arch/ive/ief (2000 - 2005)

AEL gaat de islistische toer op
by Daniel Vehoeven Wednesday June 11, 2003 at 06:40 PM
verdan@xs4all.be

Het is de verdienste van de AEL dat ze de strijd tegen discriminatie opengebroken heeft, maar ook het verzet tegen een verstikkende Islam is een reëel gegeven, los van de negatieve beeldvorming in de media.

Als we de gemeenschap van allochtonen bekijken in Europa moeten we vaststellen dat niet alleen de armsten de Magreb ontvlucht zijn naar Europa, maar dat deze landen ook een leegloop kenden van intellectuelen (if not Dyjab Abou Jahjah himself?) op zoek naar ademruimte, vrije meningsuiting, eerbiediging van de mensenrechten, democratie... Eens aangekomen stootten zowel de een als de ander op racisme, onbegrip en discriminatie. In de mate dat het islamisme onderdrukking betekende voor het Marokkaanse, Tunesische... volk, zal ook de AEL hiermee moeten afrekenen. Men kan zich niet ontdoen van het ene juk terwijl men zijn ogen sluit voor het andere juk. Het is de verdienste van de AEL dat ze de strijd tegen discriminatie opengebroken heeft, maar ook het verzet tegen een verstikkende Islam is een reëel gegeven, los van de negatieve beeldvorming in de media. Ik kon me voor mijn kritiek beperken tot arabische bronnen, want ook binnen de allochtonen-gemeenschap krijgt de kritiek op het Islamisme stillaan vorm.

Voor alle duidelijkheid: islamiet en islamist[1] zijn twee totaal verschillende begrippen. Een Islamiet is gewoon iemand met de musulmaanse geloofsovertuiging, een islamist is een militant die de Islam gebruikt met politieke bedoelingen (Muhammad Saïd Al Ashmawy, 1989). Maar waar houdt het geloof op en waar begint de politieke militant? Ook het ‘christianisme’ heeft een grote invloed gehad op onze west-europese politieke evolutie. Nemen we nu priester Daens en het Daensisme op het einde van de 19de eeuw in België. Priester Daens (een christelijk priester) was begaan met het lot van de fabrieksarbeid(st)ers in Aalst vanuit een terecht (christelijk) gevoel van verontwaardiging voor de miserie en onrechtvaardigheid waar hij mee werd geconfronteerd. Zijn politieke activiteit werd hem niet in dank afgenomen door de Katholieke hiërarchie, integendeel. Paus en bisschoppen hebben alles in het werk gesteld om hem monddood te maken. Als later, toen het Daensisme geneutraliseerd was, de eerste vakbonden met christelijke inspiratie werden opgericht droegen ze op hun vlaggen de naam ‘anti-socialistische vakbond’. Hier werd het christelijk geloof gebruikt als politiek wapen tegen de socialistische zelforganisaties van de arbeiders. Christianisme dus.

Hier kan men zich ook afvragen: en wat als deze politieke bedoelingen met de Islam eerbaar en gerechtvaardigd zijn, genre Daens? We moeten op de eerste plaats een politieke boodschap taxeren op zijn duidelijkheid. Politiek vermengd met religie sticht verwarring, kan nooit duidelijk zijn. Onduidelijke politieke boodschappen stellen de deur open voor demagogie en manipulatie. Maar er is nog een andere condradictie. Het islamisme gaat uit van een zeer autoritaire islam, zoals we zullen aantonen. Zelfbewustzijn en -bevrijding kunnen niet autoritair opgelegd worden (via religieuze weg). En als derde argument moeten we wijzen op het herhaaldelijk reactionnair politiek gebruik van de Islam door de Arabische staten.

VOOR HET VERVOLG zie http://www.xs4all.be/~verdan/pub/islamisme/islamisme.html

volgens mij
by tim Wednesday June 11, 2003 at 06:44 PM

bestaan de zogenaamde maghreb-landen uit marokko, algerije en tunesie

islistisch?
by Pascal Wednesday June 11, 2003 at 07:06 PM

Het gaat hier van kwaad naar erger.

hey pascal
by tim Wednesday June 11, 2003 at 07:51 PM

ik dacht da we u hier alvast nie meer gingen terugzien;-)

Reactie op een alternatieve beeldmisvorming
by Edith Wednesday June 11, 2003 at 11:56 PM

Ja, AEL is een emancipatorische organisatie en dus vergelijkbaar met Daens. Zie http://www.arabeuropean.org/index-Dutch.php. Daar krijgt u het in het heel bondigt uitgelegd.

emancipatie van edith
by oproep tot genocide op AEL-forum Thursday June 12, 2003 at 12:10 AM

De eamncipatie van het AEL heeft blijkbaar een grote invloed op bepaalde instabiele personen.

Daarom beginnen diezelfde hun gelul maar uit te bazuinen op het forum dat ze zelf onderhouden:
http://www.arabeuropean.org/forum/viewtopic.php?t=220&postdays=0&postorder=asc&start=15

een idee van de teksten (ondertussen heeft men de Jodenhaat door Haat op het israelisch volk veranderd, maar dat komt eigenlijk op hetzelfde neer... )

Jessie:
2) Voor mijn part heeft Israel daar ook niks te piepen. De Palestijnen moeten de grond die hen toebehoord, terug
krijgen. En de Israëli's...?? Tja... terug van waar ze komen misschien??

Dahlia:
Realizeer je hier tenvolle wat je hier schrijft?

Jessie:
Ik realiseer me wat ik schrijf. Gelukkig ben ik nog niet zo seniel als sommigen hier. Palestina terug aan de arabieren. De joden moeten van onze grond. Ervan of erin...

Dus een zuiver oproep tot genocide!!! Bravo AEL! dat is emancipatie op zin 1933's in Berlijn

Misverstanden
by Edith Thursday June 12, 2003 at 08:44 AM

Jessie heeft niet begrepen waar het over gaat. Het voorstel van de Palestijnen, dat door AEL gesteund wordt gaat over een ontmanteling van de Israëlische staat wat een apartheidsregime is waarin de Palestijnen geen rechten hebben. Het zou moeten vervangen worden door een oprechte democratische Palestijnse staat waarin de rechten van ALLE MENSEN, zowel Arabieren ALS JODEN worden gerespecteerd. Concreet betekent dat er voor de Joden weinig zou veranderen. Het respecteren van de rechten van de Palestijnen moet niet ten koste van de Joodse bevolking gaan, integendeel. De Palestijnen zouden er wel veel beter van worden.
Antizionisme is NIET gelijk aan antisemitisme.

Lucas Catherine, Palestijenen en islamisme
by Daniel Verhoeven Thursday June 12, 2003 at 11:48 AM
verdan@xs4all.be

Ik begrijp niet goed wat de zaak van de Palestijnen hier ineens komt doen bij de commentaren over mijn tekst over het islamisme. Als het de bedoeling is een of ander te suggereren moet ik jullie teleurstellen. Ik ben reeds sedert 1967 een sympatisant van de Palestijnse zaak. Ik was ooit persoonlijkk bevriend met de vermoorde Naim Kader, eerste zaakgelastigde van de Palestijnen in Brussel. Maar net als Lucas Catherine, toch wel een onverdacht strijder voor de Palestijnse zaak, kijk ik argwanend naar het islamisme. Zie daarvoor het boek 'In naam van de Islam' van Lucas Catherine, 1985, EPO

Argwaan
by Edith Thursday June 12, 2003 at 12:00 PM

Meneer Verhoeven, mijn reactie ging over de anonieme comment die net boven de mijne staat, niet over uw tekst. Islamisme is iets waar men zich zorgen over kan maken, maar als men daarmee overdrijft, als het doorschiet en inplaats van bekommernis misbruik wordt, wat al jaren in de Westerse wereld het geval is, dan is dat van dezelfde aard als datgene waar men zich zorgen over kan maken. Het zou niet slecht zijn op zijn minst tegelijk met objectieve blik in eigen boezem te kijken alvorens men voor andermans deur gaat vegen en emancipatorische bewegingen ten onrechte verdacht probeert te maken.

Ieder denkkader kan worden misbruikt, dat geld voor het islamitische en dat geld voor het uwe evenzeer.

back from whence they came
by debunker Friday June 13, 2003 at 11:06 AM

Jessie:
2) Voor mijn part heeft Israel daar ook niks te piepen. De Palestijnen moeten de grond die hen toebehoord, terug
krijgen. En de Israëli's...?? Tja... terug van waar ze komen misschien??

Treblinka?

aan diegene die Jessie citeert
by PC-ness Friday June 13, 2003 at 11:13 AM


Beste,
Jessie is een idealistisch meisje van 16 jaar. Ik vind het nogal flauw als je haar (inderdaad verwerpelijke) communicatie gaat extrapoleren om iedereen zwart te maken die strijd voor de Palestijnse zaak. Ons aller oplossing zou de 'verdrijving van de Joden' zijn. Da's natuurlijk ronduit belachelijk.

Dat doet niets af aan het feit dat Jessie's opmerkingen totaal verwerpelijk zijn. Maar uw argumentatie valt m.i. nogal in het water als we even verder gaan dan uw copy-paste gedrag van het AEL-forum.

Ik ken nog kinderen van -18 die domme dingen zeggen.

gegroet,
PC

wel dan
by nu serieus Friday June 13, 2003 at 11:29 AM

Welke verdeling stelt jessie dan voor? Het UN plan van '48 dat door de arabische naties verworpen werd? De grenzen van '67?

Uit haar opmerkingen kan ik alleen afleiden dat ze voorstander is van de totale vernietiging van de joodse staat. Tenzij ze vindt dat het uitmoorden van de joden aldaar een aanvaardbare oplossing is, moet ze met een beter argument afkomen als "terug waar ze vandaan kwamen".

Wat als de landen waar ze vandaan kwamen ze niet meer terug willen? Dit is legaal onder internationale wetgeving als de joden hun oude nationaliteit hebben opgegeven.