arch/ive/ief (2000 - 2005)

VTM waarschuuwt voor "verschraling" van het nieuws.
by kurt.kerkhofs@pandora.be Wednesday April 02, 2003 at 04:44 PM

VTM waarschuuwt voor "verschraling" van het nieuws.

VTM waarschuuwd voor "verschraling" van het nieuws.


In de kijkcijfer"oorlog" zitten onze twee nationale tv-zenders elkaar dicht op de hielen. Beide zenders halen met hun nieuwsuitzendingen ongeveer 800 000 kijkers. De VRT heeft een grote achterstand bijgebeend.

In een interview met het vakblad AV_industrie (nr 85 maart/april 2003) zegt Klaus Van Isacker (directeur informatie VTM): "Voor mij is het duidelijk dat VRT ons nieuws meer en meer kopieert. Alleen willen ze het niet met zoveel woorden gezegd hebben. De keuze van onderwerpen, de uitsmijter, het is allemaal zoals wij het voordoen. Als liefhebber van nieuws betreur ik dat. Ik zou het veel aangenamer vinden als er op de openbare omroep een heel ander nieuws te bekijken viel. Twee keer hetzelfde nieuws aanbieden, is allerminst boeiend."

Ik zou zeggen het is uiterst triestig. (Openbare) televisie heeft als medium verschillende functies. Buiten ontspanning is er een absolute (democratische) noodzaak aan informatie, nieuws en duiding bij het nieuws. Als een openbare omroep zijn berichtgeving gaat aanpassen (vormelijk of inhoudelijk) om betere kikcijfers te halen begint het voor mij mis te gaan. En mijnheer Van Isacker heeft gelijk ,het VRT journaal is er ondanks betere infrastructuur niet op vooruit gegaan. Er wordt meer aandacht geschonken aan "luchtige" "gemakkelijk verteerbare" items. Het gaat hem immers niet meer om de journalistieke waarde van de informatie. Deze is enkel nog relevant als ze kijkcijfers garandeert. Wat doe je dan als zender? Nieuws tonen dat de mensen graag zien of nieuws tonen met een hoge journalistieke waarde maar waar jan met de pet geen oren naar heeft ?

TV-journaals zijn hetzelfde leven beschoren als de dagbladen. Alles in bezit van 1 groot mediaconcern (Vlaamse Uitgeversmaatschappij), oppervlakkige informatie, zwakkere positie van de journalist (alsof het nog zwakker kan). Je zal als journalist maar eens "de vuil was" van de genaamde C. Van Tillo moeten riskeren buiten te hangen...

Journalistiek is een modewoord geworden. "Veel prentjes en weinig tekst" , "embedded journalists",enz .

Ook al schijnt het zo te zijn dat journalisten ethische en deontologische codes hebben,er is daarvoor in een corporatistisch klimaat weinig ruimte.

Zeker tijdens een oorlog kan enkel een vrij forum als indymedia nog als geloofwaardig bestempelt worden. Je bent het eens of je bent het oneens met wat je leest. Iedereen kan (en zou moeten deelnemen) en je kan reageren op wat je leest. Het is aan de lezer zelf om te oordelen over de "waarheid" in een berichtgeving die op z'n minst toch al NIET gebonden is aan kijkcijfers en winstmarges.

Kurt

halloooooo....
by Don't shoot the messenger Wednesday April 02, 2003 at 05:07 PM

gelieve eens de repo over de vlaamse nieuwsoorlog te lezen in de Humo.Daar wordt toch een gans andere klok geluid.
Zonder het vrt-journaal te bejubelen blijkt uit de kijkcijfers dat het VTM journaal op zijn gat zit, en een spelleke paniekvoetbal speelt.Van Isacker zijn beschuldigingen dat vrt vtm copieƫrt zijn nogal flauwkes voor iemand die jarenlang hetzelfde gedaan heeft.
En zijn journaals steevast eindigde met o zo schattige beeldjes van pasgeboren dolfijntjes enz

hoedanook, op iedere zender krijgen we dezelfde beelden te zien. Dat is een feit en binnen 1 jaar of zo zullen pas de ware feiten beginnen door te sijpelen.
triestig maar daar heb ik mee leren leven.

groetjes

De angsthazen van de VMMa
by Kristof Vandevenne Wednesday April 02, 2003 at 06:01 PM
kristof.vandevenne@skynet.be 0479543763 Beekstraat 4, 3640 Kinrooi, Belgiƫ

VTM heeft het zeer moeilijk met de concurrentie van de VRT en dus gaan ze maar wat natrappen. TV1 brengt inderdaad net als VTM steeds meer populaire onderwerpen naar voren in de journaals en dat is hun goed recht dat ik zo. Serieuze journalistiek met hoge nieuwswaarde past wat mij betreft het best in de kwaliteitskranten en vakbladen. Televisie is een massamedium en het hoofddoel van de televisiemakers is programma's en uitzendingen maken voor een zo breed mogelijk publiek. VTM profileert zich al sinds de start als familiezender en nu ook TV1 volledig die richting inslaat voelen ze zich plots in het nauw gedreven. Wel VTM, wees creatief en zoek naar nieuwe invalshoeken om jullie informatieprogramma's naar een hoger niveau te brengen! Bekamp de concurrentie met daden en niet met woorden!