arch/ive/ief (2000 - 2005)

Oligopolistan / Media en multinationals vallen samen
by raf Sunday March 23, 2003 at 04:06 PM
raf.custers@euronet.be

Wie de economie van de media bestudeert, moet volgende conclusie trekken: de media staan onder de controle van industriële en financiële multinationals. Een handvol oligopolies gebruikt de media als de spreekbuizen van hun belangen en hun ideologie. Hieronder: de nummers 1 (AmericanOnline/TimeWarner), 2 (Vivendi-Universal) en 4 (Bertelsmann).

[Media = Monopolie]

Amper 50 media-groepen controleerden in 1983 alle Amerikaanse kranten, magazines, radio- en tv-zenders, filmstudios en uitgeverijen. Toen al luidde een aantal mensen de alarmklok. Volgens hen was die concentratie een bedreiging voor de democratie. Maar in 1992 bleven nog zo'n 24 grote media-groepen over; nu nog 6.

American Online nam TimeWarner over (een deal van 190 miljard dollar) en Viacom met CBS; MCI Worldcom kocht Sprint Corp. voor 115 miljard dollar; Vivendi fuseerde met Seagram en Canal+.

De overblijvende reuzen (AOL-TimeWarner, Vivendi-Universal (Frans), Disney, Bertelsmann (Duits), General Electric en News Corporation) horen bij de grootste multinationals. Ze zijn onderling verbonden: ze hebben aandelen in elkaar en verdelen de winsten van de blockbusters van televisie, kabel en bioscopen. Vivendi en Bertelsmann verkopen ruim 40% van alle CD's.

De media-concerns staan onder controle van industriëlen en bankiers. In de top van AOL-TimeWarner vind je topnamen van Philip Morris, de New York Stock Exchange, Sun Microsystems, American Express, Colgate-Palmolive, Sears-Roebuck, Pepsi-Cola en Pfizer.
De heersende klasse van industriële en financiële kapitalisten zet de media voor haar belangen in. Leve de democratie!

[Verkoopssynergie]

In 2000, toen de dotcom.luchtbel nog niet gebarsten was, kocht de grootste Internet-provider American Online de mediagroep TimeWarner. De duurste merger uit de geschiedenis (190 miljard $) creëerde de grootste media-oligarch ooit (die 530 miljard $ waard zou zijn).

De topmanagers van AOL èn TimeWarner zeiden bij de merger duidelijk wat hun objectief was. Ze wilden uitgroeien tot een wereldwijde supermarkt die (media-)producten uitstalt, aanprijst en thuisbestelt, na één muisklik op computer of interactieve televisie.

Dat kon omdat ze zowel klassieke media (pers en televisie) en Internet-media samenbrachten.
AOL-TimeWarner controleert onder meer de bladen Time, Fortune en Life en de tv-zenders CNN en HBO, maar ook de Internet-bedrijven Netscape, Compuserve en Amazon.com en de film- en muziekproductie van Warner Bros. Met Sun MicroSystems is een strategische alliantie geesmeed.

De media-reus bindt meer dan 100 miljoen abonnees aan zijn producten, 20 miljoen via de kabel. American Online heeft toegang tot de 30 tijdschriften van TimeWarner en de 75 miljoen tv-kijkers die aan de programma's van CNN en TNT gekluisterd zijn.
Zo vormt AOL-TimeWarner meteen ook het machtigste advertentie-kanaal dat er bestaat.

[Kluwen van belangen]

In 2000 smolt Vivendi (uit Frankrijk) samen met Seagram, eigenaar van de Universal-filmstudios. Vivendi (vroeger Compagnie des Eaux) gooide zich op de media, en werd in één klap media-reus n°2, nà AOL-Time Warner.

Met een omzet van 42 miljard € drong Vivendi-Universal door tot de 50 machtigste multinationals, achter TotalFinaElf, maar vòòr Unilever, Fortis, Renault of Carrefour. Midden 2002 struikelde Vivendi echter over zijn schulden en wantrouwen van de beurs. Het moest belangrijke participaties opnieuw verkopen, zoals Vivendi Publishing aan wapenfabrikant-uitgever Arnaud Lagardère.

Vivendi-Universal exploiteert televisie en film (Canal+, Universal Pictures), muziek (MCA Records, Polygram...) en Internet-bedrijven (AOL France, Vizzavi...). Vivendi slaat ook geld uit water, vervoer en energie. Seagram was mede-eigenaar van petro-reus DuPont de Nemours, en blijft leider in de wijn- en likeurmarkt.

Vivendi-Universal blijft innig verstrengeld met uiteenlopende industriële en financiële belangen. Ze kruisen elkaar in de raad van bestuur. Voorzitter Jean-René Fourtou is ook bestuurder van La Poste, Schneider Electric en wapenfabrikant EADS. Vice-voorzitter Edgar Bronfman Jr. komt van DuPont. Andere bedrijven als Ford (auto's, wapens), Adecco (grootste flexwerkbureau), Carrefour (tweede distributie-keten), Alcatel, TotalFinaElf, GBL etc. hebben hun mannetje in de Vivendi-top.

[Bruin verleden]

"Mag een Duits bedrijf 15 % van de Amerikaanse boekenmarkt beheersen?" Antwoordt Bertelsmann-baas Middelhoff: "Maar ik ben geen Duitser, ik ben een Amerikaan met Duits paspoort".

De macht van het Duitse media-concern Bertelsmann stoelt op de boekenmarkt. Die groeide tussen 1982 en 1997 van 1,7 naar 2,2 miljard stuks en de prijzen verdrievoudigden.

Bertelsmann controleert vooral uitgeversgroepen en titels (Geo, Stern, Financial Times Deutschland, Grupo Editorial in Hamburg, Prisme Presse in Parijs, Random House...). Via muziekuitgevers als Arista of BMG pakt hij 28 % van de muziekmarkt. Het concern bezit ook de tv-en-radio-groep RTL. Bertelsmann (met belangen in 53 landen) zet 20 miljard € per jaar om en staat op vier onder de media-oligarchen.

De basis voor het imperium is onder de nazi-dictatuur gelegd. Bertelsmann publiceerde destijds massa's drukwerk voor de nazi's. Daaaronder ook een boek getiteld "Mensen zonder ruimte", dat verklaarde waarom Duitsland het recht had zijn buurlanden te annexeren.
Bertelsmann hield dat verleden goed geheim en gaf zich uit voor "weerstander" tegen de nazi's. Toen de onderzoeker Fischler de waarheid ontdekte, wilde geen enkele Duitse uitgever zijn boek publiceren. Het verscheen in Zwitserland en later ook in het onafhankelijke Amerikaanse magazine The Nation.

wat is het probleem?
by johan Sunday March 23, 2003 at 05:34 PM

Ik zie het probleem niet. Iedereen is vrij om een mediagroep op te richten. Als ze het toch zo slecht doen, doe het dan zelf beter.
Indymedia is een manier om het beter te doen.

Bedankt
by Bernd Noelmans Sunday March 23, 2003 at 09:01 PM

Bedankt Raf van die cijfers en de verbanden hier nog eens op te sommen ! Voor mij is het in ieder geval een zeer nuttige lectuur geweest !

Dank je voor deze venster op de wereld
by Luc Monday March 24, 2003 at 04:24 AM
lucaluca@tiscali.be

Ik heb er niet veel aan toe te voegen. Het geeft een duidelijk beeld van hoe de media door de financiele kringen ingepalmt wordt. Ik wou gewoon even zeggen dat de groep Lagardere(o.a.WAPEN handelaar) nu in frankrijk 70% van de franse boeken-editie in handen heeft. Een quasi monopolie dus.