arch/ive/ief (2000 - 2005)

Groene AGALEV-EMB tandem voor criminalisering offerritueel in familiekring ?
by P.I. Hublou Friday January 17, 2003 at 02:56 AM
nurpandora.be

De Moslim-Executieve en AGALEV (Tavernier) willen meer slachtvloeren voor het Islamitische Offerfeest doch willen het familiale gebeuren ervan laten uitdoven. Moslims uit de basis slikken dit niet en wensen gehoord te worden.

audio: MP3 at 912.0 kibibytes

SA,
LS,

Op de locale TV-zender AVS werd op woensdag 15/1/'03 verslag gedaan van een bijeenkomst met Tussen de "Moslim Executieve" (EMB) en de "groene partij" AGALEV; het geesteskind van Jezuïet Luk Versteylen. Aanwezig waren o.m. Fauzaya Talhaqui, Meryem Kaçar en de voorzitter van de EMB.

Senator Kaçar is niet voldoende geprezen leidende kracht achter de informele herschikking die binnen de EMB aan het plaats vinden is om dat in tumult ontstane orgaan (Staatsveiligheid, vetes, ...) op de rails te krijgen. De huidige inertie zou draaien over de discussie of de informeel binnengehaalde leden al dan niet door Staatsveiligheid en Centrum Leman moeten goedgekeurd worden ofwel dat er van start kan gegaan worden, er van uitgaande dat een organisatie haar autonomie en fierheid heeft en bovengenoemde instanties niet zullen nalaten te screenen en - zo snel als zij gepast vinden - een potentieel 'corrupt' individuen zullen neutraliseren. - Dit terzijde -.
Kamerlid Talhaqui, een andere aanwezige op de vergadering, is een opponent van de populaire voorman van de radicaal-emancipatorische Arabisch-Europese Liga.


Na afloop van de vergadering die ging over de organisatie van het aanstaande Offerfeest, werd een persconferentie geven.
Minister Tavernier wondt er weinig doekjes om: in niet mis te verstane bewoordingen werd opgeroepen om, in samenwerking met de EMB het "thuisslachten een halt toe te roepen". Hij had het over dat er (vanuit de overheid) iets kon opgelegd worden (wat meer want thuisslachten is nog steeds verboden?) maar dat het beter was om met de EMB samen te werken. De Executieve moet werk maken om het "thuisslachten" via haar imaams uit te bannen.

Na afloop van het interview werd o.m. de voorzitter per SMS op de hoogte gebracht van deze niet gesmaakte gang van zaken. Vrij snel kwam er antwoord: "De bijeenkomst had voornamelijk als doel gehad meer slachtvloeren te bepleiten."


De bewoordingen van de minister liegen er niet om: de EMB moet er voor zorgen dat op alle niveaus er werk gemaakt wordt van het naleven van het verbod om in familiale kring het offerfeest in te zetten. -- Het antwoord van de EMB voorzitter, die toch zelf op de bijeenkomst aanwezig was, is dan ook op z'n minst erg eenzijdig. De manier waarop een overheid zich bevoogdend gedraagt tegenover een geloofsgemeenschap onhoudbaar.

Op de website van de locale zender die het interview uitzond staat enkel deze uitleg over de bijeenkomst:
Meer slachtvloerenvoor Offerfeest
Er moeten meer tijdelijke slachtvloeren komen voor het islamitisch offerfeest. Dat heeft minister van Volksgezondheid Tavernier vanmorgen gezegd tijdens een persconferentie. Vandaag eindigt de periode waarin gemeenten een aanvraag konden doen om een slachtvloer in te richten. Tot nu toe zijn nog maar twintig aanvragen ingediend. Dat is te weinig, zegt de minister. Daarom verlengt hij de aanvraagperiode met 14 dagen.
http://www.avs.be/ 15/01/2003


In het interview met Tavernier wordt de nadruk gelegd op wat van de EMB, een staats-betoelaagde instelling, verwacht wordt: met alle middelen ter haren beschikking, en op alle niveaus, het "thuisslachten" bekampen. De teneur is dat enkel in die optiek er (voor dit jaar) een verlenging komt van de periode dat dat gemeenten en steden krijgen om een aanvraag in te dienen om een "slachtvloer" in te richten. Dergelijke koehandel biedt geen aanvaardbare oplossing voor de moslimgemeenschappen.

Met anderen deel ik de mening dat de politiek die al jaren de moslims verdeeld en in onzekerheid laat door het ene jaar in stad X onze gemeenschap tegemoet te komen en in dat zelfde jaar in stad Y moeilijk te doen om dan weer het jaar daarop in stad X moeilijk te doen en in gemeente Y "toch iets te doen", nefast is voor de moslimgemeenschap.

Zulk een politiek mag moslims niet langer verhinderen om zich in deze maatschappij te integreren: er moet op een oplossing komen. In Vlaanderen, Wallonië en Brussel en ook Europees. Mogelijk is de, mede onder begeleiding van senator Meryem Kaçar (AGALEV) tot stand gekomen vernieuwde "Moslim Executieve" de meer aangewezen instantie om criminalisering van een essentieel onderdeel van de Islamitische geloofsbeleving te voorkomen: het "thuisslachten".

Het is de Executieve die geacht wordt met voorstellen op de proppen te komen om het uitvoeren van het offeren voor eens en voor altijd mogelijk te maken op een zo hygienisch mogelijke manier en met respect voor de milieuwetgeving. Het is aan de EMB om oplossingen voor te stellen voor het slachtafval. Het is niet aan de EMB om de moslimgemeenschappen ervan te overtuigen dat wat beter kan gestopt moet worden, of door een pest-politiek verder geproblematiseerd zal worden.

De Gentse "oplossing" wordt niet gesmaakt: een slachtvloer in Eeklo, een andere stad, 20 kilometer verderop.

De "Slachtafvalbox": een jaren geleden aan de EMB voorgelegde oplossing: eenvoudig en goed voor de (Staats-)kas:

De fameuze "Milieubox"; een doos om frituurvet, batterijtjes ed.. selectief op te halen; heeft miljarden gekost. Elk gezin heeft er één in huis. Gratis door de Staat aan alle belastingbetalers aangeboden.
Ons inziens kan zowat elke politieke partij mee in zee gaan met de idee om de moslims voor goed geld zo'n soortgelijke doos te laten aankopen. Jaarlijks zou er, indien gebruikt, ook nog een vergoeding kunnen aangerekend worden bij inlevering bij het slachthuis of viltbeluik. Misschien kan, in navolging van het beheer van de sociale uitkeringen, overwogen worden het EMB te laten instaan voor het innen van deze - op voorhand te betalen - taks?

Indien er een soortgelijke regeling kan getroffen worden zullen weinigen, zeker binnen de moslimgemeenschappen, bezwaar hebben tegen strenge boetes op sluikstorten. Offeren is niet het zelfde als slachten. Het offer is een sacrale daad die uitgevoerd wordt door een getrainde man of vrouw in de beste omstandigheden en met respect voor het dier. Los van de praktijk van sommigen verbiedt de Islam uitdrukkelijk het laten lijden van een dier. Het mes waarmee het dier geofferd zal worden mag in regel niet aan het dier getoond worden. Het vlees van het geofferde dier wordt deels aan de armen gegeven, deels voor de familie voorbehouden en aan buren uitgedeeld. Het gehele offerfeest duidt op de sociale beleving van de Islam. Gedurende drie dagen gaat men bij vrienden, familie en kennissen op bezoek en herdenkt men dat men dankbaar moet zijn en blijven voor alles wat ons gegeven is.

Het is opmerkelijk dat - waar vroeger er geen EMB bestond - en deze nu nog maar half te been is - er nu toch zulk een deals worden gesloten. Dit alwaar gedurende tientallen jaren er vaak min of meer bevredigende regelingen werden getroffen tussen de locale besturen en de locale moslimgemeenschappen. Is de problematisering van het Offerfeest maar goed op gang gekomen na de samenstelling van de EMB? Een BETERE en definitieve regeling die rekening houdt met de wensen en verplichtingen van de moslims zowel als met de milieuwetgeving, dringt zich op. In Vlaanderen, Wallonië en Europa. De-centralisatie werkte vroeger soms tamelijk behoorlijk en werd maar bemoeilijkt door hogere overheden die goede milieuwetten maakten die echter geen rekening hielden met de verzuchtingen van een belangrijk deel van de bevolking. De EMB is sinds haar ontstaan geconfronteerd geweest met de verwachtingen van de moslimgemeenschappen om een billijke regeling uit te werken die het locale leven mogelijk maakt. Het wordt tijd, wil ze in het jaar dat haar nog geven is niet helemaal haar kredietwaardigheid verliezen bij diegenen die ze zou vertegenwoordigen, dat ze er werk van maakt in plaats van een overheidspolitiek trachten in te voeren die nooit zal aanvaard worden.

Ibrahim Hublou


Elkeen die wil kan (voorlopig nog) op de website van de locale televisiezender AVS - het interview online bekijken.
http://www.avs.be/

Wie een audio-bestand (*.MP3) van het interview wil beluisteren/downloaden gaat naar hier:
http://groups.yahoo.com/group/PIN-forum/files/

Het bestand noemt: 150103EMB-AGALEV.mp3, 913Kb van omvang en perfect te beluisteren met een 56Kbs-modem.

Extraatje:
----------
Thuisslachten: oud gebruik of sunna ? (cf. EMB)
http://groups.yahoo.com/group/hvdi/message/560

Offer enkel aanvaard indien door EMB gelicentieerd
http://groups.yahoo.com/group/hvdi/message/694
19 februari 2002

Thuisslachten oplossing tekort publiek offerplaat
http://groups.yahoo.com/group/hvdi/message/683

Tijdelijk slachthuis voor islamitisch Offerfeest
http://groups.yahoo.com/group/hvdi/message/665

beste thuisslachter
by rik den timmerman Friday January 17, 2003 at 08:22 AM

slacht al op, mijn beste.
thuis mag alles. dat is al sinds de middeleeuwen zo.
mijn grootvader slachtte regelmatig zijn kippen in de badkuip. daar heeft geen haan naar gekraaid.

ook hier
by rik Friday January 17, 2003 at 10:48 AM
rikdeconinck@hotmail.com

Ook niet-moslims krijgen het als maar moeilijker om zelf een dier te kweken en te slachten; er komen steeds meer reglementen. Sp.a en Agalev willen de oude traditie van varkensslachtingen thuis nu verbieden (voorstel van Laenen en De Meyer). Probleem is dat Vlaanderen door de razendsnelle evolutie zeer erg vervreemd is geraakt van de dieren, en men zelfs niet meer beseft dat de meerderheid van de mensen hier enkele generaties geleden nog regelmatig thuis dieren slachtte. Waren er daar problemen mee? Voor zover ik weet niet; maar toen kwam er de schaalvergroting van de steden en moesten slachthuizen voorzien worden. en sinds kort zijn er de dierenrechtenorganisaties die zonder kennis van zaken stellen dat een thuisslachting slechter is dan in het slachthuis(met stresserend vervoer, met bijkomende kosten, ...)
Ik vind uw voorstel zeer goed : jullie voorzien een hygiënische oplossing en kunnen jullie tradities behouden.

voor
by 2stein1 Friday January 17, 2003 at 11:01 AM

de rest blijft het belachelijk om te geloven dat de woorden in oud- en nieuw testament en koran rechtstreeks van die ene jahweh,god of allah komen, en dat die woorden moeten worden opgevolgd omdat je anders slechte punten krijgt, wat zeg ik, wordt gefolterd, na je sterven. Ik herhaal het zonder schroom: ik vind dit ronduit lachwekkend.

probeer nog eens
by pdl Saturday January 18, 2003 at 02:06 AM

beste 2steen(ezel),

probeer uw tussenkomst nog eens te formuleren, nadat ge terug nuchter zijt

pdl

offerfeest
by Ann De Greef directeur GAIA Saturday February 08, 2003 at 02:27 PM

Het is onvoorstelbaar dat Ibrahim Hublou in zijn commentaarstuk met geen woord rept over de dierenwelzijnswet. Rituele thuisslachtingen zijn verboden sinds 1998 (KB, 11 februari)! Het wettelijk verbod op rituele thuisslachtingen is dus al vijftien jaar van kracht! Ook de Europese regelgeving verbiedt thuisslachtingen volgens de ritus van een eredienst. De dierenrechtenorganisatie GAIA verwelkomt de beslissing van het Gentse stadsbestuur om de dierenwelzijnswet die rituele thuisslachtingen verbiedt, eindelijk te doen naleven naar aanleiding van het nakende offerfeest. Nu Gent de wet toepast, vindt GAIA het niet gepast dat bepaalde moslims hierover morren.Het is in het belang van de moslimgemeenschappen dat zij de maatregelen die de stad Gent neemt voor het offerfeest strikt respecteren.

Milieuboxen gebruiken voor slachtafval van illegaal thuis geslachte dieren? Waar gaan we naartoe?

De dierenwelzijnswet geldt voor iedereen.

Enkel rituele thuisslachtingen
by Libby Saturday February 08, 2003 at 05:50 PM

De dierenwelzijnswet zou moeten bedoeld zijn om dieren te beschermen, in dit geval wordt ie gebruikt om mensen te discrimineren. Gewone thuisslachtingen van kleinvee en pluimzee zijn wel nog toegelaten. Deze discriminatie moet uit de wet verdwijnen, mensenrechten gaan voor op dierenrechten en in dit geval zijn dierenrechten misbruikt om mensenrechten aan te tasten. Voor het dier maakt het volgens mij weinig uit of iemand het al dan niet naar het oosten richt en bismillah zegt. Dat een mens dit niet mag doen bij het slachten is alleen een aantasting van de godsdienstvrijheid, geen maatregel ter bescherming van het dier.