Belgische regering valt democratische rechten anti-oorlogsactivisten aan by Edith Flamand - advocate Tuesday March 11, 2003 at 12:06 PM |
150 trainstoppers werden op 1 maart opgepakt in Melsele, nog voor ze actie voerden. Geen alledaagse zaak. Ter verdediging verwees de burgemeester van Beveren naar een "tijdelijke dwingende richtlijn van 22.02.2003" van minister Duquesne van Binnenlandse Zaken. Die interne richtlijn is interessant als ‘voorsmaakje' van wat nu nog supergeheim blijft: het "interventieplan", dat de regering klaar heeft voor het ogenblik dat de oorlog écht uitbreekt.
Repressieve politiemaatregelen uit de dwingende richtlijn van Duquesne. We beperken ons hier tot een bloemlezing:
Informatiewinning door de politiediensten
We citeren letterlijk uit de tijdelijke dwingende richtlijn:
Het principe moet zijn dat het geheel van betrokken overheden en diensten
al de inlichtingen in hun bezit die kunnen bijdragen tot een juiste en actuele
beoordeling van de dreiging uitwisselen. Het betreft hier de Belgische militaire
overheden, de burgerlijke en militaire inlichtingendiensten en de politiediensten.
De beheerders van de verbindingswegen zullen eveneens verzocht worden alle nuttige
inlichtingen mede te delen. De diensten zullen er in het bijzonder over waken
alle nuttige informatie te bekomen van de Amerikaanse overheid. Alle informaties
zullen meegedeeld worden aan de federale politie (DGA/DAO) en aan de Algemene
Directie van het Crisiscentrum van de Regering.
Verder in de tekst wordt als voorwerp van de inlichting gepreciseerd:
Mogelijke ordeverstoorders: de inlichtingen- en politiediensten
verhogen hun informatieinwinning aangaande groepen (ondermeer deze die zich
reeds gemanifesteerd hebben door het soort ordeverstoringen dat wil vermeden
worden) wat betreft hun precieze intenties (vb aankoop of huur van bijzonder
materiaal dat op de voorbereiding van een actie kan wijzen)
Zelfs het leger kan ingezet worden
Alle middelen die kunnen bijdragen tot (deze) veiligheid moeten ingezet worden: naast de inlichtingendiensten, de federale politie, en het leger in het kader van het protocol van 31.01.03. De in de plaats te stellen dispositieven zullen aangepast worden aan de dreiging. Desgevallend kunnen speciale middelen ingezet worden zoals luchtsteun. Indien de middelen in personeel en materiaal van de federale politie ontoereikend zijn, kunnen zij punctueel een beroep kan doen op landsverdediging.
Een voorsmaakje op het grote werk
Het Ministerie van binnenlandse zaken heeft een interventieplan klaar dat onmiddellijk in werking kan treden wanneer een oorlog in Irak voor een concrete en precieze dreiging in België zorgt. Veel details wou woordvoerster Anne Grandjean van Binnenlandse zaken gisteren niet kwijt. U begrijpt dat wij niet in onze kaarten kunnen laten kijken. Ik kan u wel zggen dat de veiligheidssituatie in het land uur per uur, minuut per minuut en seconde per seconde door experts wordt geëvalueerd.
Wel zei Grandjean dat de coördinatie van het noodplan in handen is van
experts van verschillende departementen : staatsveiligheid, gerechtelijke politie,
Binnenlandse Zaken en Defensie. De woordvoerster voegde eraan toe dat op dit
moment geen extra politieagenten of militairen standby worden gehouden. Voor
de eerste fase van het plan kan beroep gedaan worden op de permanenties van
politie en andere diensten.
Of het plan voorziet dat in geval van dreiging bepaalde personen zoals de koning
en premier Verhofstadt in veiligheid worden gebracht, wilde Grandjean niet kwijt.
Ook onze buurlanden bereiden zich voor op de gevaren die een Irak-oorlog in
Europa mogelijk veroorzaakt. Zo heeft de stad Amsterdam een plan klaar dat voor
extra bewaking moet zorgen van verschillende vitale en symbolische objecten.
Daarmee worden onder andere bedoeld : spoorwegstations, de metro, haveninstallaties,
olieopslagplaatsen, het koninklijk paleis en de grote musea. (Bron: De Morgen,
03.03.2003, blz. 1)
VS dirigeren Verhofstadt in de Belgische havens
Antwerpse haven kolonie van Amerika : dat stond te lezen op het bordje van één van de trainspotters. Duquesne bevestigt dit in zijn dwingende richtlijn: De diensten zullen er in het bijzonder over waken alle nuttige informatie te bekomen van de Amerikaanse overheid. De actieve collaboratie van onze regering aan de troepenopbouw in de Golf is dus een feit, wat ook de vredesdemagogie van Verhofstadt is.
De macht van de VS in de Antwerpse haven is een realiteit. Zo geven Amerikaanse specialisten al jaren aan Belgische politiemensen opleidingen over terrorismebestrijding in de havens. De cursus in kwestie heet het Seaport Security Antiterrorism Trainingprogram en wordt gegeven op initiatief van de 80th Aerea Support Group Caserne uit Chièvres, tussen Bergen en Aat. In die kazerne zijn uitsluitend Amerikanen gelegerd.
De terrorismebestrijding voor politiediensten wordt al een jaar of acht gegeven over de hele wereld. Organisator is het Federal Law Enforcement Trainingscenter uit Glynco, Georgia, een centrum dat deel uitmaakt van het Amerikaans ministerie van financiën. Bron hiervoor is De Morgen van 31 augustus 2001, elf dagen voor 11 september...
We hebben al meer dan werk genoeg....
... waarom zouden we dan nog die job voor de Amerikanen doen? De leden van de politievakbond van het ACOD verzetten zich tegen de verregaande repressie, en weigeren dit gewicht nog langer te dragen. Dat is maar al te begrijpelijk, als je de dwingende richtlijn van Duquesne leest: daarin wordt voorzien dat de politiediensten kunnen verplicht worden om extra overuren te doen.