arch/ive/ief (2000 - 2005)

Prostitutie verbieden: conservatief ?
by jpe Wednesday May 07, 2003 at 09:37 AM

Dat de commerciële en de staatsmedia bij momenten een lastercampagne voeren tegen AEL (of omgekeerd: dat ze AEL doodzwijgen) mag niet uit het oog doen verliezen dat er op AEL soms terecht heel wat inhoudelijke kritiek kan geleverd worden. Maar men moet ook niet blindelings overdrijven. Nemen we de eis van AEL Nederland om prostitutie te verbieden even als voorbeeld.

Danny Bonte plaatste op vrijdag 2 mei over AEL Nederland een artikel op Indymedia dat als stelling had dat "de Nederlandse AEL met de nieuwe kandidaat-voorzitter Mohammed Cheppih op levensbeschouwelijk vlak geëvolueerd is van conservatief naar ultra-conservatief. De uitlatingen van de kandidaat-voorzitter hebben in de pers al heel wat stof doen opwaaien."

Maar het probleem beperkt zich niet tot Cheppih, stelt Bonte. Want: "Het voorlopige bestuur liet in maart in het "Concept- programma AEL Nederland 2003- 2005" al zien dat het levensbeschouwelijk niet echt vooruitstrevend kon genoemd worden. "Handel, eigendom en gebruik van drugs wordt, afgezien van bepaalde medische gevallen, ingeperkt en uiteindelijk verboden. Koffieshops worden gesloten. (...) Op jongeren gerichte alcoholproducten en bijbehorende reclame worden verboden. Supermarkten mogen geen alcoholproducten verkopen. Op alcoholproducten komen verplicht gezondheidswaarschuwingen te staan. De bordeelwet wordt ingetrokken. Prostitutie wordt ingeperkt (...) en uiteindelijk verboden. Klanten worden beboet. Pooiers en mensenhandelaren ontvangen maximale gevangenisstraf. Prostituees worden actief benaderd door de hulpverlening en zij die zich willen ontworstelen aan "het leven" worden opgevangen. De zedenpolitie wordt versterkt." (zie http://www.ael.nl/standp.htm)"

Om de discussie over het al dan niet conservatieve karakter van de voorgestelde maatregelen open te trekken, ziehier het feit dat in het als progressief bekend staande Zweden, de prostitutie sinds 1999 verboden is en dat net zoals in het AEL-Nl-voorstel de 'klanten' er bestraft worden. Daarmee zijn niet meteen alle problemen van de baan maar belangrijk is wel dat door de inspanningen van de overheid bij jonge mannen ook de nodige mentaliteitsverandering aan het optreden is. Noteer nog dat het Zweeds parlement dat de wet stemde, voor 45 % uit vrouwen bestond. Zweden wil nu zijn model internationaal promoten. (Bron: het artikel "Prostitution: le modèle suédois", Axel Gylden, Le Vif van 25 april)

DIOGENE(S) 51

Een uitgebreid programma
by Edith Wednesday May 07, 2003 at 01:50 PM

Ik heb dat hele programma of noem je het liever doelstellingen van AEL-Nederland gelezen. Dat was een vrij lange tekst vol mooie intenties waarvan een weldenkend mens niet anders kan dan het er mee eens zijn.

De wrevel wordt opgewekt door drie kleine details, het afkeuren van softdrugsgebruik, van alcoholisme en van misbruik van vrouwen in de prostitutie.

Daar zijn de verdedigers van de 'Westerse cultuur' dus mee bezig, met de verdediging van druggebruik, alcoholmisbruik en prostitutie. Mooie cultuur!

Cultuur?
by Thomas Wednesday May 07, 2003 at 02:06 PM

Edith, waarom haat jij je eigen 'cultuur' zo?
Bestaat dat eigenlijk wel, 'de' westerse cultuur?
Zitten culturen niet vol met tegenstellingen?
Heeft iedereen hier wel dezelfde cultuur?

En mag ik van jou geen jointje meer smoren of geen pintje meer drinken?

Als vrouwen zelf kiezen voor de prostitutie mogen ze dat dan niet van jou?

Als ik mensen als jou bezig hoor, ben ik blij dat ik links ben en niet 'weldenkend'. Je doet mij denken aan de pastoor van een Vlaams dorp anno 1950.

Ik vroeg zonet een paar dingen aan Jessie, als ik haar bezig hoor charmeert mij dat, maar als ik jou bezig hoor denk ik aan mijn tante nonneke ;-)

De vraag eens omkeren
by Jan De Smet Thursday May 08, 2003 at 07:18 PM
JanDeSmet_1@hotmail.com

Mogen we de vraag ook eens omkeren : wat is er zo progressief aan het verbieden van prostitutie ?

Ewel .. snel antwoord
by jpe Thursday May 08, 2003 at 10:00 PM

Dat ge nen helen hoop misbruiken voorkomt. Da's toch nogal wiedes. Kijk maar eens naar de "cijfers" van de vrouwenhandel. Maar er moet veel meer gedaan worden natuurlijk, daarzonder dwing je het fenomeen de ondergrond in en dan wordt het wellicht nog erger.

Eigenlijk moet er een heel ander houding tov seksualiteit ontwikkeld worden. Kan het toevallig zijn dat net in Zweden met zijn vrije seksuele moraal, zo'n verbod op prostitutie er kwam ?

Ook even kort
by JanDeSmet Friday May 09, 2003 at 10:02 PM
JanDeSmet_1@hotmail.com

"Dat ge nen helen hoop misbruiken voorkomt. Da's toch nogal wiedes."
****Over welke misbruiken heb je het, dat mag ik toch hopelijk vragen ??? En wat is een "helen hoop" : kun je dat eens wat specifieren ? Van waar haal je je informatie ?

"Kijk maar eens naar de "cijfers" van de vrouwenhandel."
*****Oorzaak en gevolg ??? Wat is vrouwenhandel ? Van waar haal je die cijfers ? Moet je prostitutie (oudste beroep ter wereld) verbieden omdat het rijke westen de laatste jaren last heeft van vrouwenhandel ?

"Maar er moet veel meer gedaan worden natuurlijk, daarzonder dwing je het fenomeen de ondergrond in en dan wordt het wellicht nog erger."
****Dus afgezien van verbieden, hetgeen volgens jou enkel het fenomeen in de ondergrond dwingt, moet er nog meer gedaan worden ? Camera's plaatsen ? Annonces uitpluizen ? Internetsites natrekken ? Privédectives inzetten ? Klanten beboeten ?

"Eigenlijk moet er een heel ander houding tov seksualiteit ontwikkeld worden."
****Graag wat uileg ! Over welke houding tov de seksualiteit heb je het ?

"Kan het toevallig zijn dat net in Zweden met zijn vrije seksuele moraal, zo'n verbod op prostitutie er kwam ?"
*****Wie zegt dat die twee iets met elkaar te maken hebben, vrije seksuele moraal en verbod op prostitutie ?

Aan Jan DS
by jpe Friday May 09, 2003 at 11:29 PM

Jan, je stelt terechte vragen. Waar ik ook niet altijd een antwoord op heb. Al wat ik wou, was de discussie open trekken en mensen (AEL hier) niet meteen in een verdomhoek doen belanden omdat ze voor verbod van prostitutie zijn.

Maar het is een ingewikkelde materie, met zowel sterke voor-als tegenargumenten. Een beleid voeren in deze materie, is niet simpel en ik kan dat hier dus niet even uit mijn mouw schudden.

Menselijkheid
by Jan De Smet Saturday May 10, 2003 at 10:06 PM
JanDeSmet_1@hotmail.com

JP,

In feite kan ik enkel maar voor een groot deel onderschrijven hetgeen Bernd Noelmans in zijn reactie op het Indymedia-artikel « Swedish approach to prostitution » op http://archive.indymedia.be/news/2003/03/52333.php geschreven heeft. Ik denk dat hij daar een vrij goede analyse maakt.

Voor de rest verbaast het mij dat, daar waar « links » zich altijd zo kritisch opstelt tov de pers, in het geval van prostitutie deze kritische afstand verliest, en al de nonsens gewillig slikt die hen wordt voorgeschoteld. Sex , maffia, vrouwenhandel zijn tot de fantasie sprekende lezers- en kijker-trekkers. Dit met zo weinig mogelijk analyse, om er een mooie boksmatch van te maken. Het resultaat is een sterk vertekend beeld, dat met de werkelijkheid nog maar weinig te maken heeft. Dit beeld werd dan door gewetenloze politici als Tuur Van Wallendael en Leona Detiège op een schandalige manier uitgebuit (want zij kenden de werkelijke situatie natuurlijk wel beter), die in de weerloze prostitué(e)s een gemakkelijke prooi vonden om zich te profileren. Bij hun achterban konden ze hiervoor op steun rekenen, wilde men hierdoor toch stemmen van het Blok afsnoepen. En, twee vliegen in één klap, konden zij hiermee de natte dromen van een aantal bouwspeculanten mee helpen verwezenlijken.

De situatie in Zweden is volgens mij enerzijds te danken aan feministisch lobby-werk, waar door een aantal rechtse politici dankbaar is op ingepikt, om zich op een gemakkelijke manier te kunnen profileren. Voor de feministen is vrouwelijke prostitutie altijd een rood doek geweest (vgl. Alice Schwarzer in haar tijdschrift Emma), daarbij meestal vergetend dat er ook een fenomeen zoals mannelijke prostitutie bestaat. De methoden die de feministen daarbij gebruiken zijn op zijn zachtst uitgedrukt niet altijd fair te noemen. De bijdrage « Swedish approach to prostitution » is hiervan een goed voorbeeld. (zie http://archive.indymedia.be/news/2003/03/52333.php, en de reacties, oa van Bernd Noelmans, daarop)
Anderzijds past de politiek van een uit het straatbeeld doen verdwijnen van prostitutie binnen de huidige neo-liberale context. Het past in het verhaal dat de heersende politieke en economische elite, samen met de aan hen toebehorende media, aan de mensen willen opdringen. Tegenover de groeiende miserie in de wereld, probeert men een soort artificiele properheid te creeren. Groeiende stromen vluchtelingen (symptomen van een totaal uit de hand gelopen economisch en buitenlands beleid) worden aan de buitengrenzen met militaire middelen opgespoord, en zij die er toch in slagen door de mazen van het net te glippen op een hygienische manier uit het straatbeeld verwijderd, en komen terecht achter hoge muren prikkeldraad. Groeiende aantallen prostituées (eveneens symptoom van een totaal uit de hand gelopen economisch en buitenlands beleid) worden brutaal uit het straatbeeld verwijderd. Wat er daarna met die mannen en vrouwen gebeurt, kan niemand een barst schelen. Voor de bestrijding van de stijgende criminaliteit (eveneens symptoom van een totaal uit de hand gelopen economisch en buitenlands beleid), wordt een politiestaat opgebouwd, met camera’s aan iedere straathoek, buren die elkaar bespieden en aan de politie verslag uitbrengen (vgl. Derde Rijk), enz…Veiligheid en properheid vervangen ordewoorden als menselijkheid, naastenliefde, solidariteit, welvaart voor allen, enz…

Bon, ik vertel je niets nieuws.

Kijk : ik denk dat het standpunt rond prostitutie wel het minste is, waarvoor de AEL in het verdomhoekje staat. De enige die dat nu ter sprake gebracht heeft, is Danny Bonte, en de meningen binnen het linkse kamp daaromtrent zijn verdeeld.
Groetjes,

Jan.

Progressief Zweden
by Danny Bonte Sunday May 11, 2003 at 01:36 PM
d.bonte@pi.be 03/2958755 Violetstraat 30 2060 Antwerpen

Hoe progressief is Zweden en haar sociaal-democratie? Een mooi voorbeeld van “social engineering” wordt toch wel gevormd door de “socialistische” eugenetische politiek die het land voerde. Goede bedoelingen werden hier gekoppeld aan een schokkend gebrek aan feitelijk medeleven met de personen die door de voorgestelde maatregelen getroffen werden. Het abstracte einddoel bleek in dergelijke gevallen belangrijker dan het concrete lijden van individuen. Teneinde de zuiverheid van het Zweedse ras te garanderen en het emancipatieproces van de arbeidersklasse te versnellen door ongewenste elementen het voortplanten te beletten, werden in de periode tussen 1934 en de vroege jaren zeventig meer dan drieënzestigduizend sterilisaties uitgevoerd. Bijna dertigduizend van deze operaties werden zonder de duidelijke toestemming van de patiënt gepleegd. Zweden was overigens niet het enige land waarin dergelijke praktijken gebeurden. Ook andere Scandinavische landen, Duitsland en een aantal staten in de VS maakten zich hieraan schuldig. Voor zij die misschien twijfelen dat er ook racistische motieven aan deze socialistische politiek ten grondslag hebben gelegen, nog dit. Een in 1941 door het Zweedse parlement aangenomen wet verklaarde dat een van de legitieme gronden voor gedwongen sterilisatie werd gevormd door eugenetica, gerelateerd aan “raciale hygiëne” of “genetische zuiverheid”. Deze raciale hygiëne had als voornaamste oogmerk het zuiver houden van de eigen bevolkingsgroep door zwakke elementen het voortplanten onmogelijk te maken. Het was dus vooral een naar binnen gekeerd racisme, een sociaaldarwinistisch idee van zuivering en vervolmaking van het eigen ras door zwakke of onproductieve elementen het voortplanten te beletten. Overigens werd de eugenetische politiek ook, zij het sporadisch, gebruikt om mensen uit minderheidsgroeperingen als de Roma-zigeuners en de Lappen het voortplanten te beletten. In ongeveer zevenhonderd gevallen bestaat het vermoeden dat mensen gedwongen sterilisatie moesten ondergaan op basis van het enkele feit dat zij een “zwervend bestaan” leidden.