arch/ive/ief (2000 - 2005)

Wereldwijd protest vraagt Kraft duurzame oplossing voor koffiecrisis
by Jahroen Tuesday April 22, 2003 at 05:43 PM

Op 22 april protesteren activisten over de hele wereld bij de Amerikaanse koffiemultinational Kraft. Ze vragen betere handelsvoorwaarden voor 25 miljoen koffieboeren die het slachtoffer zijn van de lage prijs voor koffie op de wereldmarkt. In België voert Oxfam-Wereldwinkels actie.

Wereldwijd protest v...
kraft1.jpg, image/jpeg, 250x250

Op 22 april protesteren activisten over de hele wereld bij de Amerikaanse koffiemultinational Kraft. Ze vragen betere handelsvoorwaarden voor 25 miljoen koffieboeren die het slachtoffer zijn van de lage prijs voor koffie op de wereldmarkt. In België voert Oxfam-Wereldwinkels actie.

De aandeelhouders van Kraft houden op dinsdag 22 april hun jaarlijkse vergadering in New Jersey. Actievoerders grijpen die gelegenheid aan om overal ter wereld hun boodschap aan Kraft over te brengen. Dat gebeurt via acties aan de filialen van het bedrijf in Melbourne, Londen, Madrid, Hong Kong, Amsterdam en Halle. De hoofdzetel van Kraft Foods Benelux bevindt zich in deze Vlaams-Brabantse gemeente.
Kraft is een bekend merk in België, al geldt dat niet zozeer voor haar activiteiten op de koffiemarkt. Met de merken Café HAG en Jacobs Carte Noire bezet Kraft amper één procent van de Belgische koffiemarkt. Op mondiaal vlak is Kraft echter een zeer grote speler. De onderneming heeft 25 procent van de koffiemarkt in handen. Alleen Nestlé evenaart dit percentage.

De afgelopen drie jaar is de prijs voor koffie op de wereldmarkt met bijna 50 procent gezakt. De koffieprijs bedraagt nog maar 0,50 dollar per pond, terwijl men de productiekost schat op 0,50 tot 0,80 dollar per pond. De lage koffieprijs heeft geleid tot een humanitaire crisis voor 25 miljoen boeren en arbeiders in de koffiesector in meer dan 50 ontwikkelingslanden. Een studie van de Verenigde Naties heeft aangetoond dat de koffiecrisis alleen al in Centraal-Amerika in 2001 minstens 170.000 jobs en 160 miljoen euro heeft gekost.
Koffieboeren kunnen nog amper overleven. Ze ontvluchten hun land, zijn niet meer in staat hun kinderen naar school te sturen en hebben geen toegang meer tot voldoende voedsel en gezondheidszorg.

Terwijl de koffieboeren tot de laatste druppel worden uitgeperst, maken multinationals zoals Kraft grote winsten. In 2002 nam de nettowinst van Kraft met meer dan 80 procent toe. De koffieverkoop speelt hierin een grote rol. Daarom vraagt Oxfam-Wereldwinkels dat Kraft zijn leidende rol op de wereldmarkt opneemt om een duurzame oplossing voor de koffiecrisis te bieden. Oxfam-Wereldwinkels - die de voorbije maanden ook al een gelijkaardige campagne rond Douwe Egberts, de leider op de Belgische koffiemarkt, heeft gevoerd - verwacht van Kraft en zijn aandeelhouders een engagement om meer evenwicht in de koffiemarkt te brengen. Concreet heeft de organisatie van eerlijke handel drie eisen voor Kraft:
- betaal de koffieboeren een eerlijke prijs, waarmee ze in hun levensonderhoud kunnen voorzien;
- koop alleen koffie die beantwoordt aan de kwaliteitsnormen van de Internationale Koffieorganisatie;
- koop minstens een klein percentage van uw koffie aan via eerlijke handel.

José Daniel Chinchilla, een kleine koffieboer uit Honduras, staat op 22 april symbool voor 25 miljoen koffieboeren wiens stem op de aandeelhoudersvergadering van de grote multinationals nooit wordt gehoord.

Oxfam-Wereldwinkels heeft zijn foto symbolisch binnendragen in de kantoren van Kraft Foods Benelux, in Halle.

Groetjes
by KaM Wednesday April 23, 2003 at 02:52 PM

Hallo Carl. Hoe was het? :) Groeten