arch/ive/ief (2000 - 2005)

Gisteren in Oostende, Victorialaan 3
by Guido Tuesday January 28, 2003 at 01:10 PM

Gisteren ben ik een halve dag gaan helpen in één van de plaatsen aan de kust waar met oliebesmeurde vogels werden binnengebracht. Jef Tavernier, Minister van consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu(Agalev) was daar ook.

Gisteren ben ik een halve dag gaan helpen in één van de plaatsen aan de kust waar met oliebesmeurde vogels werden binnengebracht. Jef Tavernier, Minister van Consumentenzaken, Volksgezondheid en Leefmilieu(Agalev) was daar ook.


Gisteren begaf ik me naar Oostende om mee te helpen aan de opvang van vogels die mensen binnenbrachten en onder de olie zaten.

De opvang gebeurd in een gebouw dat bevolkt werd door vrijwilligers.
Mensen die een dag verlof hadden gevraagd, studenten die komen helpen verkozen boven studeren voor de examens, één student had van zijn directie hiervoor speciaal een dag vrijaf gekregen.

De kamertjes waar de vogels werden binnengebracht waren iets van een vijf op vier meter. U kan zich wel voorstellen dat wanneer daar een tiental mensen stonden en 60 dozen, er niet zoveel ruimte was.

Alles gebeurde op improvisatie en ik was sterk onder de indruk van Thiomas, een jongen van 17 die daar een zware verantwoordelijkheid had, hij coördineerde het opschrijven van de binnengebrachte vogels en was ook verantwoordelijk voor de medicatie.

De medicatie en de voeding werden via een darmpje in de keel aan de vogels gegeven. Eerst de medicatie, om uitdroging tegen te gaan en enkele uren nadien de voeding, dit meerdere malen per dag.

Ik heb me enkel beziggehouden met de vogels uit dozen te nemen en ze vast te houden zodat Thomas of iemand anders de medicatie konden toebrengen.

En alhoewel ik dikke rubberen handschoenen aanhad, waardoor ik geen beten kon krijgen van de vogels,
aarzelde ik toch elke keer opnieuw wanneer in een vogel uit een doos moest halen, die vogels waren aggresief, sommigen waren zwaar verzwakt, anderen waren er minder erg aan toe. Ik weet niet aan wat die vrees van mij ligt,band met de natuur verloren of gewoon schrik van vogels, ik weet het niet.

Als ik dan de mensen bezig zag die natuurreservaten werkten, kon ik we l door de grond zinken van schaamte.

Ik was daar van iets over 9u00 tot en met 14u00. Gedurende die persiode werden er zo'n 100 vogels binnengebracht, vooral alken en zeekoeten. Sommige door de brandweer, sommige door de politie, sommige door gewone mensen die op het strand gaan zoeken waren.

Plots bleek dat Minister Tavernier op bezoek ging komen. Twee wagens van de VRT, één van Ter Zake en één van VTM.

Het was weer tijd voor sensatie, neem ik aan.


De voorbode van de het bezoek waren enkele journalisten die gewoon in de weg kwamen lopen. De kamertjes waren al klein maar ze meosten ze zonodig nog kleiner maken, buiten wachten was een optie die niet in hun gedachten opkwam.

En toen kwam zijne hoogheid, den minister, het gebouw binnen. Twee trappen verder stond hij in de kamtertjes die al te klein waren. In zijn gevolg vier à vijf van die grote camera's en een 15-tal journalisten die
ervoor zorgden dat niemand nog iets kon doen.

Er was wel ruimte gemaakt voor Jef Tavernier opdat die gefotografeerd kon worden terwijl hij eenvogel vasthield die gevoederd werd. De burgemeester van Oostende was er ook
bij. Ik meen me niet te herinneren dat die gesproken heeft met de vrijwilligers, buiten voor de foto en camera's.Op een bepaald moment stond hij gewoon in de gang, te staan, betaald met belastingsgeld.

Een nieuwe lading besmeurde vogels moest zelfs wachten voor de minister buiten ging.

De vrijwilligers vertelden meerdere malen aan de journalisten dat de vogels onder hoge stress stonden. Maar dit hadden de fotograven precies niet gehoord. Ze zochten er de zwakste en meest besmeurde vogels uit om ze dan
van heel dichtboij met flash(!) te fotograferen. Pas nadat mensen hen gevraagd hadden om die flash uit te zetten, deden ze dat ook.

Er was daar zelfs Engelse pers.

Toen den minister en zijn gevolg weer verdwenen waren, kon men verder werken.

De verzorgde vogels werden dan met vrachtwagens van Binnenlandse Zaken naar Limburg en Nederland gebracht alwaar ze gewassen worden.
Naar gelang de toestand kan het varieren van 4 weken tot 4 maand alvorens de vogels er terug bovenop zijn.

Het plaatselijk OCMW heeft de vrijwilligers dan van soep voorzien.
Iemand had ook broodjes besteld, dit door al de chaos omdat hij niet wist dat er soep op komst was.

Zelden zo'n chaos gezien die op het zelfde moment gestructureerd was.

Een mens zou al een durven denken dat de regering nu stappen zou ondernemen opdat tankers van een bepaalde ouderdom niet meer voor de kust zouden kunnen varen of tenminste vragen aan multinationals om betere
veiligheidsmaatregelen te nemen of nog beter en die multinationals laten betalen maar dat denken was van korte duur.

>>>Jef Taverniergeeft opdracht om oliebestrijding op zee te
ontplooien.
http://www.agalev.be/code/nl/page.cfm?id_page=2173

De schuldigen gaan weer eens vrijuit en alles blijft bij het
oude.60.000 € zal verhaald worden op de belastingbetaler omdat de verzekeringen van multinationals altijd moeilijk doen. Och ja, die olie wordt wel vervoerd opdat o.a. mensen met de auto kunnen rijden, dus zijn wij, automobilisten medeplichtig.


Adressen op vogels binnen te brengen:

-Victorialaan 3,Oostende (vuurtoren Lange Nelle)
-Langestraat 99, Oostende
-Sealife, Blankenberge

telnr. voor Nieuwpoort :058/23 53 11

meer op:

ttp://archive.indymedia.be/front.php3?article_id=46511&group=webcast

http://wvl.indymedia.org/news/2003/01/312.php

euhm ...
by x Tuesday January 28, 2003 at 01:31 PM
y

post dat toch gewoon op de westvlaamse

artikel deleted
by guido Tuesday January 28, 2003 at 01:56 PM

Ik heb bovenstaand artikel deleted. Nadat er in de chat van indymedia al kritiek was om dat ik het niet op indy.Wvl gepost had en wel op .be, en na het lezen van bovenstaande comment, doet het er voor mij niet meer toe.

Als men nu ook al gaat beginnen klagen en neuten waar ik wat moet posten...

Had Tavernier niet geweest, dan had ik zelfs niet gepost.

undeleted
by Guido Tuesday January 28, 2003 at 03:01 PM

Impulsieve Guido, :)

Stoppen met autorijden, da's effectief !!!
by rikke Tuesday January 28, 2003 at 03:52 PM
rikke219@antwerpen.be

Ik krijg zo stilaan het heen en weer van al die dierenliefhebbers die met krokodillentranen in de ogen, kilometers afleggen met hun olieverstokende en luchtvervuilende auto's. Natuurlijk voor de goede zaak. Laat verdomme uw dioxinespuiende blikken doos voor wat ze is en 80% van al die olietransporten worden overbodig. Bovendien zullen we dan terug kunnen buiten komen, zullen de mensen veel minder astma en luchtwegenallergiën krijgen, zal het gigantische overgewichtprobleem worden aangepakt, zullen er geen 2 kinderen per week meer worden platgereden, enz... enz... Denk na over uw gedrag en leef er dan naar i.p.v. altijd maar te mekkeren over anderen.

Ik ben absoluut geen aanhanger van Tavernier of agalev. Slechts een eenvoudig alleenstaand ouder die samen met zijn kinderen tracht bewust autoloos, ecologisch en sociaal te leven.

autorijden
by Guido Tuesday January 28, 2003 at 04:01 PM

"Denk na over uw gedrag en leef er dan naar i.p.v. altijd maar te mekkeren over anderen."

ik mekker toch over mezelf?

"Och ja, die olie wordt wel vervoerd opdat o.a. mensen met de auto kunnen rijden, dus zijn wij, automobilisten medeplichtig."

dank u Rikke
by guido Tuesday January 28, 2003 at 05:34 PM

Ik blijf de volgende dagen thuis, ik heb geen geld om met de trein te gaan. dank u voor uw advies.

ik zal eens vanuit m'n egoïstische ik spreken
by Pieter Baets Tuesday January 28, 2003 at 06:55 PM
p.baets@worldonline.be

Laat verdomme uw dioxinespuiende blikken doos voor wat ze is en ik zou inderdaad nooit allergiën hebben gehad aan dieren met haar, huistofmijt, appels, kersen, soya, pindanoten, latex, tomaten, pollen, wol, enz... en dan zou ik misschien nooit astma gekregen hebben... dan zou ik misschien nooit gedurende mijn kindertijd extreem veel last hebben gehad van ecseem (dat telkens weer opflakkerde wanneer ik een allergieopstoot kreeg).

Ik plaats het nu een beetje in het extreme, wat hierboven staat is inderdaad zo maar ik leef nog gelukkig en wel.
Maar voor veel mensen is het heel gemakkelijk hé om de auto te pakken...

1/3 van de bevolking heeft al allergiën

sta er eens bij stil, Guido, heb je die auto echt nodig??

auto
by guido Tuesday January 28, 2003 at 07:45 PM

Kijk, ik heb zes jaar niet met een auto gereden. Diegene waar ik toen over beschikte ben ik kwijtgeraakt door een ongeluk. Notabene toen ik stilstond en wou uitstappen om mensen in de auto voor mij te helpen die net aangereden was. De andere auto heeft de mijne toen ook aangereden.

Mijn vriendin beschikt over een wagen, waardoor ik ook.

Zij woont in Rijssel, ik in Gent. Voor een volle tank betaal ik 25€ en rijd daar 800 kilometer mee, tenminste als ik niet sneller rij dan 100km/uur.

Als ik de trein heen en terug neem, betaal ik daarvoor 22.5€.
Als ik mijn vriendin pak nu, zesmaal per maand zou willen bezoeken dat betaal ik daarvoor 130€.

Elke keer als ik met die wagen rijd, sta ik er bij stil wat ik eigenlijk aan het doen ben. Vervuilen en de olieindustrie onderhouden. Maar ik weet het ook niet meer. Deze wagen is nu dertien jaar oud en als hij kapot is, komt er geen nieuwe. We(vriendin en ik) vragen ons al af hoe we elkaar dan gaan zien. Eénmaal, twee maal per maand?

Een andere vraag die ik mij stel en ook gesteld heb aan Rik via email is:

Hoe komen groenten en fruit bij ons? Zelfs als het biologisch geteeld is, dan nog zijn er transportmidddelen nodig.

Producten die bij Oxfam verkregen kunnen worden, komen ook naar hier via transportmiddelen op olie.

De computer waar jij en Rik op schrijven is ook niet door de lucht gevlogen op lucht.

Momenteel beschik ik over een 70€ waar ik nog twee weken moet voortdoen. Ik ben gisteren gaan helpen, gewoon, om te helpen, om een duit in het zakje te doen. Bewust van het feit dat het voor mensen zoals ik is, dat er olie vervoerd wordt. Met de trein gaan behoorde niet tot de opties, maar mocht ik dan niet gaan helpen omdat mijn transport een auto is?

De overlevende vogels werden via vrachtwagens naar reservaten gebracht. De minister is daar met de auto gekomen. De kartonnen dozen werden via een vrachtwagen naar een containerpark gebracht. De voeding werd aangebracht via wagens. De vogels gaan via vrachtwagens teruggebracht worden naar zee.

Eigenlijk als ik de redenering van Rik en u doortrek, dan had men al die vogels moeten laten sterven.

Zoals u ziet, ik denk erover na. Maar gebruikt u dan nooit de bus, die ook op benzine rijdt. Eet u dan alleen maar groenten die u zelf gaat halen bij de boer? Voor mensen die in een stad wonen, is dit al moeilijk.

Kijkt u bij elk product dat u koopt of het in de winkel is geraakt via transportmiddelen die op benzine/diesel rijden?

Verlicht u uw huis met kaarsen of gebruikt u de elektriceit van kernreactoren die ook maar konden gemaakt worden omdat er zoiets als transport bestaat?

Let u er altijd op of de producten die u koopt, op een eerlijke manier gemaakt en verkocht worden?

Heb u ook al bij De Post gaan zeggen dat u geen brieven meer wil ontvangen omdat die ook per wagen getransporteerd worden?

Hoe denkt u dat medicamenten tegen astma in de apotheek geraken?

Ikzelf heb daar toen ik klein was, ook last van gehad. Mijn zus is bijna in een aanval gebleven maar zij heeft nu twee auto's.:)

Allez, ik denk er over na maar het is niet omdat je met geen auto rijdt, dat je daarvoor "onschuldig" bent.

Wij zijn allemaal schuldig. Maar verwijten zo graag "de ander", want "ik ben beter".

Wie heeft er de dikste ?
by rikke Tuesday January 28, 2003 at 11:23 PM
rikke219@antwerpen.be

Sorry guido, maar ik trapte blijkbaar op een zere teen. Het blijft mij wel verbazen dat mensen die nadenken over milieubewust leven, een auto blijkbaar onmisbaar vinden. Waar ik ook niet goed bij kan, is dat jij compleet verkeerde prijsargumenten gebruikt. Die zogezegd goedkopere autokilometers worden massaal door de gemeenschap gesponserd. Het europees milieuagentschap berekende dat in België slecht 7% van de onrechtstreekse autokost door de autogebruiker wordt betaald; het minst van alle EU landen. Een auto is op zich een praktisch ding, maar wel erg duur, milieuvervuilend, ingrijpend op het menselijk gedrag en daardaar eigenlijk niet echt geschikt voor personnlijk vervoer.
Comfortabel leven zonder, met gezin kan echt. Dat doen wij nu een kleine 20 jaar en wij zijn geen paria's. Voor de rest gaf ik de boodschap "denk na over uw gedrag" en tracht een beetje konsekwent te leven. Dat dit veel verder gaat dan individueel autogebruik, besef ik ten volle.
Ik vind het echte wel niet eerlijk dat je door valse logica gaat beweren dat mijn stelling zegt dat die vogels dan maar moeten sterven. Als je mijn stelling doortrekt zouden er nog veel meer vogels zijn. Dan zou er in België nog ruimte zijn voor natuur, zuivere lucht en menselijk samenleven.
En omdat je de vragen stelt:

Goei artikel. Met de neus op de feiten.
by Jef Tuesday January 28, 2003 at 11:44 PM

Goei artikel, Guido! Een levendig verslag van wat je meemaakte bij die vogels. Wat mij het sterkst bijblijft in dit verslag is de heisa die er gemaakt wordt rond het bezoek van Tavernier, die de kunst NIET verstaat om eens met de "gewone" mensen te praten; de vrijwilligers. Al dat gemelk over al dan niet een auto hebben, is daarentegen niet aan mij besteedt. Ik heb een auto, vind het gemakkelijk. Als ik hem nodig heb, gebruik ik hem gewoon. Al die neurten die zeveren over het groene gedachtengoed (begin bij jezelf), maar dan wel niet durven nadenken over de echte verantwoordelijken van de vervuiling... zoals rond heel de vuilzakken-affaire;... bah! De werknemer mag betalen voor het goede sorteerwerk dat hij doet... . De werker zou beloond moeten worden! Zoals jij, Guido! Knap werk.

Opzij voor de werkers !!!
by rikke Wednesday January 29, 2003 at 12:34 AM
rikke219@antwerpen.be

Amai Jef,da's een gans nieuwe dimensie aan de klassestrijd. Pure solidariteit tussen "Jan met de Pet" en "Jan van Gent".
Schrobbetariërs aller landen, verenigt u!
Daar kan ik niet tegenop.

't is makkelijk commentaar te geven
by jorg Wednesday January 29, 2003 at 09:39 AM

ik rij ook niet met de auto, maar m'n vriendin wel...
Auto-loos kan, zeker in de stad, maar hier in Zingem is het alternatief buiten de spits een boemeltrein met diesellocomotief voor maar enkele passagiers ... is dat zoveel ecologischer ?

Rikke : PC powered by nuclear energy ? Of een PC met trappers ? Alleenstaande zijn is trouwens ook niet goed voor het milieu las ik nog deze week .

Jef, wat stel jij voor ? een vette sorteer-premie voor iedereen die lekker veel "gesorteerd" afval aanbied ? 't is toch niet omdat ze ons bestelen via de vuilzakken dat wij niet meer bewust met ons afval moeten omgaan ? (ik denk trouwens niet dat guido een "werker" is : 70€ voor de rest van de maand, tijd om tijdens de week naar 't strand te gaan...;-)

Pieter : allergisch aan soja, latex, pinda's ... dat groeit hier toch ook niet aan de bomen? hoe geraakt dat hier ?

Guido, als gentenaar is het ecologisch totaal onverantwoord van er een lief op na te houden in Rijsel. Verhuis of zoek u een ander. En als de trein te duur is, kan je nog steeds proberen liften.

Enfin, genoeg gezeverd, ga allemaal vogels wassen (te voet als het kan, met de wagen als het moet), leef bewust , sta open voor kritiek maar geef elkaar ook wat ruimte.

"written on 100% recycled electrons."

Commentaren...
by Peter Wednesday January 29, 2003 at 10:08 AM

Het is gemakkelijk commentaren te geven op een ander media-activist of vrijwilliger die vogels wast...

Maar wat ik niet zie dat men niet agiteerd word tegen het systeem, de hypocrisie van Jef Tavenier (heeft maar één vogeltje vast gehouden) en zijn groene Partij
Men voert legermateriaal uit, men laat ons leger de amerikanen aflossen in Afghanistan en straks in Irak wanneer die Amerikanen verder 'hun' midden-oosten moeten koloniseren...
Men slaagt er niet in om gewoon met alle middelen olie te ruimen...
Neen ik hoor enkel op mijn werk van verpleegkunidgen dat ze straks weer massa geld moeten betalen voor hun compostbox om te recycleren...

Leve het groene kapitalisme zingen ze in koor
Bedrijven doen mee met Iso normen, labels, ...
maar fundamenteel veranderd er niets... werkloosheid stijgt, meer belastingen, en intussen doen de bedrijven doen rustig verder...

We kunnen nu zelf lucht van Rusland kopen!!

Leve de bio produkten uit Israël (waar blijven die boycotacties ook al weer)

Ik noem dit groen met heel veel bloed aan hun handen...

Vergeten
by christophe c. Wednesday January 29, 2003 at 10:30 AM

In al jullie gefilosofeer vergeten jullie één dimensie:

drie à vier miljard mensen heeft momenteel niet eens een computer, gsm, toegang tot openbaar vervoer. Zelfs wegen, waterleidingen, huizen en scholen zijn er niet.
Gaan jullie die mensen het recht op een beetje comfort ontzeggen?

De vragen van Guido zijn dus wel degelijk pertinent en niemand slaagt er in een deftig antwoord op te formuleren.

De oplossing ligt nochtans voor de hand. Je hebt een ander systeem nodig waarbij snelle winst niet langer het enige heil is. In dat alternatieve systeem kan je dan alle creativiteit van de mens aanwenden voor de strijd tegen de milieuverwoesting en vóór de veralgemening van het recht op comfort en een goed leven.

Maar zolang een groot deel van de milieubeweging achter de slippen te lopen van een partij die het als haar kerntaak ziet om het huidige kapitalistische systeem zo vlot mogelijk te laten draaien, zullen we natuurlijk nooit vooruit geraken.