arch/ive/ief (2000 - 2005)

Luister naar mijn woorden......
by Josephine Saturday December 28, 2002 at 05:10 PM

Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden

LUISTER NAAR MIJN WOORDEN, MAAR KIJK NIET NAAR MIJN DADEN. 28/12/02

Ik las het artikel uit DE MORGEN van 11/09/02. "Radicale gastarbeiders of gelijkwaardige medeburgers."
Ik moet, vanuit mijn sympathie voor die strijd, hierop reageren.
Laat je niet vangen door schoon woorden om lelijke dingen te verhullen. Termen als "gastarbeider, gastland en gastheer", werken héél misleidend.
Volgens mij werkt het héél verhelderend om de zaken te noemen zoals ze zijn.
In de jaren 60 heeft de Belgische regering "gastarbeiders" gaan ronselen in Marokko en Turkije.
Tussen ( ) op een "beschaafdere" manier dan de zwarten in den tijd van Columbus, die massaal getransporteerd zijn naar Amerika.
Vóór hen, de Marokkanen en Turken, waren hier Spanjaarden en Italianen te werk gesteld. De minst betaalde, de stompzinnigste en vuilste job waren/zijn hen, dé gastarbeider toebedeelt.
Sorry jongen maar ik behandel mijn gasten die ik, als witte vrouw, hier in mijn huis uitnodig anders. Zij worden met veel respect ontvangen, krijgen die de beste plaats aan tafel, het eerst te eten enz. enz..
Het is een illusie om te denken dat België een "gastland" voor buitenlandse arbeiders is.
Het Westers kapitalisme rooft, nu en vroeger, de thuislanden van deze gastarbeiders leeg. Van de armoedige situatie waarin deze bevolking dan verzeilt maakte het Westers kapitalisme NOG EENS mis-bruik om deze mensen op een "beschaafde" manier, naar hier te lokken.
Van enige gastvrijheid is en was hier géén sprake. Huisjesmelkers profiteerden lekker mee om hun krotten te verhuren aan deze mensen.
Het lijkt mij heel begrijpelijk dat deze "gasten" uit miserie naar hier, hét beloofde land, immigreerden.
Door het kapitaal zijn deze mensen naar hier gehaald. "Heel doordacht en geraffineerd."
Zij hadden meer arbeidskrachten nodig dan hier voorhanden waren. Zij wilden zeker en vast ook dé "hoge" lonen drukken van de Belgische arbeider en verdeelde zo dé arbeidersklasse.
Nu halen ze geen "gasten" meer naar hier, nu verplaatsen ze simpelweg, "hun" fabrieken naar de lage loonlanden en sluiten hier den boel. Money, money en money dat is het enige dat telt.
Wat in het artikel staat, dat de "gastarbeiders" van de eerste generatie met een mentaliteit van "gasten" zitten, klopt volgens mij niet. "Ook zij ontvangen hun gasten NIET zoals de gastheren hen hier ontvingen.
Ook zij zijn, net als dé zwarten, als SLAVEN naar hier gehaald. Zij werden hier in die rol, van minderwaardige arbeidskrachten geduwd en gedroegen zich daar uit onmacht ook naar. "SLAAFS", braaf en blij met de aalmoezen die hen toebedeeld werden. "Alles was al beter dan de mensonterende armoede van het thuisland."

Meer klassenanalyse zou de zaken toch veel verduidelijken. "Verdeel en heers." Dat is de strategie van het kapitaal en daar slagen ze spijtig genoeg nog steeds in.
Het kapitalisme heeft niets tegen (beter niets voor) Marokkanen of andere "vreemdelingen", ze kunnen alleen niet verdragen dat ze op de vingers getikt worden, door wie dan ook.
Ik ben, als communistische en witte vrouw, een even grote bedreiging als ‘t is eender welke gastarbeider. Ik ben ook al serieus bedreigd geweest door bange blanke mannen. "Marionetten van het kapitaal."

Dat mensen "eindelijk" reageren vanuit een gefrustreerde situatie lijkt mij ook logisch.
"Wie gediscrimineerd wordt MOET wel gefrustreerd zijn." Dat kan gewoon niet anders, dit is de logica zelve.
Ik wou zeggen: "laat je dus ook door zulke dooddoeners niet vangen."
Josephine

"Gast"arbeiders.
by marc Saturday December 28, 2002 at 10:51 PM
act@animationfactory.org


marcinelle_copy.gif, image/gif, 650x490

Ik bezocht enkele weken geleden het Musée des Arts Contemporains Site du Grand-Hornu. In een zaaltje op de zolder boven het cafétaria kon men enkele tentoongestelde archieven bekijken. Ik las aandachtig de uitgestalde documentatie. Daaruit leerde ik dat de eerste Marokkaanse arbeiders naar België werden gehaald na de mijnramp in Marcinelle waar meer dan 400 Italiaanse mijnwerkers omkwamen. De Italiaanse arbeiders lieten zich na de ramp niet meer naar België lokken om zich op te offeren voor het delven van het zwarte goud. (Veel Italiaanse nieuwkomers vluchten al na een paar dagen werk onder de grond terug naar huis).
Gast(arbeiders)? M'n oor ( sorry voor mijn Antwerpse taal ). Kanonnenvlees op het altaar van het welvarende koninkrijk ja. Dat had de kolen dringend nodig voor de gestolen (bloed)bodemrijkdommen uit de kolonie Kongo tot klinkende munten om te smeden. Grote zakken zijn niet vlug gevuld en bovendien moest er wat overschot zijn om het eigen volk kalm te houden. Dat was uit de oorlog gekomen met socialistische idealen.

Foto beeldhouwwerk : " Sauveteur des galeries de mine Marcinelle"

"Gast"arbeiders.
by marc Saturday December 28, 2002 at 10:53 PM
act@animationfactory.org


marcinelle_copyrdao2f.gif, image/gif, 650x490

Ik bezocht enkele weken geleden het Musée des Arts Contemporains Site du Grand-Hornu. In een zaaltje op de zolder boven het cafétaria kon men enkele tentoongestelde archieven bekijken. Ik las aandachtig de uitgestalde documentatie. Daaruit leerde ik dat de eerste Marokkaanse arbeiders naar België werden gehaald na de mijnramp in Marcinelle waar meer dan 400 Italiaanse mijnwerkers omkwamen. De Italiaanse arbeiders lieten zich na de ramp niet meer naar België lokken om zich op te offeren voor het delven van het zwarte goud. (Veel Italiaanse nieuwkomers vluchten al na een paar dagen werk onder de grond terug naar huis).
Gast(arbeiders)? M'n oor ( sorry voor mijn Antwerpse taal ). Kanonnenvlees op het altaar van het welvarende koninkrijk ja. Dat had de kolen dringend nodig voor de gestolen (bloed)bodemrijkdommen uit de kolonie Kongo tot klinkende munten om te smeden. Grote zakken zijn niet vlug gevuld en bovendien moest er wat overschot zijn om het eigen volk kalm te houden. Dat was uit de oorlog gekomen met socialistische idealen.

Foto beeldhouwwerk : " Sauveteur des galeries de mine Marcinelle"