arch/ive/ief (2000 - 2005)

Was Agalev te integristisch?
by Freddy De Pauw Saturday May 24, 2003 at 12:35 PM
www.sap-pos.org

Rechts heeft snel de uitleg gevonden voor de nederlaag van de groenen in de federale verkiezingen, ze zijn namelijk “te integristisch” geweest, ze hebben teveel regels willen opleggen, enz. Bij Agalev spreken sommigen dat onrechtstreeks niet tegen, ze wijten de nederlaag aan de succesrijke campagne van CD&V en VLD tegen de groenen; het groene kiezerspubliek zou dat dus geloofd hebben.

Deze keer vind ik dat pater Versteylen, een van de grondleggers van politiek groen, gelijk heeft. Hij wijt de nederlaag vooral aan het feit dat de Agalev-politici in de paars-groene coalitie het verschil nièt gemaakt hebben. Hij verwijst daarbij naar het dossier Doel waar Agalev de belangen van het havenkapitalisme liet voorgaan op het behoud van het dorp – waarmee Agalev een verkiezingsbelofte inslikte.

Doel is niet het enige dossier waarin Agalev het verschil nièt maakte. De wapenleveringen liggen nog vers in het geheugen. Enkele Agalev-ers wilden het verschil maken bij de Amerikaanse wapentransporten via ons land voor de oorlog in Irak. Maar zijn collega’s lieten Peter Vanhoute in de kou staan. Nochtans hadden Agalev en Ecolo daar het verschil wel kunnen maken, maar ze vonden het behoud van hun ambtelijke posities belangrijker dan hun politieke posities. Er was vaker de indruk dat een deel van Agalev vooral uit was op de bescherming van “postjes” – er zijn alleszins enkele bedenkelijke voorbeelden van Agalev-kopstukken die in lucratieve posities geland zijn. De vertoning van de afdeling Antwerpen in de mini-crisis was daar een kleine illustratie van.

Integristisch inzake verdediging van leefmilieu en landschap? De toegevingen aan de Boerenbond (de kwetsbare gebieden, bijv.) en aan de lobby’s van de bouwovertreders volgden elkaar op. Zeker, Agalev was kop van jut op de reactionaire betoging in Gent een week voor de verkiezingen waar boeren, jagers en compagnie in gezelschap van een pak rechtse polithici (onder wie minister Gabriels) de vrije hand eisten voor verdere vernieling van het milieu.

Maar het volstaat te kijken naar de rapporten van de Bond Beter Leefmilieu (BBL) en die van de EU om een balans te maken. Op zeer veel belangrijke punten inzake water en lucht staat Belgie op de laatste of toch bijna plaats voor het naleven van de EU-voorschriften. Er is veel gepraat over nieuwe energiebronnen, maar probeer maar eens met zonne-energie te werken. Zelf heb ik een poging gedaan, maar een (groene) bureaucratie maakte dat onmogelijk. Geen wonder dat Belgie ook op dat vlak achteraan bengelt.

Kortom, volgens mij dient Agalev niet zozeer schuldigen elders te zoeken, maar moet het in eigen boezem te kijken.

Het enorme verlies van Agalev is zogoed als volledig naar sp.a-spirit gegaan. Denken die ontgoochelde kiezers dan dat dit kartel de beginselen van Agalev beter zal naleven? Allicht niet, maar een partij als Agalev moet er nu eenmaal rekening mee houden dat zij, meer dan een sociaal-democratische partij met haar lange geschiedenis van toegevingen, beoordeeld wordt op de naleving van haar beginselen.

Links van paars-groen

De ontgoochelde kiezers van Agalev zijn alleszins niet naar links opgeschoven. Links van paars-groen is er geen enkele reden tot juichen. De LSP zegt tevreden te zijn omdat ze naambekendheid heeft verworven, wat alleen maar wil zeggen dat men snel tevreden is, ongeacht de resultaten. Het bevestigt ook dat LSP alleen maar deelneemt aan verkiezingen om het eigen etiket naar voor te schuiven, niet om een geloofwaardig alternatief links van sociaal-democratie en groenen op te bouwen.

Bij Resist en PVDA wordt enige tevredenheid ‘getoond’. Die is alleszins niet verantwoord door de resultaten. Op nationaal (Vlaams) vlak haalt Resist in de senaat minder dan de PVDA vorige keer. De PVDA haalt buiten Antwerpen voor de Kamer ook minder dan de al erg bescheiden resultaten van 1999. “Dat komt omdat we weinig campagne hebben gevoerd, onze militanten werkten aan de campagne van Resist”, zegden ze bij de Oost-Vlaamse PVDA ter verontschuldiging.

Om toch “tevreden te zijn” wordt verwezen naar Resist in Antwerpen. In de kieskring (provincie) Antwerpen haalt Resist (AEL en PVDA) voor de Kamer 10.059 stemmen (8.958 vorige keer voor PVDA alleen). Voor de senaat zijn er dat 9.313 (vorige keer 9.560). Maar in het kanton Antwerpen ligt dat anders: 6.423 voor Resist (4.719 vorige keer) in de senaat, 6.848 voor de Kamer (4.346 vorige keer). In Mechelen en Boom haalt Resist iets meer dan de PVDA vorig keer. Dat kan zeer moeilijk een doorbraak van het ‘kartel’ worden genoemd, de “doorbraak” is marginaal en vooral zeer lokaal, terwijl overal elders in Vlaanderen achteruitgang wordt vastgesteld.

De uitleg ligt natuurlijk voor de hand: de media en de moddercampagne tegen de AEL. De timing van de “onthullingen” over witwaspraktijken van een bedrijf waarin de broer van Abou Jahjah werkt, is inderdaad erg bedenkelijk. Maar heeft dat kiezers weggejaagd? Voor de rest hebben de media verhoudingsgewijs ruim aandacht besteed aan de campagne van Resist, ook de VRT – zowel radio als tv – hebben de lijst behoorlijk aan bod laten komen. Er is alleszins voor naambekendheid gezorgd.

Hopelijk zullen militanten van zowel AEL als PVDA uit de resultaten de les trekken dat het opbouwen van een links alternatief dat strijdt tegen àlle vormen van uitbuiting en discriminatie een andere, minder sectaire, aanpak vergt.

Vooral PVDA
by Alex Saturday May 24, 2003 at 12:57 PM

Het is vooral te wijten aan de PVDA dat Resist zo slecht scoort.
Door een open linkse lijst te weren en solo te gaan met de AEL hebben ze vermeden dat het een echt links pluralistisch inititatief werd. Waarom hebben mensen zoals Kruithof een brief moeten schrijven in De Morgen? Inderdaad door de Stalinistische sectaire gedrag van de PVDA.
Waarom hebben deze negationisten geen andere linkse strekkingen toegelaten in Resist. Daar ik meen te herinneren dat Jahjah dat wel wou!
Waarom denken zij dat ze het recht hebben om nieuwe initiatieven op te eisen? Maar deze keer hebben ze geen rpofijt gehaald. Neen, de Stalinisten hebben electoraal voor 20.000ste keer weer verloren!
PVDA leden zie in dat uw partij gedaan is en sluit aan bij een partij die zich wel inzet voor democratisch socialisme. Welke partij? Dat laat ik in het midden. Ik ben geen Stalinist en ga dus geen mensen dwingen!

zeg, Alex
by lisa Saturday May 24, 2003 at 05:13 PM

"Dat laat ik in het midden"
... of wat ?

volledigheid
by Sara Soetemans Saturday May 24, 2003 at 08:18 PM

Wat betreft LSP en onze (volledige)analyse van de verkiezingsuitslagen, zie : http://www.lsp-mas.be

zagevent
by Marduk Saturday May 24, 2003 at 08:57 PM

segh fredje,
je kan nu wel zagen op de LSP,
maar SAP zag ik nergens staan tussen al die bollekes.
Onze doelstelling was het verwerven van naambekendheid voor LSP en daar zijn we voortreffelijk in geslaagd!
We hebben ons niet de illusie gemaakt dat we electoraal iets zouden bereiken (in tegenstelling tot anderen) en daarom kunnen we niet anders dan content zijn.

Marduk

agalev door en door fout
by king hagar Sunday May 25, 2003 at 12:34 AM

Zoals beloofd mijn serieuse comment. Lang nagedacht over wat ik nu eens serieus zou doen, en tis dus een beke lijkenpikkerij op Agalev geworden ;)

Volgens mij is de sociale basis van Agalev in de maatschappij (dus de mensen die echt bewust op Agalev stemmen) ongeveer een 5%. Als ze in 99 meer als 10% haalden was dat omdat ten eerste milieuthema's effe zeer hot waren (de dioxinecrisis enzo) en ten tweede omdat mensen op zoek waren/zijn naar partijen die verandering beloven en dat ook doen. Ondertussen is het duidelijk dat Agalev niet voor de verandering/verbetering gezorgd heeft, en dat weerspiegeld zich ook in hun resultaat.
Agalev heeft 2 grote problemen die maken dat ze nooit tot een werkelijke kracht in de maatschappij zullen uitgroeien.
1. Ze stellen helemaal geen vragen bij de kapitalistische maatschappij. Ze willen de scherpe kantjes van het systeem der af veilen en denken op die manier de fundamentele tegenstellingen van het kapitalisme te kunnen overwinnen. Maar de realiteit is anders uitgedraaid. Neem nu op milieuvlak (toch het hoofdthema van agalev). Agalev pleit al jaren voor het duurzamer omspringen met ons leefmilieu, maar als je daar grote stappen in vooruit wilt doen, moet je ingaan tegen de belangen van de grote bedrijven. Het is immers de industrie die vervuilende producten produceert, het is immers de industrie die vandaag het producieproces controleert en geen rekening houdt met milieuvriendelijkere processen. Elke schuchtere poging om het bedrijfsleven onder druk te zetten is weggelachen door de liberalen en de schijnsocialisten, die met hand en tand gebonden zijn aan die bedrijven. Agalev botste op zijn eigen grenzen en heeft moeten constateren dat hun pacifistisch, milieuvriendelijk programma niet uitvoerbaar is in een kapitalistisch systeem.
2. Agalev wordt aanzien als een moralistische partij die de mensen regeltjes en taxen wilt opleggen omdat het zij toch zijn die verantwoordelijk zijn voor de slechte toestand van het milieu. Dit maakt dat de basis van Agalev bestaat uit de betere 2-verdienersgezinnen, die denken dat hun financiele situatie de norm is en dus bv geen problemen hebben met vuilzakken die 50 lappe het stuk kosten. Agalev heeft duidelijk geen oriëntatie naar de bredere lagen in de maatschappij.
Waarschijnlijk zullen ze in de toekomst weer een serieuse sprong vooruit maken (mensen zullen geconfronteerd worden met een rechts beleid van Spa en constateren dat ook zij de sociale thema's die mensen aanbelangen niet hebben kunnen oplossen), maar indien de partij geen essentiële veranderingeren ondergaat (het systeem openlijk in vraag stellen, oriëntatie naar de hele Belgische bevolking) zullen ze nooit boven de 15% kunnen uitstijgen.

Zo, slukes iedereen, slaapwel

Ik zeg neen aan negationisten
by Alex Sunday May 25, 2003 at 10:59 AM

Sara en Marduk hebben het eigenlijk al voor mij gedaan, maar inderdaad de organisatie waar de leden van de PVDA beter lid kunnen worden is de Linkse Socialistische Partij.

Enkele reden om lid te worden van de LSP.

1. Wij zijn geen Stalinisten

2. Wij zijn geen negationisten zoals de PVDA die blijven dwepen met de massamoordenaar Stalin. Waarom is het voor neo-nazis strafbaar en voor de PVDA niet?

3. Wij geven een genuanceerd beeld op wat er gebeurt in de wereld. Wij zijn geen aanhangers van Saddam, Pol Pot, Stalin, Milosevic, Arafat en ik kan nog uren doorgaan.

4. Wij beloven niet 100 keer een verkiezingsoverwinning, maar staan met onze voeten op de grond en gaan beetje per beetje gestaag vooruit.

5. Wij zijn consequent en sluiten geen overeenkomst om stemmen te halen met moslimfundamentalisten. Communisten zijn atheisten: ik hoorde Mevrouw Othman (PVDA) onlangs Moslimscholen verdedigen. Ik denk zelfs dat vadertje Stalin zich in zijn graf zou omdraaien.

6. De PVDA steunt de PFLP dat is een Stalinistische organisatie in Palestina die terrroristische aanslagen doet: bijvoorbeeld de actie op Z'eevi

7. De PVDA parasiteert in elke beweging en eist ze dan op. Een voorbeeldje is D14 in de anti-globalisatie beweging waar ze alle info hebben opgeëist incluis de contacten, deze mensen werden daarna allemaal gecontacteerd door de PVDA!

8. Wij zijn een partij van daden, en dan refereer ik naar Blokbuster, Actief Linkse Studenten, Internationaal Verzet. Elke fractie van onze organisatie zet zich enorm in tegne racisme en imperialisme.

9. Wij zijn een dynamische partij met heel veel jongeren. Er zijn al een aantal mensen overgestapt van de PVDA naar de LSP. Volg hen voorbeeld!

Er is nood aan een echte arbeiderspartij die niet gedegenereerd is zoals de PVDA, zo een partij bestaat en dat is de Linkse Socialistische Partij. Wij hebben u nodig en sluit daarom bij ons aan!

http://www.lsp-mas.be

trotskisme in actie
by lepahre Sunday May 25, 2003 at 02:27 PM

Ja, zo gaat dat bij trotskisten; een artikeltje over agalev moet de aandacht trekken van de indymedia-lezer maar is eigenlijk een vermomde aanval op pvda-resist en eindigt met reclamespotjes vol leugens en verdraaingen voor diverse trotskistische secten.

Rel.
by KaM Sunday May 25, 2003 at 03:09 PM

Een beetje respect voor de 'grootste' trotskistische secte van België hé kameraad. :) Nu ik weet niet wat uw probleem is. U heeft Indymedia de afgelopen maanden bijna voor u alleen gehad. Het heeft weliswaar weinig zoden aan de dijk gezet maar goed. Ik weet ook niet wat de link is tussen de discussie over Agalev en de LSP maar goed de waarheid mag toch gezegd worden niet? U bent trouwens altijd welkom bij de LSP (weliswaar na gedestaliniseerd te zijn) :)

Nu ik heb geen zin in een grote klein-linkse rel maar het zijn examens en je moet toch ergens je frustraties kwijt kunnen hé. Met dan aan het Indymedia team!

Vriendelijke Groeten.

Analyse
by Lieve Sunday May 25, 2003 at 03:37 PM

Als ik even Alex analyseer dan is de PVDA

- Even erg als de fascisten en moeten ze allemaal bestraft worden. Proficiat LSP u zit op dezelfde lijn als de anti-communisten!

- Kan de PVDA niets goed doen... Ik meen mij te herinneren dat in D14 de PVDA het meeste organisatorische werk heeft gedaan en dat verschillende partners tevreden waren over de samenwerking. Wat heeft Militant Links toen gedaan???

- Dan zijn de AEL Moslimfundamentalisten... Proficiat LSP u zit op dezelfde lijn als de regering

- Dan is de enige communistische organisatie in Palestina, de PFLP, terroriste... Proficiat Militant dan zit je op dezelfde lijn van Sharon en Bush

En dan zegt KAM "maar goed de waarheid mag toch gezegd worden niet?"

Stem op de militant, stem op KAM want de repressie tegen de communisten zal opgevoerd worden niet door de burgerij maar door de pseudo-Trotskysten.

IS dit trouwens een officiel standpunt van de militant?? KAn GC of Eric Beyl dit even beamen???

pfff
by Jeannk Sunday May 25, 2003 at 04:09 PM
jeannk@hello.be

Enkele redenen om lid te worden van de VLD:

1. Wij zijn geen Stalinisten

2. Wij zijn geen negationisten zoals de PVDA die blijven dwepen met de massamoordenaar Stalin. Waarom is het voor neo-nazis strafbaar en voor de PVDA niet?

3. Wij geven een genuanceerd beeld op wat er gebeurt in de wereld. Wij zijn geen aanhangers van Saddam, Pol Pot, Stalin, Milosevic, Arafat en ik kan nog uren doorgaan.

4. Wij beloven niet 100 keer een verkiezingsoverwinning, maar staan met onze voeten op de grond en gaan beetje per beetje gestaag vooruit.

5. Wij zijn consequent en sluiten geen overeenkomst om stemmen te halen met moslimfundamentalisten. Liberalen zijn atheisten: ik hoorde Mevrouw Othman (PVDA) onlangs Moslimscholen verdedigen. Ik denk zelfs dat vadertje Stalin zich in zijn graf zou omdraaien.

6. De PVDA steunt de PFLP dat is een Stalinistische organisatie in Palestina die terrroristische aanslagen doet: bijvoorbeeld de actie op Z'eevi

7. De PVDA parasiteert in elke beweging en eist ze dan op. Een voorbeeldje is D14 in de anti-globalisatie beweging waar ze alle info hebben opgeëist incluis de contacten, deze mensen werden daarna allemaal gecontacteerd door de PVDA!

Grapjas.
by KaM Sunday May 25, 2003 at 04:13 PM

Ach ik heb geen zin om op die zaken te reageren. Ik stel voor dat je het bij de rest van van mijn dossier zet tovarisch. :) Als het ooit tot een proces komt dan zijn dit wel bewijzen die kunnen tellen.

KaM heeft op 25 mei gezegd dat.....

Wat had je anders verwacht?
by Jeannk Sunday May 25, 2003 at 04:22 PM

Dat ik serieus op de zever hier boven zou reageren komaan. En is dat het enige dat je dan nog kan zeggen: dossier, proces, blabla. Op 1 punt geef ik je gelijk: geen verdere reactie meer waard.
zeveraars

Alex en D14
by Jef Heyvaerts Sunday May 25, 2003 at 05:00 PM

Wat D14-Antwerpen betreft kan ik met u diepe droefnis melden dat het de LSP was die blonk in het zich niet engageren. Recupereren en niets doen: dat beeld zal ik nooit vergeten. Als er afgesproken werd om pamfletten te gaan uitdelen aan de fabrieken dan moesten de jongeren van LSP het eerst intern "bespreken". Bah.

LSP, niet voor mij. Wegens te vaag.

Groet,
JEF Heyvaerts.

?
by KaM Sunday May 25, 2003 at 05:23 PM

Tja Jef 'welcome to the world' als je dat al raar vindt. Het is toch de logica zelve dat als je als lid overlegt met de rest van de organisatie voor je iets beslist of niet?

VG


provocaties
by marduk Sunday May 25, 2003 at 08:58 PM

Geachte iedereen,
als LSP-lid koester ik een bijzonder sterk vermoeden dat het artikel van Alex niet door een LSP-lid is geschreven, maar een provocatie is.
"5. Wij zijn consequent en sluiten geen overeenkomst om stemmen te halen met moslimfundamentalisten. Communisten zijn atheisten: ik hoorde Mevrouw Othman (PVDA) onlangs Moslimscholen verdedigen. Ik denk zelfs dat vadertje Stalin zich in zijn graf zou omdraaien." zal je nooit uit de mond van een LSP-lid horen. En specifieker: 'communisten zijn atheisten' is een uiterst dogmatische benadering die wij ten volle verwerpen.

marduk

Hmm
by KaM Sunday May 25, 2003 at 09:34 PM
solidariteit@yahoo.com

Het zou ook een overenthousiast lid kunnen zijn natuurlijk :) maar dat valt moeilijk te controleren. Ik ben het ook niet eens met Alex. Het is beetje een karikatuur en binnen de LPS spreken we zeker niet op die manier over de PVDA. Ik vind het trouwens een beetje té. Alex zegt alles over de PVDA wat de PVDA wil dat we zeggen over de PVDA om ons dan vervolgens af te kunnen 'slachten' op Indymedia.

Het zou kunnen dat Alex een nieuw lid is of zo maar eerlijkgezegd betwijfel ik dat een beetje. Maar moest hij toch een lid zijn dan kan hij me een seintje geven.

en de SAP ???
by Harko Monday May 26, 2003 at 01:15 AM

AGALEVblabla, de LSPblabla, de PVDAblabla,...
Maar de SAP? wat heeft die gedaan?
Ja, in Wallonië op een lijstje kruipen van KP'ers samen met de Militanters.
Maar in Vlaanderen? Op wie hebben de leden van de SAP gestemd?
Waarom schrijft de SAP geen tekstjes over zichzelf, en over hun strategie voor de volgende verkiezingen of gaan ze weer de kat uit de boom kijken?

Alle respect trouwens voor SAP'ers die de moed hadden om kant te kiezen voor RESIST, ondanks anti-campagnes en een ingelepelde PVDA-haat. Alle respect.

Harko
http://www.pvda.be

boeren
by rik Monday May 26, 2003 at 11:34 AM
rikdeconinck@hotmail.com

Ik ben grotendeels akkoord met uw analyse, maar vind toch dat ge de bal enigszins misslaat als het over de boeren gaat. Ik heb de betoging gezien van 11 mei en maakte de bedenking : hoe unt ge er als minister van landbouw in slagen om boseigenaars, jagers, visseres en boeren tegen uw beleid in het harnas te jagen?
Mijn antwoord is dat de groenen op een zeer specifieke manier naar de natuur kijken , noem het intergristisch, dus met een afkeer voor al wat niet volgens HUN boekje verloopt. Daarom moet landbouwgrond
omgevormd worden tot bos, moeten de boeren hagen aanleggen...en nog meer van die reglementjes, ook in verband met dierenwelzijn. Nu gaat ge mij niet horen zeggen dat al die reglementen zinloos zijn - al zijn die soms irealistisch want bijvoorbeeld geschreven door mensen die nog nooit een rund op een vrachtwagen gebracht hebben..dus daar kan detailkritiek op uitgebracht worden - maar fundamenteel is dat ge met dergelijke zeer specifiek visie op landbouw voorbijgaat aan de problemen waar de landbouw mee te maken heeft. De boer wordt door de agrobusiness gedwongen om altijd maar meer te investeren, om mogelijke ziektes preventief te bestrijden met antibiotica..en als hij dat niet doet, dan gaat hij tenonder.
Het is juist omdat Dua de boeren geen kans gaf om uit die helse kringloop te treden (behalve dan via de omschakeling naar bio) dat ze zich massaal tegen haar gekeerd hebben. De melk hier wordt aan de boer rond de 11 frank betaald, maar in Duitsland is ze goedkoper, om niet te spreken over de nog lagere prijs in Rusland (laagste prijs in Nieuw-Zeeland aan 4,5 bef de liter) Gevolg is dat er massaal melk ingevoerd wordt uit Duitsland.. en dat de prijs van 11 f hier zwaar onder druk komt te staan. Dus in plaats van een inkomen te hebben dank zij 50 koeien , zal de boer er binnenkort 100 nodig hebben. Kan dat dan nog op een ecologische manier? Gaat die boer dan nog tijd hebben om een haag te onderhouden?
En als die boer onteigend wordt voor een dok, een overstromingsgebied, een bos,.. dan met het voedsel dat hij produceerde van verderop ingevoerd worden. Ook op dat gebied ( de weg voor lange voedselketens wordt een noodzaak!)had de andersglobalistische beweging eens goed nagedacht.