arch/ive/ief (2000 - 2005)

Debat Resist 1: Kruithof & Co:
by geplaatst door jpe Saturday, Apr. 12, 2003 at 6:36 PM

Ziehier de tekst van het opinie-artikel dat zaterdag 12/04 in De Morgen gepubliceerd werd onder de titel "Aan de AEL zeggen we: we zullen Resist niet steunen". Zo meteen volgt een eerste kritiek en vanavond of morgen een tweede (met open brief aan Kruithof)

Voor we onze houding tegenover de Arabisch-Europese Liga (AEL) uitleggen moeten we een punt duidelijk stellen: er bestaat ons inziens in dit land ten aanzien van de allochtonen een echte discriminatie. Fundamentele rechten inzake werkgelegenheid, onderwijs en huisvesting zijn voor veel mensen, afkomstig uit de immigratie, niet rekel gewaarborgd.

We zijn het erover eens dat het integratiemodel niet heeft gewerkt en dat er op dat terrein specifieke maatregelen moeten worden getroffen tegen racisme en vooroordelen. Daarbij is het een schande dat het politiek stemrecht voor tal van allochtonen nog steeds niet is verworven. Hierin dragen de regeringpolitiek en de linkse partijen een grote verantwoordelijkheid. Het hoeft daarom niet te verwonderen dat een deel van de mensen, afkomstig uit de inwijking, zich in dat beleid niet herkent en zich op de eigen gemeenschap terugplooit, ook op politiek vlak.

De AEL verdedigt meerdere legitieme eisen. Het is evident dat die beweging, via het indienen van een eigen kieslijst, haar belangen mag verdedigen. Er kan geen twijfel over bestaan dat we ons met kracht moeten verzetten tegen elke vorm van criminalisering van die strekking. De poging van de AEL om vooral Marokkaanse jongeren, die opkomen voor hun rechten autonoom te organiseren, waarderen we positief. De discriminatie inzake tewerkstelling, huisvesting en onderwijs moet verdwijnen. Twee andere punten op het kiesprogramma van de AEL worden door ons zonder bezwaar goedgekeurd. Ook wij verzetten ons tegen een oorlog in Irak en zijn solidair met de Palestijnse vrijheidsbeweging.

Toch sluit het voorafgaande niet uit dat er stevige meningsverschillen bestaan die in een kritische dialoog moeten aan bod komen. Als pleitbezorgers van een combatieve Europese linkerzijde veroordelen we met kracht de misdaden van 11 september in de Verenigde Staten. We wensen daarover niet halfslachtig of dubbelzinnig te denken, te spreken en te handelen. Helaas hebben in het verleden fascistische ideeën en methoden ten onrechte soms het progressieve streven besmet. Dat mag niet worden herhaald. Het doel heiligt de middelen niet. Wij spreken ons uit tegen Bin Laden. De AEL blijft op dat punt onduidelijk.

Als autochtone Westerlingen bezitten we eigenheden, die we niet autoritair aan anderen opdringen, maar wel met overtuiging positief waarderen. Zo zijn we voorstanders van een duidelijke en verregaande scheiding tussen religie en staat. In de AEL opteert men wel voor een lekenstaat maar het is niet duidelijk welke plaats wordt toegekend aan de Islam in het privi-leven.

In de filosofie van de AEL worden de maatschappelijke tegenstellingen gecentreerd rond de strijd van bepaalde etnische minderheden die als de voorhoede beschouwd worden van het globale verzet van het moslimvolk tegen de nieuwe wereldorde. Andere vormen van sociale onderdrukking worden ondergeschikt aan die etnisch-religieuze antithese.

In feite bestaan er nog andere diepgaande maatschappelijke tegenstellingen met minderheden (of meerderheden) die het slachtoffer zijn van ontoelaatbare discriminatie. Om in dat verband allerlei rechtvaardigde sociale eisen op te vangen is een bredere politieke beweging nodig dan de AEL voor ogen heeft. Wie zich vooral baseert op een nationalistisch of etnisch fundament komt op voor specifieke doeleinden en vertegenwoordigt geen universele belangen.

Zo wordt er in de beginselverklaring van Resist met geen woord gerept over de vrouwen, toch de meerderheid van alle mensen, en duidelijk het voorwerp van discriminatie. Die kwestie kan men, zoals de gelijkberechtiging van holibi's, niet afdoen door te zeggen dat wettelijk allen gelijke rechten moeten hebben en voor de rest iedereen priv te laten leven zoals hij wil.

Jaren van vrouwenstrijd leerden ons dat privé ook politiek is; dat in die sfeer vrouwen weinig middelen hebben om zich tegen patriarchale gebruiken te verzetten. Wetten moeten ook thuis van kracht zijn.

Het machisme kan met formele rechten alleen niet worden bestreden de discussie hierover zouden we meer bepaald met de vrouwen afkomstig van de immigratie willen voeren.

De politieke keuze van de kartelvorming met de PVDA, die de AEL gedaan heeft, maakt een kritische dialoog niet mogelijk. De PVDA is een fundamentalistische partij in die zin dat ze ervan uitgaat dat ze de waarheid incarneert. Hiermee gaat een autoritair maatschappijbeeld gepaard met een ondemocratisch npartijstelsel. Ze noemt dat in de stalinistische en maoistische traditie "de dictatuur van het proletariaat" waarin de partij, als enige echte vertegenwoordiger van de arbeidsklasse, de universele emancipatiestrijd leidt. Wij verwerpen die uitgangspunten. De PVDA trekt geen enkele verantwoorde conclusie uit de stalinistische katastrofen zoals de dood van miljoene mensen, de goelags, de ecologische verkommering en het immense democratische deficit.

Aan de AEL zeggen we dat we het initiatief Resist niet zullen steunen. We zijn van mening dat deze lijst de linkerzijde zal verdelen. Na Seattle Genua, Porto Alegre is er een nieuw elan in diverse continenten.Wereldwijd heeft de opkomst van de andersglobaliseringsbeweging 96 een beweging van bewegingen-Thatchers mantra 'there is no alternative', in enkele jaren tijd, getransformeerd tot 'een andere wereld is mogelijk'. Zoals dat geregeld weerklinkt op de mondiale, continentale en lokale sociale fora die her en der worden georganiseerd.

Onder het motto 'Eenheid in de verscheidenheid' werd komaf gemaakt met de typische gefragmenteerde identiteitspolitiek, die zo kenmerkend was voor de postmoderne periode sinds de val van de Berlijnse muur. De wereld van het verzet dreigde toen te verglijden in een amalgaam van bewegingen, die zich organiseerden op basis van defensieve en vaak elkaar uitsluitende identiteiten die alle exclusieve rechten opeisten. Wellicht is een van de voornaamste troeven van de andersglobaliseringsbeweging dat men nu tracht te werken via een alliantiepolitiek van tal van bewegingen, een inclusieve en democratische globalisering van onderop, waardoor de identiteiten kunnen overstegen worden. Dat is iets anders dan een polariserend model van 'wij tegen zij'.

Het is mogelijk dat we thans aan het begin staan van een proces waarin mensen komende uit eigentijdse directe actiegroepen en verschillende traditionele en sociale bewegingen, tegen de stereotypen in, postkapitalistische praktijken en programma's kunnen beginnen ontwikkelen. Om dit te doen slagen moeten we ons baseren op een radikaal democratisch gedachtengoed.We willen dan ook elke vorm van autoritair machtsdenken weren.

Ludo Abicht (auteur), Freddy de Pauw (journalist), Jo De Leeuw (lerares moraal), Eric Goeman (voorzitter democratie 00), Tom Peter Jones (doctoraal onderzoeker), Jaap Kruithof(filosoof), Herman Luycks (secretaris BBTK Antwerpen), Filip De Bodt (coördinator 't Uilekot Herzele) en Jenny Walry (auteur).

Welke linkerzijde bedoelt u?
by KaM Saturday, Apr. 12, 2003 at 7:26 PM

''Aan de AEL zeggen we dat we het initiatief Resist niet zullen steunen. We zijn van mening dat deze lijst de linkerzijde zal verdelen.''

Welke linkerzijde en welke 'eenheid' bedoelen jullie hiermee? Moeten de PVDA en AEL uit naam van de 'eenheid ter linkerzijde' hun mond houden?

Moeten we weer met zijn allen op de Sp-a en Agalev stemmen, moeten we wachten met stemmen tot er ooit eens een 'nieuwe' linkse partij in België opstaat die er in slaagt om de linkerijde te verenigen (zoals Kruithof) of is stemmen passé omdat een partij en partijpolitiek per definitie 'autoritair' is en niet past binnen jullie ideologie?

De auteurs van deze tekst hebben de illusie (of pretentie?) dat de anti-globaliseringsbeweging de hele linkerzijde vertegenwoordigen en dat ze de spreekbuis zijn van die anti-globaliseringsbeweging (althans in België.) De PVDA behoort immers ,of ze het nu leuk vinden of niet, ook tot de anti-globalseringsbeweging.

Ik vind het daarom ironisch dat ze de PVDA te verwijten dat ze de waarheid in pacht hebben terwijl ze door deze tekst (nog maar eens) illusteren dat ze eigenlijk niet beter zijn.

De antiglobaliseringsbeweging is dat, dat en dat. Op die manier moeten de sameleving veranderen etc... . Iedereen die het hier niet mee eens is verdeelt de 'linkerzijde'. De PVDA noemt zoiets contrarevolutionair maar goed dat is een ouderwetse term nu heet zoiets blijkbaar de 'verdelers van de Beweging of Linkerzijde'.

Groeten

Ps. De dictatuur van het proletariaat is een van de kernfrasen van het marxisme. De zin dateert uit de negentiende eeuw en wil gewoon zeggen dat de 'arbeiders' het voor het zeggen hebben' wat om het eufemistisch te zeggen helemaal niet het geval was onder het stalinisme of maoisme. Ik weet best dat de mensen die deze tekst hebben onderschreven dat wel weten, daarom is het ook zo goedkoop.

Ach Jan,...
by Raf Grinfeld Saturday, Apr. 12, 2003 at 8:22 PM

Kruithof en Abicht zetten zich regelmatig af tegen deze partijen. Jouw vorm van journalistiek is beneden peil. En de PVDA, die is al langer aan het verrechtsen. Hun standpunten rond Kabila, Milosevic en Saddam getuigen daarvan. En nu komen ze ook nog eens op met een centrum-linkse lijsttrekker, namelijk Abou Jahjah. Maar ja, het feit dat links steeds minder autoritair en minder militaristisch wordt stoort hen duidelijk. En dus lonken ze nu naar de centrum-linkse AEL. Abou Jahjah zou zelf pas internationalist worden nadat er één grote Arabische federale staat is. Reformisme noemt men dat, en het is dus zeker geen revolutionaire strategie. Als ik niet wist dat de AEL slechts in haar kinderschoenen staat zou ik er serieus boos om worden. Want Resist wil deze site in grote mate naar haar hand zetten.

En wat raden de Abichts en Grinfelds aan ?
by Bruno Saturday, Apr. 12, 2003 at 9:40 PM

Raf,

enige bescheidenheid zou je sieren. Na je oproep aan de Iraki's om de witte vlag maar meteen te hijsen is het nu de beurt om met de stem van het verzet in ons land af te rekenen. Weliswaar met meer "originele" etikettenplakkerij (PVDA is aan het "verrechtsen" ? en AEL is "reformistisch" ?)dan de platgetreden bulldozers, dat moet men je meegeven. Maar enige argumentatie is je vreemd, zowel in de actie als hier op indymedia.

De Standaard heeft de tribune van Abicht en Goeman geweigerd, omdat ze hem "overdreven" vonden. Dan maar De Morgen "het geweten van Vlaanderen", altijd prijs. Het is jammer dat een jong iemand als jij je nu al identificeert met de fin-de-carrière van verstokt NVA'er Ludo Abicht en bescherm-de-SP.a-en-haar-ex-Navo-secretaris-generaal-Willy-Claes-'er Eric Goeman

Wat raden Kruithof, Abicht en jij aan op 18 mei ? Dat lijkt me een eerlijkere discussie... Ben je groot genoeg om daar openlijk op te antwoorden ? Of ga je - in de beste commentaartraditie - ook op 18 mei op de zijlijn staan ?

Benieuwd naar je antwoord,

vriendelijke groeten

Bruno

En wat raden Ludo, Eric en Jaap aan ?
by Bruno Saturday, Apr. 12, 2003 at 9:41 PM
bruno@hotmail.com

Raf,

enige bescheidenheid zou je sieren. Na je oproep aan de Iraki's om de witte vlag maar meteen te hijsen is het nu de beurt om met de stem van het verzet in ons land af te rekenen. Weliswaar met meer "originele" etikettenplakkerij (PVDA is aan het "verrechtsen" ? en AEL is "reformistisch" ?)dan de platgetreden bulldozers, dat moet men je meegeven. Maar enige argumentatie is je vreemd, zowel in de actie als hier op indymedia.

De Standaard heeft de tribune van Abicht en Goeman geweigerd, omdat ze hem "overdreven" vonden. Dan maar De Morgen "het geweten van Vlaanderen", altijd prijs. Het is jammer dat een jong iemand als jij je nu al identificeert met de fin-de-carrière van verstokt NVA'er Ludo Abicht en bescherm-de-SP.a-en-haar-ex-Navo-secretaris-generaal-Willy-Claes-'er Eric Goeman

Wat raden Kruithof, Abicht en jij aan op 18 mei ? Dat lijkt me een eerlijkere discussie... Ben je groot genoeg om daar openlijk op te antwoorden ? Of ga je - in de beste commentaartraditie - ook op 18 mei op de zijlijn staan ?

Benieuwd naar je antwoord,

vriendelijke groeten

Bruno

Aan de AEL zeggen wij: wij zullen Resist stemmen !
by raf verbeke Saturday, Apr. 12, 2003 at 11:32 PM
carineraf@hotmail.com

Hier een antwoord op de tekst die in De Morgen is gepubliceerd:

Hoe waarachtiger een beweging in de maatschappij, hoe groter de polarisatie die ze oproept. Dat is vandaag meer dan ooit het geval met RESIST, de electorale samenwerking tussen moslimdemocraten en progressieven voor 18 mei.

Media en gevestigde machten hebben Abuh Jah Jah en de minderheid die in hem een vertegenwoordiger ziet gediaboliseerd en verdrukt. Wie zijn verdediging opnam moest wel met zijn gedachten op Pluto zitten. Waarmee het probleem dat hij bovenspit, vakkundig geklasseerd en gekanaliseerd werd naar beheersbare instellingen en woordvoerders zonder echte dialoog. De AEL moest eerst verschopt en verdrukt worden vooraleer de dialoog over werk, wonen en onderwijs voor minderheden kon hervat worden. En zie, plots stonden nieuwe woordvoeders op die als alternatief voor de AEL werden voorgesteld. Terwijl RESIST als politiek alternatief voor het beleid elke kans op leven moest worden ontnomen.

Zolang zij zelf geen politiek alternatief aanreiken draagt het "kritisch standpunt over Resist" van Ludo Abicht, Freddy De Pauw, Jo De Leeuw,Eric Goeman, Tom Peter Jones, Jaap Kruithof, Herman Luyckx,Jenny Walry en Filip De Bodt bij tot het kanaliseren van de problemen zonder ze op te lossen. Hun " kritische dialoog" over de "stevige menigsveschillen" is willens nillens een domper op de wil van de beweging om een politiek alternatief voor het beleid te organiseren.

De auteurs zien "meerder legitieme eisen" verdedigd door de AEL. Zij wijzen de "regeringspolitiek en de linkse partijen" de vinger voor het uitblijven van "politiek stemrecht voor tal van allochtonen". Zij vertrekken van "discriminatie inzake tewerkstelling,huisvesting en onderwijs" die moet verdwijnen. Uiteraard "verzetten zij zich tegen een oorlog in Irak en zijn zij solidair met de Palestijnse bevrijdingsbeweging".

Maar in de plaats van al deze positieve punten op te nemen in de "eenheid in de verscheidenheid" die de auteurs ontwaren in de andersglobaliseringsbeweging, zeggen de auteurs aan de AEL dat ze het initiatief van Resist niet zullen steunen. In plaats van Resist een plaats te geven in het "nieuw elan in de diverse continenten" van de "beweging van bewegingen" in Seattle,Porto Alegre en Genua zijn de auteurs van mening " dat deze lijst de linkerzijde zal verdelen". In plaats van Resist te bekijken als een etappe van "een proces waarin mensen komende uit eigentijdse directe actiegroepen en verschillende sociale bewegingen postkapitalistische praktijken en programmas kunnen beginnen ontwikkelen", wordt de lijst in de hoek geduwd van de "typisch gefrangmenteerde identieteistpolitiek die zo kenmerkend was voor de postmodernee periode sinds de val van de Berlijnse muur". De wereld van verzet "dreigde toen te verglijden in een amalgaam van bewegingen die zich organiseerden op basis van defensieve en vaak elkaar uitsluitende identiteiten die alle exclusieve rechten opeisten".

Wat is de reden voor deze ideologische uitsluiting ?

Die reden kan onmogelijk de houding van AEL zijn tegenover 11 september. AEL heeft natuurlijk niets te maken met moslimfundamentalisme en terrorisme.Onze eigen staatsveiligheid heeft dat nu ook toegegeven. Daarmee Verhofstadt en Dusquenne in hun hemd zettend voor hun uitspraken in het parlement. Al is het kwaad dat door die uitspraken werd aangericht al lang geschied. Stel dat Abuh Jah Jah toch een geheime terroristische agenda zou hebben, dan nog is de absurde eis tot duidelijke veroordeling door de AEL van Bin Laden niet efficient tegenover de jonge migrante vrouwen en mannen die in de AEL hun drukkingsgroep zien. Deze mensen hebben zich democratische middelen die deze maatschappij biedt toegeeigend en vragen niet meer dan respect voor de plaats die ze via die weg hebben verworven. Zij weten verdomd goed dat terrorisme doorvoor geen middel is. Dat terrorisme niet het middel van het volk is, maar van de machthebbers om de democratische rechten te fnuiken. Zij kijken vooral en terecht naar het schaamteloos gebruik dat Bush vandaag maakt van 11 september om een bestaande agenda uit te voeren. Zij hebben een gelijkaardige reactie als vele slachtoffers van 11 september, nl. " not in my name ! ". Waarom deze absurde eis aan de AEL en niet aan de vredesbeweging in zijn geheel ? Het platform van Resist sluit elke twijfel over terrorisme uit.

De reden voor de ideologische uitlsuiting van Resist kunnen toch niet de "eigenheden" zijn die de auteurs "als 'autochtone Westerlingen bezitten (!) en die zij "niet autoritair aan anderen opdringen, maar wel met overtuiging positief waarderen" (sic). Zo zijn de auteurs voorstanders van een duidelijke en verregaande scheiding tussen religie en staat, net zoals het platform van Resist overigens. Maar zij eisen duidelijkheid van de AEL tegenover de "plaats die wordt toegekend aan de Islam in het privé-leven". Waarom deze eis aan de AEL als men weet dat de echte scheiding tussen kerk en staat NOG NIET gerealiseerd is in België. Vooral op het vlak van het onderwijs waar de privatisering in handen van 1 maatschappelijke zuil die steunt op een geloofsovertuiging met rasseschreden is opgerukt ? Een zuil die net kampioen is in het weren van allochtone jongeren. Wat de godsdienst betreft, vertrekt Resist van de Belgische Grondwet die vrij initiatief op basis van geloof erkent.En de Grondwet net als alle "wetten moeten ook thuis van kracht zijn" zeggen de auteurs. Terecht ! Maar waarom Resist interpelleren op deze zaak en niet de politieke verantwoordleijken die de wetten maken en gezag uitoefenen op basis van deze wetten ? Ook deze zaak lijkt mij geen reden voor de ideologische uitsluiting van Resist.

De echte reden voor de ideologische uitsluiting van Resist komt naar boven in de misplaatste vingerwijzing van de auteurs. "Wie zich baseert op een nationalistisch of ethnisch fundament komt op voor specifieke doeleinden en vertegenwoordigt geen universele belangen" " Om allerlei rechtvaardige sociale eisen op te vangen is een bredere politieke beweging nodig dan de AEL voor ogen heeft". Welke politieke beweging stellen de auteurs zich voor die "universele belangen" meent te kunnen vertegenwoordigen ? Is er ooit 1 politieke beweging opgestaan die niet voortkomt uit specifieke doeleinden van groepen uit de samenleving en die deze doeleinden verwezenlijkt wil zien in het beleid van de staat of de staat er voor wil omverwerpen ? Nooit is de arbeidersklasse vooruitgegaan als drager van universele belangen, maar enkel als verdediger van haar positie in de samenleving waarop zich een beweging voor een andere wereld als resultaat van de bewegng. Elke stroming die de zaak probeerde om te keren door de specifieke doeleinden tegenover universele waarden te stellen heeft zich afgesneden van de reele beweging in de samenleving. De auteurs schijnen niet te merken dat verzet tegen extreme vormen van uitsluiting altijd samengaat met ideologische voorstellingen die voortkomen uit vroegere tijden, die teruggrijpen naar religie of naar ideeën die niet lijken voort te komen uit de moderne geglobaliseerde wereld.

Ik heb dat sterk ondervonden ten tijde van de beweging ter ondersteuning van rechter Connerotte. Deze beweging vertegenwoordigde zonder enige twijfel de meerderheid van de bevolking en was gericht op een democratische controle op de instellingen van de staat, net zoals de burgerpatrouilles van de AEL.Ook deze masale burgerbeweging droeg een heel aparte ideologie met zich mee waarbij de universaliteit werd uitgedrukt in de eenvoudige idee "voor onze kinderen, onze toekomst". Deze ideologie leek naïef, ouderwets en aftands. Ze werd massaal afgestoten door de opiniemakers, ook de meest linkse, die gepokt en gemazeld waren in de ideologieën van het middenveld, een van de "eigenheden van de 'autochtone' Westerlingen" om ideologische samenhang en de sociale vrede rond de staat te organsieren. De samenhang van de staat stond toen immers sterk onder druk en de leegte die door de massale beweging tegen het gerecht en de politie was blootgelegd kon immers opgevuld worden door nieuwe krachten. Specifieke bewegingen die voortkomen uit extreme vormen van uitsluiting en verdrukking dragen in hun eis tot specifieke gelijkberechtiging en ondanks hun onevenwichtige filosofie soms onverwacht globale oplossingen. De auteurs sluiten deze mogelijkheid uit wat betreft Resist. Zij stellen de strijd van de AEL tegen de nieuwe wereldorde en de specifieke discriminatie waaruit de AEL is voortgekomen tegenover hun eigen ideologische inhouden. En dat zonder zelf een politiek alternatief aan te bieden. Zo blijft gelijk welke groep die zich probeert op te staan om zijn rechten te verdedigen geïsoleerd. Want als het intellectuele kader zich afzijdig blijft houden komt er nooit een politiek alternatief vanuit deze groepen.

Zelf ben ik onder meer met 1 van de auteurs 4 jaar actief in een netwerk van locale politieke groepen die alternatieven uitwerken voor paarsgroen en het Blok. Onze poging om zich kandidaat te stellen voor 18 mei vanuit de ervaring van specifieke sociale en democratische strijdbewegingen ter ondersteuning van de andersglobaliseringsbeweging is mislukt. Heel het hektische wereldgebeuren dat vandaag zijn beslag vond in de oorlog van Bush heeft LEEF! overspoeld.Wij ontbraken voldoende politieke daadkracht om een eigen koers te varen. LEEF! ontbrak duidelijke nationale politieke antwoorden op de sirenzenzang van paarsgroen en op het probleem dat de macht van het Vlaams Blok in de instellingen en in de maatschappij stelt. Wij zullen daar zeker lessen uit trekken, en die gaan onvermijdelijk in de richting van meer en beter politiek werk in de richting van een politiek alternatief voor paarsgroen.

Maar nu er 1 specifieke groep, essentieel dan nog vanuit Antwerpen, de handschoen opneemt in de kiesstrijd om samen met andere progressieven een alternatieve boodschap te brengen is het niet de moment van kritische dialoog zonder politieke steun. De auteurs vergissen zich om in Resist de uiting te zien van " een deel van de mensen, afkomstig uit de inwijking, die zich in het beleid niet herkent en zich op de eigen gemeenschap terugplooit, ook op politiek vlak". Integendeel, Resist is net een poging om uit te breken en de auteurs weigeren de kans om het initaitief breder te maken. Zij vallen daarmee terug om het oude getrouwe middenveld-denken dat voortdurend twijfelt tussen de fundametele klassen in de maatschappij. Zij eisen van de verdrukten dat zij eerst hun taal spreken vooraleer tot daden over te gaan.

Als klap op de vuurpijl beladen zij Resist nog met een hele "stalinistische en maoisitsche traditie" omdat Resist gesteund wordt door de PvdA. So what ? Indien de auteurs en de andere linkse politieke krachten niet bereid zijn om de dialoog aan te gaan in het kader van Resist, zonder een ander politiek kader aan te bieden, worden zij mee verantwoordelijk voor de volgende zwarte zondag. Voor wie denken de auteurs dan wel te kiezen ? Deze vraag mag toch gesteld worden na de kritiek op Resist ? Duidelijkheid hierover kan geen kwaad omdat de strijd tegen de oorlog en de economische krisis na 18 mei onvermiderd zal voortgaan. Aan ministers die tegen de oorlog zijn, maar legertransporten toelaten zijn we niets. Net als aan regeringen die de werkloosheid willen oplossen met cadeaus aan de bedrijven. Of aan een sociale welvaartstaat met minder belastingen en meer privatiseringen.



Autoriteit???
by Dirk Saturday, Apr. 12, 2003 at 11:33 PM

Kruithof & co zijn vetbetaalde intellectuelen, zij hebben niet te beslissen wat goed is voor de bedienden, arbeiders en boeren.
Mijns insziens dient 'RESIST' om deze klassen vooruit te helpen (de overgrote meerderheid van migranten zijn arbeider of bediende).
Ik zou het zeer spijtig vinden als die intellectuelen 'Resist' wel goed zouden vinden, dat zou pas een teleurstelling zijn, dan zou ik zeker niet voor 'Resist' stemmen.
Als het over de PVDA gaat gebruikt men steeds het begrip 'autoritair' als scheldwoord, het is de bedoeling dat dit afschrikt.
Iedereen die een beetje eerlijk nadenkt moet toch besluiten dat je enkel door autoriteit en macht te gebruiken iets kunt veranderen in de maatschappij. Zij die iets anders beweren zijn oneerlijk en willen niet dat er iets verandert aan de slechte situatie van de grote massa werkers (het proletariaat genoemd). Dit is dan om hun eigen bevoorrechte posities te behouden.

autochtone westerlingen
by stephan cautaerts Sunday, Apr. 13, 2003 at 12:37 AM
stephan.c@skynet.be

Enkele "autochtone westerlingen" (!) formuleren een paar gemeenplaatsen over "een deel van de mensen afkomstig uit de inwijking" (!) en noemen dat dan kritiek. Op één na zijn ze zelf niet in staat ook maar enig politiek alternatief te vormen. We gaan er ver mee komen.

beken kleur !
by an Sunday, Apr. 13, 2003 at 8:56 AM

Dankuwel raf (verbeke), je neemt me de woorden uit de mond, dus veel hoef ik niet toe te voegen. Ik vind het eigenlijk zeer zielig dat deze zogenaamde intellectuelen (Kruithof & co) Resist trachten af te breken. Zodus raf verbeke, stuur je comment ook eens op naar de morgen en knack. Nuja, ik weet niet of het Kruithof & co zal overtuigen, want je hebt nu eenmaal mensen die <b> altijd </b> zitten kankeren, maar zelf geen alternatief naar voor schuiven.

Daarom vraag ik hen 1 ding: beken kleur!

Misschien nog even wat reclame maken aan iedereen: lees het boek van Dyab Abou Jahjah en Zohra Othman "Resist, veel meer dan een cultuurschok".

Beste Jan en Bruno,
by Raf Grinfeld Sunday, Apr. 13, 2003 at 2:35 PM

Jan schrijft : "Over 'links' gesproken: Ludo Abicht is niet direct een 'linksdenkende' figuur dacht ik en is zelfs gedurende een lange tijd een fanatieke zionist geweest."

Ik zou niet weten waar je dit haalt. Bronnen? Abicht is als tiener inderdaad allesbehalve links geweest, maar dat is al heel lang geleden. Bovendien zijn er ook linkse mensen geweest in de geschiedenis die zichzelf zionist hebben genoemd ( zoals Martin Buber bijvoorbeeld), maar die niets met het huidige zionisme te maken. Abicht is een linkse flamingant. Zelf ben ik links, maar niet zionistisch of flamingant. En dat in tegenstelling tot een groot deel van mijn familieleden. Ik ken de problematiek dus vrij goed.


Bruno schrijft : "Raf,enige bescheidenheid zou je sieren. Na je oproep aan de Iraki's om de witte vlag maar meteen te hijsen is het nu de beurt om met de stem van het verzet in ons land af te rekenen."

Over welke Iraki's heb je het eigenlijk? Over welk verzet heb je het?

"Het is jammer dat een jong iemand als jij je nu al identificeert met de fin-de-carrière van verstokt NVA'er Ludo Abicht en bescherm-de-SP.a-en-haar-ex-Navo-secretaris-generaal-Willy-Claes-'er Eric Goeman"

Ik identificeer mij in niet al te grote mate met deze mensen en ik weet ook niet waarover je het hebt. Ik weet wel dat men op het VRT-nieuws ooit onjuistheden over Abicht heeft verkondigd. Men zei toen dat hij lid was van de NVA, maar dat was niet het geval.

"Wat raden Kruithof, Abicht en jij aan op 18 mei ?"

Ik heb zelf nauwelijks contact met Kruithof en Abicht. Voor achttien mei raad ik de mensen aan om links en anti-autoritair te handelen. Meer wil ik er voorlopig niet over kwijt.

Kruithof en zijn bende "andere globalisten"
by Guido Sunday, Apr. 13, 2003 at 3:40 PM

1. "Anti-globalisme" is een term uitgevonden door de media. In België hebben o.a. Eric Goeman er dan maar "andersglobalisten van gemaakt", dit omdat "anti" niet goed klinkt.

2.Om DM als een forum te gebruiken om frustraties uit te werken omdat je niet op een lijst staat, is gewoon zielig.
In dat stuk verwijzen naar rechten van migrantenvrouwen en het zelf schrijven met zeven mannen en één vrouw,...
Yves DeSmet zal jullie dankbaar zijn, de politici ook. Misschien komt het stuk nog in Dag Allemaal.


3.Waar bovenstaande figuren uberhaüpt het recht zouden hebben om te spreken in naam van een "beweging" met miljoenen, zoniet miljarden leden, ontgaat me. Zelfs als we het enkel Belgisch houden, ontgaat het me waarom deze figuren het recht zouden hebben om te spreken voor een ganse "beweging". Grootheidswaanzin?

4.En dan heb je nog Resist, een samensmelting van individuen die al even grote verkiezingspropaganda verkopen als de rest van de partijen. In dat opzicht verschillen ze niets van de rest. De CD&V had eens een spandoek moeten spannen aan de vliegtuigtoren in Oostende, "No war for oil, CD&V", de site hier was te klein geweest.

En ze verkondigen zich ook als de enige oppositie. Al de rest is slecht. Waarom stemmen op mensen die zichzelf uitroepen tot de enigste stem van het verzet? Het verzet is veel groter dan 200 mensen die naar een verkiezings-congres komen.

Een directe actie van verzet?

Uw verkiezingsbrief in de fik steken en tuis blijven.

In België MOET je namelijk stemmen.

een kat is een kat
by ella Monday, Apr. 14, 2003 at 4:44 PM

het valt me op in het debat over de lijst RESIST dat alle tegenstemmen als je ze ontdaan hebt van woordkramerij en rond de pot draaien, telkens vertrekken van deze twee elementen: racisme en/of antikommunisme. noem dan tenminste een kat een kat en zever niet zo!
wat het schrijfsel in De Morgen betreft van Kruithof, Abicht en C° heb ik ook een bedenking: jullie verwijzen nogal veel naar de zogenaamde linkerzijde waarvan jullie de vertegenwoordigers zouden zijn en die maar niet van de grond geraakt. over welke linkerzijde hebben jullie het? als het over die drie man en een paardenkop gaat die al dertig jaar in hun ivoren toren aan de toog hangen te lullen over wat er allemaal mis is in deze maatschappij, maar verder geen poot verzetten om iets te veranderen, en als jullie die willen vertegenwoordigen, mij niet gelaten. maar volgens mij is de linkerzijde alive and kicking en vind je ze vandaag bij RESIST, klaar om erin te vliegen, en met échte en waardevolle vertegenwoordigers als Dyab, Zohra en Peter.

tja kruithof en andere stilzittende intellectuelen
by jo Tuesday, Apr. 15, 2003 at 12:55 PM
wildebosanemoon@hotmail.com

verzet u dan maar verder door alleen maar "blablabla" te doen. en verpruts nog maar wat meer tijd door op te sommen waar ge allemaal tegen zijt. mensen die nooit iets daadwerkelijk doen, moeten toch ook het gevoel hebben dat ze een nuttige bijdrage leveren aan het verbeteren van de wereld...

een beetje
by 2stein1 Tuesday, Apr. 15, 2003 at 1:37 PM

respekt voor hoofdarbeiders gezocht.

Dat is trouwens absoluut niet waar
by Een al wat oudere pseudo-intellectueel Tuesday, Apr. 15, 2003 at 1:49 PM

De Bodt: heel veel lokale inzet in Herzele, al 25 jaar lang. Behaalt als enige kleinlinkse partij met Leef bijna 10% van de stemmen.

Goeman: onvermoeibaar in organisatie van acties, betogingen tegen globalisatie en racisme, honderden multiculturele stadswandelingen met Democratie 2000, professionele grote bek.

De Leeuw: al 30 jaar actief aan de basis van feministische beweging, moet daar geen lesjes in krijgen.

Jones: actief in antiglobaliserings-beweging.

Luycks: ken ik niet, maar vakbondsmensen zitten dus wel op het conrete terrein he.

Abicht, Kruithof, Walry: op hun respectabele leeftijd nog heel het land doorhossen voor lezingen, doe dat ook maar eens!

De Pauw: zorgt voor zeldzame kwaliteit in De Standaard

En wat doen al die scheldende mensen hier?

respect aan (hoofd)arbeiders en aan allen die op leeftijd gekomen zijn
by jo Tuesday, Apr. 15, 2003 at 5:56 PM

maar het ging over dingen doen
en zitten en denken lijkt mij toch niet zo vermoeiend
(misschien soms nodig)
jo de leeuw hoofd van een emancipatiebeweging...
(vrouwen worden dus toch nog onderdrukt maar alvast bedankt mannen...)
trouwens: pure stommigheid van mij als dit er weer twee keer opkomt

Is dit alles ???
by han Tuesday, Apr. 15, 2003 at 6:55 PM

Ik denk dat het debat over de tekst van Kruithof en co. zeer boeiend is, er worden ookl zeer veel goede argumenen aangedragen.

Het is wel haast zielig dat de eniger repliek van zij die Kruithof en co. komt er één is die c-komopleet naast de kwestie is.

Niemand hier beweerd dat de ondertekenaars van de brief geen verdiensten zouden hebben. Velen stellen vast dat ze zich compleet isoleren door hun houding en die brief, ook in hun eigen netwerken en organisaties.
Iemand al Eric, kan deze tekst niet onderschrtijven azls Attac voorman (en doe daty dus ook niet in die hoedanigheid) omdat er binnen ATTAC geen eenheid is rond het standpunt dat hij hierboven inneemt.

Niemand hier trekt van leer tegen de intellectuelen, wel tegen die intelectuelen die elke band met de realiteit en de verzuchtingen van onderdrukten verloren.

En ik heb nog deze bedenking:
Mensen al Kruithof en Eric Goeman habben al een leven lang de tijd gehad om die zogenaamde linkse oppositie op te bouwen. Waar staan ze daar dan mee??
Ik denk dat ze anderen weinig lesjes te leren hebben op dat terrein.

groeten
han

tekstverschillen
by Romain Wednesday, Apr. 16, 2003 at 12:12 AM

mijnheer "geplaatst door jpe",
ik heb de tekst die je hier geplaatst hebt, vergeleken met de tekst zoals ze in De Morgen van 12 april is verschenen en ik zie tal van verschillen.
Bijvoorbeeld: de tekst in De Morgen begint met "Vooraleer" en jouw tekst met "Voor". Zo zijn er tal van taalverschillen, die ik zou kunnen toeschrijven aan slordigheid bij het overtikken. Maar er zijn ook inhoudelijke verschillen die ik alleen kan verklaren door een poging om de schrijvers van dat artikel andere bedoelingen in de "mond" (de pen) te leggen dan ze hadden.
Zo zie ik dat in de krant de woorden "allochtonen" en "autochtone" tussen aanhalingstekens staan, wat enige afstand ten opzichte van die termen betekent - en die nuance verdwijnt in jouw kopie. Ook heb je bijvoorbeeld "gemeentelijk stemrecht" vervangen door "politiek stemrecht". Ik beperk mij tot deze twee nog onbenullige voorbeelden, maar er zijn tientallen inhoudelijke verschillen, wat mij doet geloven dat je ofwel een poging hebt gedaan die tekst te herschrijven of dat je een andere versie van hetzelfde artikel op deze site hebt geplaatst.
Het zijn geen fundamentele verschillen, dus men kan niet zeggen dat heel de discussie die hierop gevolgd is naast de kwestie zou zijn, maar enige zorgvuldigheid zou ik toch mogen verwachten van een vermaard "media-watcher".

aan tekstverschillen
by jo Wednesday, Apr. 16, 2003 at 6:45 PM

"seems like you just start to notice,
how noticeable bad things really are"

Laat jullie niet kisten!
by SP.A-basismilitant Thursday, Apr. 17, 2003 at 10:47 AM

Een kameraad had me deze site doorgestuurd omdat het gaat over dat interessante opiniestuk in De morgen.
Ik weet gewoon niet wat ik hier lees! En dus ben ik in een wroede colere geschoten. Het stuk van Kruithof en Goeman is gewoon 100% gezond verstand en het is dat soort visies dat we nodig hebben om het racisme op de werkvloer te bekampen.

Mensen die dit stuk hebben ondertekend, laat jullie niet ontmoedigen door het scheldproza van een paar extreemlinkse marginalen. Wie is eigenlijk die Han dat hij zo hoog van de toren moet blazen? Wat heeft die vent al bewezen in de arbeidersbeweging?

Een linkse SP.A'er

rechtse SP-A'ers?
by Guido Thursday, Apr. 17, 2003 at 10:59 AM

"Wat heeft die vent al bewezen in de arbeidersbeweging? "

Wat hbben Goeman en co al bewezen in de arbeidersbeweging? Ikzelf ben drie jaar syndicaal afgevaardigde geweest, dus mij moet je niets verwijten.

Nogmaals, bij verschillende mensen die zichzelf hebben uitgeroepen tot gezicht, stem van de andersglobalistatiebeweging, heerst er de mening dat men op de site Agalev en SP-A moet gerust laten. Om het met een citaat uit bovenstaande tekst te zeggen:

"We willen dan ook elke vorm van autoritair machtsdenken weren."




"Een linkse SP.A'er"

Bestaan er dan ook rechtse?

SP.a?
by jo Thursday, Apr. 17, 2003 at 11:53 AM

tja als dat het gezond verstand is om racime het hoofd te bieden. mag ik dan toch eens vragen waarom juist al die 'gematigde intellectuelen' zo weinig steun kunnen genieten van de migranten? blijkbaar vinden zij toch meer steun bij die extreemlinkse marginalen (die dus niet als enige schelden hé)...
wat han al gedaan heeft, wel heel deze site en alles wat daar rond hangt. en wat hebben kruithof en co al gedaan behalve in zee gaan met...(het blijft dus steeds gematigd en daarom zullen zij geen veranderingen brengen!)
gezond verstand is soms niet genoeg, dus zoals ik al zei (hierboven) seems like you just...

Ik verspil hier mijn tijd
by SP.A-basismilitant Thursday, Apr. 17, 2003 at 12:14 PM

En het is mooi weer en ik heb congé. Maar dit gedoe werkt blijkbaar verslavend.

Guido: ja, er zijn er ook rechtse... Soms vraag je je af hoe sommige mensen zich nog socialist durven noemen. OK, jij bent afgevaardigde geweest, dan moet je weten dat het niet simpel is om over racisme te spreken op het werk. Dat gaat niet met slogans of door iedereen racist te noemen. Mensen als Goeman worden geapprecieerd voor hun vormingen, en die vent is vroeger ook nog dokwerker geweest he, dat is geen 'intellectueel'.

Jo: hoe weet jij eigenlijk wat of wie die migranten allemaal steunen? Heb je opiniepeilingen gedaan? En wees maar gerust dat er ook veel rechtse migranten zijn, hoevelen zullen niet zeggen 'geen werk, geen eten', en schaf de dop maar af. Om maar te zwijgen van hun familiewaarden. En al die jonge gasten die alleen maar geinteresseerd zijn in status, schone auto's en geld.

Na 18 mei zullen jullie hopelijk een beetje met de voeten terug op de grond komen.

Salut!

Red de SP.A & tekstverschillen
by han Thursday, Apr. 17, 2003 at 12:35 PM

Over de tekstverschillen...

Ik denk dat de zaak omgekeerd is. jaap en co. mailden hun tekst reeds rond. Ik denk JPE de orriginele versie van de tekst postte en dat er in de Morgen een gekuiste versie verscheen. Het iis te zeggen een versie waaropm iemand van De Morgen eindredactie pleegde.

de versie van JPE is dus Jaap en co "uncut" ...


SP.A militant...

Jij geeft goed aan waar deze discussie over gaat. een zoveelste poging om de SP.A te redden (en AGALEV). Of is het eindelijk genoeg geweest en komt er een echt "linkse" lijst tot stand.

Groeten
han

Han for president!!
by Wouter Tuesday, Apr. 22, 2003 at 2:34 PM

Sorry Han, maar ik blijf het erg vinden dat je deze site gebruikt. Deze site is niet geworden tot wat ze is door de leden van Resist. En ik vind het dan ook spijtig dat Resist en indymedia aan elkaar gelinkt worden. U kan daar iets aan doen.