arch/ive/ief (2000 - 2005)

Eva Vergaelen : "Al lang aan het wachten op radicale stem"
by christophe callewaert Sunday April 13, 2003 at 05:45 PM

Eva Vergaelen is leerkracht nederlands voor anderstaligen in Borgerhout en freelance-journaliste. Als lid van AEL staat ook zij op de lijst Resist!.

"Ik was al heel lang aan het wachten op iets als het AEL: een radicale stem uit de allochtone gemeenschap die niet langer lijdend voorwerp wil spelen. Als leerkracht ben ik zelf vooral geïnteresseerd in de standpunten van AEL rond onderwijs. Ik vind dat scholen zich moeten aanpassen aan de leerlingen, niet omgekeerd. In Antwerpse scholen waar 95 % van de leerling moslim is, blijven ze enkel spreken over Sinterklaas. Sommige scholen hebben veel Afrikaanse leerlingen en toch wordt er daar nooit iets verteld over de geschiedenis van Afrika."

Eva Vergaelen is vroeger wel actief geweest bij Amnesty International, maar was nooit lid van een organisatie of partij. Is het dan niet vreemd dat ze dan plots wel lid wordt van een organisatie die toch een vrouwonvriendelijk imago heeft?
"AEL is juist een voorbeeld wat betreft vrouwenemancipatie. Op 9 mei organiseert AEL een actie speciaal voor de vrouwen. Ik vind trouwens dat ook Vlaamse vrouwen niet geëmancipeerd zijn. Ik kan mij doodergeren aan de pin ups op de cover van P-magazine. Of ik zelf nooit last had van vooroordelen tegenover AEL. O ja wel hoor, ik las vroeger heel trouw De Morgen en was er na de artikels van Anne Degraef van overtuigd dat Abou Jahjah een onverbeterlijke extremist was. Maar toen begon ik toch andere geluiden te horen en ik heb besloten om hem zelfs eens te interviewen. Vier uur lang heb ik hem uitgevraagd en ik heb een heel andere Dyab leren kennen."

Wat vindt ze van de lijst Resist!?
"De mengelmoes van namen op Resist! is heel revolutionair, uniek in België. Ik hoop op een zetel. Maar ik zie Resist! toch vooral als iets voor de toekomst. Er moet iets veranderen en deze verkiezingen zijn een mooie oefening."

Dit ruikt sterk naar propaganda
by Jan De Smet Sunday April 13, 2003 at 07:20 PM

"AEL is juist een voorbeeld wat betreft vrouwenemancipatie. Op 9 mei organiseert AEL een actie speciaal voor de vrouwen. "

Van de 9 directieleden van de AEL zijn er 2 vrouwen. Het houden van een speciale dag voor vrouwen, zegt niets over de betekenis van het AEL voor de vrouwenemancipatie.

Feit is dat binnen een groot deel van de moslimgemeenschap de vrouwen een tweederangsrol spelen (veel meer dan in het westen). Feit is ook, dat dit niets met de Islam te maken heeft, maar dat het hier om archaiische gebruiken handelt, die nog niet zijn uitgestorven.

Het feit dat er heel wat vrouwen zijn, die dat niet zo aanvoelen, die zich goed voelen in de rol die hen door hun gemeenschap wordt toegedacht, verandert niets aan de objectieve vaststelling.

Bij het begin van de vrouwenemancipatie in het westen, had je binnen het vrouwelijke deel van de bevolking ook heel wat vrouwen, die het nut van de vrouwenemancipatie niet inzagen, en zich goed voelden in hun rol.

Het citeren van individuele getuigenissen, zegt niets over de actuele toestand van sociale verhoudingen.

Het zou leuk zijn mocht men op deze site wat meer objectieve informatie geven, dan getuigenissen aan het woord te laten, en die als feitelijke toestanden voor te stellen.

Onderzoeksjournalistiek is blijkbaar niet aan de medewerkers van Indymedia besteed.

Ik zou eens graag een artikel gehad hebben, met gedocumenteerde uitspraken van Dyab Abou Jahjah over de rol van de vrouw, met een analyse van hetgeen de moderne versie van de Islam zegt over de rol van de vrouw, met een analyse van de feitelijke toestand van de emancipatie van de vrouw binnen de AEL (7 mannen tegen 2 vrouwen binnen de directie kan men toch moeilijk als een voorbeeld van emancipatie beschouwen, gezien de AEL geen gebrek lijkt te hebben aan vrouwelijke leden), om een gefundeerd oordeel te kunnen vellen.

In de plaats krijgen wij hier een weliswaar goed bedoeld, maar toch zeer naief overkomend oordeel van een leerkracht Nederdlands.

Dit ruikt zeer sterk naar propaganda.

advies2
by Mara Sunday April 13, 2003 at 08:38 PM

Jan, ook aan jou:
misschien moet je zelf wat meer bijdragen op deze webiste ipv te wachten tot anderen je bedienen...
Zoals ik vroeger op de dag zei: schrijf zelf eens een inhoudelijk artikel.
Inderdaad, zoals het er nu naar uit ziet schijnt het vooral uit een hoek te komen.

En nogmaals: tijdens de presidentsverkiezingen in de VS hebben de Amerikaanse indymedia`s het debat ook niet geschuwd. En ja, er waren mensen die duidelijk kant kozen voor bv Ralph Nader. Maar toen bleek dat voor niemand hier een probleem te zijn.

Aan Mara
by Jan De Smet Sunday April 13, 2003 at 09:31 PM

Gelijk heb je Mara, aan de kant staan en het grote woord voeren is gemakkelijk. Maar ik ben door omstandigheden gedwongen tot een passieve houding, tot mijn grote spijt. Zelfs die enkele commentaren, die ik hier neerpen, zijn er in mijn situatie eigenlijk al te veel aan. Bon, dat zijn mijn zaken...

vrouwen met ballen
by Eva Vergaelen Sunday April 13, 2003 at 11:12 PM

En wie bent u, meneer De Smet, die het "naiëve" oordeel van een leerkracht Nederlands zo jolijk maar inhoudelijk niet beargumenteerd riduciliseert?
Zijn er in autochtone partijen of bedrijven dan zoveel vrouwen in de bestuursraad? Heeft de geïnterviewde beweerd dat de strijd voor vrouwenemancipatie reeds geklaard is? Nee, anders zou ze niet verwijzen naar de vrouwenbetoging van 9 mei.
En waarop kan u uw feit als zouden binnen de allochtonengemeenschap vrouwen een tweederangsrol spelen, staven? En denkt u nu echt dat vrouwen achterlijke wezens zijn, die hun onderdrukking niet beseffen? Dát noem ik pas naïef!!!
Trouwens, als u zelf zegt dat vrouwen zich goed kunnen voelen binnen hun "onderdrukte" positie, in hoeverre kan u dan van onderdrukking spreken? Dan is dat uw perceptie die u opdringt aan die vrouwen, en bent u dus paternalistisch!
Om gefundeerde uitspraken te vinden over de rol van de vrouw door Dyab, moet u eens verder lezen dan de AEL-demoniserende De Morgen. Kom op 22 april naar het debat "Islam en beeldvorming" (zie agenda) om uw naïeve vooroordelen zélf in te zien.
Bovendien zou u ipv Indymedia te bekritiseren, zelf eens aan onderzoeksjournalistiek mogen doen. Misschien een goed idee om eens met Dyab Abou Jahjah zelf te praten, indien u daar de ballen voor heeft!

Eva Vergaelen, AEL Antwerpen

Vrouwenemancipatie
by Edith Monday April 14, 2003 at 12:04 AM

Vrouwenemancipatie

1. Hoe kunnen we één vrouwenbeweging zijn?

Vanuit onze intense bekommernis om de belangen van vrouwen, moeders en in het verlengde daarvan kinderen, komt het erop aan dat we focussen op de concrete problemen die in onze cultuur voorkomen en de aanpak ervan. Wij zijn vrouwen, onze problematiek is eigen aan dat vrouw zijn en wordt niet bepaald door huidskleur, etniciteit en cultuur. We verhouden ons tot andere culturen vol belangstelling en in wederkerigheid. We stellen ons de vraag: "Wat kunnen we van hen opsteken, hoe kunnen zij voor ons een verrijking zijn, hoe kunnen we voor hen een steun zijn." We zitten immers samen in hetzelfde schuitje.

We willen ons dan ook niet laten gebruiken door politici die ons en onze problematiek wensen te misbruiken om tegenstanders die hun angst inboezemen te demoniseren. Zo denk ik onder meer aan Ayaan Hirsi Ali. Familiale vetes horen niet te worden uitgevochten op het politieke forum. Persoonlijke frustraties gebruiken om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten, dient de belangen van de vrouwen niet. We willen geen wapen zijn in een strijd die de onze niet is. In de polarisatielogica gaat men ervan uit dat voor de westerse vrouw inzake emancipatie alles reeds zou zijn gerealiseerd in onze samenleving, wat duidelijk een miskenning is van de problemen van de autochtone vrouw.

2. Wat is vrouwenemancipatie?

Het is niet de bedoeling een historisch overzicht te geven van de evolutie tot op heden. Daarvoor kan men het internet raadplegen.

Definiëring: Als wij ons als vrouwen willen emanciperen, dan betekent dat in de eerste plaats dat we gelijke kansen en gelijke waardering voor vrouwen willen verwerven. Dit kan maar worden gerealiseerd als we de verschillen tussen mannen en vrouwen erkennen en de gelijkwaardigheid van man en vrouw verdedigen met in acht name van die verschillen. Dat is alvast mijn belangrijkste streefdoel.

Ik stel vast dat wij in het verleden in onze 'westerse' context teveel de klemtoon hebben gelegd op gelijkheid. Vrij moeizaam zie ik het begrip gelijkwaardigheid ontwikkelen. Het wordt nog teveel geïnterpreteerd als hetzelfde zijn. Dat gelijk zijn aan de man heeft ons heel wat nieuwe, vervelende problemen opgeleverd. We zullen immers nooit mannen worden.

De islamitische vrouwenbewegingen in Marokko spelen een voortrekkersrol in de verdediging van de gelijkwaardigheid in haar werkelijke betekenis omdat zij de complementariteit van mannen en vrouwen benadrukken. Mannen en vrouwen zullen altijd verschillend blijven, maar we vullen elkaar wel aan. Dat is een fundamenteel uitgangspunt in de stap naar gelijkwaardigheid, onafhankelijkheid en vrijheid.

Het streven naar erkenning van de gelijkwaardigheid en een toename van de vrije keuzemogelijkheid, het zelfbeschikkingsrecht en de onafhankelijkheid van de vrouw is zeer belangrijk omdat daardoor iedere polarisatie tussen vrouwen onderling zinloos wordt.

De mannenmaatschappij heeft immers carrièreminnende vrouwen en huisvrouwen tegen elkaar uitgespeeld, teneinde de emancipatiebeweging af te remmen.

Vrije keuze betekent wel degelijk dat de keuze voor het moederschap en het opvoeden van de kinderen evenveel waardering mag krijgen als de keuze voor een carrière. Iedere optie heeft voor- en nadelen en het is aan de vrouw om zelfstandig te beslissen welke weg ze wenst uit te gaan.

De taak van vadertje staat bestaat erin een vangnet aan te bieden als het fout loopt. We hebben op dat vlak al vrij goede wetgeving, maar dat wil niet zeggen dat er geen verbetering meer mogelijk is. Zoals dat voor onze allochtone medeburgers het geval is, schort er bovendien wat aan de concrete toepassing van de wet.

Enkele punten waaraan gewerkt mag worden.

1. vrouwen krijgen nog steeds vaker met armoede af te rekenen dan mannen;

2. worden te vaak met fysisch en psychisch geweld geconfronteerd;

3. krijgen in het algemeen te weinig waardering;

4. krijgen nog steeds een lagere verloning voor hetzelfde werk.

Sandra Galbusera (VOC) stelt onder meer dat nog steeds twee maten en twee gewichten gehanteerd worden. Zo spreekt men strengere straffen uit voor het weigeren van bezoekrecht, als voor het weigeren van alimentatie.

Gescheiden moeders moeten vaststellen dat tegen het betalen en afdwingen van het betalen van alimentatie, veel weerstand blijkt te bestaan. In principe zijn alle wettelijke middelen voorhanden, maar in de praktijk kan het lang duren eer de kinderen hun geld zien. Het alimentatiefonds zal de zwaarste noden lenigen als het in werking treedt.

Na echtscheidingen valt de financiële zowel als de educatieve verantwoordelijkheid meestal ten laste van de moeder. Vaak haakt de man af als vader en beperkt zich tot de gerechtelijk afgedwongen aalmoes. Dat is één van de redenen waarom vrouwen gemakkelijker in de armoede belanden.

De vleeskeuringen die men 'Miss-verkiezingen' noemt, getuigen niet van respect voor de vrouw en de mooie meisjes die uitdagend op auto's moeten liggen om deze aan de man te brengen, reduceren de vrouw tot een object, een marketinginstrument.

Het dwingende effect van het schoonheidsideaal op vrouwen geeft aanleiding tot ernstige problemen als anorexia, het vervangen van gezonde borsten door siliconenborsten, liposuctie en andere nutteloze, maar risicovolle chirurgische ingrepen.

Dit lijstje is zeker niet volledig. Er is dus nog werk aan de winkel.

Groeiproces:

Het spanningsveld tussen mannen en vrouwen zal altijd blijven bestaan. De emancipatie zal nooit af zijn, zoals zelfverwerkelijking een proces is dat nooit af is. Het is een dynamisch gebeuren, een groeiproces, een aspect van beschaving, van zich realiseren als mens. Dat komt niet vanzelf, dat vraagt inspanning en een bewuste keuze. Niet iedereen zal daarvoor kiezen en het zal weerstand opwekken. Het komt er dan ook op aan permanent te evalueren en te bewaken, niet alleen om ons te verbeteren, maar ook om te vermijden dat onze verworvenheden opnieuw op de helling zouden worden gezet.

Perceptie:

Uit rondvraag is gebleken dat jonge vrouwen het probleem niet als het hunne ervaren. Het zijn vooral rijpere vrouwen die er al mee werden geconfronteerd.

Ik herinner me dat ik als 20-jarige vond: "Mannen hebben het veel gemakkelijker om iets te bereiken in het leven dan wij. Wij moeten al dat huishoudelijke werk doen. Als iemand dat voor ons zou opknappen, dan zouden wij ook wel carrière kunnen maken."

Dat was natuurlijk simplistisch bekeken, want ik hield geen rekening met het glazen plafond, maar er is iets van aan. De combinatie van carrière, moederschap en huishoudelijke taken weegt zodanig zwaar dat de kwaliteit van de drie domeinen eronder lijdt en dat er een toenemende tendens wordt waargenomen het moederschap in te perken, wat resulteert in een alarmerend dalende nataliteit.

Valkuilen van de emancipatie:

Tijdens de eerste emancipatiegolf werd te weinig de nadruk gelegd op de gelijkwaardigheid en de erkenning van de eigenheid van de vrouw en haar complementariteit aan de man. Dat heeft geresulteerd in een reeks nieuwe onvrijheden. De bevrijding uit de netelige periode van het niet mogen, was geen bevrijding. Het niet mogen werd vervangen door moeten. De vrouw moet carrière maken, moet kinderen hebben, moet daarbij nog seksueel attractief en eeuwig jong zijn, moet iets voor zichzelf doen en moet vooral bovenmenselijk veel energie hebben om dat alles waar te maken.

Machtsongelijkheid en druk.

Op relationeel vlak komen jonge meisjes vaak onder druk te staan van de subcultuur waartoe ze behoren. Jongens kunnen geen 'nee' meer aanvaarden als ze seks willen. Ook rijpere mannen vinden het een evidentie dat er op staande voet in de koffer gedoken wordt, zonder veel kennismaking vooraf.

In haar boek 'Liever Vrijen' noteerde Maureen Luyens, psychologe gespecialiseerd in relatietherapie een aantal uitspraken van mensen.

Vrouw: "Ik wilde helemaal niet naar die parenclub gaan. Mijn vriend dwong me. Als ik weigerde, kreeg ik slaag.

Vrouw: "Ik gaf vaak toe aan zijn seksuele verlangens, niet omdat ik graag wilde of opgewonden was, maar omdat ik niet mocht weigeren."

Meisje: "Ik durf mijn vriendje niet te zeggen dat ik niet wil vrijen, want dan vindt hij me abnormaal. Hij vindt dat iedereen dat doet."

Er zijn nogal wat mannen die menen dat een vrouw een emotionele boksbal is. Overleggen bij het nemen van belangrijke beslissingen is niet voor iedere man evident.

Hoe de vrouw omgaat met macht, kan niemand in haar plaats bepalen. Of vrouwen opkomen voor de eigen wensen en afstappen van een opofferingsmentaliteit of niet, is hun eigen beslissing.

Emancipatie is geen zaak van vrouwen alleen, is trouwens ook geen zaak van onze allochtone medeburgers alleen.

Emancipatie is een win-winaangelegenheid. De partij die de macht heeft, heeft eveneens te winnen, als ze voor de gelijkwaardigheid kiest. In het emancipatieproces wordt er van de machthebbende partij verwacht dat zij daarin investeert.

De toegevoegde waarde van betere omgangsvormen bestaat erin dat

a) je gelukkigere mensen krijgt;

b) gelukkigere mensen meer energie hebben;

c) mensen met meer energie sterker en productiever zijn;

d) je een gezondere en meer welvarende maatschappij krijgt.

Besluit:

Ongeacht de cultuur waarin we leven, evolueren we van hiërarchische relaties naar relaties op basis van gelijkwaardigheid. In De Standaard zei Yamila Idrissi. "De uitdaging is om manieren van spreken te vinden die het mogelijk maken om tegelijk kritisch en solidair te zijn met de allochtone gemeenschap die ook de mijne is."

Het is goed dat ieder vanuit de eigen cultuur en op het eigen tempo in de eigen taal – ik denk onder meer aan de diverse soorten Nederlands – zijn pleidooi voor zelfrealisatie voert en zijn standpunten verkoopt. Het streven naar interculturele bestuiving en verrijking kan een goede voedingsbodem zijn op voorwaarde dat men de gelijkwaardigheid van mensen respecteert.


Met Jan De Smet
by Cecily Monday April 14, 2003 at 05:47 PM

Helemaal accoord met Jan De Smet. Ik heb zelf twee keer op Indy bijgedragen tot het onderzoek van wat Jahjah en de AEL over de vrouwenemancipatie verklaren, maar in het Frans.
Samenvatting:

1)Je moet eerst gewoon herlezen wat Abou Jahjah zelf in een intervieuw uit de Knack van augustus 2002 verteld, het nummer met als titel: "De tijdbom tikt voort". Natuurlijk is de Knack niet vriendelijk tegenover Jahjah, maar Jahjah heeft nooit gezegd dat het intervieuw vals was en dat het niet zijn eigen woorden waren. Als je dat intervieuw herleest weet je waarom er slechts twee vrouwen op negen personen in de directielijst van AEL staan.
Jahjah is accoord met degenen die denken dat een gehuwde vrouw thuis hoort en dat de rollen best verschillend moeten zijn. Volgens hem voelen zich de allochtone vrouwen in onze westerse gemeenschap verplicht om te werken, maar zouden ze graag "een leven opbouwen als moeders". AEL, zegt Jahjah, verdedigd een conservatieve visie van de familie. Als de journalist hem doet bemerken dat het Vlaams Blok het ook doet, antwoord hij: het is niet omdat het Vlaams Blok een fascistische partij is, dat het op ieder vlak ongelijk heeft.

2)Mijn tweede bijdrage is over de campagne van AEL in Nederland geweest. De AEL wilt daar de bordelen verbieden, vooral de vitrines die het eerst moeten worden verboden. De coffeeshops moeten ook gesloten worden. Het aanbod van alcohol moet ook nogal streng beperkt worden: geen alcohol meer in grote winkels zoals GB, Carrefour, Aldi enz. Iemand in de commentaren vergelijkt de AEL met twee ultraconservatieve christelijke partijtjes die in Nederland bestaan. Een jonge vrouw antwoord: niet waar, want volgens de AEL mogen de meisjes dezelfde opvoeding krijgen dan de jongens! Als het niet het geval is, stap ik direct uit de AEL! Ja, dacht ik toen, maar hoef je naar de hogere school om "je leven als moeder op te bouwen"? Ligt daar niet een zekere tegensteling in? Ik ben zelf feminist geworden tijdens mijn hogere en nogal harde studies. Ik besefte op dat moment dat mijn milieu een verborgen projekt had voor mijn leven. Het verborgen projekt was dat ik zeer hard op school moest werken om niet aan de jongens te denken, maar dat ik opeens geen belang meer moest hechten aan de studies toen ik de leeftijd berijkt had om een serieuse jongen uit te kiezen. Er was iets misleidend in dat project.

Men moet alles herbeginnen, alles opnieuw uitleggen. Het is helemaal niet decadent maar wel de zuivere werkelijkheid dat het teder en beschermend gevoel tegenover de kinderen wisselvallig is en dat het niet tot één geslacht hoort. B.A.BA van anti-patriarcat. Maar ook "mannelijke" activiteiten zijn aantrekkelijk voor veel vrouwen en "mannelijke" kwaliteiten zijn wisselvallig verdeeld. Dus moeten de rollen ook dezelfde zijn. En als dat als gevolg heeft dat er minder kinderen geboren, is het alleen maar beter voor de menselijkheid en voor de omgeving.

Ik ben aan die waarden erg gehecht en ik kan een ideologie of een godsdienst of een cultuur niet helemaal respecteren die man en vrouw niet echt en diep als gelijk beschouwd. Tegenover die ideologie, godsdienst of cultuur denk ik: goed, maar er moet iets aan veranderen.

antwoord onwaardig
by Fonzie Monday April 14, 2003 at 05:58 PM

Cecily, omdat je het vertikt om de naam van de woordvoerder correct te schrijven, ben je een antwoord onwaardig. Voor de honderdduizendste keer: het is ABOU JAHJAH en niet Jahjah. Jeeeezes, mensen heb toch een beetje respect!

fonzie
by 2stein1 Monday April 14, 2003 at 07:12 PM

je bijdrage is nog erger dan enggeestig, het is dicht.

Aan Cecily
by Matthias Monday April 14, 2003 at 07:53 PM
sjw_jgs@hotmail.com

En toch kun je er niet onderuit, dat wat o.a. de AEL betekent voor een aantal moslimvrouwen, weinig anderen hebben gekund. Stel dat de vrouwenonderdrukking binnen de culturele minderheid minstens even erg is als elders. Dan is het de grootste uitdaging om de vrouwen in kwestie zich te laten organiseren, en te leren hoe ze zich moeten verzetten. Voor een deel vrouwen is de AEL de context waar ze leren opkomen voor zichzelf, waar ze publiek het woord nemen etc, ook al gebeurt dat op een imperfecte manier. Je kunt er niet aan voorbij dat zeer weinig 'autochtone' vrouwengroepen erin geslaagd zijn zo'n dynamiek teweeg te brengen ook onder islamitische vrouwen als de AEL vandaag. Je kunt de AEL niet beoordelen op basis van een paar uitspraken van Abou Jahjah, maar wel op de maatschappelijke dynamiek die ze met zich meebrengt, en die zeer reëel is, vooral in Marokkaanse middens.

Ten tweede, laten we de vrouwen in kwestie zelf aan het woord laten! Emancipatie is een begrip dat altijd cultureel bepaald is. Net zoals mannen niet moeten zeggen hoe vrouwen zich moeten emanciperen, moeten vrouwen ervoor oppassen niet in de plaats van vrouwen met een andere culturele achtergrond te beslissen wat goed voor hen is (dat zou substitutionisme zijn). Wanneer die vrouwen werkelijk een ander idee van emancipatie hebben dan de 'westerse' feministen (voor deze laatsten begint de emancipatie o.a. met vrouwelijke loonarbeid), dan kunnen we niet anders dan dat respecteren, en hen hun kansen gunnen. Je kunt zeggen dat de vrouwen in kwestie een 'vals bewustzijn' hebben, maar dat zet ons geen stap vooruit, want dan ga jij proberen hen een 'juist bewustzijn' op te dringen?

Matthias

vrouwen Abou Jahjah
by marc Monday April 14, 2003 at 08:46 PM

Beste Lezers,

Ongelooflijk dat uitgerekend mijn partij PVDA zich leent uit electoriale overwegingen om met juist met die partij AEL in zee te gaan, die er de oorzaak van is dat én de Islamieten én de vreemdelingen zo'n negatieve uitstraling krijgen.

- ik sluit me volledig aan met Jan De Smet zijn verhaal.

- ik heb zelf enkele jaren als moslim geleefd en heb de Koran helemaal bestudeerd, ik weet perfect wat de Koran over de rol van de vrouw in de Koran zegt, en weet ook waar de westerse gemeenschap vaak onterecht een negatief beeld heeft over de houding t.o.v. de vrouw. De Koran beschermt de vrouw inderdaad, alhoewel de meeste moslim mannen de niet Islamietische vrouwen helemaal niet respecteren. Trouwens één van de landen die het westen voorziet van afrikaanse vrouwen voor de prostitutie is juist wel degelijk Marokko. Is dit het respect van de Koran, ik weet echt wel beter. En ook de Moslim gemeenschap maakt zich hier schuldig aan in Antwerpen.

- Trouwens het is niet alleen de houding t.o.v. de vrouwen die ons westerlingen tegen de borst stoot, ik werd ooit eens beschuldigd van racisme omdat ik een typisch gebaar in mijn auto gemaakt had naar een Marokkaanse jongere. Er was maar één probleem, iets dat zij niet weten, ik leef trouwens samen met een vrouw van Sierra-Leone, en ben respectabel lid van de Burundese Islamietische gemeenschap.

Sorry PVDA, dit gaat jullie mijn stem alvast kosten, de AEL met zijn extremistische uitspraken is er zelf de oorzaak van dat vele van mijn Afrikaanse vrienden, en mijn Marokkaanse zoon en geadopteerde dochter uit Sri-Lanka zo moeilijk aanvaard worden. Wees gerust om het racisme te bestrijden dienen de Marokkanen in Antwerpen veel verdraagzamer te zijn, woorden als bekrompen Belg inslikken ook al zouden ze soms terecht zijn, en zich een beetje gedragen in het verkeer. Trouwens iedereen die een mondje arabisch kent weet toch dat Jahjah voor Kieken staat, en een beetje bescheidendheid niet ongepast is. Trouwens dit staat ook zo in de Koran hoor, maar blijkbaar gelden voor sommigen, en hoofdzakelijk de Marokkaanse moslims de wetten van de Koran alleen maar voor de Islamieten en ten overstaan van de Islamieten.

Neen ik schreef dit al vroeger, de AEL en de houding van de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen, maken de vreemdelingen zo gehaat en dit tot groot ongenoegen van al die mensen die zich hier wel willen integreren, en die niet vinden dat hun kinderen hun moederstaal moeten volgen in school. Ouders die er alles voor over hebben dat hun kinderen, zich aanpassen aan de nieuwe situatie waarin noch zij, noch wij westerlingen schuld aan hebben. Als immigrant moet je zeker bescheiden blijven. Dit is de eerste vereiste om gerespecteerd te worden. En vergeet niet dat ik en mijn vrouw en mijn Afrikaanse vrienden hier ook slachtoffer van zijn.

De Marokkaanse gemeenschap heeft ook bij onze zwarte gemeenschap geen steun te verwachten, eigenlijk de Marokkanen vormen de smet op de Afrikaanse gemeenschap...

Sorry maar dit wou ik wel even kwijt...

Aan Marc
by Matthias Monday April 14, 2003 at 08:56 PM

Dé Marokkanen...?
Je hebt blijkbaar een aantal interessante ervaringen en inzichten in de kwestie. Zeer spijtig dat je net als velen vervalt in homogeneïsme en grove veralgemeningen. Want net zoals het ongetwijfeld waar is dat bepaalde mensen van Marokkaanse origine onnozele dingen doen in het verkeer, zijn er evengoed - en véél meer - die dat niet doen, en net als jij slachtoffer zijn van vormen van racisme, en zich daarom organiseren in o.a. AEL. In plaats van samen met hen vormen van agressie en co te bestrijden, doe je mee aan de stereotypering. Zeer spijtig...

Ik respecteer overigens enorm de weigering van Abou Jahjah om de nederigheid en bescheidenheid te weigeren, en zelfbewust en trots op te komen voor zijn culturele identiteit.

Bravo Marc
by Libby Monday April 14, 2003 at 09:42 PM

Het is jouw goed recht te vinden dat je allochtone kinderen zichzelf tot in der eeuwigheid moeten beschouwen als vreemdelingen die zich moeten onderwerpen aan "de wil van de meerderheid" en zich te proberen te assimileren, dat zal hen echter niet minder blootstellen aan uitsluiting want ze blijven toch "anders".

Ik ben van oordeel dat gepolitiseerde jongeren die weten waarom en waartegen ze rebelleren misschien een grotere bedreiging zijn voor de gevestigde orde. Ze zijn wel totaal onschadelijk voor hun omgeving, dus hoe kunnen ze dan meer verantwoordelijk zijn voor racisme dan zij die niet bewust zijn van waarover ze onlustgevoelens hebben en daarom maar wild in het rond slaan en hun omgeving raken. Een mens die mag zijn wie hij/zij is en met zelfvertrouwen in de wereld kan kijken zit veel beter in zijn vel dan iemand die zich gewongen voelt te proberen worden wat hij/zij niet is.

Het is unfair om de schuld voor racisme te leggen bij zij die zich er tegen afzetten, het slaafs ondergaan van racisme zorgt alleen voor meer frustratie en onbegrip langs beide kanten door het wederzijds creëren van valse verwachtingen.

Ik ken trouwens massa's Afrikanen, al dan niet moslims, die zich door de AEL (of de veranderende tijdsgeest) laten inspireren en ook niet langer bereid zijn om tot in de eeuwigheid mentaal gecoloniseerd te blijven.

jan en anderen toch
by jo Tuesday April 15, 2003 at 01:34 PM
wildebosanemoon@hotmail.com

het is grappig om te horen dat mensen die helemaal niets over de islam kennen er toch zoveel 'gedocumenteerde' commentaar op kunnen hebben. twee van de negen zijn vrouwen, dat is wel meer dan 20%. ik denk dat dat percentage hier in belgië ook nog maar net behaald is. Trouwens je zegt zelf ook dat vrouwen niet onderdrukt worden door de islam zelf, maar dat dit eerder een kwestie is van 'cultuur'. Voor zover ik weet baseerd ael zich uitsluitend op de koran, dus beschuldig hen niet valselijk van vrouwen een tweederangs positie toe te kennen. (misschien moet ge de koran zelf maar eens lezen, vooraleer er iets over te zeggen?) En daarbij, laat de arabische vrouwen zelf eens opkomen voor een gelijkwaardige positie als zij dat nog nodig achten. Jij bent ook niets meer dan een man die zegt hoe de islamitische vrouwen zich horen te gedragen, is dat de nieuwe emancipatie (mannen die vrouwen een betere positie willen geven...dat is helemaal geen emancipatie...)
van iemand die het hoog op heeft met feminisme!

Wildebosanemoon
by Jan De Smet Tuesday April 15, 2003 at 09:48 PM

Ik weet niet welke bijdrage U van mij gelezen hebt ?

1. Beschuldig ik het AEL niet...
2. Beschuldig ik de Koran niet...
3. Zeg ik niet hoe de islamitische vrouwen zich horen te gedragen

Het enige wat ik vraag is betere journalistiek, en daar vind ik de bijdrage van Cecily uitstekend. Want één zaak is natuurlijk de statuten van een partij lezen (hoeveel misdadige regimes zijn niet gebaseerd op schitterende van democratie, rechtvaardigheid en eerlijke verdeling druipende partijstatuten ?), en achter de schermen kijken en tussen de lijnen lezen van wat de werkelijke gedachten en bedoelingen zijn achter politieke figuren.

Cecily verwees naar enkele pikante uitspraken van Dyab Abou Jahjah in Knak over de rol van de vrouw. Ook alom bekend zijn zijn uitlatingen over homosexuelen. Ik weet niet in hoeverre hij zich bij deze uitspraken laat inspireren door de Koran.

Vrouwenemancipatie en gelijke rechten voor holebi's zijn altijd belangrijke items geweest in het "progressief project". En zoals iedereen weet hebben zowel de auto's als de allo's op dat vlak nog een heel eind af te leggen. In de beginselverklaringen van Resist wordt daarover met geen woord gerept. Ik vind dan ook de kritiek die Ludo Abicht en Co op dat vlak geven, zeer terecht.

Groetjes

J.

aan jan
by jo Tuesday April 15, 2003 at 11:29 PM

ah, dan zullen we het over enkele dingen toch eens zijn

nogmaals aan jan
by jo Wednesday April 16, 2003 at 01:07 PM

tja, journalistiek. iedereen leest de dingen anders...
omtrend homoseksualiteit staat er wel vanalles neergeschreven in de islam. wel wil ik even opmerken dat ook in onze zogezegde democratische samenleving, homoseksuelen nog geen gelijke rechten hebben. Abu Jahjah is wel voor deze mensen gelijke burgerlijke rechten te verlenen, dit heeft weinig met zijn geloofsovertuiging te maken (ah, dus toch een scheiding van staat en religie)
maar je kan uitgebreid over zijn standpunten lezen op http://www.arabeuropean.org
de groetjes

Had je toevallig ook argumenten, Eva?
by Ben Wednesday April 16, 2003 at 07:45 PM

behalve een lang gesprek met de man waarvan het charisma duidelijk is vind ik niets inhoudelijks dat jou overtuigd zou kunnen hebben dat het AEL een voorbeeld zou zijn op het vlak van vrouwenemancipatie. Ook in je antwoord hieronder vind ik niets inhoudelijks, enkel defensieve uitspraken die niet echt terzake doen.

Wat ik wel gevonden heb in een Nederlandse krant is een pleidooi van A.J. voor de invoering van de Sharia. En verder meerdere pleidooien voor segregatie. Zouden in de Islamscholen de meisjes dan nog bij de jongens mogen zitten? Of zoals in de moskee, achteraan?

Respect voor vrouwen zou er moeten in bestaan dat er helemaal geen verschillende behandeling is, geen opgelegde "bescherming" tegen de wellustige blikken van mannen bijvoorbeeld.

Ben
by jo Wednesday April 16, 2003 at 08:11 PM

er zijn eigenlijk geen voorbeelden nodig om te stellen dat het ael vrouwen wel degelijk een gewone positie toekent. Het feit dat ze zich niet bezig houden met hen een tweederangs positie toe te kennen en hen alle kansen te geven (ook op politiek vlak) is toch al voldoende. een gelijke positie moet immers niet gebaseerd zijn op voor- of nadelen verschaffen maar op gelijke vertrekkansen. (waarom wordt er steeds geeist dat de ael alles bewijst en documenteerd, terwijl het voldoende zou moeten zijn dat ze zich nergens schuldig aan maken. zijn er soms mensen aan het zoeken naar excuses...)
het feit dat je onder andere de vraag stelt of jongens dan ook naast meisjes zouden mogen zitten is niet helemaal eerlijk (en je weet best waarom dat trouwens niet zo goed zou zijn voor de concentratie). voor ons lijkt dit niet correct (als niet gelovige dan) maar als de godsdienst dit voorschrijft (en dat is blijkbaar zo) en niemand van de vrouwelijke islamieten daar aanstoot aan neemt, wat is dan eigenlijk het probleem? blijkbaar zijn er toch vrouwmensen die geen enkele vorm van discriminatie voelen vanwege het ael en zichzelf. is dat niet juist goed?

Jo
by Jan De Smet Wednesday April 16, 2003 at 10:31 PM

Zoals ik al eerder gesteld heb is het individueel aanvoelen van gediscrimineerd zijn of niet, geen argument. Het aanhalen van vrouwen in de AEL, die geen probleem hebben met de rol die hen wordt toegekend, is dan ook geen bewijs van dat er geen problemen zijn. In de jaren zestig (+/- begin van de vrouwenbeweging), zagen ook de meeste vrouwen geen probleem in hun situatie. (ik weet niet of u lid bent van de PVDA of de SAP of zo, maar ik ga er maar eens van uit, het is al zo ongelooflijk moeilijk arbeiders tegen hun eigen situatie in opstand te laten komen, terwijl er volgens de PVDA of de SAP wel degelijk een probleem is...)
En er zijn wel degelijk vrouwelijke islamisten die aanstoot nemen aan de rol die hen door hun gemeenschap wordt opgedrongen. Een gemeenschap die trouwens niet wars is van racisme en discriminatie. Wij moeten onze allo's nu ook niet gaan heiliger maken dan ze zijn.
Nog maals, U stelt :"wanneer(...)niemand van de vrouwelijke islamieten daar aanstoot aan neemt, wat is dan eigenlijk het probleem?" Het probleem is, dat wanneer er dames zijn die dit spel niet meespelen, zij zwaar gediscrimineerd kunnen worden door hun eigen gemeenschap. En op dat moment is er wel degelijk een probleem. Wanneer de druk van de gemeenschap zodanig groot is dat men zich aan een bepaald rollenpatroon moet houden, op straffe van uitstoting uit die gemeenschap, dan is er wel degelijk een probleem. Dit is intollerant gedrag.
De AEL is trouwens ook bepaald intollerant. Zij ligt mee aan de basis van een hetscampagne tegen een Nederlands-Marokkaans parlementslid (een vrouw), die durfde te stellen dat de profeet Mohammed volgens de huidige normen een pedofiel is, omdat hij met een 9-jarig meisje trouwde. Die hetscampagne ging zo ver dat die vrouw zelfs doodsbedreigingen kreeg en krijgt. De AEL heeft op geen enkel moment een temperente houding aangenomen. Dyab Abou Jahjah liet zich zelfs op een keer ontvallen dat die vrouw moet zwijgen over de islam. Daar waar Dyab Abou Jahjah constant de mond vol heeft van rechtsstaat en democratische rechten, is hij één van de eersten om andersdenkenden mee proberen het zwijgen op te leggen.

Dit Jo is één van de zeer negatieve facetten van de AEL en Dyab Abou Jahjah. Ik vind het bijna ongelooflijk dat deze feiten hier niet aan bod komen. Maar het zal ongetwijfeld mee aan de basis liggen van de kritische houding van Ludo Abicht en Co.

bang
by je buurman? Thursday April 17, 2003 at 12:55 AM

En toch maar blijven graven, hé? Onvoorstelbaar. Informeer je voldoende en ga pas dan in dialoog. Maar van al die geruchten, argwaan, vooroordelen, onwetendheid, bekrompenheid, bekaktheid, angst, islamofobie, xenofobie,...enzovoort word ik ZIEK. Ga naar de fnac, koop wat boeken, vul dat gat van onwetendheid aan en kom dan pas praten als er iets niet duidelijk is. Maar niet zo in het wilde weg. Zo kun je geen constructief gesprek houden. Wedden dat ze straks gaan beginnen schelden. Als je geen geld hebt voor boeken praat dan gewoon eens een keer met je buurman de Marokkaan of de Turk. Hij zal heus niet bijten, hoor. In plaats van je hier te verstoppen achter een nickname om je bekaktheid uit te spuwen. Wanneer komt er een einde aan dat vermoeiende bange blanke Belg gedoe?

emancipatie
by jo Thursday April 17, 2003 at 12:42 PM

bon, ik probeer niet te zeggen dat ik het eens ben met alles wat het ael zegt, anders zou ik wel lid zijn. ik zei enkel dat er geen bewijzen nodig zijn ,als niemand zich ergens schuldig aan maakt. en trouwens, het ael is ook maar een organisatie die zich baseert op de islam, zij vertegenwoordigt niet de hele islamitische gemeenschap...mohammede beschuldigen van pedofilie vind ik echter treurig (en ja de reactie praat ik hiermee niet goed). over boeken gesproken, "mohammed" van karen armstrong, bespreekt de hele islamitische geschiedenis op een volledige manier. als je meer uitleg wil over onder andere dit huwelijk van de profeet, moet je het zeker eens doorlezen.

Jo
by Jan De Smet Thursday April 17, 2003 at 09:46 PM

Jo, ik denk maar dat jouw reactie "je buurman ?" voor mij bedoeld was ? Je zegt dat je vreest dat we op de duur zullen beginnen schelden, en in de zelfde adem bestempel je mij als een xenofoob iemand. Inderdaad : beschouw me als een simpel Belgske, die niet te veel gelezen heeft, en die wat meer uitleg nodig heeft. Maar ik kan U verzekeren, met de argumenten die U aanbrengt gaat U geen Vlaams-Blok-stemmer bekeren. Ik snap trouwens niet waarover jij je druk maakt ? U zegt trouwens zelf dat U de reactie niet goedkeurt, dus U ontkent de feiten niet. Nu, voor mij is deze reactie een teken aan de wand. Schone partijprogramma's kan iedereen schrijven, schone toespraken ook. Het is in de praktijk dat de aap uit de mouw moet komen.

Wanneer ik zaken verkeerd voorstel, corrigeer me dan, ipv naar een boek te verwijzen. Het is hier echt niet mijn bedoeling om propaganda te maken, of zo. Ik geef hier gewoon mijn gedacht, in de hoop dat iemand mij met betere argumenten op een ander gedacht kan brengen, of dat we samen tot een ander gedacht kunnen komen.

Groetjes,

Jan

jan
by jo Friday April 18, 2003 at 08:41 AM

ik weet best dat dat niet tegen mij was eigenlijk. en dat verwijzen naar boeken was een zinsspeling op het vorige: "lees eens wat boeken" en weet ge wat, in dat boek staan dus een aantal argumenten (maar met de oren en ogen toe zult u die dus niet te weten komen). ik verbeter mij ook, de manier van reageren keur ik niet goed (kwestie van niet al te groffe taal te gebruiken) maar ik begrijp zeker "een reactie". als gewoon een simpele belg (en zo zou ik mijzelf eigenlijk ook bestempelen) zou u moeten weten dat er bijna gelijkaardige reacties komen als ge het over jezus of zelfs het koningshuis hebt. en ik geef hier ook gewoon mijn mening hoor.
ps: ik ben niet de messias, het is niet mijn bedoeling om mensen te overhalen om niet meer voor het vlaams blok te stemmen. dat moeten ze zelf maar weten. wie niet zien wil zal dat ook niet doen...

Bedenkingen bij deze discussie
by Libby Friday April 18, 2003 at 10:49 AM

Vooreerst worden hier heel wat dingen op één hoop gegooid, AEL, de Islam, de volkscultuur van verschillende Islamitische volkeren, bepaalde uitwassen die als regel beschreven worden en de AEL wordt voor dit alles verantwoordelijk gesteld.

Veel kirtiek op anderen en geen zelfkritiek.

Ayaan Hirshi Ali, is geen Marokkaanse maar en Somalische, maar ja, als je toch alles als één pot nat beschouwd doet dat er natuurlijk niet toe. Zij is erg getraumatiseerd door bepaalde Somalische voksgebruiken die strict genomen niks met de Islam te maken hebben. Ze wordt nu volop geëxploiteerd door rechts-liberaal in Nederland, voorwaar een referentie.

Als je de profeet Mohammed in de huidge context zet door zijn huwelijk met Aicha dan is hij een pedofiel, maar als je zo ver teruggaat in de tijd dan stammen we allemaal af van pedofielen, want in de Middeleeuwen trouwden ze overal op de wereld zo jong, het is dus een rotargument dat totaal geen steek houd. De Profeet Mohammed hield zich aan de regel, was in deze optiek geen uitzondering.

Er zijn inderdaad uitwassen binnen de Moslimgemeenschappen met betrekking tot het inperken van de rechte van jonge vrouwen, maar die heb je ook bij Belgen. Ik had ook Belgische vriendinnen die nooit mochten uitgaan die steeds rechstreeks van school naar huis moesten, die enkel vriendinnen thuis mochten ontvangen en uiteindelijk gehuwd zijn met de partner van hun ouders keuze. Sommigen waren katholiek, anderen protestant en nog anderen vrijzinnig, allemaal waren het uitzonderingen. Ik wil er trouwens ook nog op wijzen dat de meeste Marokkaanse meisjes tegenwoordig trouwen met de partner van hun keuze, dit zou moeten overbodig zijn, maar aangezien men hier steedfs de uitzonderingen blijft aanhalen wil ik het wel eens hebben over de regel.

De meeste vrouwen binnen AEL zijn geëmancipeerde vrouwen, die in de AEL een vehikel zien om zich verder te emanciperen, als vrouw, als Marokkaanse, als Moslim, ze emanciperen zich ten opzichte van hun gemeenschap die hen in een bepaalde rol wil duwen en tegenover de samenleving die hen ook in een bepaalde rol wil duwen, ze krijgen dus ook van twee kanten tegenwerking, vanuit het thuismilieu en vanuit de samenleving, dat laatste blijkt duidelijk uit de discussie onder dit en nog een aantal andere artikelen, waarbij al die welwillende "linkse" Belgen wel eens voor hen gaan uitmaken wat emancipatie is.

Of die welwillende belgen dat nu leuk vinden of niet, ze zullen het zelf wel uitmaken hoe ze zich emanciperen, ze zijn sterk genoeg om zelf te bepalen wat, waar, wanneer en hoe. Sommigen (om niet te zeggen heel wat) van hen vinden in de AEL een vehikel voor die emancipatie, AEL geeft hen letterlijk en figuurlijk de ruimte om rond hun emancipatie, alle aspecten van hun emancipatie te werken. AEL doet dit, getrouw aan hun principes, onder de voorwaarden die deze vrouwen zelf bepalen.

Wordt het niet eens tijd om:
- zich eerst eeens duidelijk te informeren?
- daarna eens te gaan uitmaken wat men uiteindelijk aan wie kan verwijten, als er van verwijten al sprake zou mogen zijn?
- op te houden met het argument te gebruiken dat een zich emanciperende moslimgemeenschap het Vlaams Blok versterkt? het is namelijk een roep om discriminatie.

libby
by jo Saturday April 19, 2003 at 12:21 PM

gij weet de dingen te verwoorden
(danku)

Aan libby
by Jan De Smet Monday April 21, 2003 at 09:40 PM
JanDeSmet_1@hotmail.be

U zegt :
“de AEL wordt voor dit alles verantwoordelijk gesteld. “ : onzin
“Ayaan Hirshi Ali, is geen Marokkaanse maar een Somalische” dat doet niets aan de kern van de zaak. Maar toch bedankt voor de correctie.
“Zij is erg getraumatiseerd door bepaalde Somalische voksgebruiken”
Bent U haar psychiater ? Het spijt me, maar dit argument houdt geen steek. Ik vind het zelfs gevaarlijk, doet mij herinneren aan bepaalde praktijken uit een duister verleden, om politieke tegenstanders als gek te verklaren (getraumatiseerd is wel niet hetzelfde, maar gaat in diezelfde richting)
“maar als je zo ver teruggaat in de tijd dan stammen we allemaal af van pedofielen, want in de Middeleeuwen trouwden ze overal op de wereld zo jong, het is dus een rotargument dat totaal geen steek houd. “ Klopt niet, 9 jaar was ook in de Middeleeuwen extreem jong. Het is dus absoluut geen rotargument.
De kern van de zaak blijft dat de AEL, die zich altijd beroept op het democratisch recht, smalend doet over de belgische parlementaire democratie, zelf het slachtoffer geweest is van een schandalige hetscampagne, uiteindelijk niets anders doet. De manier waarop de AEL in Nederland een hetscampagne tegen Ayaan Hirshi Ali mee heeft georganiseerd, is even onaanvaardbaar voor iedere democraat, als hetgeen Verhofstadt, Dusquesnes, Janssens en Co gedaan hebben met Dyab Abou Jahjah.

Aan Jo
by Jan De Smet Monday April 21, 2003 at 09:50 PM
JanDeSmet_1@hotmail.be

“mohammede beschuldigen van pedofilie vind ik echter treurig” : zo simpel is dat niet. Hierover is er een hele wetenschappelijke discussie geweest.
“ik begrijp zeker "een reactie". als gewoon een simpele belg (en zo zou ik mijzelf eigenlijk ook bestempelen) zou u moeten weten dat er bijna gelijkaardige reacties komen als ge het over jezus of zelfs het koningshuis hebt. en ik geef hier ook gewoon mijn mening hoor. “
Hier verglijkt U de reactie van het AEL met de reacties van mensen die door progressief Vlaanderen als reactionair en rechts beschouwd worden.

hé, ik was nog niet klaar!
by ben Tuesday April 22, 2003 at 11:05 PM

't floepte te snel weg. Hier is't vervolg.
Dat links hier dus in mee gaat snap ik echt niet. Een aparte zuil!
Is er al een debat geweest over hoe dat onderwijs eruit zou moeten zien?
Wat dat concentreren in de (gemengde) schoolsituatie betreft bestaat er overigens studiemateriaal. 't Laatste wat ik gelezen heb is dat het een probleem kan zijn voor jongens(!) van ongeveer de eerste graad S.O. Daar ga je toch geen onnatuurlijke opvoedingssituatie mee verdedigen?
Is dat trouwens zo, voelen de moslimmeisjes zich grosso modo goed bij de rol die voor (een deel van) hen is weggelegd?

Aan Jan en aan Ben
by Libby Wednesday April 23, 2003 at 01:14 AM

Jan,

1. het huwelijk werd pas geconsumeerd toen ze geslachtsrijp was, dat was toen wel de gewoonte, dus aub niet muggeziften.

2. Ayaan Hirshi Ali werd geinfibuleerd, dat is een oud pré-islamitisch gebruik, als dat niet traumatiserend is dan weet ik het niet, als ze er in haar thuisland al niet door getraumatiseerd was, dan is haar dat hier vast wel aan gepraat. je moet echt geen psychiater zijn om dat te weten.

3.Ayaan Hirshi Ali heeft zich wel eerst zelf schuldig gemaakt aan een aantal zodanig rechtse, racistische uitspraken dat ze niet meer welkom was bij de pvda en aansluiting moets gaan zoeken bij de rechts liberalen (herinner je de uitspraken van Bolkestein over asielzoekers) ze heeft dus niet alleen de woede van de AEL maar van heel links en allochtoon Nederland over zich heen gekregen.

Ben,

Misschien ben jij bereid nog een paar generaties allochtone kinderen op te offeren door hen te verplichten in pluralistische, en daar waar ze er ook nog gedoogd worden in katholieke of protestantse scholen bloot te stellen aan het medelijden dat leid tot miderwaardigheidsgevoelens, welwillende assimilatiedrang die kinderen zich doet schamen over hun afkomst of plat racisme vanaf de leeftijd van 2,5 of 3 jaar.

De vraag naar afzonderlijk onderwijs gaat namelijk daarover, over het bieden van een veilige, niet bedreigende omgeving aan kinderen, tot ze oud en weerbaar genoeg zijn om de confrontatie met dit alles aan te gaan, 2,5 jaar lijkt mij niet een leeftijd waarop men dit zonder kleerscheuren doorspartelt, niet over jongens en meisjes afzonderlijk onderwijs geven, dat kan trouwens in heel wat katholieke scholen ook nog.

rechts
by jo Wednesday April 23, 2003 at 02:16 PM

als dat de mening van progressief vlaanderen is, dan moet ik dus echt vaststellen dat bijna heel vlaanderen door en door rechts is. alle geluk zie ik jou niet echt als progressief. en inderdaad, het echte huwelijk vond pas plaats toen ze dertien jaar was en dat is niet uitzonderlijk vroeg. als je het hebt over wetenschappers moet je ook oppassen of deze voldoende op de hoogte zijn van de pre-islamitische tijd in arabië, ik zou daarbij niet weten hoe je een wetenschappelijke discussie kunt voeren rond rituelen en tradities. volgens mij moeten zo'n dingen echt wel in hun tijdsgeest bekeken worden. en dat vele mannen voor dertien jarige meisjes vallen is nog steeds zo, dus (hoe je er ook tegenover staat) heel echt raar is dat blijkbaar niet...(dat "gewone belg" zinnetje had ik van jou overgenomen trouwens)

segregatie...uit zelfverdediging?
by ben Monday April 28, 2003 at 03:31 PM

Van (welwillende) betutteling gsproken, je kan er wat van Libby.
Links (?) pleit voor segregatie omdat de gekleurde kindjes geassimileerd worden of bedreigd door "plat racisme" in het huidig onderwijs.

Ten eerste is dat een regelrechte belediging aan alle krachten die in het onderwijs hun best doen opdat iedereen zich in dit land thuisvoelt.
Ten tweede, overdrijf je de inpact van het onderwijs op de culturele ontwikkeling van een kind. De thuisfactor en de peergroep zijn veel belangrijker.
Ten derde, niet alles in het onderwijs is racisme. Ik heb al vaak genoeg vertwijfelde racties gehoord van leerkrachten (ook 1 x van een marokkaanse leerkracht) die voor racist werden uitgemaakt zonder correcte reden. Het is een dooddoener die de verwijter ontheft van verantwoordelijkheid voor de reden van de terechtwijzing, aanzet tot..., enz. Klein links vindt het nodig die clichées en de vooroordelen die eraan ten grondslag liggen te bevestigen, waarvan akte.
Ten vierde, ik ben benieuwd wanneer mijn oudste zal opmerken dat er ook gekleurde kinderen in zijn klas rondlopen. De multiculturele samenleving is voor kinderen van zijn leeftijd die te midden van gekleurde kinderen opgroeien blijkbaar gewoon een feit, ipv een vraagstuk.
Ik heb niet de indruk dat die extra protectie nodig hebben door segregatie totdat ze "weerbaar genoeg zijn", om wat? Om het tegen de anderen, zoals mijn kind op te nemen?
Nee, dank u dus.

Ik had nooit gedacht dat links nog ooit apartheid zou prediken.

waarvan akte
by bernard Sunday May 04, 2003 at 03:10 PM

In het programma Bracke en Crabbé heb ik Abou Jahjah horen zeggen dat een Moslim geen Communist kan zijn.
Ik neem hiervan akte en zal niet op hem kunnen stemmen.

Geëmanciperde vrouwen
by Rik Wednesday May 14, 2003 at 11:15 AM

Eva,

Jij bent een voorbeeld van een geëmancipeerde vrouw. Je bent vrij om zelf te kiezen om al of niet als pin-up een cover te sieren. laat ons vechten voor die keuzevrijheid en ons niemand de les laten spellen wat we wel en niet horen te doen. Laat ons die groepen en organisaties bevechten die dat in de weg staan.

de gewetensproblemen van bernard
by molotov Wednesday May 14, 2003 at 09:08 PM

er staan genoeg communisten op de lijst RESIST!

http://www.lijst-resist.be