arch/ive/ief (2000 - 2005)

Oproep voor groen en links Vlaanderen
by Filip De Bodt Thursday, May. 22, 2003 at 3:50 PM
filip.de.bodt@belgacom.net

Wij roepen op voor een nieuwe politieke formatie die het tij kan keren

OPROEP VOOR GROEN EN LINKS IN VLAANDEREN.





De verkiezingen zijn voorbij en progressief Vlaanderen is er wéér aan voor de moeite. Agalev verliest zijn voltallige parlements- en senaatsfractie. Resist haalt wat in Antwerpen stad maar blijft daarbuiten dikwijls onder de score van de PVDA in 1999 en de LSP raakt met moeite aan 0,3 % van de stemmen. Het Vlaams Blok daarentegen stijgt.



Wij voelen geen leedvermaak, we vinden deze situatie een groot probleem voor al wie links is in Vlaanderen. De anti-globalistische, de milieubeweging, de noord/zuid en vredesbeweging, met zijn allen blijven we politici ontberen die onze standpunten echt vertolken. Méér nog, in de nasleep van deze verkiezingen dreigen we met z?n allen naar het verdomhoekje verwezen te worden. In de nasleep van deze verkiezingen zullen sommigen het veld oplopen om de bevolking te doen geloven dat thema?s als milieu, vrede, ontwikkeling geen voedingsbodem vinden onder de bevolking. Met een recessie voor de deur lijkt zich een hard gevecht te zullen ontwikkelen rond de sociale en economische rechten van het merendeel van de bevolking.



Uiteraard komt deze toestand niet vanzelf. Wij vinden dat de fout niet bij de andere partijen moet gelegd worden of bij de media. Agalev maakte in de voorbije legislatuur niet het verschil. Dat is de kwestie. Uiteraard kwamen er nieuwe zaken en was niet alles slecht, maar de neoliberale golf werd niet gestopt en in cruciale dossiers haalde men bakzeil: Doel, Nepal, Amerikaanse transporten, deportaties enz? Een aantal radikaal linkse partijen voeren al jaren een verouderd discours. Het merendeel van de NGO?s kiest ervoor het vormen van politieke tegenmacht links te laten liggen en zich niet te profileren op dit vlak.



Wij denken dat het zo niet verder kan. Progressief Vlaanderen heeft niet alleen actie maar ook een radikale politieke uitdrukking nodig om zijn thema?s onder de aandacht te brengen en de bevolking te documenteren over wat er echt gebeurt. Hier en daar lukt dat (vb. LEEF! in Herzele) en bewijst de praktijk dat men hiermee ook het Zwart Blok kan afremmen.



Het wordt tijd dat we leren uit het verleden. Het wordt tijd dat we onze krachten samenbundelen om die politieke tegenmacht op te bouwen: geduldig, open en met wat zin voor humor. Een tegenmacht die gevormd wordt door mensen uit de linkse en groene hoek die écht het verschil willen maken, in een nieuwe politieke beweging. Een tegenmacht met duidelijke wortels en linken in basis- en arbeidersbewegingen. Eéntje die vindt dat je niet per sé in een meerderheid moet zitten om iets te realiseren.



Programmapunten te over: De tobintaks, een consequent milieubeleid, economische democratie, de vermogensbelasting, verzet tegen sluitingen en privatiseringen, gelijke rechten voor iedereen?het is maar een eerste greep uit de mand.



Een tegenmacht gebouwd op mensen. Een tegenmacht die niet wacht op structuren en nieuwe initiatieven om een netwerk te vormen, om elkaars visies te delen en elkaars keuzes te ondersteunen, een tegenmacht die niet wacht op het grote project en de intellectuele en filosofische antwoorden op 'De Vragen van deze Tijd', maar die daar wel aan werkt. Een tegenmacht die zich concentreert op de macht van elk individu om tegen de stroom in te gaan en op de vrijheid van het individu om zich met medestanders te vereen(zelv)igen.

Zin om mee te tekenen? Graag reactie naar uilekot@skynet.be



Leen Hanssens, Gemeenteraadslid LEEF! Herzele.

Filip De Bodt, Gemeenteraadslid LEEF! Herzele.

Johan Van Geyt, actief in vzw ?t Uilekot en ACOD-Spoor.

Maarten Van Hove, actief in vzw ?t Uilekot en Denderaktiekomitee.

Piet De Baere, voorzitter vzw ?t Uilekot en Milieuraad Herzele.

Crist Vandendriessche, actief in Aktiekomitee N42.

Daisy Dierickx, actief in Aktiekomitee N42.

Iris Keiser, educatief medewerker OWW Gent Centrum.

Danny De Moor, actief in LEEF! Herzele.

Pascal Verreth, actief in Boekenwerkgroep vzw ?t Uilekot.

Didi De Paris, auteur, Leuven

Patrick Erauw, actief in Kindercafé ?t Muizekot en LEEF! Herzele

Arlette De Lombaert, actief in LEEF! Herzele

Raf Verbeke, voorheen kandidaat op lijst LEEF! Gent en Senaat Resist













groen + links
by oblo Thursday, May. 22, 2003 at 3:58 PM
Dries.Brouwers@rug.ac.be

ik kreeg net mail binnen, waar gevraagd werd om zo'n initiatief te steunen (ondertekenen dus)
contactadres: maghetnogoverietsgaan@yahoo.com

Tof
by han Thursday, May. 22, 2003 at 7:46 PM

Tof,...

En toch enkel bedenkingen.

Er is meer dan Leef en AGALEV in dit landje. Zo zijn de 2 verkozenen van de PVDA in Zelzate en Mie Branders (PVDA)in Hoboken en Koen Calliau in Antwerpen.

Er zijhn ook de 2,4 % van RESIST in Antwerpen, en dat wil in 2006 zeggen 1 gemeenteraadslid en meerdere distriksraadsleden.

En ik ben zeker nog een paar dingen vergeten.

Ik merk dit even op omdat ik denk dat als men ook nog maar op een eerlijke manier aan derglijke discussie wil beginnen men best verder kijkt dan zijn eigen voortuin.

De oproep komt bij mij ook wrang over na het partijtje RESIST bashing van Filip.

Gelijk Han
by jpe Thursday, May. 22, 2003 at 9:11 PM

Je hebt gelijk Han, en je vergat bv. nog Maria, Sap ...

Het worden - te merken aan het aantal teksten in die richting - weer hoogdagen voor al wie droomt van een echt links alternatief in Vlaanderen/België, maar laat dat a.u.b. een echt open initiatief zijn waarbij de oude vetes opzij gezet worden. Met de dreiging van het Blok en het FN aan de poorten (van Antwerpen, Brussel, Charleroi ...)zou dat moeten lukken. Misschien kan de gezamenlijke strijd tegen het Blok als bindend middel dienen.

wauw
by Guido Thursday, May. 22, 2003 at 9:26 PM
pannekoekrobert@hotmail.com

Misschien kunnen bovenstaande ondertekenaars nu al samenwerken met onderstaand iniatief?

Anders gaat het weer zo'n soep worden.

't Is eigenlijk wel grappig, bij elke verkiezingkomen ze met nieuwe iniatieven die dan kelderen bij de volgende.

Goe bezig

Toekomst Agalev: mag het ook nog over iets gaan?
https://archive.indymedia.be/news/2003/05/65450.php

Frank
by Guido Thursday, May. 22, 2003 at 9:57 PM

Iedereen probeert precies overal op te komen.

"Raf Verbeke, voorheen kandidaat op lijst LEEF! Gent en Senaat Resist"

Wat wordt het bij de volgende verkiezingen?

Attac, LEEF en Agalev te samen?

Resist met de overblijfselen van bovenstaande iniatieven?

Een nieuwe lijst?

Alweer een nieuwe linkse partij?

De PVDA die alles opslokt?

Of gaat het Vlaams Blok weer vooruit?

Verkiezingen, opium voor de massa's. :-)

origineel en copie
by raf verbeke Thursday, May. 22, 2003 at 10:13 PM
carineraf@hotmail.com

Wat het precies wordt weet ik niet. In principe moet het een nieuwe PARTIJ zijn, maar dat zal niet lukken want er zijn te veel uiteenlopende meningen. Dus zal er van al die dingen die ge noemt wel iets van inzitten. Het enige dat telt is dat het voortkomt uit WERK en INZET aan de basis in buurten en bedrijven en vakbonden en bewegingen. Dus geen blabla, maar boem boem. En dat het geen copie is van iets, maar een origineel dat niet na te bootsen is. Want als AGALEV klop krijgt van SP.SPirit dan is het omdat de kiezer altijd het origineel kiest en niet de copie.

Leef constructief
by Maarten Van Hove Thursday, May. 22, 2003 at 11:35 PM
Maarten.Van.Hove@pandora.be

Han, ipv op de twee groen-links initiatieven onmiddellijk te zeggen dat het 'toch niet allemaal goed is', zou je beter je naam eronder pennen. Zo is het 'niet allemaal LEEF!'

Vreemde opmerking na 200 artikels pro-Resist en misschien één pro-Leef!

Een beetje constructivisme af en toe doet ons allemaal deugd denk ik.

Zeer juist Maarten
by han Thursday, May. 22, 2003 at 11:41 PM

Zeer juist Maarten.

Maar je kan pas bouwen als je elkaars kwaliteiten onderkent.

En dat gaat zeker niet lukken met een "wij zijn de besten", "wij zijn de enigen" attitude die ik hier lees.

Zo heb ik nooit geschimpt op Leef en dat doe ik nu niet. Maar dan kan hier niet van iedereen gezegd worden hé Maarten.

Ik wil ook nog opmerken dat ik niet geloof in die nieuwe partij waar Raf het over heeft. Bovendien zie ikj niet meteen waarom RESIST niet verder zou moeten gaan.

2.6 % in Antwerpen stad bied goede perspectieven (1 a 2 verkozenen als we nog wat groeien). Bovendien ging voor het eerste het Vlaams Blok erop achteruit in Antwerpen (in vergelijking met de gemeenteraadverkiezingen)

Als het aan mij ligt gaan we verder met RESIST.

antwerpen 2006
by jacobs Friday, May. 23, 2003 at 6:36 AM

han, die 2.6% staar u daar maar niet te blind op. 2006 is binnen 3 f... jaar !! Er vloeit nog veel water door de Schelde voor dat het 2006 is en je doet precies of die verkozenen in antwerpen al in de sacoche zijn. Sorry hoor, van fata morgana's gesproken...

Je weet nog niet over wat het gaat, die nieuwe partij (er zijn nog maar aanzetten gegeven om eens te praten) en jij schiet het initiatief al af. Mooi is dat... Iedereen moet achter Resist gaan staan waarschijnlijk.

Godv... leer eens je geest open te zetten en te luisteren i.p.v. altijd gelijk te hebben. Ik wil ook nog wel zien wat er van komt van dat noeuwe initiatief.
Mijn eerste vraag is zelfs: 'blijft het niet bij die oproep, komt er nog een vervolg op ?'
Mijn tweede vraag is: 'wie gaat dat weer proberen recupereren ?'

Maar goed, laat die mensen maar iets proberen te doen, we zullen het kritisch volgen. En wees gerust han, als het niet goed is zullen we het durven zeggen.



EEN BEETJE ANTWOORDEN
by Filip De Bodt Friday, May. 23, 2003 at 8:18 AM
filip.de.bodt@belgacom.net

Een paar persoonlijke pogingen om te antwoorden (vervelend toch dat je de commentaren van anderen niet op scherm kan krijgen terwijl je aan het tiepen bent, zou beter zijn dan alle opmerkingen in je kopke op te slaan):

- Dit is geen poging om LEEF of wat anders in de plaats te zetten van gelijk wat, om plaatsen op te eisen. Eigenlijk zeggen wij: kijk, wij willen onze naam en structuur aan kant zetten vor een groter geheel, wie wil dat ook? Dit is ook geen poging om op de nederlaag van gelijk wie voort te bouwen, daarvoor heb ik er zelf al genoeg achter de kiezen. Ik was het niet eens met Resist, neen, en ook niet met Agalev. Dat is nog wat anders dan schimpen of Bashen. Ik vind dat we iets nodig hebben dat radikaler is dan Agalev maar losser, vriendelijker en minder overtuigd van het eigen gelijk dan de PVDA vb. De oproep tot iets nieuws houdt ook heel wat kritiek in tegen wat voorafging.
- Anderen hebben daar een andere mening over maar komen eveneens tot die conclusie. Dit initiatief komt van LEEF en basismensen in Herzele, omdat we hier al een tijdje gewoon zijn van samen te werken. Raf tekent dit ook en allicht komen daar ook wel een aantal SAP'ers bij.
- Dit is geen poging om verder te bouwen op Agalev of op gelijk welke linkse formatie, er zal iets nieuw moeten komen.
- Natuurlijk zijn er zwarte tendensen buiten het Blok. Natuurlijk spelen delen van de vakbonds(top) en NGO(top) soms een dubbele rol. De controle moet komen van de basis.
- Wat hier mee gaat gebeuren? Als dit aanslaat, ja, dan moeten we de mensen die tekenen uitnodigen om samen te komen zeker en om te zien hoe we dat idee op de kaart kunnen zetten.
- Verkiezingen opium voor het volk? Ja, maar spijtig genoeg hebben ook diegenen die gaan boycotten of niet stemmen het systeem nog niet veel veranderd. Plaatselijk hebben wij in elk geval het aanzicht van onze gemeente wel veranderd, samen!
- Tot zondag in D'Hoppe, hopelijk zonder regen!

FDB

vraagje
by Joachim Friday, May. 23, 2003 at 9:53 AM

vraagje: 'mag' de pvda meedoen? of moet ze dan eerst zichzelf ontbinden of vanalles afzweren of iets dergelijks? En wat met de AEL? En indien ja, waarom hebben jullie je dan niet aangesloten bij RESIST? Dat zou dan vanzelf ruimer zijn dan dat het nu is toch? Ik vind het nogal bizar dat jullie resist verwijten niet ruim genoeg te zijn maar zelf weigeren het te verruimen. En dan toch maar zelf weer iets uit de grond proberen stampen, maar dan wel net niet ruim genoeg zodat ook de pvda mag meedoen, of heb ik het hier verkeerd? Ik zie geen tussenweg eerlijk gezegd...

(trouwens de hele werkwijze van jullie vind ik nogal bizar: Ik heb de indruk dat jullie eerst (voor de verkiezingen) resist op alle mogelijke manieren tegenwerken en om dan erna te gaan roepen van 'ziede wel dat ge der weer niets van gebakken hebt! en nu gaan wij ne keer tonen hoe het moet zie ..."

Joachim

aanvulling
by Joachim Friday, May. 23, 2003 at 9:56 AM

bovenstaande niet om jullie initiatief te kelderen, maar het moest verdorie toch wel even van mijn maag. En de vragen die ik heb (wat met pvda/ael/resist? + waarom dan we;/niet iets nieuws?), daar zou ik echt wel graag een antwoord op krijgen.

Joachim

Werkwijze
by Filip De Bodt Friday, May. 23, 2003 at 12:42 PM
uilekot@skynet.be

Die werkwijze is niet zo onlogisch: Heel wat mensen stonden niet achter Resist, heel wat wel. Wij zeggen niet: kom bij ons of bij LEEF!. Wij zeggen dat de bestaande structuren er al dertig jaar electoraal niks van bakken.
Ik denk dat er in de manier van werken misschien wel fundamentele verschillen bestaan: niemand zegt in dit initiatief (zoals de AEL bij Resist) dat de politieke leiding bij één van de componenten behoort. Wie aansluit moet ook voor ogen hebben dat dit een kritiek tegenover de werkwijze van radikaal links tot nu toe inhoudt (zie tekst). Wie die deelt is welkom. Voor mijn part als persoon en niet en bloc als structuur. Maar bon, dat moet de groep beslissen, als het ooit zo ver komt.

aha
by Joachim Friday, May. 23, 2003 at 12:43 PM

dus dat is het antwoord op mijn vraag blijkbaar: bestaande 'structuren' en bloc zijn niet welkom. resist en zijn leden moeten zich eerst ontbinden om 'mee te mogen doen' Mooi is dat. Mooi staaltje democratische frontvorming.

Constructief
by Jan Buelinckx Friday, May. 23, 2003 at 1:06 PM

Deze oproep is een goede oproep en hopelijk beginnen niet weer de eeuwige dogmatische discussies. Het is belangrijk dat het groene gedachtengoed er ook bij is, dat ontbrak bij Resist. Het is eveneens belangrijk dat in een samenwerkingsverband iedereen akkoord gaat met een bepaald minimumprogramma, maar daarnaast ook zijn/haar eigenheid kan behouden en niet moet handelen volgens één bepaalde lijn die top-down wordt opgelegd.

Bovendien verneem ik dat er twee van dergelijke oproepen circuleren. Hopelijk kunnen deze samenvloeien en kunnen we allemaal samen werk maken van een gezond, radicaal, links alternatief dat een aanhang kan vinden bij brede lagen van de bevolking.

De meest constructieve manier is dat er op voorhand geen veto's worden gesteld tegen deze of gene partij/beweging/individu. Er moet gediscussieerd worden op gelijke voet en ieders mening moet gerespecteerd worden. M.i. zal het nodig zijn een consensus te vinden rond een aantal hoofdthema's: WERK, VREDE, MILIEU, GELIJKE RECHTEN. Deze zullen de hoofdassen moeten vormen van een beweging/partij.

De eerste stap die nu volgens mij moet gezet worden is eens samen rond de tafel gaan zitten met diegenen die constructief willen samenwerken.

Het is nodig, daar ben ik van overtuigd!

Jan Buelinckx

Veel vragen
by ikke Friday, May. 23, 2003 at 1:09 PM

en euh ...

Wat met het AEL, de moslimscholen, de quota, ...

Laat ons een beetje concreet zijn hé.


Ja.
by Raf Grinfeld Friday, May. 23, 2003 at 2:00 PM

Ik ben volledig akkoord met deze tekst en roep anti-autoritairen op om hem mee te ondertekenen. Al zie ik de geformuleerde doelstellingen enkel als minimumdoelstellingen, het programma mag voor mij meer revolutionair zijn dan het eisen van o.a. een Tobintaks bijvoorbeeld. En het moet duidelijk zijn in de werking van deze nieuwe beweging dat het slechts om een minimumeis gaat.

goh
by Guido Friday, May. 23, 2003 at 2:15 PM

Gaat men dan in 2006 weer kijken wat er fout gegaan is voor in 2007? En alles nog maar eens herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en herhalen en...

Misschien eens een studie doen over mantra's en links in VLAANDEREN?