arch/ive/ief (2000 - 2005)

"De bus stopt hier niet vandaag" en andere verhalen van racisme.
by han Monday December 30, 2002 at 03:20 PM
han@indymedia.be

Het mediacircus trok de afgelopen weken naar Mechelen. We werkten er met een groepje jongeren van Arabische afkomst samen aan een filmpje, over de verhalen die zij graag zouden vertellen. De eerste dag verkenden we een beetje en sprokkelden mogelijke verhalen bij elkaar. Het resultaat was een waslijst verhalen van alledaags racisme.

# "Jullie zijn beesten."

R: Ik heb een vriend en die haalde vorig jaar een B attest op school. Je kent dat wel zo'n soort diploma waardoor je enkel nog verder kan studeren in minderwaardige richtingen. Toen hij zich wilde inschrijven op school vertelde de directrice dat ze geen richting hadden waar hij met zijn B attest terecht kon. Volgens haar moest hij naar een andere school waar ze een beroepsopleiding hadden. Gelukkig wist die jongen dat ze op zijn school ook een richting handel hadden waar hij met zijn B attest wel terecht kon. Toen hij dat opmerkte tegen de directrice zei die "O ja, dat was ik vergeten."

F: Als Belgische kinderen zich inschrijven op school dan doen de leerkrachten dat. Maar als er een Marokkaanse jongen of meisje zich wil inschrijven dan halen ze daar steeds de directie bij.

S: Ja bij ons op school is dat ook zo.

M: Ik was altijd Mohamed vier op school. Er was een Mohamed één, een Mohamed twee, een Mohamed drie, een Mohamed vier (ik dus), een Mohamed vijf,... Ik denk dat de leerkrachten mijn familie naam niet eens kenden.

K: Na 11 september vroeg de juffrouw om drie minuten stilte. Ja ja, niet één maar drie minuten stilte. We vroegen aan de jufrouw waarom we drie minuten stilte moesten houden, en of we nu ook drie minuten stilte zouden houden voor al die andere mensen die dag waren gestorven, de kinderen in Palestina, de kinderen die van de honger waren gestorven, .... de juffrouw werd heel kwaad : "Jullie zijn beesten!!" riep ze, en we moesten drie minuten stil zijn.

F: Elke keer als een meisje met de hoofddoek de klas binnenkomt, vragen ze om dat sjaaltje af te doen. Elke les opnieuw zegt ze dat ze het wil ophouden omwille van haar religie. En een uur later vragen ze opnieuw om dat sjaaltje af te doen, een heel jaar lang.

S: Bij ons op school mogen we geen hoofddeksels aandoen, geen petjes, geen hoeden, geen sjaaltjes,.... alsof dat allemaal hetzelfde is. Sommige meisjes dragen een sjaaltje gewoon uit protest.

# De bus stopt hier niet vandaag.

M: Ik heb altijd plaats op de trein. Sommige mensen staan liever recht dan naast mij te komen zitten. Voor me en naast me zit er dikwijls gewoon niemand, terwijl er mensen rechtstaan.

T: Jah, goed hé, ze moeten het maar weten, ik weet als ik op een drukke trein stap dat ik wel goed ga kunnen zitten.

F: Soms gebeurt het dat de bus gewoon niet stopt. Ja echt waar. s' Morgens als we naar school gaan en we staan met een groepje op de bus te wachten, gebeurt het wel eens dat die gewoon voorbij rijdt.

S: Ja ja, bij ons is dat ook al gebeurd, en dan komen we te laat op school en dan moeten we dat nog gaan uitleggen ook.


# Dieven die niet stelen

S: Als we met een paar jongeren naar een grotwarenhuis gaan worden we altijd gevolgd door een winkel detective.

F: Ik kwam eens met mijn moeder in de C&A. We werden heel de tijd gevolgd, van bij het begin tot we weer buiten gingen. Wat denken die toch, dat ik met mijn moeder naar de C&A ga om te stelen. Pffffff

# Halt of ik schiet.

M: Gisteren was ik op het pleintje in mijn straat basket aan het spelen. Ik was met een vriend gewoon wat aan het trainen, toen er plots een politie wagen stopte. De politie vroeg onze identiteitskaart. Die politie agent begint onmiddellijk vervelend te doen en wilde mijn vriend mee nemen. En juist toen kwam er nog een groepje jongeren uit de wijk naar het pleintje. Die agenten zijn snel weer in hun wagen gestapt een weg gereden. Dat waren gewoon tieners uit de wijk die ook wat kwamen spelen, maar die agent had echt schrik van ons.

M: Een paar maanden geleden verlieten een paar jongeren al spelend het jeugdhuis.
Je kent dat wel, ze waren elkaar wat aan het jennen, en gaven elkaar wat duwtjes en trekken. Ze waren gewoon wat aan het stoeien.
Plots stopte er een politie wagen en de twee agenten stormden gewapend uit de wagen. Ze trokken hun revolvers en richten die op de jongeren. Twee bleven verstijfd staan en een andere is in paniek op de vlucht geslagen.
Die politie agenten hadden drie jongeren gezien waarvan één met wat blond haar, en waren ervan overtuigd dat die twee Marokkanen die Belg aan het overvallen waren. Het waren alledrie jongens van Marokkaanse afkomst, en ze waren helemaal niet aan het vechten, ze waren gewoon wat aan het spelen. Die jongens hebben daar psychologische bij nodig gehad om die van die schok te bekomen. Het had geen haar gescheeld of daar was een dode gevallen.


Volgende week : "Het monster van de Bruul."

.

Mijn reactie
by karima Monday December 30, 2002 at 06:37 PM
anilya50@hotmail.com

Dit is dus wat de meesten onder ons dagdagelijks, zeven dagen op zeven, 24 uur per dag meemaken, en nog steeds beweren er mensen dat het zo niet is, eerlijk gezegd ik lig meer wakker van de toestanden in Palestina, dan die hier, maar wat er daar gebeurt gewoonweg een gevolg is van haat tussen ras, kleur, geloof,... rascisme, die hier in het allerkleinste geval voorkomt. Laat hier ook niet de bom ontploffen mensen, en doe er iets aan.

Ach ja
by Corneel Monday December 30, 2002 at 10:04 PM

Bij mij in de klas zat vroeger een autochtoon die door heel de klas werd gepest, inclusief door bepaalde leerkrachten. Ik weet niet precies meer hoe hij noemde, maar een pestkop-leerkracht noemde hem systematisch 'de Schittekat', zeer zeker niet zijn echte naam...

De bus heeft mij ook al meermaals laten staan, ook al in de regen of omdat ik net een tikkeltje te laat kwam, en ik zie er niet bepaald 'vreemd' uit...

Jongeren waarbij men leer- of andere problemen verwacht (bvb. elders buitengesmeten, nipte schoolresultaten...), worden inderdaad meestal ingeschreven door de directeur zelf, of dit nu allochtonen of autochtonen zijn...

Bij ons op school komen de ouders van allochtone moslims bijna uitsluitend op expliciete schriftelijke vraag en telefonische uitnodiging naar een oudercontact. Waarom tonen die ouders zo weinig interesse en betrokkenheid?

Mijn zus, die lesgeeft, heeft een halve klas vol Marokkanen die voortdurend in hun eigen taal tegen elkaar zitten te leuteren terwijl ze weigeren op te letten, ook indien hun gevraagd wordt om hiermee op te houden... Als een autochtoon nog maar in de p-taal iets soortgelijks zou doen tegen zijn gebuur, zou hij zwaar aangepakt worden, nu gebeurd er niets...

Die 'drie minuten stilte'-zever is inderdaad bij de beesten af en hypochriet (bij ons in de klas werd hier niet aan meegedaan en werd expliciet gewezen op die andere slachtoffers, Palestijnen, Irakezen...). Terecht.

Een piercing, pet of bvb. blauw haar mag bij ons op school ook niet, voor niemand (ook niet door leerkrachten), allochtoon of autochtoon. Daar moet ge niet over zeveren: geloof is geloof, de ene gelooft in Maria, de andere in Allah, een derde in de mode met bvb. navelpiercings... Een schoolreglement is een schoolreglement, voor iedereen gelijk dus. Waarom zou het geloven in God boven het geloven in trends of modes staan? Omdat het ouder en minder innoverend is? Onzin. Een hoofddoek is ook maar een modeverschijnsel. De ene moslima draagt het, de andere niet... De ene moslima draagt het op een uitdagende manier, de andere op een vrome manier... Draag van mijn mijn part een hoofddoek, een percing of blauw haar, maar draag er dan ook de consequenties van: bvb. strafstudie... En kom dan niet af met racisme, want dat is flauw en intellectueel oneerlijk.

Als ik in een winkel kom houden tal van camera's en wellicht ook winkeldetectives mij evenzeer in de gaten. Men moet zich niet zo 'geviseerd' voelen als allochtoon. Als ge al jaren in die winkel komt en nog nooit iets gestolen hebt, zal men u wellicht niet viseren. Dus nog even geduld a.u.b.?

Ik heb ooit nog een busticket betaald voor een zwarte dame die de buschauffeur normaal niet zou hebben meegenomen omdat haar ticket vervallen was. Was deze dame gewoon onwetend of probeerde ze 'door zich van de domme te houden' een gratis ritje te verkrijgen?

Verhaaltjes als deze zijn, zoals wellicht Abou Jahjah ook zou zeggen (als ze in een discours tégen hem gebruikt werden), anekdotisch en subjectief. Trap er dus niet blindelings in. Wees kritisch in beide richtingen en structureel. Kijk bvb. naar de wetten. Waar zit dan dat racisme in onze samenleving?

Corneel ???
by Guido Monday December 30, 2002 at 11:31 PM

"Verhaaltjes als deze zijn, zoals wellicht Abou Jahjah ook zou zeggen (als ze in een discours tégen hem gebruikt werden), anekdotisch en subjectief. Trap er dus niet blindelings in. Wees kritisch in beide richtingen en structureel. Kijk bvb. naar de wetten."Corneel"

Corneel, dit waren jongeren van 15-16 jaar en vinden het racisme zo normaal dat ze er eerst niet over wouden spreken, ze vonden het normaal.Snap je dat? " ZE VINDEN HET NORMAAL."


En hier is het geen knackforum waarop je de tegengestelde mening moet verkondigen van wat je hier verkondigt.

Voorbeeldjes:

"Oplossingen? by corneel 12/12/2002 22:55:00

Diaz, je hebt gelijk, vind ik. Misschien is dit de oplossing: aanmoedigingspremies voor bedrijven die hooggeschoolde allochtonen in dienst nemen. Dan krijgen die eindelijk de kans om zich te bewijzen én vervullen ze tegelijkertijd een voorbeeldfunctie voor de door hun eigen of door onze schuld lager geschoolden uit concentratiescholen. Zo krijgen die tenminste ook het gevoel dat studeren toch de moeite kan lonen.

Intussen zitten we natuurlijk met een grote groep lager of niet-geschoolde allochtonen die hun voorbeelden zoeken onder de macho-dealers van 20 in BMW. Hoe we die terug op het rechte pad moeten krijgen weet ik ook niet. Mettertijd avondschool, ofzo? Maar die mannen gewoon werk geven door verplichte quota is gekkenwerk, zeker als ze eigenlijk niet willen werken maar liever snel rond rijden in een gestolen (?) BMW, ofzo...

Ik las zonet in HUMO een interessante kritiek door de broer van Mohammed Achrak -persoonlijke kennis van Abou Jahjah - op concentratiescholen. Volgens hem is daar veel fout gelopen voor Marokkanen (niet in het minst de schuld van veel katholieke scholen, Athenea zijn de enigen waar ASO volgen blijkbaar soepel verloopt voor allochtonen). Een paar maanden geleden in de 7de dag hoor ik Abou Jahjah echter zeggen dat concentratiescholen best OK zijn en dat het moet kunnen dat daar onderling door moslims eventueel Arabisch wordt gesproken tijdens de lessen Nederlands. Ik veronderstel dat hij bedoelt dat op die manier en op zulke scholen de Arabische cultuur beter bewaard blijft, wat hij uiteraard goed vindt. Meisjes als Talhoui zaten als enige in een witte klas en zijn bijgevolg in zijn ogen blijkbaar verwesterd en bijgevolg slechts évoluées...

Jahjah staat volgens mij absoluut geen spreidingsbeleid voor inzake scholen en huisvesting - of hij moet veranderd zijn ondertussen (we mogen hem niet de kans ontzeggen van gedacht te veranderen; dat moslims dit niet zouden kunnen is een eeuwenoude stereotype over hen, zie Edward Saïd, Orientalism e.d.) onder invloed van de broer van Mohammed Achrak dan misschien die volgens mij de nagel op de kop slaat.

Kerels als die broer van Mohammed Achrak en hoogstwaarschijnlijk ook Mohammed zélf weten wellicht dan Jahjah waar de schoentjes wringen en wat werkelijk constructieve oplossingen zijn voor de moslimgemeenschap. Zo'n kerels in de politiek zou ik zeggen, waarom niet bij AEL.

Vooral dit debat waar ik hier naar verwijs - véél meer dan dat met Dewinter en De Ceulaer nadien - heeft mij doen inzien dat er met die Jahjah qua oplossingen niets valt aan te vangen, hoe goed hij bepaalde problemen ook kan verwoorden. Tenzij hij verandert, natuurlijk! "

"Aanmoedigen i.p.v. quota's by corneel 11/12/2002 23:58:00

Ayla, ik ben het met je eens. Verplichten is verkeerd. Dan pas zul je de mensen horen klagen: ze pakken ons werk af (iets wat op dit moment absoluut niet het geval is). En laat ons niet vergeten dat de werkloosheid in het algemeen aan het stijgen is.

Je aanmoedigingsvoorstel lijkt mij vanzelfsprekend.

Voorts kunnen we misschien veel leren van Bart Somers' beleid in Mechelen, als alternatief voor dwingende quota's.

Terzijde:

Toch straf van Abou Jahjah! Nog maar 10 jaar in België, hier hooggeschoold, assistentschap gehad, gewerkt voor ABVV e.a. Hij gaf zijn broeders duidelijk het nakijken. 35% kans op werk was voor hem blijkbaar wél motiverend genoeg om verder te studeren. Laat hem in die zin voor zijn broeders een voorbeeld zijn (zijn zusters hebben hem niet nodig als voorbeeld want ze boeken wél winst).

Je ziet dat je in België kansen genoeg kunt krijgen, als je maar wil. Ontbreekt het Abou's broeders soms aan geloof?"

"http://www.knack.be/forum/knack/default.asp?language=nl"


Bravo Corneel
by Libby Monday December 30, 2002 at 11:31 PM

Trivialiseer die ervaringen maar. Zeg maar weer dat het inbeelding is, dat men racisme ziet waar er geen is.

Autochtone kinderen worden soms ook gepest op school dat is waar, maar 't kan toch geen excuus zijn voor racisme zeker. En daarbij dat gepest is meestal ook het gevolg van hun "anders" zijn en dus uiteindelijk ook een soort racisme, toch ten minste intollerantie.

Als je te laat komt en de bus is weg, dan is de bus weg. Als ze vol is en ze rijd voorbij, dan doet ze dat voor iedereen, maar als je op tijd bent en de bus is nog halfleeg en ze rijd toch door, ben je dat als blanke man al eens tegengekomen? 't Zou mij wreed verwonderen.

Waarom treed je zus niet op tegen allochtonen die onder elkaar zitten te smoezelen en niet tegen autochtonen, dat is verdomme toch ook discriminatie. Als er mag gesmoezeld worden, dan mag dat voor iedereen, en doet de taal er niet toe, of het mag voor niemand. Is dat een stukje compensatie omdat de rest van de verschillende behandeling die dan net in hun nadeel uitvalt. Of is het omdat ze de scolarisering van deze jongeren niet belangrijk vindt en die van de autochtone wel?

Waarom besluit je meteen dat ouders geen interesse en betrokkenheid vertonen als ze niet naar een oudercontact komen? Misschien zijn ze gewoon moedeloos omdat ze weten dat hun kinderen toch noch gelijke kansen, noch gelijke rechten krijgen.

Een hoofddoek is nu eenmaal een religieus symbool, geen gewoon hoofddeksel, als je hoofddoeken wilt bannen, ok, maar dan ook kruisjes en fakkeltjes aan een halsketting, want daarmee moet je ze vergelijken en niet met petten en mutsen. Als je iedereen wilt gelijk maken voor de wet, dan moet de wet ook gelijk zijn voor iedereen.

En je conclusie is ook weer typisch die van een welwillende vlaamse middenklasser die liever zijn kop in 't zand steekt.
Er bestaat een racismewet die het bewijzen van racisme zo goed als onmogelijk maakt, aangezien er daardoor nauwelijks veroordelingen komen, ja, dan zal er wel niks aan de hand zijn zeker? Komaan zeg.

Libby & Guido
by Corneel Tuesday December 31, 2002 at 01:40 AM

Libby,

Ik zeg niet dat hun ervaringen ingebeeld zijn. Ik betreur dat deze dingen opzettelijk zouden gebeuren, maar weet ook dat dit soms niet het geval is. Soms zitten er ook misverstanden tussen. Wie zegt dat die 'vergeten' beroepsopleiding niet gewoon buiten beschouwing werd gelaten omdat ze bvb. niet echt aansluit bij het profiel of de capaciteiten van die bewuste allochtone leerling? Als het echter was om hem buiten te krijgen, is het schandalig. Maar misschien niet geheel onbegrijpelijk als we het ganse verhaal zouden kennen van die jongen. Misschien was hij een heel lastige leerling? Weet jij het? Ik niet. Misschien wil hij slechts datgene kwijt waarmee hij goed, bvb. als een onschuldig slachtoffer, overkomt... Wie zal het zeggen? Daarom zeg ik ook dat je niet op dit anekdotisch niveau moet blijven steken. We weten hierover niets. Indien we op samen op de klasseraden over die bewuste leerling hadden gezeten zouden we al meer weten en een genuanceerder moreel oordeel over deze zaak kunnen vellen. Wie denkt dat op basis van dit verhaal te kunnen doen, ijlt en is intellectueel oneerlijk bezig.

Mijn zus geeft haar eerste jaar les. Ze treedt op tegen iedereen die over de schreef gaat, maar die bepaalde jongens (cliché, maar over die allochtone meisjes heeft ze dus geen klachten) negeren haar opmerkingen blijkbaar en anderen niet of minder. De directrice is er al bij komen zitten, maar tevergeefs. Hoe zou jij dit aanpakken, Libby? Mijn zus is geen raciste en loopt op haar tenen om niet op die jongeren hun tenen te trappen... Ik weet niet of jij in het onderwijs staat, maar het is soms verdomd lastig voor leerkrachten vol goede bedoelingen. En ongemotiveerde leerlingen -van gelijk welke origine overigens- kunnen soms echt het bloed van onder uw nagels halen, wees gerust.

Inderdaad, misschien zijn die ouders wel begaan met het schoollot van hun kinderen, maar waarom blijven ze dan weg? Weet jij het? Zijn sommige ouders de taal niet machtig genoeg? Vinden ze dat 15-16-jarigen hun plan maar moeten trekken? Zijn ze moedeloos, zoals je zegt, omdat ze weten dat ze toch geen gelijke kansen/rechten krijgen? Dat laatste begrijp ik overigens echt niet goed. Waar zie jij precies die ongelijke kansen en rechten als je goed (mee)werkt in de klas en je resultaten behoorlijk zijn?

Ja, ik wil die kruistekens en fakkeltjes ook weg, zeker in scholen van de overheid, behalve in hun eigen lokalen van godsdienst of zedenleer. Ik ken gemeentescholen die nog kruisbeelden hebben hangen in de eetzaal. Kan absoluut niet. Zo'n scholen moeten zich dan ook niet storen aan hoofddoekjes... In katholieke of vrijzinnige scholen mogen die tekens blijven op dezelfde manier dat islamieten graag hun symbolen ophangen (weldra) in hun eigen scholen. De klederdracht wordt dan uiteraard bepaald door de strekking van de school. Zo zal je in een islamitische school wellicht niet welkom zijn met een afbeelding van Jezus of Maria rond je nek... Dus dan ook geen hoofddoekjes in een katholieke school, wat mij betreft. Verder is een schoolreglement een schoolreglement. Afspraak is afspraak, of je gaat elders waar er andere huisregels gelden.

U weet net als ik dat de anti-racismewet en het centrum Leman er in de eerste plaats niet gekomen zijn om allochtonen te beschermen, maar om het Vlaams Blok te bestrijden. Dat wil niet zeggen dat hij niet ook soms effectief allochtonen beschermt. Zie het geval van de politiecommissaris in Temse door Comité P gepakt wegens racistische opmerkingen en handelingen jegens allochtonen. Abou Jahjah zei recent nochtans dat politiemensen hen uitlachen met het Comité P en steevast zeggen: 'Als ge klachten hebt ga dan naar het Comité P!' Het komt hem misschien goed uit om te zeggen dat het Comité P niet werkt, maar de realiteit bewijst het tegendeel. En dan zwijg ik nog over die zaak in Hasselt op 2/1/1998 waarover U alles kunt lezen op http://www.solidair.org (dossier Herman Vermeulen) of in het nulnummer van Perceptie & Realiteit, de nieuwe 14-daagse reflectiebrief van Eddy Daniëls (zie http://www.imediair.be).

Guido,

'En hier is het geen knackforum waarop je de tegengestelde mening moet verkondigen van wat je hier verkondigt.'

Ik snap echt niet wat je bedoelt (al moet ik zeggen dat het knappe en goed gevonden citaten zijn, nu ik ze nog eens nalees).

Als ik al contradictorisch zou overkomen, twee dingen hierover:

- Heb ik ooit beloofd consequent te zijn?
- Enkel een gek of een dwaas verandert nooit van mening.

Corneel ???2
by Guido Tuesday December 31, 2002 at 08:19 AM

" Abou Jahjah zei recent nochtans dat politiemensen hen uitlachen met het Comité P en steevast zeggen: 'Als ge klachten hebt ga dan naar het Comité P!' Het komt hem misschien goed uit om te zeggen dat het Comité P niet werkt, maar de realiteit bewijst het tegendeel."

Corneel, daarmee waarschijnlijk dat het Comité P. onlangs naar buiten kwam met het feit dat steeds meer agenten hun boekje te buiten gaan.

I.v.m. het Knackforum, wat ik bedoelde is dat dit hier geen zo'n forum is als op de Knack.

Inderdaad veranderen enkel een gek of dwaas nooit van mening, maar dat verandert niets aan jouw motivatie.

Aandacht zoeken en ambetant doen. En weer schrijven over wwaarschijnlijkheden;

"Zo zal je in een islamitische school wellicht niet welkom zijn met een afbeelding van Jezus of Maria rond je nek... Dus dan ook geen hoofddoekjes in een katholieke school, wat mij betreft."

"Waar zie jij precies die ongelijke kansen en rechten als je goed (mee)werkt in de klas en je resultaten behoorlijk zijn? "

Er is hier een voorbeeld gegeven maar dat is niet voldoende voor jou
>>>>R: Ik heb een vriend en die haalde vorig jaar een B attest op school. Je kent dat wel zo'n soort diploma waardoor je enkel nog verder kan studeren in minderwaardige richtingen. Toen hij zich wilde inschrijven op school vertelde de directrice dat ze geen richting hadden waar hij met zijn B attest terecht kon. Volgens haar moest hij naar een andere school waar ze een beroepsopleiding hadden. Gelukkig wist die jongen dat ze op zijn school ook een richting handel hadden waar hij met zijn B attest wel terecht kon. Toen hij dat opmerkte tegen de directrice zei die "O ja, dat was ik vergeten."

Corneels reactie"Maar misschien niet geheel onbegrijpelijk als we het ganse verhaal zouden kennen van die jongen. Misschien was hij een heel lastige leerling? Weet jij het? Ik niet. Misschien wil hij slechts datgene kwijt waarmee hij goed, bvb. als een onschuldig slachtoffer, overkomt... Wie zal het zeggen?"

Je wil het gewoon niet begrijpen, net als 80% in dit land, hopeloos,hopeloos, hopeloos...

Abdellah is even blind als een racist, maar dan met meer reden.
by ikke Thursday January 02, 2003 at 10:45 PM

Gelukkig kan ik jullie meedelen dat de bus ook voor mij al is doorgreden -meermaals- en niet omdat ik allochtoon ben, omdat de bestuurder een ongeloofelijke klootzak en ja, ook een racist is. Maar ik kan ook vertellen dat van de ongeveer 5 busbestuurders die hier dienst hebben hij de enige racist, en ook de enige klootzak is, de andere zijn vaak heel vriendelijk en behulpzaam t.a.v allochtone klanten. Dat doet niks af aan de perceptie van racisme die veel allochtonen hier hebben, en die ook met de regelmaat van de klok op de ander bestuurders wordt uitgewerkt. Dat gaat van schelden, ongelofelijk veel herrie maken tot fysiek geweld, allemaal dingen waar die 4 bestuurders niet eens op kunnen reageren omdat ze de volgende dag weer langs dezelfde halte moeten. Persoonlijk heb ik eenmaal ingegrepen bij een aanval op een bestuurder. Deze man die zonder twijfel een van de meest gewaardeerde en allochtoonvriendelijk bestuurders van de hele buurt WAS had namelijk ingegrepen toen een van zijn collega's bedreigd werd door... goed geraden, een allochtoon die de regel dat de belbus geen taxi is die je eender wanneer eender waar naartoe brengt wegens racistisch niet op zichzelf van toepassing vond. Die man heeft klappen gekregen terwijl de bus reed, en werd na dit incident steeds weer lastiggevallen en is nu elders aan de slag. Ik krijg nog steeds een rood hoofd van schaamte als ik zie hoe allochtonen soms door busbestuurders worden behandeld, vooral als ik weet hoe de politie bij het opnemen van mijn verklaring zonder een woord van mijn kant er vanuitging dat de dader van allochtone origine was, maar de pesterijen en het kabaal die veel van de bestuurders hier elke woensdagmiddag moeten pikken zijn gewoon niet te harden. Conclusie? De kip of het ei? Ik weet alleen dat de openbare dienst weer een vlaming om trots op te zijn kwijt is en dat meneer klootzak nog altijd rondrijdt en dat de idioot die dacht te mogen gaan meppen elke week doodleuk de bus opstapt, waarschijnlijk helemaal van zijn gelijk overtuigd, en dat de escalatie voortschrijdt, en dat ik daarom geen allochtoon en geen bestuurder recht in de ogen kan kijken en zeggen wat ik van alletwee die dimwits vind. Oh ja, dit is niet zo'n ze-lokken-het-zelf-uit-verhaaltje, de bedoeling is om te tonen hoe stereotypering in beide richtingen werkt, en hoe degene die zonder veel kletskoek gewoon vooruit willen met samenleven het slachtoffer worden van idioten die daaraan geen boodschap hebben, en voor d'er eentje op z'n paard springt, die 1 op 5 is geen schatting van het percentage racisten of zoiets, die 1 op 5 is een schatting die ik op basis van 5 jaar dezelfde bus in dezelfde buurt met vaak dezelfde mensen maak.