan toch nog eens de link naar de oorlog in Irak: in welke mate mochten wij van de vakbondsleiding solidair zijn met het Iraakse volk? Die ene keer ja… toen we (ergens in maart) tijdens de middagpauze het werk een kwartiertje mochten neerleggen om eventjes aan de poort te gaan staan uit solidariteit… Allez zeg! (Solidariteit op afspraak!). Waar was toen de solidariteit van (spoor)vakbondszijde met de manifesterende jongeren (tegen de wapentransporten)? “Er is sprake van enige luisterbereidheid” [bij de ABVV-top] heette het toen!
Voor mijn part terug naar het strijdsyndicalisme. Werkers, jongeren één front! Laten we ‘ons’
stakingsrecht (terug) in eigen handen nemen!
Aanbevolen literatuur : Ik wens een vakbond met één hart van Karel Heirbaut.
De (recente) geschiedenis heeft tenslotte ook haar rechten.

Kameraadschappelijk.

Liberté, je bafoue ton nom
by thitho Sunday June 29, 2003 at 11:35 AM

Ahlala!

Les jeunesses de ces partis sont déjà dans le même train que les contre-manifestants français qui ont réussi à déstabiliser les grèves d'enseignants, de la SNCF, etc. en France, qui se battent pour leur retraite (en vain).

Il faudra s'attendre de plus en plus que, au nom de la liberté, des groupes de privilégiés contestent le droit de grève par ce type de manoeuvre... Deux fois en moins d'un mois, ce ne peut pas être une coïncidence.

PvdA
by Vincent Monday June 30, 2003 at 11:39 AM
vinceus@yahoo.com

Helemaal juist
het is prettig om te zien dat er toch één zich niet laat meeslepen in deze zaak
deze staking is een volledig politiek spel.
Het is ontzettend jammer van de 10 000 mensen maar deze zijn noodzakelijk..... het is dat of 40 000 mensen bij de vrijmaking van de markt als de NMBS zal moeten concurreren!
willen daar verantwoordelijk voor zijn?????
De PvdA heeft gewoon een nieuwe stok gevonden om de democratie te slaan. Daardoor lijkt ze in haar werkwijze wel ontzettend veel op het Vlaams-Blok!
Die proberen ook zoveel mogelijk onrust opwekken door een misvormd beeld in de wereld te zenden.... Zelf al moeten ze daarvoor de reputatie van Indymedia bekladden...