Als de oorlog uitbreekt in Korea, dan treft het Noorden geen blaam by Wim DC Monday February 03, 2003 at 04:18 AM |
wimdc_ph@yahoo.com |
De schaarse genuanceerde artikels die een correct beeld geven van het geschil tussen Washington en Pyongyang verdrinken in een vloedgolf van ridicule sprookjes over een "kluizenaarstaat" onder een eenmansdictatuur die enkel met die van Saddam Hoessein kan vergeleken worden. Ironisch genoeg maken zelfs "pacifisten" deze vergelijking. Daarmee willen ze dan de zogenaamde incoherentie in het beleid van de VS blootleggen maar verschaffen ze Washington enkel een excuus om de oorlogstaal nog op te drijven. Nochtans weet iedereen die vertrouwd is met de achtergrond van Korea dat het eigenlijk de VS is die op oorlog aanstuurt.
Als de oorlog uitbreekt in Korea, dan treft het Noorden geen blaam
Het is begrijpelijk dat velen denken dat de Democratische Volksrepubliek
Korea (DVK) de agressor is in het huidige conflict met de Verenigde Staten
(VS). De schaarse genuanceerde artikels die een correct beeld geven van het
geschil verdrinken in een vloedgolf van ridicule sprookjes over een "kluizenaarstaat"
onder een eenmansdictatuur die enkel met die van Saddam Hoessein kan vergeleken
worden. Ironisch genoeg maken zelfs "pacifisten" deze vergelijking. Daarmee
willen ze dan de zogenaamde incoherentie in het beleid van de VS blootleggen
maar verschaffen ze Washington enkel een excuus om de oorlogstaal nog op
te drijven. Nochtans weet iedereen die vertrouwd is met de achtergrond van
Korea dat het eigenlijk de VS is die op oorlog aanstuurt.
Het nieuws over Noord Korea gedurende de laatste maanden is misschien wel
verwarrend maar als het geanalyseerd wordt in de historische en politieke
context blijkt dat de DVK een rationele, vredelievende politiek voert in
het belang van het hele Koreaanse volk. Terzelfdertijd moet Noord Korea het
hoofd bieden aan de onverantwoordelijke intimidaties van een supermacht die
over een militaire overmacht beschikt en wier belang lijnrecht staat tegenover
de vrede in Noordoost Azië.
Korea op weg naar hereniging
Tot september van vorig jaar stevende Korea nog gestaag af op een hereniging
van Noord en Zuid en de normalisatie van de relaties van de DVK met zijn
buurlanden. Op 17 september bracht de Japanse eerste minister Koizumi nog
een historisch eendaags bezoek aan Pyongyang, de hoofdstad van Noord Korea.
Hij bracht er zijn verontschuldigingen over voor de verschrikkelijke schade
en het lijden van het Koreaanse volk tijdens de kolonisatie door zijn land
(1910-1945). De Noord Koreaanse leider Kim Jong Il van zijn kant verbaasde
de wereld met een opgemerkte verontschuldiging voor het uitzenden van spionageschepen
in Japanse wateren en de ontvoering van dertien Japanners, waaronder een
dertienjarig meisje, tussen 1977 en 1982.
Na de bezoeken van de Zuid Koreaanse president Kim Dae Jung en VS buitenlandminister
Madeleine Albright aan Pyongyang in juni en oktober 2000 was het bezoek van
Koizumi het derde hoogtepunt in een serie gebeurtenissen die langzaam maar
zeker de vreedzame hereniging van Korea schenen in te luiden. De dag erna
begonnen soldaten uit Zuid en Noord met de verwijdering van landmijnen in
de bufferzone die beide Koreas scheidt om de verbinding van beider spoorwegnetwerken
mogelijk te maken. Enkele weken later stapten atleten van Noord en Zuid Korea
achter de vlag van het verenigd Korea tijdens de Aziatische Spelen in Pusan,
Zuid Korea.
De daden die de DVK aan Koizumi toegaf zijn te betreuren. Maar we mogen niet
vergeten dat de geschiedenis en de huidige situatie van het land allesbehalve
gewoon te noemen zijn. Tijdens de jaren 1930 en 1940 ontvoerde de Japanse
bezetter honderdduizenden jonge Koreaanse mannen voor dwangarbeid en vrouwen
voor gedwongen prostitutie. De VS bezetting na de capitulatie van Japan in
1945 en de Koreaanse oorlog die daarop volgde van 1950-1953 eiste 4 miljoen
slachtoffers en maakte de civiele infrastructuur met de grond gelijk.
Formeel gezien is het Zuiden trouwens nog steeds in staat van oorlog met
zijn noordelijke buur want Zuid Korea tekende nooit de wapenstilstand. Het
herbergt bovendien nog altijd 37.000 VS troepen en plaatste het eigen leger
onder een gezamenlijk commando met de VS, onder leiding van een Amerikaanse
generaal. De VS troepen in Korea schrikken niet terug voor wat bloedvergieten.
Zij steunden decennialang een militaire dictatuur en lieten het Zuidkoreaanse
leger toe om in 1980 2000 burgers af te slachten in de stad Kwangju. Bovendien
zitten nog steeds honderden gevangen vast op grond van de nationale veiligheidswet.
Deze wet voorziet in gevangenisstraffen voor elke lof voor Noord Korea of
ongeoorloofde contacten met Noord Koreanen.
De VS lapt het raamakkoord van 1994 aan zijn laars
De détente in de relaties tussen Noord en Zuid Korea kwam na een akkoord
dat de DVK in 1994 afsloot met de VS en dat bekend staat als het raamakkoord
(Agreed Framework). De geschiedenis van dit akkoord, zoals ze in 1998 aan
het licht gebracht werd in de Bulletin of the Atomic Scientists (1), is op
zijn zachtst gezegd opmerkelijk. William Perry, de defensieminister van toenmalig
VS president Clinton, gaf toe dat hij al een gedetailleerd plan in de la
had voor een aanval op de nucleaire centrale van Yongbyon, waarvan de VS
beweerde dat ze gebruikt werd voor de productie van kernwapens, en voor de
daaropvolgende invasie van Noord Korea. Volgens Perry's schattingen zou dat
tienduizenden Koreaanse militairen de dood injagen en miljoenen vluchtelingen
veroorzaken.
Ex-president Jimmy Carter, die lucht gekregen had van het plan, was zo gealarmeerd
dat hij spoorslags en in eigen naam naar Pyongyang vertrok om president Kim
Il Sung te ontmoeten. De interventie van Carter openbaarde via CNN het verlangen
van Noord Korea naar een onderhandelde oplossing voor het conflict. Clinton
en Perry werden aldus in hun hemd gezet aangezien hun rechtvaardiging van
een aanval werd ontkracht en ze niet anders meer konden dan instemmen met
vreedzame onderhandelingen.
Op minder dan een maand leidden de onderhandelingen tot de ondertekening
van het raamakkoord op 21 oktober 1994. Dit akkoord legde de DVK op om haar
nucleaire reactor in Yongbyon te bevriezen en onder inspectie te plaatsen
van het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie. De VS van zijn kant
beloofde om een internationaal consortium op de been te brengen om lichtwaterreactoren
te bouwen met een totale capaciteit van 2.000 MW(e) tegen 2003. Tijdens de
constructie van deze reactoren zou de VS jaarlijks een half miljoen ton zware
stookolie leveren om te compenseren voor het verlies aan capaciteit dat Noord
Korea leed door aan haar nucleair programma te verzaken. Washington ging
hiermee akkoord in de hoop dat Noord Korea toch spoedig in elkaar zou storten.
De VS voerde inderdaad olie aan maar de leveringen waren onregelmatig en
kwamen dikwijls pas toe wanneer de strenge winter al voorbij was. Het grootste
probleem was echter met de lichtwaterreactoren. Hoewel die al in 2003 zouden
moeten in gebruik komen, werd het eerste beton pas vorig jaar gegoten. Het
wordt nu grif toegegeven dat de reactoren onmogelijk operationeel kunnen
worden voor het einde van het decennium.
Het raamakkoord verplichtte beide landen ook om "stappen te ondernemen naar
een volledige normalisatie van politieke en economische relaties" die uiteindelijk
moesten uitmonden in relaties op ambassadeursniveau. Beide partijen kwamen
ook overeen om "samen te werken voor vrede en veiligheid op een kernvrij
Koreaans schiereiland." Dit artikel van het akkoord schreef de VS ook voor
om "de DVK formele garanties te geven tegen een bedreiging of aanval met
kernwapens vanwege de VS."
Het is overduidelijk dat de VS deze bepalingen geen seconde serieus heeft
genomen. In de beleidsdocumenten van het Pentagon staat Noord Korea vooraan
in de lijst van potentiële doelwitten van een kernaanval. In juni 1998,
vier jaar nadat de VS "formele garanties tegen een bedreiging of aanval met
kernwapens" had gegeven, voerden VS bommenwerpers een simulatie uit van een
aanval met kernbommen op Noord Korea. Vleugelcommandant Randall K. Bigum
getuigde: "We simuleerden een oorlog in Korea met een Koreaans scenario.
(…) Het scenario simuleerde een beslissing van het nationaal commando om
kernwapens te gebruiken." (2)
Recenter nog is de herziening van het nucleaire standpunt (Nuclear Posture
Review) die de regering Bush in 2001 maakte. Een uitgelekte versie van dit
geheime document plaatst de DVK op een lijst met zeven landen waartegen de
VS het gebruik van kernwapens overweegt. In de bespreking van de voorwaarden
voor een kernaanval wordt Noord Korea vernoemd als "een van de landen die
kunnen betrokken zijn in onmiddelijke, dreigende of onverwachte noodsituaties."
Een aanval van de DVK op Zuid Korea is een van de drie noodsituaties die
specifiek in het rapport behandeld worden als mogelijke reden voor een kernaanval..
Ook de State of the Union Address die president Bush op 29 januari 2002 aflegde
kan bezwaarlijk verward worden met een vertrouwenwekkende maatregel in een
vredesproces. Bush bestempelde de DVK, samen met Irak en Iran, met het waanzinnige
concept van de "as van het kwaad" en beschuldigde Noord Korea ervan "zich
te bewapenen met raketten en massavernietigingswapens."
Het officiële persbureau van Noord Korea, het Korean Central News Agency,
waarschuwde al in maart 2002 dat de oorlogstaal van de VS het raamakkoord
van 1994 in gevaar kon brengen. Het haalde een woordvoerder van het ministerie
van buitenlandse zaken aan met de woorden: "Nu de atoomgekken het voor het
zeggen hebben in het Witte Huis zien we ons verplicht om alle akkoorden met
de VS aan een onderzoek te onderwerpen."
De Koreaanse hereniging ondermijnd
In oktober 2002, terwijl het vredesproces tussen de DVK en Zuid Korea en
Japan goed op dreef is, zendt de VS onderminister van buitenlandse zaken
James Kelly naar Pyongyang. De Noord Koreaanse vertegenwoordigers waren onthutst
toen tijdens de vergaderingen van 3 tot 5 oktober bleek dat Kelly niet gekomen
was met de bedoeling om de dialoog te heropenen. Integendeel, voortgaand
op Kelly's eigen verslag van het bezoek, maakte hij zijn Koreaanse evenknie
Kim Gye Gwan onmiddelijke duidelijk dat "de VS nu een voorwaarde stelt aan
verdere relaties: de onmiddelijke ontmanteling van de DVK's uranium verrijkingsprogramma."
(3)
De dialoog tussen de DVK en de regering van Bush zat in het slop voor hij
goed en wel begonnen was aangezien Kelly eiste dat Noord Korea een programma
beëindigde dat het niet had. De Noord Koreaanse delegatie ontkende het
bestaan van een programma voor de verrijking van uranium, bracht de wens
over voor een diplomatieke oplossing van het conflict en verzocht de VS om
hun bedreigingen te staken. Wanneer Kelly de volgende dag bleef vasthouden
aan zijn voorwaarden voor de dialoog antwoordde viceminister voor buitenlandse
zaken Kang Sok Ju dat de DVK het recht heeft om kernwapens te bezitten om
haar veiligheid te verzekeren als de VS het blijft bedreigen.
Bijna twee weken later, op 16 oktober, maakt de VS plots bekend dat de DVK
tijdens het bezoek van Perry had toegegeven een geheim kernwapenprogramma
uit te voeren. Hoewel de DVK dit herhaaldelijk ontkende en de VS nooit enig
bewijs voor deze bewering heeft geleverd, hebben de media het verhaal over
de Noord Koreaanse "toegeving" voor waar genomen en in den treure herhaald.
Niemand stelde zelfs maar de vraag waarom de VS twaalf dagen nodig had om
met dit verhaal naar buiten te komen. Blijkbaar duurde het een tijdje eer
bij buitenlandse zaken iemand, na grondige studie van de verslagen van de
vergaderingen, op het lumineuze idee kwam om de verklaring van Kang te verdraaien
als een "toegeving."
De DVK bleef er wel bij dat het het recht heeft om kernwapens te ontwikkelen.
Dergelijke verklaring is zelfs niet strijdig met het non-proliferatieverdrag.
In artikel X van dat verdrag wordt immers voorzien dat "elke partij heeft
het recht om, in de uitoefening van zijn soevereiniteit, zich uit dit verdrag
terug te trekken wanneer het beslist dat uitzonderlijke omstandigheden in
verband met de inhoud van dit verdrag de belangen van het land in het gedrang
brengen." Ondanks de nieuwe strubbelingen in de relaties met de VS bleef
Noord Korea achter trouw aan haar engagementen ter verbetering van de relaties
met de buurlanden. Het gaf de vijf nog levende Japanners die 25 jaar geleden
ontvoerd waren de toestemming om een bezoek te brengen aan hun land van herkomst.
De bedoelingen van de de VS waren duidelijk: Het wou het raamakkoord van
1994 van de baan zodat het zich kon bevrijden van de verplichtingen die eruit
voortvloeiden. Kelly maakte geen geheim van zijn verzet tegen het akkoord
en verklaarde dat de VS "geen voorstander was van een terugkeer naar de status
quo ante." (3) In andere woorden, Washington wil terug naar de situatie van
voor het raamakkoord toen de VS op het punt stond om de DVK aan te vallen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de VS besliste om de leveringen van
olie aan Noord Korea stop te zetten. Daarmee schond het nu ook het laatste
voorschrift uit het raamakkoord waaraan het zich min of meer had gehouden.
De VS wist bovendien drommels goed dat de stopzetting van de leveringen op
het moment dat de winter voor de deur staat zware beproevingen zou teweegbrengen
voor het Noord Koreaanse volk. Het land gaat al gebukt onder een energietekort
en heeft bijna geen reserves. Zonder de lichtwaterreactoren die beloofd waren
in het raamakkoord kan Noord Korea onmogelijk genoeg energie produceren.
Niet alleen de elektriciteitsvoorziening zal te lijden hebben maar, en dat
is meer verontrustend, ook de voedseldistributie.
Nadat de VS de stopzetting van de olieleveringen aankondigde werd de situatie
voor Noord Korea onhoudbaar. Het land had geen andere keuze meer dan de heropstarting
van de kernreactor in Yongbyon. Nu de VS al alle artikels van het raamakkoord
had geschonden waren er voor Pyongyang geen redenen meer om de overeenkomst
nog verder na te leven. Enkele dagen voor kerstdag werden de camera's in
de kernreactor verwijderd en begon men de nodige herstellingen uit te voeren.
Het Internationaal Agentschap voor Atoomenergie, het agentschap van de Verenigde
Naties dat moet toezien op de naleving van het non-proliferatieverdrag, reageerde
ongewoon scherp nadat haar twee waarnemers werden uitgewezen. Het plaatste
Noord Korea zelfs voor een ultimatum om haar zogezegde kernwapenprogramma
stop te zetten. De DVK kondigde daarop de terugtrekking uit het non-proliferatieverdrag
aan op 10 januari 2003 op grond van artikel X. Het officiële Noordkoreaanse
persbureau voegde er echter aan toe: "We hebben niet de bedoeling om kernwapens
te produceren en onze nucleaire activiteiten hebben op dit moment enkel vreedzame
doelstellingen zoals de productie van elektriciteit."
Redenen voor oorlogsstoken in Korea
Wat is de beweegeredenen voor de VS om oorlog te stoken op het Koreaanse
schiereiland? Een rapport uit 1998 van de invloedrijke denktank The Center
for Strategic and International Studies (CSIS) windt er geen doekjes om:
"Hereniging bedreigt de vitale belangen van de VS in Korea." Het rapport
legt uit dat "(…) een herenigd Korea zou kunnen de terugtrekking van de VS
troepen uit Zuid Korea inluiden en het einde betekenen van de speciale rol
en invloed van de VS in Oost Azië. Ten tweede, een herenigd Korea kan
het verlies betekenen van Zuid Korea als de zesde grootste invoerder van
wapens uit de VS (…)." (4)
Henry Kissinger, een vroegere buitenlandminister en nog steeds een invloedrijk
figuur op het vlak van buitenlandse politiek, geeft een gelijkaardige analyse
in een artikel in de Washington Post uit 2001: "Als de spanningen dramatisch
zouden afnemen, zou de aanwezigheid van Amerikaanse troepen controversiëel
worden in Zuid Korea. En als die troepen zouden teruggetrokken worden zou
ook de toekomst van de Amerikaanse basissen in Japan problematisch worden.
En als Amerikaanse troepen zouden verdwijnen uit de rand van Azië, zou
een geheel nieuwe veiligheidsomgeving en, bovenal, politieke situatie ontstaan
in het hele continent. Als dat zou gebeuren, dan zou zelfs een positieve
evolutie op het Koreaanse schiereiland tot gevolg hebben dat Seoul en Tokyo
op zoek gaan naar een autonoom verdedigingsbeleid en zou het nationalisme
van Japan, China en Korea gevoed wordt." (5)
Deze woorden kunnen niet mis verstaan worden: Wie vrede wil in Korea kan
beter niet op de VS rekenen. Blijkbaar neemt dit besluit ook aan belang toe
onder het Koreaanse volk, zelfs in Zuid Korea. Het anti-Amerikaans protest
nam dramatisch in hevigheid toe nadat een Amerikaanse tank twee Zuid Koreaanse
schoolmeisjes vermorzelde in juni 2002 en de twee betrokken soldaten, zoals
verwacht, door de militaire rechtbank werden vrijgesproken. Zoals ook de
overwinning van Roh Moo-Hyun, een aanhanger van de herenigingspolitiek van
zijn voorganger, in de presidentsverkiezingen van december aangeeft, staat
het Koreaanse volk achter de hereniging terwijl het de oorlogstaal van de
VS afwijst. De poging van de VS om op het laatste moment de verkiezingen
nog in het voordeel van hun kandidaat te doen uitdraaien door de entering
van een Noord Koreaans schip dat raketten leverde aan Yemen, had niet het
gewenste effect maar bewees voor de Koreanen eens te meer dat de VS enkel
op oorlog uit is.
In een recente opiniepeiling die werd uitgevoerd door Gallup Korea voor een
van de drie grootste kranten, geven meer dan 53 procent van de Zuidkoreanen
hun afkeer voor de VS te kennen. Dat is veel meer dan de 15 procent die in
1994 die mening waren toegedaan. Het is opmerkelijk dat dit aantal zelfs
oploopt tot 75 procent bij de twintigers, veel meer dan bij de oudere generaties.
(6)
Iedereen die bezorgd is over de vrede in Azië kan enkel hopen dat het
Koreaanse volk weerstand biedt aan het oorlogsstoken van de VS en de hereniging
van Korea doorzet. Daarmee zullen ze het respect--en de steun--winnen van
de volkeren van Azië.
1. "Jimmy Carter Makes a Deal" Leon V. Sigal, Bulletin of the Atomic Scientists,
January/February 1998
2. "Preemptive Posturing" Hans M. Kristensen, Bulletin of the Atomic Scientists,
September/October 2002
3. "U.S.-East Asia Policy: Three Aspects" James A. Kelly, Assistant Secretary
of State for East Asia and Pacific Affairs, Remarks at the Woodrow Wilson
Center, December 11, 2002
4. "Great Power Interests in Korean Reunification" The Center for Strategic
and International Studies (CSIS), October 1998
5. "A Road Through Seoul" Henry Kissinger, The Washington Post, March 6,
2001
6. "Anti-U.S. Sentiment Deepens in S. Korea" Peter S. Goodman and Joohee
Cho, The Washington Post, January 8, 2003