arch/ive/ief (2000 - 2005)

Het verzet van de dierenvrienden
by Amber Fernandes Monday April 28, 2003 at 08:42 AM
amberfernandes@hotmail.com

Een analyse van het georganiseerde maar ongrijpbare verzet

Het verzet van de dierenvrienden
Een analyse van het georganiseerde maar ongrijpbare verzet

Door Amber Fernandes


Criminelen en eco-terroristen worden ze genoemd, zowel in de media als door menig brave burger van Nederland. Misdadigers die geen respect hebben voor andermans eigendom en op grote schaal vernielingen, brandstichtingen en sabotage plegen. We praten hier over het Animal Liberation Front (ALF), een beweging die zich wereldwijd oriënteert en zich verzet tegen dierenleed door middel van dierenbevrijding, brandstichting en sabotage. Maar hoe terecht is de criminalisering van deze beweging? En in hoeverre zijn de acties van het ALF geoorloofd in de strijd voor dierenrechten? Tijd voor een analyse van het verzet van de dierenvrienden.


Verzet

Het Animal Liberation Front is al jarenlang actief in landen over de hele wereld. Ook Nederland heeft zijn tak, opererend onder de naam 'Dieren Bevrijdings Front' (DBF).
De beweging ontstond officieël midden jaren '70 in Engeland, en is daar tot op de dag van vandaag nog het meest actief. Maar ook in andere Europese landen, waar onder Nederland, België en Duitsland laat de beweging geregeld van zich horen. Zelfs in Amerika heeft het ALF haar tak. Op de meest uiteenlopende manieren verzet het ALF zich wereldwijd tegen het uitbuiten van dieren; van ludieke acties zoals het bekladden van fastfoodketens met rode verf, tot de bevrijding van pelsdieren uit fokkerijen en het stichten van brand in slachthuizen.


Motieven

"Actiegroepen hebben gisternacht vandalisme gepleegd bij bontwinkel Hettema aan de Apeldoornse Hoofdstraat. De Rood Revolutionaire Aktie, een verder anonieme Apeldoornse groep, werkte daarvoor samen met het Dieren Bevrijdings Front. De activisten schreven op de stoep voor de winkel met rode verf "Geen moord om mode". Ook lijmden ze het slot dicht."
(bron: Apeldoornse Courant, 18 april 2003)

Voor de gemiddelde brave burger is het maar moeilijk te bevatten is waarom dierenrechten-activisten zo ver gaan in het bereiken van hun doel. Deze mensen zeggen dierenleed te verafschuwen, maar kunnen niet begrijpen waarom daar zoveel schade voor aangericht moet worden. Intussen ligt er elke avond een lekker sappig karbonaadje op hun bord. Deze mensen denken vaak ook niet al te veel na over de motieven van ALF-activisten om in verzet te komen. Ze vinden het vanzelfsprekend dat er iedere avond een biefstukje op hun bord ligt. Zo is het altijd geweest. Zo zal het altijd blijven. Zo hoort het. Nooit zullen deze mensen nadenken over het leed wat zo'n stukje vlees met zich meebrengt. Het veelgehoorde argument dat vleeseters geven voor hun onbedwingbare barbaarse instincten, is dat de mens van nature een vleeseter is, dat het eten van vlees in de natuur zit. Een zeer tegenstrijdig argument, want dieren zijn gemaakt om vrij in de natuur te leven, en het opsluiten en fokken van dieren is dus een onnatuurlijk verschijnsel. Dat biefstukje, dat karbonaadje en dat lekkere kippepootje waren ooit levende wezens. Levende wezens waarvan het lot al bij de geboorte bepaald was; deze dieren waren immers geboren om gegeten te worden door de mens. Levende wezens die voor dit doel opgesloten zijn in een kleine, donkere ruimte en veel te veel en bovendien slecht en ongezond voedsel voorgeschoteld kregen. Een kip hoort niet thuis in een legbatterij, maar hoort vrij te scharrelen. Een koe dient niet als melkmachine, maar moet vredig in de wei grazen terwijl haar kalfjes van haar melk genieten. Een biggetje hoort niet geslacht te worden om te dienen als stukje vlees voor ons, mensen, maar hoort bij zijn moeder. Ook met pelsdieren in fokkerijen is het bitter slecht gesteld. Neem nou nertsen, die gefokt worden voor bont. Deze beestjes worden in een kleine, donkere kooi opgesloten waar ze zich niet kunnen bewegen. Ze hebben nog nooit het licht gezien, hebben nooit vrij in de natuur geleefd, terwijl ze daar toch voor gemaakt zijn! Per jaar worden er 2,8 miljoen nertsen met pure koolmonoxyde vergast. In ons land, wat voor onze burgers toch zo'n 'vrije democratie' is, worden dieren van hun vrijheid ontnomen, gemarteld en gedood voor hun vlees, bont en leer. Dit grote onrecht wat tot op de dag van vandaag aanwezig is in Nederland en bijna alle andere Westerse landen, moet gestopt worden. En dat is precies wat het ALF al jarenlang tracht te doen. When justice becomes injustice, resistance becomes a duty, zo luid het toepasselijke gezegde.


Werkwijze

Al jarenlang proberen politie en veiligheidsdiensten van de landen waarin het ALF actief is inzicht te krijgen in de werkwijze van de organisatie. Uiteraard met de bedoeling het verzet uiteindelijk op te rollen als een bende. Hoewel er natuurlijk wel eens ALF-activisten worden gearresteerd, is het georganiseerde verzet nooit opgerold. Het is gezien de werkwijze van het ALF ook niet waarschijnlijk dat dit ooit zal gebeuren. Waarom is dit georganiseerde verzet toch zo ongrijpbaar? Het ALF bestaat wereldwijd uit honderden van elkaar onafhankelijke cellen, groepjes die gemiddeld bestaan uit twee tot vijf personen die in strikte geheimhouding actief zijn voor het bevrijdingsfront. Alle ALF cellen werken onafhankelijk van elkaar en weten zelfs vrijwel nooit van elkaars bestaan. Als een ALF-activist wordt gearresteerd, of zelfs als er een complete ALF cel wordt opgerold, is dit bij wijze van spreke dus maar één duizendste deel van het internationale verzet. Deze efficiënte werkwijze zorgt ervoor dat het ALF vrijwel onbereikbaar is voor politie en veiligheidsdiensten.


Het doel heiligt alle middelen

Dat dierenrechten activisten ver gaan in het bereiken van hun doel, staat algemeen bekend. In de afgelopen jaren werden alleen al in Nederland tientallen acties tegen dieronvriendelijke doelen opgeëist door het Dieren Bevrijdings Front. Van ludieke, kleine acties zoals het bekladden van fastfoodketens met rode verf en het dichtlijmen van sloten van bontwinkels, tot (pels)dierenbevrijding en brandstichting in slachthuizen en nertsenfokkerijen. De gevestigde orde kijkt machteloos toe hoe de beweging van dierenrechten activisten steeds meer radicaliseert, niet wetend dat ze deze beweging zelf hebben gecreërd, zelf in handen hebben. Want de gevestigde orde zorgt ervoor dat er in een democratisch en welvarend land als Nederland nog steeds miljoenen dieren per jaar opgesloten, gemarteld en gedood worden voor vlees, leer en bont. In een voor de buitenwereld onschuldig land als Nederland zijn dagelijks massaslachtingen aan de gang! De politiek focust zich op de economie (geld is macht!) en kijkt niet om naar het milieu en nog minder naar dierenrechten, terwijl de politiek verplicht is hier iets aan te doen! Waarom staat er niets in het regeerakkoord over een verbod op nertsenfok? (87% van de Nederlandse bevolking is tegen het dragen van bont, over democratie gesproken!) Waarom worden dierproeven nog langer getolereerd? Waarom staat er geen strengere controle op de intensieve veehouderij, waardoor er zeer onwaardig met dieren in de veeteelt omgegaan wordt? Het is wel duidelijk, het kan de gevestigde orde niets schelen wat er met dieren gebeurt in ons land, zo lang de economie maar 24/7 draaiende gehouden wordt! Daarom moeten de dierenvrienden het recht in eigen hand nemen, ten strijde trekken voor een rechtvaardige behandeling van dieren! Het mag niet langer geaccepteerd worden dat de gevestigde politiek de dierenrechten (bijna letterlijk!) aan haar leren laars lapt. Het is de plicht van iedere dierenrechten activist om in opstand te komen. Globaliseer verzet, leve het ALF!

Jouw tekst roept vragen op.
by Jaap Botanique Monday April 28, 2003 at 12:18 PM

Je spreekt over het ALF als een organisatie. Maar in jouw beschrijving komt niet naar voor dat het een organisatie is, slechts met wat goede wil kan ik het een beweging noemen. Daarnaast publiceer je hier een tekst zonder dat iemand weet wie je bent. Ik heb je een beetje gevolgd en je bent eigenlijk nogal een omstreden figuur binnen progressieve kringen. Niemand weet of wat je vertelt ook allemaal de waarheid is, want het ALF werkt op een erg verborgen wijze. Ook is het niet duidelijk of het ALF anti-racistisch of anti-rechts is. Eigenlijk is er niets wat rechtse mensen tegenhoudt om er in actief te worden.

RE:
by Amber Fernandes Monday April 28, 2003 at 12:43 PM

Omstreden figuur?

Alen
by Action Tuesday April 29, 2003 at 11:09 AM

Hoi hoi, even een reactie op Jaap Botanique,

*Ook is het niet duidelijk of het ALF anti-racistisch of anti-rechts is. Eigenlijk is er niets wat rechtse mensen tegenhoudt om er in actief te worden*

Ten eerste staat het ALF voor Animal Liberation Front als je dat nog niet wist.
Ten tweede het ALF heeft helemaal niks met anti of pro racisme of anti of pro links of rechts te maken, als je achter het ALF staat dan ben je tegen de mishandeling en het vermoorden en consumeren van dieren, en voor het bevrijden van deze arme diertjes.
En ik vind dit *Eigenlijk is er niets wat rechtse mensen tegenhoudt om er in actief te worden* eigenlijk nogal eng klinken, net alsof het niet uit maakt wat je doet of bent zolang je maar links ben, wat ik merk bij vele ‘linkse’ mensen dat ze eigenlijk niks geven om de natuur en de dieren maar dat ze links zijn om zichzelf zo goed te voelen, dit zijn dat toch eigenlijk rechtse mensen ?!
ik ben zelf niet rechts nog links, ik vind het allebei achterhaalde termen, hokjes denken noem ik links en rechts.
Een voorbeeld: als groen links echt groen links was dan zouden ze niet zeggen dat het BPRC te Rijswijk waar 1500 apen vast zitten voor de commerciële vivisectie industrie gewoon open moet blijven.
Ik wil me zelf wel echt links noemen, maar omdat de linkse wereld helemaal een wereld is van hypocriet gedoe wil ik er niks meer mee te maken hebben.
Het ALF staat voor het stoppen van alle dierenleed en dat betekend ACTIE!
En ohja, als er wel iets rechts is volgens het oude echte links is het wel dierenleed, dierenleed mag nooit voorkomen, en niks of niemand mag daar een excuus voor hebben, nog voor sport, vivisectie, consumptie, of religie.