arch/ive/ief (2000 - 2005)

Nationalisme versus anarchisme: hoe ver leg je de beslissing?
by simpeltjes Friday February 28, 2003 at 04:46 PM

De ganse discussie rond nationalisme en anarchisme wordt te veel gevoerd in links-rechts termen, zonder dat daarmee de grond van de zaak recht wordt aangedaan.

Soms krijg ik de indruk dat over het muurtje kijken voor veel mensen moeilijk is. Als ik zie hoe men hier gereageerd heeft op Soetkin Collier, als ik zie hoe ook nu weer 'Vrijbuiter' langs alle 'zwart' wordt gemaakt...

Ik heb mij de moeite gedaan om dat gesprek tussen 'nationalisten' (waar ze ook kritisch tegenover staan) en 'anarchisten' er op na te lezen in hun laatste nummer. Het lijkt mij de eerste keer dat een dergelijk initiatief plaats grijpt.

En eigenlijk, eigenlijk is er ergens wel een band. De kern van nationalisme is niet een standpunt tegenover vreemdelingen, holebi's,.... Dat is het maatschappelijk profiel dat de nationalisten zich aanmeten. Nationalisme is niet links of niet rechts, maar een visie op bestuur, en eigenlijk meer een visie hoe bestuur moet functioneren.

Alleen een pur sang anarchist zal zeggen dat er geen bestuur nodig is. Nationalisten, of toch zeker 'Vrijbuiter' gaan uit van subsidiariteit: zoveel mogelijk beslissingsmacht op het laagste niveau. Natuurlijk zijn er beslissingen die op een hoger niveau moeten genomen worden, maar alles wat de eigenheid aantast moet op het niveau dat het dichtst bij de mensen ligt. In die logica ligt het verzet tegen de vernietiting van Doel.

Daarnaast is het inderdaad jammer dat cultuur hier zelden of nooit besproken wordt, en als het dan gebeurt nogal eenzijdig in de commerciële of politiek zin. Ja, culturen bestaan. Ja, Culturen verschillen. En ja, dat verschil maakt deel uit van de rijkdom van deze planeet.

En evengoed: cultuur is de schepping van mensen, zoals taal dat ook is. Zoals alles, ook ideeën en ideologieën dat zijn. En in veel gevallen zelfs niet bewust ontstaan. Maar niks komt uit het niks.

Dat willen verdedigen lijkt mij ook een waarde. Niet door blind te schieten op andere culturen of vertegenwoordigers er van. Wel door die eigenheid te poneren.Wel door die eigenheid van een leefgemeenschap, neem nu Doel, te verdedigen. Door de aanvaarden dat de mening van de inwoners van een gebied telt en ze,net als iedereen, het recht hebben om hun leven te leiden zoals ze dat willen.

In veel opzichten is anarchisme dan ook cultuurschepping vanuit een individu en het subsidiarisme van 'Vrijbuiter' cultuurschepping en -bescherming vanuit een gemeenschap die zich als waardevol door het zijn wil poneren.

De bronnen...
by Paul Friday February 28, 2003 at 05:02 PM

http://www.vrijbuiter.org/db/teksten/95.shtml
http://www.vrijbuiter.org/db/teksten/96.shtml

discussie
by Hans DC Friday February 28, 2003 at 05:20 PM
hans_dc@denar.be

De "discussie" tussen anarchisten en nationalisten bestaat niet. Er is wel de discussietekst van Corto Maltese gepubliceerd in de Vrijbuiter. Corto is een individualistische anarchist die zijn eigen parcours volgt. De reacties uit de Vlaamse anarchistische beweging op dat fameuze artikel waren tot op heden vernietigend.
De "discussie" tussen anarchisten en nationalisten hebt u gisteren kunnen volgen in de straten van Leuven.

Hans

Hou er maar mee op
by christophe Friday February 28, 2003 at 05:21 PM

Er is hier blijkbaar een groot misverstand aan het ontstaan.
Met de oorspornkelijke artikels over deze affaire was het geenszins de bedoeling om een discussie op te starten over het al dan niet salonfähig zijn van fascisten.

Ik denk ook niet dat dit hier de plaats is om dat te doen. Ga daarvoor liever naar de verschillende extreemrechtse fora die dit kleine taalgebied rijk is.

Als ik hier dan plots bepaalde mensen hoor verklaren:
"Mijn sympathie voor haar is onnatuurlijk toegenomen, hoewel ik ze aan de unief nog gekend heb als rechtse trut van de NSV..." (Jan D.)

"Vrijbuiter lijkt me een anarchistisch/nationalistisch geïnspireerde groep die zich toelegt op culturele thema's." (Maarten VH)

... dan krijg ik het zachtjes aan op mijn heupen. Wil er iemand met enig inzicht in dit soort groepjes, deze hopelijk dwalende mensen eens wakker schudden?

Want daarnet heb ik al een artikel van Vrijbuiter moeten weghalen. Die mensen beginnen zich hier precies al thuis te voelen. Help!

Nog stof tot discussie
by Paul Friday February 28, 2003 at 06:23 PM

http://www.vrijbuiter.org/db/teksten/114.shtml

Als we dan toch bezig zijn...
by Raf Grinfeld Friday February 28, 2003 at 07:36 PM

Ik sluit nog altijd niet uit dat er misschien rechtse mensen in het ALF actief geweest zijn. Manipulatie van Anja Hermans en anderen door undercover-agenten was er in elk geval. Dat heeft het onderzoek van gerechtsjournalisten al uitgewezen. Ik heb zelfs met twee van die agenten gesproken. Ze wilden een website voor de ondersteuning van ALF-verdachten opstarten. Ik weet dus wie het zijn. Voor de rest hebben we met een aantal mensen rond de Werkgroep Wildgroei een grondige studie gewijd aan de kwestie Vrijbuiter. Ik wet dus waar ik over spreek. In een discussie over de begripsverwarring rond termen als anarchisme, socialisme en communisme heb ik nu even geen zin.

"Help,(...) hou er maar mee op"
by Hans DC Friday February 28, 2003 at 08:12 PM
hans_dc@denar.be

Sorry,

't Was omgekeerd, "Hou er maar mee op (...) Help!"
De mensen van Vrijbuiter zijn hier al thuis. Zoals ze al hebben geprobeerd om thuis te zijn bij anarchistische en ecologische groepen. De nieuw-rechtse strategie bestaat er onder meer in om het verschil tussen links en rechts te laten vervagen. Zo probeert het Vlaams Blok bijvoorbeeld om aan te tonen dat ze de enigen zijn die "de werkman" nog verdedigen. Als je met socialisten in de regering zit die een anti-sociale politiek voeren, dan begint zo'n argument in de ogen van veel mensen wel enig gewicht te krijgen. Maar het is natuurlijk een vette leugen.
Het Vlaams Blok, en in het algemeen Nieuw-Rechts, zijn tegen de werkmens. Het sociaal-economisch programma van het Vlaams Blok (geïncarneerd door Gerolf Annemans) is neo-liberaal, conservatief en iets wat zich solidaristisch/corporatistisch noemt (voor mensen die zich willen overtuigen van de subtiliteit van dit discours, zie: Een solidaristisch pleidooi voor een nieuwe economie!).
Kijk, voor mensen die meer willen begrijpen kan ik Antonio Gramsci aanbevelen, een Italiaanse communist die veel heeft gepubliceerd in de jaren '30. De ideologen van "la Nouvelle Droite" hebben dankbaar van hem gebruik gemaakt. Getuige daarvan zijn het succes van het Vlaams Blok en het Front Nationale in Frankrijk.

Mvg,
Hans