arch/ive/ief (2000 - 2005)

Geen nieuwe wegen maar nieuwe denkwegen
by Maarten Van Hove voor STOP N41-N42-N60-N466 Thursday May 08, 2003 at 11:33 AM
vanhovemaarten@yahoo.com

De pas geopende Westerscheldetunnel verbindt Vlaanderen met Nederland en moet extra economische kansen bieden aan Vlissingen, Terneuzen en Gent. Geschat wordt dat de tunnel dagelijks 20.000 extra vrachtwagens en auto’s richting Oost-Vlaanderen zal leiden.

Het Vlaamse Gewest wil deze toevloed opvangen met de uitbreiding van de gewestwegen N41, N42, N60 en N466, zodat extra verkeer sneller van Nederland naar Frankrijk kan afvloeien. Hiermee gaan ze in tegen vernietigende analyses van onder andere het Gentse Centrum voor Duurzame Ontwikkeling, de Bond Beter Leefmilieu en de plangroep van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, die stellen dat méér wegen enkel méér verkeer aantrekken en dat het dichtste wegennet van de wereld heeft niet kunnen verhinderen dat alle grote wegen van Vlaanderen één grote gruwelijke knoop vormen. Toch gaan de plannen gewoon door, verborgen achter een retoriek van plaatselijke verkeersveiligheid en de foutieve idee dat extra wegen automatisch extra industrie zullen aantrekken.

Wij, actiegroepen en buurtcomités uit gans Oost-Vlaanderen, willen aantonen dat er geen rekening is gehouden met de leefbaarheid van de dorpen op de vier tracés. Wij willen een front opwerpen tegen de ongebreidelde en niet-duurzame economische overwegingen die de leefbaarheid van meer dan tien Oost-Vlaamse dorpen en steden op de tocht zetten.
Op 9 en 10 mei zullen wij dan ook op vier verschillende punten actie voeren:

- DRONGEN: Een gezamenlijke tel-actie van het Actiecomité Leefbaar Drongen en het ACW bewees dat er sinds de opening van de Westerscheldetunnel steeds meer vrachtwagens de Deinsesteenweg (N466) nemen om via de R4 de E40 op te rijden. Op maandag 17 maart waren dat er 100 per uur – door een woonzone! Gent plant om de Deinsesteenweg als expresweg her aan te leggen, wat het vrachtverkeer nog zal doen toenemen. Het Actiecomité Leefbaar Drongen wil dan ook met 500 tot 1000 buurtbewoners protesteren op zaterdag 10 mei om 11 uur op het Drongenplein in Drongen. Meer informatie: Jan Allein, 0473/99-08-36

- HAMME: De dreigende doortrekking van de N41 naar Aalst zal Hamme in twee snijden. Het comité ‘N41 veilig door Hamme’ zal daarom op vrijdag 9 mei tussen 16 en 17 uur een filterblokkade opwerpen aan de N41 ter hoogte van het kruispunt Noordstraat in Hamme. Alle tegengehouden bestuurders krijgen een pamflet met meer informatie - en een witte roos. De actie wordt wellicht bijgewoond door minister Vera Dua. Op donderdag 15 mei krijgt Hamme ook CD&V voorzitter Stefaan De Clercq op bezoek. Meer informatie: Marc De Witte, 0475/66-42-92

- GIJZEGEM: De doortrekking van de N41 bedreigt ook Gijzegem, dat met dezelfde problematiek als Hamme te kampen heeft. Het comité VEILIG (Veilig Leven in Gijzegem) protesteert tegen de komst van de N41 onder het mom van een ‘omleidingsweg’. VEILIG stelt dat dit eerder een snelle verbinding zal worden tussen Aalst, Dendermonde en Sint-Niklaas, met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid van het dorp. Bovendien wordt ook het natuurgebied Denderbellebroek bedreigd. Gijzegem vreest in drie te worden verdeeld en zal op zaterdag 10 mei om 11 uur verzamelen blazen op de parking van het Chinees restaurant “China Garden”, Dendermondsesteenweg 157 in Gijzegem. Van daaruit zullen ze naar de kruispunten fietsen van wegen die door de N41 zullen worden gekruist. Meer informatie: Pieter Devree, 0475/43-66-13

- SINT-LIEVENS-ESSE/STEENHUIZE: Sint-Lievens-Esse en Steenhuize mogen een nieuwe rondweg verwachten die het verkeer op de N42 nog zal versnellen. De drukke baan zal de Leuegenstraat rakelings in twee splitsen en het landschap vernietigen. Vzw ’t Uilekot en Aktiekomitee N42 komen op tegen de bouw en zullen op zaterdag 10 mei tussen 11 en 12 uur op het Kruispunt tussen de Assestraat en de N42 in Steenhuize een filterblokkade organiseren. Ook hier zal aan elke autobestuurder een pamflet worden meegegeven, waarna ze hun weg weer mogen vervolgen. Meer informatie: Crist Vandendriessche, 0475/90-21-15, in week na 18 uur.

Ook in Ronse, Geraardsbergen, Aalst, Denderbelle en Lebbeke zijn bewoners op hun hoede voor de uitbreiding van het wegennet, dat voornamelijk vrachtwagens zal aantrekken. Met deze acties willen we aan het beleid aantonen dat velen niet tevreden zijn met de opoffering van leefbaarheid voor ‘economische ontsluiting’.
Algemene info: Maarten Van Hove, 053/62-64-36 en 0486/22-40-53