arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL spaart kosten noch moeite om vakbondsman te likwideren
by raf Wednesday May 28, 2003 at 02:41 AM
raf.custers@euronet.be

Hard tegen hard zal het gaan bij het koeriersbedrijf DHL in Zaventem om de ontslagen vakbondsman Bert Verhooghen weer binnen te krijgen. DHL heeft Verhooghen maandag ontslagen, om makkelijker te kunnen herstructureren. Dinsdag is voor de tweede nacht op rij tegen het ontslag gestaakt. Maar de patroon spaart kosten noch moeite om het verzet tegen het ontslag te breken.

Dinsdag 23 uur. DHL chartert autocars om werkwilligen naar binnen te loodsen. Het bedrijf heeft de mensen één voor één opgebeld om te zeggen dat ze aan de sporthal van Zaventem kunnen opstappen. Bert Verhooghen gaat zich ter plaatse van de toestand vergewissen. Ik rij mee.

Druk is het niet aan de sporthal. Eén dame is principieel tegen staking. Ze heeft 29 jaar als zelfstandige gewerkt - in de landbouw - en ze meent dat stakingen altijd escaleren tot vernieling. “Ik respecteer uw mening”, zegt Bert Verhooghen, “maar ik weet uit ervaring dat we met acties bij DHL al veel bereikt hebben”. En hij somt wat resultaten op. Het voornaamste resultaat was de collectieve arbeidsovereenkomst van 2000. Ze voorziet (tot eind 2003) werkzekerheid. Daarover gaat het huidige conflict. De vakbonden willen de tewerkstellingsCAO verlengen. DHL zegt Njet.

Verhooghen: “om u een idee te geven: DHL zegt vergoedingen te willen betalen ingeval van gehele sluiting. Wij vragen ook maatregelen voor het personeel in geval van gedeeltelijke sluiting. Maar daar willen ze niet van weten. Want dat is waarschijnlijk precies wat ze van plan zijn”.

Solidariteit
Net als vorige nacht staan er vakbondsmensen van andere bedrijven aan het stakerspiket: ze komen van Ziegler, Van Gend & Loos (net zoals DHL een dochter van Deutsche Post), Aviapartner. Bert Verhooghen krijgt ook de steun van vakbondsmensen die kort geleden net zoals hij op de lijst-MARIA stonden: Maria Vindevoghel van de (vroegere Sabena-)cleaning is er, Bea Knaepen van Bosch in Tienen.

Het is nodig dat ze er zijn, want dit wordt een hard conflict. Vorige week liet de multinational zijn tanden zien. Zegt Marc Heyndricks, secretaris van de ACV-TRANSCOM-centrale: “Vrijdag heeft DHL ons met de rug tegen de muur gezet. We kregen 5 minuten om een CAO te ondertekenen. Daarin stond dat we geen enkele staking zouden steunen, en dat de vakbonden geen circulaire of pamflet mochten uitdelen zonder dat de patroon dat wist. We konden niet anders dan tekenen”.

Daarna zijn de bonden toch aan tafel gaan zitten over de CAO. Maar het voorstel van DHL over tewerkstelling was onaanvaardbaar. De bonden stelden voor zelf een voorstel uit te werken. Een paar uren later kregen ze per e-mail het bericht dat DHL niet meer wilde praten. Daarmee verbrak DHL zelf de CAO van vrijdag. En drie dagen later gooide DHL Bert Verhooghen buiten. Heyndrickx: “Dit is totaal onaanvaardbaar. We eisen de reïntegratie van Bert”.

Klap op de vuurpijl: morgen woensdag zit DHL opnieuw aan tafel met de vakbondssecretarissen over... de werking van de syndicale delegatie. “Daar is geen sprake van”, zegt ACV-secretaris Heyndickx, “eerst moet Bert Verhooghen terug geïntegreerd worden, en dan kunnen we over andere dingen praten”.

Intimidatie
De stakerspiketten moeten zich rustig houden. Een deurwaarder heeft een bevelschrift betekend van maar liefst 13 pagina’s lang. Het geldt niet alleen voor de DHL-afdeling die staakt maar ook voor DHL Aviation en DHL International waar geen staking bezig is. DHL spant dus het gerecht voor zijn kar. En hoe: zelfs de deurwaarder heeft nog nooit zo’n lange opsomming van condities gezien. Op elke overtreding staat een dwangsom van 2500 Euro. Werkwilligen mogen niet gehinderd worden, vakbondsdelegees mogen zelfs niet in hun eigen bedrijf met de mensen gaan praten.

DHL laat zijn cheffen hard op de mensen inpraten. De boodschap is: DHL wil het grootste koerierbedrijf worden, en als we nu nog van Bert Verhooghen verlost zijn, dan komt er een stralende toekomst aan. Sommige mensen geloven dat. Maar de meesten zijn banggemaakt, met de fabel dat de werkzekerheidsCAO ogenblikkelijk ophoudt als er staking komt.

De directie heeft een petitie tegen Bert Verhooghen laten circuleren, met dezelfde boodschap. Werknemers zijn tijdens hun uren met dat document rondgegaan. Ze hebben mensen bedrogen, ze lieten maar de halve tekst zien, om hen te doen tekenen. Toen Verhooghen dat eind vorige week te weten kwam, heeft hij zich laten ontvallen dat dit fascistische praktijken waren. Dat heeft hem zijn kop gekost.

Media-leugen
Vorige donderdag, toen de spanning al te snijden was, leidde DHL de nachtvluchten af naar andere luchthavens. De mensen in Zaventem hoefden niet te werken maar zijn toch betaald. Hoeveel heeft die grap aan de multinational gekost? 140 containers zijn toen niet in Zaventem behandeld. Daarmee wilde DHL laten zien dat Zaventem zogezegd niet nodig is. Maar de containers zijn elders vastgereden en de stukken kwamen de volgende dagen naar Brussel terug. De andere luchthavens konden niet volgen.

Maar vandaag dinsdag herhaalt DHL dezelfde stunt. Het bedrijf maakt via de media bekend dat het alle vluchten voor Zaventem naar elders afleidt. Om middernacht zegt VRT-journaliste Els Leys het nog op de radio. Had de staatszender het nieuws gecheckt, hij zou geweten hebben dat DHL loog.

Want wat gebeurt er uitgerekend op dat ogenblik? De werkwilligen aan de sporthal van Zaventem worden doorgestuurd naar een nieuwe verzamelplaats, aan het zwembad. Wanneer we daar in het gezelschap van Bert Verhooghen aankomen, horen we vliegtuiglawaai aan de luchthaven. Kennelijk zijn er toch “operaties” bezig.

Dat wordt later aan het DHL-gebouw bevestigd. DHL heeft net genoeg mensen aan het werk gekregen, om zes vliegtuigen en twee vrachtwagens te behandelen. Tijdens een gewone shift behandelen de mensen van DHL meer dan 40 nachtvluchten. De staking is dus geslaagd.
Maar de directie kan het bedrijf ondanks de staking toch laten draaien. Het nieuws op de radio kan dus enkel bedoeld zijn om mensen die thuis gebleven zijn of die twijfelen te ontmoedigen. Als ze horen dat DHL Zaventem links laat liggen, steken ze misschien de schuld op de staking.

De stakers zijn er rotsvast van overtuigd dat ze nu de plannen van DHL moeten dwarsbomen. De multinational wil géén werkzekerheid meer garanderen en weigert de lopende CAO te verlengen. Dat kan niets anders betekenen dan dat er zwaar gesneden zal worden in het personeelsbestand. Dat kan alleen worden tegengehouden met acties.

“Tien jaar geleden”, zegt Verhooghen, “werkte ik bij Federal Express. Van de ene dag op de andere hebben ze beslist te vertrekken. Er is toen geen seconde gestaakt, en voor we het wisten was Federal Express. Bij DHL hebben we het anders aangepakt. Telkens er jobs bedreigd waren, ook van individuele arbeiders, hebben we actie gevoerd. En zo hebben we jobs kunnen redden”. Omdat hij als delegee bewezen heeft wat hij waard is, moet Bert Verhooghen nu bij DHL zijn job terugkrijgen.