arch/ive/ief (2000 - 2005)

Subtiele Dyabolisering
by Libby Sunday April 13, 2003 at 11:14 PM

De verkiezingen en de propagandaslag die op gang komen geven sommigen toch weer de kans om op subtiele wijze de legitimiteit van de AEL als burgerrechtenbeweging in vraag te stellen en aan allochtone medeburgers duidelijk te maken onder welke voorwaarden ze volgens de hoge heren mogen emanciperen.

Ik ga mij hier niet uitspreken voor of tegen Resist. Van verkiezingspropaganda lig ik niet wakker want ik stem toch ongeldig. Niet gaan stemmen kan mij een boete opleveren die ik aan de staatskas niet gun. Ik heb nog nooit mijn autonomie verkwanseld door een bolletje boven een lijst of naast een naam rood te kleuren en daardoor de facto mijn "stem" voor X aantal jaar aan een ander te geven zonder dat ik controle heb over wat hij/zij ermee doet. Ik ben zeker niet van plan om daar nu aan te beginnen, hoewel er voor het eerst een paar kandidaten opduiken waarvan ik erop kan vertrouwen dat ze toch ten minste voor een deel mijn visies vertegenwoordigen, toch ben ik Dyab niet en ook niet Ahmed, we hebben veel gemeenschappelijk, maar gelukkig niet alles.

Waar ik wel wakker van lig is de subtiele manier waarop de zelfverklaarde vertegenwoordigers van de andersglobaliseringsbeweging er weer maar eens gebruik van maken om de AEL en eventuele andere allochtone Belgen die hun burgerrechten willen gaan opeisen duidelijk te maken dat ze op hun steun niet hoeven te rekenen als ze het niet doen binnen het kader dat zij in hun goedheid en neerbuigende groothartigheid willen toelaten.

"Als pleitbezorgers van een combatieve Europese linkerzijde veroordelen we met kracht de misdaden van 11 september in de Verenigde Staten. We wensen daarover niet halfslachtig of dubbelzinnig te denken, te spreken en te handelen. Helaas hebben in het verleden fascistische ideeën en methoden ten onrechte soms het progressieve streven besmet. Dat mag niet worden herhaald. Het doel heiligt de middelen niet. Wij spreken ons uit tegen Bin Laden. De AEL blijft op dat punt onduidelijk."

Bij mijn weten is het standpunt van AEL hieromtrent heel duidelijk. Afkeuren van de aanslag vermits ze toch gedeeltelijk gericht waren op burgerdoelwitten, maar begrip voor de reactie van de miljoenen mensen over de hele wereld die bij de eerste berichten toch wel even dachten dat de VS nu toch eens een koekje van eigen deeg kreeg.
Trouwens, de AEL werd door de staatsveiligheid gescreend en gecleared. Een link gaan insinueren tussen AEL en Al Quaeda is, wanneer dat bewust gedaan is, intellectueel oneerlijk. Als het niet bewust is moet men dringend van de stereotypering over Islam en Moslims, die momenteel vertaald wordt in een nieuwe kruistocht gekoppeld aan een genocide, af.

"Als autochtone Westerlingen bezitten we eigenheden, die we niet autoritair aan anderen opdringen, maar wel met overtuiging positief waarderen. Zo zijn we voorstanders van een duidelijke en verregaande scheiding tussen religie en staat. In de AEL opteert men wel voor een lekenstaat maar het is niet duidelijk welke plaats wordt toegekend aan de Islam in het privé-leven."

Welke plaats de Islam, het Katholicisme, het Protestantisme en de Vrijzinnigheid inneemt in het privé-leven van zijn respectievelijke aanhangers, dat zou ik aan die respectievelijke aanhangers zelf overlaten, de AEL doet dat, dat weet ik uit ervaring. Is dit een pleidooi voor het afschaffen van de scheiding tussen kerk en staat, een oproep tot inmenging vanuit de politiek in de privé-sfeer van mensen? Ik zou dit van de AEL evenmin pikken als van een groep die zich de pleitbezorgers van een combatieve Europese linkerzijde noemt. Of geldt dit alleen voor Moslims en is dit een oproep tot discriminatie?

"In de filosofie van de AEL worden de maatschappelijke tegenstellingen gecentreerd rond de strijd van bepaalde etnische minderheden die als de voorhoede beschouwd worden van het globale verzet van het moslimvolk tegen de nieuwe wereldorde. Andere vormen van sociale onderdrukking worden ondergeschikt aan die etnisch-religieuze antithese.

In feite bestaan er nog andere diepgaande maatschappelijke tegenstellingen met minderheden (of meerderheden) die het slachtoffer zijn van ontoelaatbare discriminatie. Om in dat verband allerlei rechtvaardigde sociale eisen op te vangen is een bredere politieke beweging nodig dan de AEL voor ogen heeft. Wie zich vooral baseert op een nationalistisch of etnisch fundament komt op voor specifieke doeleinden en vertegenwoordigt geen universele belangen."


AEL is een bevrijdingsbeweging die zich organiseert rond en opkomt tegen de elementen op basis waarvan ze gediscrimineerd worden. Etnie en religie zijn de elementen waarop de discriminatie gebaseerd is, dus logischerwijze zijn dit de thema's waarrond AEL zich organiseert en waartegen zij ingaan. Dit sluit niet uit dat andere groepen die op basis van andere zaken gediscrimineerd worden zich daar rond gaan organiseren, dit sluit ook niet uit dat AEL met deze groepen zou gaan samenwerken om de erkenning van bepaalde rechten af te dwingen. AEL gaat er van uit dat zij die gediscrimineerd worden het best geplaatst zijn om tegen die discriminatie te strijden, ze nodigen anderen uit om hen in die strijd te ondersteunen, ze zullen niet aanvaarden dat anderen die strijd overnemen. Het zou dus vrij hypocriet zijn moesten zij in de plaats van andere gediscrimineerde groepen gaan optreden.

"Zo wordt er in de beginselverklaring van Resist met geen woord gerept over de vrouwen, toch de meerderheid van alle mensen, en duidelijk het voorwerp van discriminatie. Die kwestie kan men, zoals de gelijkberechtiging van holibi's, niet afdoen door te zeggen dat wettelijk allen gelijke rechten moeten hebben en voor de rest iedereen privé te laten leven zoals hij wil.

Jaren van vrouwenstrijd leerden ons dat privé ook politiek is; dat in die sfeer vrouwen weinig middelen hebben om zich tegen patriarchale gebruiken te verzetten. Wetten moeten ook thuis van kracht zijn.

Het machisme kan met formele rechten alleen niet worden bestreden de discussie hierover zouden we meer bepaald met de vrouwen afkomstig van de immigratie willen voeren."


Tja, ik breng de laatste tijd niet veel tijd thuis door, wel op acties en vergaderingen, ik zie daar door de band genomen niet zo veel vrouwen, dus valt het op dat zeker de helft daarvan Moslima's zijn, veelal AEL leden, allen overtuigd van het belang zelf voor hun rechten op te komen. Het zijn militante vrouwen, overtuigd van hun kwaliteiten, die zich door niemand wat laten zeggen en zich zeker niet onderdanig opstellen. Bijten doen ze echter niet, dus ga er eens mee praten.

Wat ik ook heel veel zie zijn westerse macho's die vanuit hun eigen stereotype beeld die vrouwen maar negeren, want zo'n gesluierde deerne, die kan geen hersenen en geen eigen wil hebben. Ga de dialoog aan, maar laat het een dialoog zijn, geen college of poging tot overtuigen van het grote westerse gelijk zonder hun standpunt te horen.

Gelijkberechtiging tussen man en vrouw is in het doorsnee westers gezin en de doorsnee westerse werkplek ook nog lang geen verworvenheid. Zolang autochtone welmenende tolerante welzijnswerkers die een LIC binnenstappen systematisch de vrouw met de donkerste huidskleur bevelen om koffie te zetten moeten we daarover eerst maar eens de hand wat dieper in eigen boezem steken, pas daarna zullen westerlingen daarover recht van spreken hebben.

goeie bijdrage, Libby
by Matthias Monday April 14, 2003 at 09:45 AM

Heb je er op gelet hoe Kruithof en co in hun tekst schrijven dat "wetten ook thuis moeten gelden". Moet het staatsapparaat dan interveniëren in de intieme sfeer? Blijkbaar hebben de auteurs in kwestie geen jota begrepen van de feministische leuze 'het persoonlijke is politiek'!

Heb je er op gelet dat de auteurs voor diversiteit zijn, voor vele identiteiten, behalve die identiteiten die hen niet aanstaan? Want die zou dan de politiek etniciseren en de sociale beweging verdelen in een wij en een zij!

Om maar te zeggen, wat een flauwe tekst eigenlijk, vol onzin en contradicties. Het zegt iets over de linkerzijde als dit soort mensen kunnen doorgaan als de 'linkse intellectuelen'.

Matthias

Intellectuelen
by Edith Monday April 14, 2003 at 11:29 PM

Ik zou dat geen intellectuelen noemen, maar blijkbaar beschikken zij wel over de nodige geldige documenten om dat aan te tonen. Dat gezelschap heeft wellicht uit het oog verloren dat een diploma een beginpunt is en geen eindpunt. Men moet zich iedere dag bewijzen. Dat houdt niet op op de dag waarop men zijn diploma ontvangt, maar gaat door een leven lang.

Ik heb sterke twijfels rond de oprechtheid van de bekommernis die de heren aan de dag leggen met betrekking tot de rechten van de vrouw. Men legge het oor eens te luisteren bij de duizenden alleenstaande moeders die hun kinderen alleen opvoeden met een schamele aalmoes als bijdrage van de vaders in het onderhoud van hun kinderen.

Schitterende bijdrage, Libby. Ik zou je toch willen vragen nog eens na te denken over dat ongeldige stemmen. Een blanco en een ongeldige stem is een stem voor het VB.

tenminste weerwerk
by Romain Wednesday April 16, 2003 at 09:27 PM

In deze repliek wordt hier en daar tenminste concreet geargumenteerd.
Een niveau hoger dan de met stomme scheldwoorden "racistisch", "islamofoob" etc overladen andere oprispingen.
Zoals ik het gelezen heb keren die zogenaamde "intellectuelen" zich niet zozeer af tegen AEL (of tegen Dyabs opzet om aan de verkiezingen deel te nemen) maar tegen de dwaasheid van PvdA om met die "linkse" nationalisten een kartel te vormen. Nationalisten zijn en blijven politiekers die demagogische en populistische argumenten van "eigen volk eerst" naar voren schuiven, hoe fraai ze die boodschap ook verpakken.

ongeldig
by jef Monday April 28, 2003 at 05:17 PM

Edith, even voor alle duidelijkheid:
een blanco stem is inderdaad een stem voor het blok maar evengoed voor alle andere sicko's, dus als bijvoorbeeld de blokkers (=fokkers) 12% halen dan krijgen zij ook niet meer dan 12% van u stem. M.a.w. als je blanco stemt, stem je dus waarschijnlijk vooral op de sp.a en de vld. (thuis blijven is ook blanco stemmen)
Als je ongeldig stemt, geldt je stem dus niet en krijgen al onze geliefde politiekertjes wat ze verdienen: NIETS/NADA