arch/ive/ief (2000 - 2005)

Mecca Cola : de economische Jihad
by jessie Sunday March 09, 2003 at 04:12 PM
jessie@indymedia.org

Mecca-Cola is één van de vele nieuwe producten op de frisdrankenmarkt. Onder de slogan "Drink niet langer idioot. Drink geëngageerd" wil Mecca Cola de verantwoorde tegenpool van de "echte" Coca Cola zijn.

"Drink niet langer idioot. Drink geëngageerd."

Mecca-Cola is één van de vele nieuwe producten op de frisdrankenmarkt. Op zich niks speciaals, ware het niet dat 10% van de opbrengsten van de verkoop van Mecca-Cola naar de Palestijnse gebieden gaat. Nog eens 10% gaat naar de Europese NGO's die werken rond armoedebestrijding, eerlijke globalisering en Palestijnse onafhankelijkheid. Tawfik Mathlouthi, het Franse brein achter Mecca Cola, speelde in op de alsmaar groter wordende boycot van Amerikaanse producten waaronder ook producten van "the Coca Cola Company". Onder de slogan "Drink niet langer idioot. Drink geëngageerd" wil Mecca Cola de verantwoorde tegenpool van de "echte" Coca Cola zijn.

Mecca Cola is vooral bekend geraakt in de Arabische gebieden. Het doel van Mr. Mathlouti is om het kapitalistische symbool, Coca Cola, klein te krijgen. Hij wil het Amerikaanse imperialisme en zionisme bevechten door de markt een surrogaat aan te bieden en zo meer landen proberen te overhalen om Amerikaanse producten te boycotten. Mecca Cola is niet de eerste die dit probeert. Eerder werd in Iran al Zamzam Cola uitgebracht, deze wordt veel verkocht in Bahrein en Saoedi-Arabië.

De directe aanleiding om "humanitair verantwoorde" cola op de markt te brengen, was het bloedbad in Jenin in mei 2002, waarbij het Israëlische leger tientallen slachtoffers maakte. Mr. Mathlouti zegt geen moslimfundamentalist te zijn, maar wel een anti-zionist. In 1992 richtte hij al een kleine radiozender, Radio Méditerrannée, op. Maar met de winst van Mecca Cola wil hij het groter aanpakken. Mathlouti is bezig met het oprichten van een pan-Europese televisiezender voor Arabieren, Télé-Liberté.

Ook in Europa slaat het concept van Mecca Cola aan. Het begon met Frankrijk en België, Duitsland, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Denemarken volgden snel. Nog voor het product goed en wel op de markt was gebracht waren al 2.000.000 flessen van het goedje verkocht. "Wij verkopen per maand ongeveer 16.000.000 flessen. In Engeland alleen al ligt dat aantal op 2.000.000 per maand.", aldus Mr. Mathlouti.

Mecca Cola werd eerst vooral verdeeld via kleine ethnische winkeltjes zoals Marrokaanse slagers en Arabische kruidenierszaken, maar het vindt nu ook z'n weg naar de rekken van de grote supermarkten. In België zijn er ondertussen al zo'n 320.000 flessen verkocht. Mecca Cola is te verkrijgen in sinaasappel-, munt-, en vannillesmaak. Ondertussen zijn ook andere bedrijven met hetzelfde initiatief op de proppen gekomen, waaronder "Qibla Cola Company".

The real thing?
by KaM Sunday March 09, 2003 at 05:35 PM

Voor je het vergeet. De meeste Coca-Cola die we hier in België drinken wordt gemaakt in België (Gent en Antwerpen) en is geen eigendom van de Amerikanen maar wordt onder licentie gemaakt door Belgische fabrikanten. Nu is het de daad van een geëngageerd iemand of heeft hij gewoon een gat in de markt gezien en maakt hij gebruik van de anti-Amerikaanse gevoelens om zijn producten aan de man te brengen?

Nu voor de Cola liefhebbers onder ons kan ik alvast zeggen dat Mecca cola smaakt naar rioolwater (enfin even 'goed' als de gemiddelde warenhuiscola als we het positief bekijken) en dat er volgens mij nog steeds niets boven de échte cola gaat.

Nu principes zijn belangrijk maar van mijn cola moeten ze met hun fikken vanblijven. ;)

Over voedselimperialisme en gezondheid
by P.I. Hublou Sunday March 09, 2003 at 05:48 PM
nur@pandora.be

Een vraag die wij ons stelden was of het geen marketing truuk was: een nieuwe naam maar het goedje wordt gewoon gebotteld bij Coca-Cola. Dat blijkt zo niet te zijn.

In Gent is het spul (o.m.) te koop bij de 'Marokkaanse' slager op de Bevrijdingslaan. Enkel in plastic fles van 1,5 liter.

Met die hoeveeldheid Mekka-coke in mijn lijf bleef ik actief tot 03.30u. Voorwaar niet bepaalde de Islamitische levenswijze....

Op onze bijeenkomsten maken we geen gebruik van enige frisdrank. Zoals opgemerkt maakt het aandeelhouderschap of de nationaliteit achter een multinational niet zoveel uit. Er bestaat ook zo iets als voedselimperialisme. Frisdrank is geen gezond voedsel.

Als we cola drinken is het uiteraard Mecca-coke of uit soortgelijke hoek. Anders drinken we water, melk, fruitsap, thee, koffie of ayran.

regels voor reclame bestaan ook!
by the rules of marketing Monday March 10, 2003 at 07:04 AM

Weet Indymedia, dat ze door deze posting ook in de capitalistische reclamewereld terecht komen en dat daar ook verplichtingen mee verbonden zijn?

Moest ik in de positie zijn van Mara Van Riet, die de eigenaar is van het domein, dan zou ik wel wat opletten. Een tweede juridische zaak kan zeer snel volgen...

Als jullie dat opnieuw willen weghalen (al 3 keer nu), zal dit zeker dezelfde weg opgaan als met de zaak Soetkin Collier. Indien jullie er echt op staan om dit niet te laten verschijnen dan zal de advokaat van Coca-Cola er morgen van verwittigd worden. Klaag dan maar niet opnieuw "ich habe es nicht gewust"!

Houdt jullie eerst een aan de wet voor dat jullie zelf wetten willen maken of afbreken.