arch/ive/ief (2000 - 2005)

Nachtvluchten/ “Durant onbekwaam”, zegt Bert Verhooghen (lijst-MARIA)
by raf Sunday May 04, 2003 at 09:17 PM
raf.custers@euronet.be

“Ofwel is Durant onbekwaam, ofwel verkiest ze een verkiezingsstunt boven haar werk te doen”. Dat zegt Bert Verhooghen, vakbondsafgevaardigde bij de koerier-multinational DHL in Zaventem. Verhooghen is kandidaat voor een parlementszetel op de lijst-MARIA. Volgens hem hebben alle partijen boter op het hoofd, omdat ze de 24-uurs-just-on-time-economie toelaten waarvan nachtvluchten een onderdeel zijn.

De Ecolo-ministers Isabelle Durant en Olivier Deleuze hebben ontslag genomen uit de regering. “Moeten we daar naar het plafond zitten kijken?” zei Deleuze. Eerder vandaag (zondag) is van Durant de portefeuille-Luchtvaart afgenomen, omdat ze een eerder akkoord over spreiding van nachtvluchten niet wil uitvoeren.

“Dat akkoord dateert van januari”, aldus Bert Verhooghen. Het bepaalt dat een deel van de nachtvluchten ten noorden van Brussel gaat vliegen, drie vluchten over Brussel en de rest langs het zuidoosten naar Tervuren en Wezembeek-Oppem. “Drie maanden later zegt Durant dat het akkoord onuitvoerbaar is” aldus Verhooghen. “Durant is al 4 jaar met de nachtvluchten bezig. Maar blijkbaar krijgt ze het niet opgelost. Dan is mijn conclusie: dat mens is onbekwaam. Tenzij ze natuurlijk plat electoralisme verkiest, om haar potentiële kiezers in Schaarbeek te dienen, boven haar job uitoefenen”.

Als delegee bij DHL krijgt Bert Verhooghen van het personeel het mandaat om hun jobs te beschermen en hun loon- en arbeidsvoorwaarden zo goed mogelijk te maken. Hij zegt er onmiddellijk bij dat hij het volste begrip heeft voor mensen die last hebben van het lawaai. “Maar wat de mensen mij als delegee opdragen, daar moet ik voor gaan”, zegt Verhooghen.

“Dat lawaai is niet de schuld van de werknemers. Wel van de politici. Alle partijen hebben evenveel boter op het hoofd. De Croo en Dehaene zijn allebei minister van Verkeer geweest. Zij hebben de nachtvluchten naar hier gehaald. Ze hebben beslissingen genomen zonder aan de consequenties te denken. Ze zijn nochtans dik genoeg betaald”.

“Ge moet weten”, zegt Verhooghen, “dat de koeriers ontstaan zijn bij de gratie van de economie die we nu kennen. Om het in woord te zeggen:
de geglobaliseerde, 24-uurs, just in time-economie. Deze bedrijven zijn groot geworden door klanten à la carte te bedienen. De grootste klanten zijn bedrijven met hele containers vol met vliegende stocks. Ik geef een voorbeeld: één klant wil dat overmorgen 77000 stuks over de hele wereld verspreid worden maar op 16 mei terug in land zijn. Ik heb het over de kiesbrieven voor Belgen in het buitenland. DHL voert dat contract uit. Zo is dat met alle bedrijven. Waarom wordt er ‘s nachts gevlogen? omwille van de concurrentie. Zo worden de mensen allemaal opgejaagd. Of ik mijn gazet nu om 9u of om 10u krijg, dat maakt mij niet uit. Enkel de bedrijven liggen daar wakker van. Want in die economie moet de kassa dag en nacht rinkelen. En in ons geval bij DHL, is dat ‘s nachts. Dat is een pervers neveneffect van die economie”.

Jean-Luc Dehaene maakt zich nu boos over nachtvluchten omdat hij burgemeester van Vilvoorde is. Maar hij heeft wel een investeringsklimaat geschapen dat bedrijven zoals DHL naar Zaventem haalt. “Pure hypocrisie”, noemt Verhooghen de houding van Dehaene en consoorten. “Nu hebben ze natuurlijk minder greep op het hele wereldgebeuren. Want een bedrijf zoals DHL, dat is een deel van Deutsche Post Worldnet, een reus met 250 bedrijven in Europa en 350.000 werknemers. Ze hebben er geen vat op. Maar ze hebben er wel de rode loper voor uitgerold. Want waarom zit DHL in Zaventem? Een entrepreneur gaat waar het hem het minste kost en het meeste opbrengt!”

De politiek heeft er volgens Bert Verhooghen ook schuld aan dat er rond Zaventem geen ruimtelijke ordening bestaat die de omwonenden de grootste geluidshinder zou kunnen besparen. “Zaventem heeft een luchthaven van na de oorlog”, zegt Verhooghen. “En zonder vliegtuigen kunt ge natuurlijk niet vliegen. Wel, maak dan dat de mensen niet zomaar overal gaan wonen. Ik verwijt de mensen niks die ergens voor een prikje een lap grond gekocht hebben en gebouwd hebben. Ik verwijt wel al die gemeentebesturen dat ze maar blijven verkavelen, in plaats van een ruimtelijke ordening te regelen. Want verkavelen, dat brengt op”.

“Het is altijd een dilemma: levenskwaliteit, nachtrust, tewerkstelling....”, zegt Bert Verhooghen. Hij staat op de lijst-MARIA. Als hij nu in het parlement zou zitten, zou hij van voren af aan opnieuw beginnen. “Nu nemen ze alleen maar ad hoc-beslisingen, en om de 3 maanden gaan ze opnieuw rond de tafel zitten” zegt Bert verhooghen. “Ik zou zeggen: tabula rasa. Dat wil zeggen: een volledig nieuwe studie, economisch, qua tewerstelling en milieuproblemen, en met alle betrokkenen rond de tafel, de regeringen, luchthavengebruikers, exploitanten, ook DHL en andere bedrijven, en de omwonenden. Dan een juiste analyse maken en voor eens en altijd goeie oplosssing uitwerken. Zijn er dan bijkomende investeringen nodig? Wel, dan moeten die gebeuren. Anders moeten ze ermee stoppen, ge kunt geen eieren bakken zonder de schaal te breken”.

einde van de nachtvluchten?
by fraco Tuesday May 06, 2003 at 09:17 PM

Volgens Durant was de enige oplossing dan ook alle nachtvluchten te verbieden. Dat zou niet alleen de levenskwaliteit van de omwonenden, maar ook van de werknemers van DHL verbeteren. Dat zo een verbod DHL zou doen verhuizen lijkt mij koffiedik kijken. Kunnen de vluchten niet overdag vliegen nu er toch een verminderde activiteit in de luchtvaartsector is? Bovendien zijn andere factoren belangrijker om een bedrijf te sluiten dan enkel maar de bereidwilligheid van de werknemers om 's nachts te werken of een iets betere (relatieve tijdswinst van wat? 8uur?) concurrentiële marktpositie .