arch/ive/ief (2000 - 2005)

VRT gelauwerd voor grootschalige volksmanipulatie
by Goyakla Monday February 24, 2003 at 12:38 PM
mediadoc.diva@skynet.Be

Over "Mozart, nylonkousen, plassende baby's" én de jeugd niet meer anti maar pro zou zijn. Laten we de reclamebedriegers nog eens het bloed onder hun nagels uithalen ...

Hoe blind journalisten kunnen zijn voor de massamanipulatie waaraan de reclamesector zich dagelijks schuldig maakt, bleek op 15/02 weer in een artikel in De Standaard over de marketing van de VRT- radio's. Leo Bonte begon met de "originele en creatieve imagocampagnes" van de VRT te prijzen. U weet wel, die met de "nog levende Mozart van Klara, de plassende baby van Radio 2 en de bloedmooie Radio 1-deerne die met haar nylonkous een stel mannen met autopech uit de miserie helpt." Bonte vindt het allemaal grandioos en ziet zijn gelijk bevestigd worden door de prijzen die de reclamesector aan de VRT-reclamespots schenkt. Dat zo'n prijzen bij de zelfbevestigings-rituelen van een sector behoren die in feite het zelfde beoogt als de dictatoriale regimes vroeger in het Oostblok - massamanipulatie - Bonte - niet de domste bij De Standaard - ziet het niet. Integendeel hij interviewt enthousiast het 'tuig' dat in deze sector aan de top staat. Isabel Baele bv., marketing-manager van VRT-Radio alsook een aantal reclamebureau-nozems.

Blijkt dat deze lui zowat alles kunnen verkopen. Zo slaagden ze er in om de overgang van Radio 3 naar Klara aan de Radio3-luisteraars te slijten door de luisteraars "een goed gevoel" te geven. Ene Luc Libens beweert: "Zelfs de felste critici zijn nu enthousiast. Maar tegelijk dienden wij met het nieuwe merk ook te gaan werven. Dus moest de zender meer sexy gemaakt worden. Bij de potentiële werfreserve van de cultuurzender stond klassieke muziek gelijk met moeilijk, intellectueel, saai en niet meer van deze tijd. Het kwam er op aan om die perceptie serieus te corrigeren zonder de 'hard lovers' voor het hoofd te stoten."

Verder in het artikel doet een andere reclamebons, die voor Studio Brussel de manipulatie verzorgt, uit de doeken hoe "alternatief vroeger voor anti stond. Nu zijn de jonge mensen veel meer voor dan tegen de dingen." En zo blijkt meteen het politieke aspect aan dit verhaal van grootschalige volksmanipulatie.

DIOGENE(S) 41