Ry - 'Buena Vista social club' - Cooder brengt nog eens een Cuba- plaat uit by jpe Monday February 03, 2003 at 02:15 AM |
Hoe een plaat en een documentaire Cuba er mee bovenop hielpen ...
Met het muzikale album en de documentaire (van Wim Wenders) 'Buena Vista Social Club' schreef de Amerikaan Ry Cooder muziekgeschiedenis. Het album werd "het best verkochte in de geschiedenis van de wereldmuziek", schreef Nigel Williamson in The Guardian. Maar Cooder kreeg wel een boete van 100.000 euro van het State Department omdat hij het veertig jaar oude, Amerikaanse embargo tegen communistisch Cuba geschonden had. Nadien mocht hij ook geen nieuwe platen meer opnemen op Cuba, maar via president Clinton bekwam hij toch een uitzondering. Net op tijd. Want na 11 september ging de deur potdicht.
* De impact van een documentaire en een muziekplaat
Met 'Buena Vista Social Club' heeft Cooder in 1996 sterk bijgedragen tot het doorbreken van het politieke en culturele isolement van Cuba. En ook economisch. "Cooder bezorgde de Cubaanse economie haar grootste stimulans sinds de hulp van de Sovjetunie was weggevallen" schreef The Guardian. Hoe men daar bij komt ? Wel, zo'n 7 miljoen mensen kochten de plaat en nog meer mensen zagen de documentaire van Wenders. Een behoorlijk percentage van al die mensen trok nadien als toerist naar Cuba. Te begrijpen dat de havikken in Washington daar niet mee opgezet waren.
Gelukkig was er nog de muzikale Clinton en zo kon Cooder op Cuba nog één plaat maken: 'Mambo Sinuendo' die op 2 februari verschijnt. Een plaat die met een swingend sextet met o.a. twee elektrische gitaren - een uitzondering op Cuba waar de elektrische gitaar nooit ingeburgerd raakte - sterk verschilt van de Buena Vista-reeks. Ondertussen werkte Cooper nog mee aan een documentaire - waarvoor hij de muziek schreef - over een Mexicaanse wijk van Los Angeles die in 1950 platgegooid werd. Volgens Cooper is die film een "typisch verhaal van de corruptie en de hebzucht in L.A."
DIOGENE(S) 38