"Massa's kinderen zullen hieraan ten onder gaan" by jpe Monday February 03, 2003 at 02:10 AM |
Bovenstaande merkwaardige titel bracht De Morgen van 29 januari. Is er een legertje Dutrouxs opgestaan ? Neen, de booswicht blijkt onze openbare omroep te zijn. En ook bij VTM draaien ze zich niet om voor ...
"VRT heropent de Kinderacademie - Openbare omroep maakt van tien kinderen een ster in 'Eurosong for kids" titelde De Morgen boven een tweede artikel dat toelichtte hoe de omroep meedoet aan het eerste "Eurovisiesongfestival voor kinderen" (midden november, Kopenhagen).
Journalist Kristof Demasure beschreef hoe "de VRT zich terdege bewust is van de mogelijke gevaren waaraan de kinderen blootgesteld worden." "Om 'mogelijke haaien' te ontmoedigen houdt de omroep echter zakelijke verbintenissen met de kinderen volledig zelf in de hand." (...) "Wij willen ook niet dat kinderen door managers of boekingskantoren zouden uitgebuit worden en organiseren dat daarom liever zelf', verzekert VRT-producer Steve De Coninck. 'De meeste ouders van deze kinderen zullen immers niet weten wat op hen afkomt'."
De Morgen-journaliste Barbara Debusschere trok echter naar kinderpsychologe en -therapeute Hedwig Stellamans en hoorde een heel ander verhaal. Enkele citaten.
"'Er zal een winnaar zijn en er zullen massaal veel verliezers zijn. En massa's kinderen zullen aan dat verlies ten onder gaan' zegt Stellamans. Het klinkt zwaar op de hand, maar volgens de kinderpsychologe is het nu al zeker dat een pak jonge, hoopvolle zangers en zangeressen na een uiteindelijke nederlaag, emotionele zwarte sneeuw zullen zien."
Stellamans beklemtoont dat kinderen sterk op een wedstrijd gericht kunnen zijn en het gevaar bestaat "dat de ouders, het hele gezin, de klas, de school, de directe omgeving volledig onder de druk om te winnen komen te staan. (...) Uiteindelijk krijg je een kind dat niet meer weet wie het is. Het is alleen nog wat anderen ervan verwachten."
Stellamans: "Een kind waarvan het zelfbeeld door die strijd niet meer overeenkomt met het ideaalbeeld verliest voor de rest van zijn leven een heel stuk vertrouwen. Kijk naar Sandra Kim en Isabelle A. Zij raakten gefrustreerd en moesten zich uit een desillusie wringen. En dat zijn nog meisjes die succes hadden."
De toekomstige medewerkers aan De Kinderacademie weten dus waar ze aan beginnen ... (jpe)
* De Idool-slachtofferfabriek van VTM
Ook bij VTM kijken ze niet op een gebroken leven meer of minder. Ziehier wat Frank De Graeve in De Standaard van 31/01 schreef over 'Idool 2003':
"Dat is wat 'Idool 2003' voor heeft op Eurosong: de emoties zijn veel echter. De vreugde-uitbarstingen (...) zijn intenser dan wat tien Sergio's kunnen voortbrengen. En als de dromen van de afgekeurde kandidaten voor het oog van de camera uiteenspatten, kan ook de kijker niet aan de scherven ontsnappen. Bij VTM ligt men er alvast niet wakker van, maar de creatie van één idool vergt wel heel veel slachtoffers."
En dan is er nog TMF.
* TMF kan ongestoord kinderreclame uitzenden
Voor Nederlandstalig Belgische zenders geldt een regel die stelt dat ze geen reclame mogen uitzenden tijdens de vijf minuten voor en de vijf minuten na kinderprogramma's. Voor omroepen die vanuit het buitenland onze markt bewerken, geldt die regel niet. Zodoende kan de muziekzender TMF die vanaf 1 april dagelijks tussen 6 uur en 11 uur 's ochtends de programma's van de MTV- kinderzender 'Nickelodeon' brengt, voor en na de programma's van Nickelodeon reclame uitzenden. TMF opereert vanuit Nederland.
TMF zal op 1 april een grondige gedaanteverandering ondergaan, net op de dag dat concurrent Jim- TV (VTM) zijn tweede verjaardag viert.
(DIOGENE(S) 38)